Πληροφορική παντού και πουθενά, του Βασίλη Κοντογιάννη (17/10/2010)

Όταν πρωτοείδα τα θρανία από την άλλη πλευρά, το σχ.έτος ’04-’05 σε γυμνάσιο του νομού Ηρακλείου, αφενός ήμουν αγχωμένος και φοβισμένος για το πώς θα φαινόμουν στα πρώτα διερευνητικά παιδικά βλέμματα, αφετέρου γεμάτος όρεξη να τονίσω μέσα από τη διδασκαλία μου την αξία της ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ που είχα σπουδάσει.

Θυμάμαι χαρακτηριστικά να ξεψαχνίζω τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών για να έχω ένα μπούσουλα να οργανώσω το μάθημα μου σε κάθε τάξη. Στην Γ’ γυμνασίου τότε το αναλυτικό πρόγραμμα έλεγε αλγορίθμους, αλγοριθμικές δομές, προγραμματισμό σε ψευδογλώσσα και δε συμμαζεύεται... Για μένα; Το καλύτερό μου! Προσπάθησα λοιπόν να το εφαρμόσω… Και τα παιδιά επαναστάτησαν. Είχαν άδικο; Δε νομίζω… Βασικές έννοιες και αρχές της Πληροφορικής επιστήμης ΔΕΝ μπορούσαν να χωρέσουν στα βομβαρδιζόμενα και από ένθεν κακείθεν διασπώμενα εφηβικά μυαλά δεκαπεντάχρονων έτσι απλά σε ένα σχολικό έτος με ένα μάθημα δίωρο.

Μετά από μια χρονιά σε ΤΕΕ ή ΕΠΑΛ - δεν ξέρω πώς τα λένε πια,  όλο τα ξαναβαπτίζουν – βρέθηκα στον χώρο του Γενικού Λυκείου (τον οποίο υπηρετώ μέχρι σήμερα)  στον οποίο πίστευα ότι ταίριαζα καλύτερα, με μαθητές πιο ώριμους, με ανησυχίες, με ενδιαφέροντα, με δίψα για γνώση ίσως και μεταγνώση. Δυστυχώς για μένα εξαρχής βρέθηκα αντιμέτωπος με το εξής λυπηρό φαινόμενο. Να προσπαθώ να πείσω τους μαθητές ειδικά της Α’ και Β’ τάξης να επιλέξουν το μάθημα επιλογής «Εφαρμογές Πληροφορικής/Υπολογιστών», ως το μάθημα που δεν έχει εξετάσεις και δε μετράει στο μέσο όρο, ως την «ώρα του παιδιού» δηλαδή, για να καλύψω κι εγώ ωράριο. ʼντε μετά μέσα στη σχολική χρονιά να το αλλάξεις αυτό και να πείσεις τους μαθητές σου να προσέξουν αυτά τα ωραία που λέει το αναλυτικό πρόγραμμα και περιέχονται σε ίσως το βαρύτερο από τα σχολικά βιβλία! Πού το ’χανες, πού το ’βρισκες αυτό το βιβλίο, κάτω από τα θρανία… Πλήρης απαξίωση δηλαδή. Όπως κάθε καθηγητής Πληροφορικής Γενικού Λυκείου έτσι κι εγώ περίμενα πώς και πώς κάθε εβδομάδα  το δίωρο του μαθήματος Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, της τεχνολογικής κατεύθυνσης της Γ’ για να νιώσω κάπως καθηγητής Πληροφορικής. Αλλά και αυτό το μάθημα ήταν ένας αγώνας δρόμου προς τις Πανελλαδικές εξετάσεις για μένα και τα παιδιά, πράγμα που το ’βλεπες στα κουρασμένα και πολλές φορές απορημένα μάτια τους. Δεν είναι δυνατό να διδάξεις ένα εντελώς καινούριο για τους μαθητές αντικείμενο σε τόσο λίγες ώρες...

Καιρό λοιπόν τώρα προσδοκούσα μια βελτίωση στα πράγματα του Λυκείου. Μια αλλαγή που θα ενέτασσε το μάθημα της Πληροφορικής ως κανονικό μάθημα ισάξιο των άλλων και στις τρεις τάξεις, με ένα αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών με συνέχεια και συνέπεια ως προς την υποχρέωση του ψηφιακού αλφαβητισμού των ελληνόπουλων και την απόκτηση απ’ αυτά κριτικής σκέψης, επαγωγικού συλλογισμού, αναλυτικών συνθετικών και μεταγνωστικών ικανοτήτων για την επίλυση πρακτικών προβλημάτων. Όνειρα θερινής νυκτός δηλαδή – εν μέσω κρίσης – που ήρθε ο Οκτώβρης και μας τα χάλασε!

Διέρρευσε λέει στον Τύπο, το σχέδιο για το «νέο Λύκειο». Με αγωνία άρχισα να το διαβάζω και όσο περνούσαν οι λέξεις κάτω από το βλέμμα μου η καρδιά μου σφιγγόταν όλο και πιο πολύ, γιατί η μαγική για μένα λέξη δεν φαινόταν πουθενά! Η Πληροφορική άκουσα εκ των υστέρων έχει εισχωρήσει τόσο πολύ σε κάθε τομέα της κοινωνικής ζωής, αλλά και θα ενσωματωθεί σε κάθε μάθημα της μαθητικής ζωής (γίνονται ήδη οι απαραίτητες επιμορφώσεις J) που στο Λύκειο θα είναι παντού και πουθενά! ʼπαξ και έχεις μάθει να το δουλεύεις το «μασίνι» σε Δημοτικό και Γυμνάσιο, τι να την κάνεις την Πληροφορική στο Λύκειο; Αφού κατά την Υπουργό μας η Πληροφορική «δεν είναι πια ένα μάθημα… είναι ένα στοιχείο, ένα εργαλείο για τα υπόλοιπα μαθήματα». Αλήθεια κα Υπουργέ, εγώ τι σπούδαζα τόσα χρόνια στο Πανεπιστήμιο; Ένα εργαλείο; Στο βασικό μου πτυχίο μου δε λέει πουθενά ούτε Intel …, ούτε Windows… ούτε Office …, ούτε ECDL... Ξεκινάει με …ΣΧΟΛΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ.  

Θα φτάσουμε λοιπόν στο άλλο άκρο; Από ’κει που προσπαθούσαμε να μεταδώσουμε τις έννοιες και αρχές της Πληροφορικής επιστήμης από το Γυμνάσιο – που δύσκολα γίνονταν αντιληπτές και από λίγους μαθητές, το βλέπαμε – θα αφήσουμε τώρα τα παιδιά μας να αρκεστούν στο …πάτημα των πλήκτρων… στην πιο σημαντική περίοδο ωρίμανσης της σκέψης τους στο Λύκειο; Θα τα αφήσουμε να αποκτήσουν μόνο τις γνωστές εμπορικές δεξιότητες στα «κομπιούτερς» και τη γνωστή «σουίτα» ως τη Γ’ γυμνασίου; Θα τα αφήσουμε μόνο με ένα κρατικό πιστοποιητικό μικροσοφτομάθειας που πιθανότατα θα έχει ημερομηνία λήξεως και Δια Βίου επαναπιστοποίηση; Θα πρωτοτυπήσουμε πάλι στην Ευρώπη ως η χώρα που πέταξε το μάθημα της Πληροφορικής από το Λύκειο, διότι τα Ελληνόπουλα θα έχουν όλα τα απαραίτητα skills μέχρι τα δεκαπέντε τους;  

Φαίνεται ότι αυτό είναι το όραμα του ΥΠΔΒΜΘ. Κι αν νομίζετε ότι είναι τυχαίο,  εγώ δε νομίζω… Η πολιτεία βολεύεται με νέους χωρίς κρίση, χωρίς τρόπο σκέψης, χωρίς δυνατότητες ανάλυσης, σύνθεσης και αντίδρασης σε πρακτικά καθημερινά προβλήματα, με σκυμμένο το κεφάλι στο dataentry της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και με απέραντη λαχτάρα για το καρότο, ενώ η ίδια θα αποποιείται το μαστίγιο της τρόικας.

Γονείς, μαθητές, συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, απευθύνομαι σε όλους εσάς: Η πολιτική του Υπουργείου πάντα υπήρξε διασπαστική ιδιαίτερα για τους διαφόρους κλάδους των εκπαιδευτικών μέσης εκπαίδευσης για να μπορεί το ίδιο να περνά αλλαγές που απαξιώνουν τη δημόσια παιδεία – διότι αυτή κοστίζει… – και να εξαίρει τελικά στα μάτια του λαού την ιδιωτική εκπαίδευση. Το «νέο σχολείο» που ευαγγελίζεται η κα Υπουργός και οι άγνωστοι σε μας σύμβουλοί της, βάζει το εκπαιδευτικό σύστημα ξανά σε άγνωστα μονοπάτια με δύσκολα να προβλεφθούν αποτελέσματα. Και ο πολύς κόσμος θα σκεφτεί, ε ναι επιτέλους χρειάζονται αλλαγές στο παρόν εκπαιδευτικό σύστημα. Και το Υπουργείο μελωδικά τραγουδάει «θα δημιουργήσουμε το νέο, το ψηφιακό σχολείο!» Κι εγώ ορμώμενος από την ιδιότητά μου υποστηρίζω ότι «σύγχρονο σχολείο χωρίς πληροφορική κουλτούρα δε γίνεται!» Ας λάβει σοβαρά υπόψη του λοιπόν το Υπουργείο τις προτάσεις του συνόλου των επιστημονικών ενώσεων εκπαιδευτικών πριν προχωρήσει στις όποιες σημαντικές αποφάσεις του για το οικοδόμημα της εκπαίδευσης.

Κοντογιάννης Βασίλης
Καθηγητής ΠΕ19 Δ/θμιας Εκπ/σης
MScinComputerScience

[Αρχική δημοσίευση]