Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ      

http://users.sch.gr/kontaxis

 

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Εργαστήρια

Τεχνικός Πολιτισμός

Χρήσιμες Συνδέσεις

      Για τους νέους εκπαιδευτικούς (20-1-2010)

Ενημέρωση 28-9-2010

Καλωσορίζοντας τους νέους συναδέλφους στον χώρο της εκπαίδευσης θα θέλαμε να τους εξοπλίσουμε με ορισμένες συμβουλές, ιδιαίτερα στην περίπτωση που διδάσκουν για πρώτη φορά.

1. Ένα από τα βασικότερα θέματα που πρέπει να προσέξετε είναι η γνωριμία με τους μαθητές. Πέραν του ότι μια τέτοια γνωριμία επιβάλλεται από λόγους κοινωνικής συμπεριφοράς, επιπλέον δημιουργεί από τις πρώτες ημέρες την αίσθηση ότι ο καθηγητής ενδιαφέρεται για τους μαθητές του. Μια τέτοια γνωριμία είναι απαραίτητη και για τους εξής λόγους:

α. Πολλοί μαθητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης χρειάζονται πρώτα απ' όλα υποστήριξη για μια νέα αρχή στο εκπαιδευτικό σύστημα καθώς κατά το παρελθόν είχαν χαμηλές επιδόσεις ή και αδιαφορία για τα μαθήματα. Θα πρέπει λοιπόν να εντοπιστούν τα ιδιαίτερα προβλήματα που τους οδήγησαν σε αυτήν την κατάσταση και να γίνει προσπάθεια για το ξεπέρασμά τους, κατά το δυνατόν συλλογικά. Δείτε σχετικά: Αντιμετώπιση του «τοίχου» της αδιαφορίας, από τις πρώτες ημέρες http://users.sch.gr/kontaxis/paidagogika/0909toixosadiaforias.htm

β. Είναι γνωστό ότι ο κάθε μαθητής προσλαμβάνει τη γνώση με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Άρα, θα πρέπει να είστε σε θέση  να μπορέσετε να προσαρμόσετε το μάθημά σας στο επίπεδο της τάξης αλλά και στις ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή. Μερικά ερωτήματα που πρέπει να μπορείτε να απαντήσετε είναι:

  • Ποιες είναι οι προσδοκίες του μαθητή και ποιο το επίπεδό του

  • Που μπορούμε να τον βοηθήσουμε να φθάσει και πως θα το συμφωνήσουμε αυτό μαζί του;

  • Ποιες είναι οι κλίσεις, οι εμπειρίες και οι δεξιότητές του; κλπ

Περισσότερα για το θέμα, δείτε στο άρθρο: «Συμβουλές για τις πρώτες συναντήσεις με τους μαθητές» στη σελίδα  http://users.sch.gr/kontaxis/paidagogika/ypodoxi.htm

2. Θα πρέπει να γνωρίζετε, ότι αρκετοί μαθητές, κυρίως στα ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ, αλλά και στα ΓΕΛ, χρειάζονται ειδική βοήθεια και εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης της γνώσης, διαφορετικό από τον  καθιερωμένο τρόπο διδασκαλίας που έχουμε συνηθίσει στην Ελλάδα. Για αυτό το λόγο άλλωστε ήρθαν στην Επαγγελματική εκπαίδευση, η οποία δίνει πρόσθετες δυνατότητες για διαφορετική προσέγγιση της γνώσης, καθώς, όπως λέμε «η τεχνολογία υπάρχει δίπλα μας». Η γενική κατεύθυνση που σας προτείνω είναι η εξής:  Να τους δώσουμε τη δυνατότητα, μέσα από ατομικές ή ομαδικές εργασίες, να προσεγγίσουν την ύλη. Πιο συγκεκριμένα, για τη διαφορετική προσέγγιση που σας προτείνω και για το είδος των εργασιών συμβουλευτείτε το άρθρο: Ενεργητική μάθηση και Ομαδοσυνεργατικές πρακτικές στα Τεχνολογικά Μαθήματα  http://users.att.sch.gr/kontaxis/paidagogika/0810omadosynergatiki.htm

Ακόμη πιο συγκεκριμένα, μέσα από τις Οδηγίες για τη Β΄ τάξη των ΕΠΑΛ και τις Οδηγίες για τη Γ΄ τάξη Μηχανολόγων και Οχημάτων που υπάρχουν στην ιστοσελίδα μου, έχουμε συγκεκριμένες οδηγίες και παραδείγματα ανά κεφάλαιο μαθήματος. Οι οδηγίες των μαθημάτων βρίσκονται στη σελίδα "Τα μαθήματα" http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata.htm , στην οποία θα βρείτε οδηγίες και για τα υπόλοιπα μαθήματα στα οποία έχουν ανάθεση οι Μηχανολόγοι, όπως Στοιχεία Τεχνολογίας, Τεχνολογία Γυμνασίου και Λυκείου, Σχέδιο κλπ.

3. Ενημερωθείτε έγκαιρα για τους μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές ανάγκες. Ζητήστε από τον υπεύθυνο τάξης ή το διευθυντή του σχολείου τα  στοιχεία για τους μαθητές οι οποίοι έχουν σχετική γνωμοδότηση. Για τον  τρόπο προσέγγισης αυτών των μαθητών μπορείτε να διαβάσετε τα εξής άρθρα:

Οδηγίες για μαθητές ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες http://users.sch.gr/kontaxis/paidagogika/0910PIeidikesanagesEpalEpas.htm και

Βοήθημα για τις προφορικές εξετάσεις μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες http://users.sch.gr/kontaxis/paidagogika/exetasiMD.htm

4. Αν έχετε αναλάβει να διδάξετε  Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα αλλά τοποθετηθήκατε με κάποια καθυστέρηση, τότε θα έχετε πρόσθετες δυσκολίες να ανταποκριθείτε στην ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης.

Θα πρέπει λοιπόν, να κάνετε ένα πρόγραμμα ώστε να εξασφαλίσετε, κατά το δυνατόν,  την ολοκλήρωσή της, μέσα στα χρονικά περιθώρια που απομένουν. Για το σκοπό αυτό, σε συνεννόηση με το Σχολικό Σύμβουλο, να εξετάσετε το ενδεχόμενο αξιοποίησης ωρών από άλλα μαθήματα. Επίσης, σε συνεννόηση με το Διευθυντή του Σχολείου, εξετάστε το ενδεχόμενο δημιουργίας προγράμματος Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης. Επιπλέον, θα πρέπει να ενημερώσετε και τον υπεύθυνο παρακολούθησης της ύλης που έχει οριστεί από το Γραφείο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης της περιοχής σας για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζετε, ώστε αυτός, αφού εκτιμήσει τις γενικότερες συνθήκες στην περιοχή του, να υποβάλει σχετικές εισηγήσεις στους αρμοδίους.

Σημειώνουμε πάντως ότι συνήθως η εξεταστέα ύλη είναι πιο περιορισμένη από το αναλυτικό πρόγραμμα και το βιβλίο.

Επίσης θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή  στον τρόπο εξέτασης του κάθε μαθήματος. Κάποια από τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα δεν περιλαμβάνουν ασκήσεις. Ζητήστε από τον διευθυντή του σχολείου σας να ενημερωθείτε για την επίσημη απόφαση που υπάρχει στο σχολείο σας για τον τρόπο εξέτασης των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, η οποία είναι η μόνη έγκυρη.  Προσωρινά, μπορείτε να συμβουλευθείτε την ηλεκτρονική έκδοση από την ιστοσελίδα μου στη διεύθυνση  http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata/0902troposexetasis.htm

Επιπλέον, θα πρέπει άμεσα να διερευνήσετε ποιοι μαθητές της Γ τάξης θέλουν ή και μπορούν, αν τους δώσουμε τη δυνατότητα και την ενθάρρυνση, να ανταποκριθούν στις εξετάσεις των πανελληνίων εξετάσεων. Προφανώς, θα πρέπει να συμβουλευτείτε και τους υπόλοιπους καθηγητές που τους διδάσκουν τα γενικά μαθήματα και να προσπαθήσετε να αναλάβετε, κατά το δυνατόν, κοινή προσπάθεια για να «βάλετε στο παιχνίδι» όσο το δυνατόν περισσότερους μαθητές. Βεβαίως, στα συγκεκριμένα μαθήματα θα πρέπει να εντάξουμε ενδιαφέρουσες δραστηριότητες και για τους υπόλοιπους μαθητές, οι οποίοι δεν θα δώσουν πανελλήνιες.  

Χρήσιμες συμβουλές για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος θα βρείτε στο  άρθρο «Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα - Πώς να διδάσκουμε απευθυνόμενοι σε όλους τους μαθητές» , το οποίο έχει γενική προσέγγιση και οδηγίες ανά κεφάλαιο  για δύο από τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα των μηχανολόγων.  http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata/GEPAL/09panelladikagiaolous.htm

Τα θέματα των προηγούμενων εξετάσεων στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα μπορείτε να τα βρείτε στη σελίδα του Σχολικού Συμβούλου Μηχανολόγων κου Ε. Κακάρογλου http://users.att.sch.gr/mihanologos/05-Panelladikes.htm

5. Αναζητήστε το εποπτικό  υλικό που υπάρχει σε κάθε σχολείο για τους Μηχανολόγους, σε cd ή dvd. Θα βρίσκεται σε ειδικό φάκελο για Μηχανολόγους ή θα το έχει ο διευθυντής του σχολείου ή του ΣΕΚ ή άλλοι παλαιότεροι Μηχανολόγοι εκπαιδευτικοί. Αν δεν το βρείτε, απευθυνθείτε σε εμένα για να σας το στείλω.

Ένας ιδιαίτερα χρήσιμος οδηγός  με εποπτικό υλικό για Μηχανολόγους βρίσκεται στη διεύθυνση http://users.sch.gr/kontaxis/LINKS/SMALLGUIDE.htm

6. Θα σας  συμβούλευα επίσης να περιηγηθείτε  σιγά -σιγά και την ιστοσελίδα μου, ιδιαίτερα τα παιδαγωγικά θέματα http://users.sch.gr/kontaxis/paidagogika.htm όπου  θα βρείτε χρήσιμες πρακτικές συμβουλές. Ξεκινήστε από το άρθρο: "Πως μαθαίνουν οι μαθητές"

Οι συνάδελφοι των περιοχών ευθύνης μου (ΔΔΕ Πειραιά, Δ΄ Αθήνας και Κυκλάδων), παρακαλούνται να απευθύνονται άμεσα σε μένα για κάθε θέμα που αντιμετωπίζουν στη διδασκαλία των μαθημάτων.

Αξιοποιήστε το Skype!

Ιδιαιτέρως οι Μηχανολόγοι οι οποίοι βρίσκονται εκτός Αθηνών μπορούν να συζητήσουν μαζί μου, μέσω των δυνατοτήτων που δίνει το Skype (συνομιλία, φωτογραφίες, σχέδια, video, Μοιραστείτε την οθόνη σας κλπ) Η διεύθυνσή μου στο Skype είναι akont19. Ζητήστε έγκριση επικοινωνίας αναφέροντας όνομα, σχολείο, Κλάδο/Ειδικότητα, e-mail και προτίμηση ώρας συνδιάσκεψης. 

 Αθανάσιος Κονταξής
Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12
Μηχανολόγος Μηχανικός
http://users.sch.gr/kontaxis

Δείτε περισσότερα Παιδαγωγικά θέματα