Συνοπτική Ιστορία της Σαμοθράκης
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Γονική Κατηγορία: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
- Κατηγορία: ΙΣΤΟΡΙΑ
- Δημοσιεύθηκε : Παρασκευή, 01 Μάιος 2015 10:01
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Εμφανίσεις: 956
Συνοπτική Ιστορία της Σαμοθράκης
Η Σαμοθράκη κατοικήθηκε για πρώτη φορά από τους Πελασγούς που αργότερα εκτοπίστηκαν απο τους Θράκες. Αν πάρουμε ως σημεί αναφοράς το λιμάνι της Καμαριώτισσας τότε η πρώτη πόλη της η Παλαιόπολη, βρίσκεται στα βόρεια του νησιού, ενώ παραμένουν τα επιβλητικά αρχαία τείχη της, λες και τα έχτισαν Κύκλωπες αφού έχουν το Κυκλώπειο στυλ. Στα τέλη του 8ου αιώνα π.Χ. το νησί αποικίσθηκε από Έλληνες της Σάμου και το 508 π.χ την κατέλαβαν οι Πέρσες όμως πολύ γρήγορα πέρας στην Αθηναϊκή συμμαχία.Στη συνέχεια και μέχρι το 168 π.Χ. βρισκόταν κάτω από μακεδονική κυριαρχία.Κατά τη ρωμαϊκή και ιδιαίτερα την αυτοκρατορική περίοδο, χάρη στο ενδιαφέρον των Ρωμαίων αυτοκρατόρων και το σεβασμό τους προς τους Μεγάλους Θεούς, η ακτινοβολία της Σαμοθράκης είχε πια ξεπεράσει τα σύνορα του ελλαδικού χώρου και έγινε διεθνές θρησκευτικό κέντρο, όπου συνέρρεαν πλήθη προσκυνητών (αξιωματούχων και απλών πολιτών) απ' όλο το ρωμαϊκό κόσμο. Εκτός από το ιερό της, στη μεγάλη ανάπτυξή της είχαν συμβάλει επίσης τα δυο λιμάνια που διέθετε η πόλη και τα οποία αποτελούσαν έναν από τους κυριότερους σταθμούς για τα πλοία που χρησιμοποιούσαν το θαλάσσιο δρόμο Τρωάδας-Μακεδονίας, ενώ πρόσφεραν παράλληλα στους κατοίκους της τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη αξιόλογης εμπορικής δραστηριότητας. Η Σαμοθράκη είχε το μεγάλο προνόμιο, όπως και η Θάσος, να εκμεταλλεύεται τις φυσικές πηγές πλούτου όχι μόνο του νησιού αλλά και της περαίας της (της «Ηπείρου» ή «ιεράς χώρας» των Μεγάλων Θεών), όπου μάλιστα από την πρώιμη αρχαιότητα είχε ιδρύσει μια σειρά οικισμών που λειτούργησαν ταυτόχρονα ως αγροτικοί και εμπορικοί σταθμοί («εμπόρια»), όπως ήταν η Δρυς, τα Τέμπυρα, η Σάλη και το Χαράκωμα. Κατά τους πρώτους αιώνες της ρωμαϊκής κυριαρχίας, η Σαμοθράκη είχε κηρυχθεί «ελεύθερη πόλη» (civitas libera) αλλά έχασε ορισμένες κτήσεις της στην περαία. Ωστόσο, κατά την αυτοκρατορική περίοδο -ίσως από το 46 μ.Χ. που η Θράκη μετατράπηκε σε ρωμαϊκή επαρχία, οι Ρωμαίοι αναγνώρισαν τις παλιές κτήσεις της στη σαμοθρακική περαία ( την «Ήπειρο»), όπως μαρτυρούν οροθετικές επιγραφές του 1ου μ.Χ. αιώνα.Οι Βυζαντινοί ήταν οι επόμενοι κυρίαρχοι του νησιού μέχρι το [1204].Στο νησί εξορίστηκε, κατά τη διάρκεια της εικονομαχίας, και πέθανε ο χρονογράφος και άγιος της Ορθοδόξου Εκκλησίας Θεοφάνης ο ομολογητής (760-817μ.Χ.). Αργότερα ήρθαν ως κυρίαρχοι οι Ενετοί και μετά η Γενουάτες και μάλιστα η οικογένεια των Γκατιλούζι ή Γατελούζοι ως το 1355.Τα Γενουάτικα οχυρά παραμένουν, μάλιστα ο "Πύργος των Γκατιλούζι" αποτελεί ένα ακόμη πολύ σημαντικό μνημείο.Τέτοια μνημεία έχει η Παλιόπολη η Χώρα και ο Φονιάς. Το 1457 την κατέκτησαν οι Οθωμανοί και όταν κάτοικοι επαναστάτησαν οι Τούρκοι σκότωσαν το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού πληθυσμού το γνωστό Ολοκάυτωμα της Σαμοθράκης. Το νησί απελευθερώθηκε οριστικά μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους το 1913 -αν και πέρασε ένα μικρό διάστημα υπό κατοχή βουλαρική κατά την διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου. (πηγή :Βικιπαιδεία)
Αποσπάσματα για την Ιστορία του Νησιού
(Πηγή Σαμοθράκη Σόφη Ν. Παπαγεωργίου)
Ο Ηρακλείδης γράφει: Η Σαμοθράκη αρχικά λεγότανε Λευκανία γιατί ήτανε λευκή αργότερα όταν την κατέλαβαν οι Θράκες ονομάστηκε Θρακία. Όταν αυτοί έφυγαν 700 χρόνια αργότερα την κατοίκησαν Σάμιοι που είχαν εξοριστεί απο την πατρίδα τους και την ονόμασαν Σαμοθράκη
Το Etymologicum Magnum δινει την ετυμολογία του ονόματος: Σαμοθράκη λέγεται απο τον Σαμόθρακα γιο του Δία ή γιατί βρίσκεται απέναντι απο τη Θράκη και λένε ότι την κατοικούσαν Σάμιοι
Ο Ευστάθιος στα σχόλια σστη Ιλιάδα Ω 78 αναφέρει: "Σάμο εδώ εννοεί τη Θρακική Σάμο δηλαδή την Σαμοθράκη η οποία λένε οτι πρώτα λεγότανε Λευκωνία και έπειτα κατοικήθηκε απο Σάμιους ......, ονομάστηκε Σαμοθράκη. Τα ίδια περίπου λένε και άλλοι συγγραφείς όπως Ηρόδοτος , ο Αντιφών , ο Πλούταρχος , ο Στράβων , ο Παυσανίας , ο Στέφανος Βυζάντιος , ο Αίλιος Ηρωδιανός , ο Απολλόδωρος , ο Διονύσιος ο Αλικαρνασεύς, ο Βιργίλιος , ο Νόνος , ο Ιουστίνος , ο Δίων Κάσσιος , ο Ευσέβειος, ο Ζωναράς κ.α (σελίδα 16-17)
Συχνά επίσης οι Αρχαίοι συγγραφείς αναφέρονται στη Σαμοθρακικές θεότητες και στα μυστήρια που τελούνται εκεί Ο Ηρόδοτος μυημένος και ο ίδιος στα μυστήρια γράφει: " όποιος μυηθεί στις μυστικές τελετές των Καβείρων που οι Σαμοθρακίτες πήραν από τους Πελασγούς και τώρα τελούν θα ξέρει γιατί μιλώ.Την Σαμοθρακη παλιά τη κατοικούσαν Πελασγοί που πρώτα κατοικούσαν στην Αθήνα και απ' αυτούς οι Σαμοθρακίτες πήραν τα μυστήρια " Ηρόδοτος 2.51-52
Ο Πλούτρχος στον βίο του Αλεξάνδρου μας δίνει την πληροφορία:" Ο Φίλιππος μυήθηκε στα μυστήρια της Σαμοθράκης μαζί με την Ολυμπιάδα τότε που αυτός και αυτή ήτανε ακόμα παιδιά" Πλούταρχος Αλέξανδρος 2.2
Τέλος ο Αριστοφάνης στην Ειρήνη αναριωτιέται:"Τι θα απογίνουμε φίλοι μου; Τώρα περνούμε μεγάλη κρίση Αλλά αν κάποιος απο σας κατα τύχη μυηθεί στα μυστήρια της Σαμοθράκης τώρα ας προσευχηθεί...." Υπαινιγμός στη πίστη οτι οι μυημένοι εκτός απο φυσική προστασία είχαν και ηθικά οφέλη Αριστοφάνης Ειρήνη 276-86