Ψήφισμα του Τμήμ. Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Παν.Μακεδονίας για το μάθημα της Πληροφορικής (25/09/2014)

Εκφράζουμε την αγωνία μας, καθώς παρά τις σοφές και σαφείς τοποθετήσεις επιφανών Ελλήνων επιστημόνων, όπως του νομπελίστα Πληροφορικής και προέδρου του ΕΣΕΤ κ.Ι.Σηφάκη, του ευρωβουλευτή και πρώην ΓΓΕΤ κ.Ι.Τσουκαλά, κ.ά., αλλά και του συνόλου των προέδρων των τμημάτων Πληροφορικής των Ελληνικών Πανεπιστημίων, παραμένει ακόμη δύσκολο το να γίνει αντιληπτός ο καθοριστικός ρόλος της Πληροφορικής στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη κοινωνία, την Κοινωνία της Πληροφορίας.

Αυτός και μόνον ο όρος καταδεικνύει το ρόλο-κλειδί της Πληροφορικής στις σημερινές, αλλά και τις αυριανές εξελίξεις, για την ανάπτυξη μιας σύγχρονης χώρας.

H Πληροφορική είναι μια ξεχωριστή επιστήμη, που χαρακτηρίζεται από τις δικές της έννοιες, μεθόδους, γνώσεις και ανοιχτά ζητήματα.

Έχει αναδειχθεί, με ένα ρόλο παρόμοιο με εκείνο των μαθηματικών, ως ένα διεπιστημονικό πεδίο πάνω στο οποίο στηρίζεται πλέον η ερευνητική, η τεχνολογική και η οικονομική πρόοδος.

Με τις πρακτικές της εφαρμογές, ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα, επιτρέποντας στους μαθητές να κατασκευάζουν χρήσιμα συστήματα. Αναπτύσσει τόσο τη λογική τους (πώς δουλεύει αυτό;), όσο και την αισθητική τους (αυτό είναι όμορφα σχεδιασμένο!), παράλληλα με την κρίση και την εφευρετικότητα

. Όμως, τη στιγμή που:

-σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες εξελίσσεται μια εκ βάθρων αναθεώρηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, επικεντρώνοντας την προσπάθεια στις κατευθύνεις STEM (Science, Technology, Engineering, Math), με βασικό μοχλό την Πληροφορική ως τρόπο σκέψης, μέσο συνεργασίας και εργαλείο επίλυσης πολύπλοκων προβλημάτων (ο όρος Cοmputational Thinking, δηλαδή Υπολογιστική Σκέψη, αναδείχθηκε από το πανεπιστήμιο Carnegie Mellon των ΗΠΑ για να αντιπροσωπεύσει αυτό το ισχυρό ρεύμα),

-αναγνωρίζεται από πανεπιστημιακά τμήματα εκτός αυτών της Πληροφορικής, η ανάγκη να συμπεριλάβουν μαθήματα Πληροφορικής στα προγράμματα σπουδών τους (καλύπτοντας έτσι τα κενά σε ουσιαστικές γνώσεις Πληροφορικής από την προηγούμενη εκπαίδευση των νεοεισαχθέντων φοιτητών), προκειμένου να μπορούν να περιγράφουν, να αποτυπώνουν φορμαλιστικά, να μελετούν και να επιλύουν πολύπλοκα προβλήματα με αξιοποίηση των υπολογιστών (που μπορούν να διαχειρίζονται τεράστιες ποσότητες δεδομένων), ώστε να καταφέρουν μια νέα ώθηση ανάπτυξης,

- η τέχνη, για άλλους δεξιότητα, του προγραμματισμού διδάσκεται κιόλας από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε αρκετές προηγμένες χώρες, προκειμένου να διαμορφωθεί και να αναπτυχθεί ο τρόπος σκέψης, που θα φέρει τα νέα τεχνολογικά επιτεύγματα, από τα σημερινά παιδιά που είναι «γεννημένοι μηχανικοί»,

- η εξέλιξη των διεπαφών χρήστη (user interfaces) σε σταθερούς και κινητούς υπολογιστές έχει καταστήσει πανεύκολη την απόκτηση απλών δεξιοτήτων χειρισμού τους και χρειάζεται όλοι πλέον να μιλούν την «γλώσσα την πληροφορικής» για να μπορούν να παρακολουθούν τις εξελίξεις σε όλους σχεδόν τους τομείς της επιστήμης, της οικονομίας, της επικοινωνίας, κ.ά.

με έκπληξη διαβάζουμε στον ηλεκτρονικό τύπο την εισήγηση του ΙΕΠ προς τον Υπουργό Παιδείας, όπου:

? τίθεται το δίλημμα ότι ο μόνος τρόπος για να επανέλθει η Πληροφορική ως Πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα είναι να «μοιραστούν» (άραγε με ποιο τρόπο και χωρίς να ρωτηθούν τα ΑΕΙ;) τα τμήματα ΑΕΙ της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Επιστημών σε Πληροφορικής και Χημείας,

? αποτυπώνεται η λογική της συναλλαγής με «αντισταθμιστικά μέτρα» στη λήψη αποφάσεων που επηρεάζουν τις ζωές χιλιάδων μαθητών και την προοπτική ανάπτυξης της ελληνικής έρευνας και της οικονομίας γενικότερα, που σκοπό έχουν να καταργήσουν το μάθημα Γενικής Παιδείας από την Γ? τάξη του Γενικού Λυκείου.

Ως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, γονείς και πολίτες αυτής της χώρας, προσδοκούμε ότι έστω και τώρα θα γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στους θεσμούς και τα όργανα που αποφασίζουν για τη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος σε όλες τις βαθμίδες, ώστε μετά από έναν ουσιαστικό και ειλικρινή διάλογο να αποκατασταθεί το λάθος, χωρίς να δημιουργηθούν καινούργια.

Ζητούμε:

1. να παραμείνει το μάθημα της Πληροφορικής Γενικής Παιδείας της Γ? τάξης του Γενικού Λυκείου, αλλά και να εξεταστεί η αναδιαμόρφωση της διδασκαλίας της Πληροφορικής σε όλες τις προηγούμενες τάξεις της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας, σύμφωνα με τις διεθνείς εξελίξεις και πρότυπα,

2. να γίνει Πανελλαδικά εξεταζόμενο το μάθημα της Πληροφορικής, μαζί με τη Νεοελληνική Γλώσσα, τα Μαθηματικά και τη Φυσική, για όλους τους υποψηφίους του Ε.Π.Ε. «Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες»,

3. η διδασκαλία του Πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος Πληροφορικής

- να γίνεται με τις αντίστοιχες ώρες διδασκαλίας ανά εβδομάδα που προβλέπονται και για τα υπόλοιπα μαθήματα προσανατολισμού (Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική κ.ά.),

- να βασίζεται στα αντικείμενα της Αλγοριθμικής, των Δομών Δεδομένων και του Προγραμματισμού, με αξιοποίηση μιας απλοποιημένης έκδοσης μιας σύγχρονης γλώσσας προγραμματισμού σε εργαστηριακό μάθημα. Θεσσαλονίκη, 29 Σεπτεμβρίου 2014

Η Κοσμήτορας και οι καθηγητές του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής Σχολής Επιστημών Πληροφορίας

Μαρία Βλαχοπούλου Καθηγήτρια, Κοσμήτορας

[Αρχική δημοσίευση]