Μετεωρολογικά

Μπουρίνια

Μπουρίνι κατά την κοινή ναυτική γλώσσα και όχι μόνο, χαρακτηρίζεται γενικά η απότομη μεταβολή του καιρού, σχετικά μικρής διάρκειας, με αύξηση της έντασης του ανέμου, που συνοδεύεται όμως με καταιγίζουσα βροχόπτωση αστραπές βροντές και κεραυνούς Το "μπουρίνι" είναι ταυτόσημος όρος με τον επίσημο λαίλαπα ή λαίλαψ και με τον  όρο "εκνεφίας"  σύμφωνα με τον Αριστοτέλη Το μπουρίνι είναι το συνηθέστερο μετεωρολογικό φαινόμενο σημείο προγνωστικό ιδιαίτερα στους ναυτικούς της μετάπτωσης του νοτίου ανέμου σε σφοδρό βόρειο Σε πολλά νησιά ονομάζεται προβέντζα Πολλές φορές το μπουρίνι μπορεί να ξεσπάσει χωρίς να υπάρχουν  νέφη ή υετός Σε δημώδεις εκφράσεις μεταφορικά ο όρος μπουρίνι σημαίνει θυμός νεύρα π χ Έχει τα μπουρίνια του ή έχει μπορουνιάσει Πηγή Βικιπαίδεια Στη Σαμοθράκη το μπουρίνι είναι ταυτόσημο με κίνδυνο και θα αναλύσουμε το γιατί: Κανονικά όπως αναφέρθηκε το μπουρίνι θεωρείται η μετάπτωση του Νοτίου ανεμου σε Βόρειας διεύθυνσης ισχυρό έως πολυ ισχυρό Επειδή όμως ο πιο κοντινός ψαρότοπος είναι η Σκάλα και οι ψαρόβαρκες εκεί πηγαίνουν να ψαρέψουν για να πιάσουν λιμάνι πρεπει να περάσουν τον κάβο του Αγίου Ανδρέα Εκεί όμως δημιουργείται μάμαλο  αντιμάμαλο και αυτό σε συνδιασμό με τα ισχυρά ρέυματα της περιοχής  δημιουργούν μεγάλο κυματισμό Αν λάβουμε υπόψη πως κατά την πορεία του σκάφους ο κυματισμός κτυπάει τη μάσκα του  και ο τιμονιέρης είναι στη πρύμνη και δεν εχει καλη ορατότητα βγάζουμε το αβίαστο συμπέρασμα πως το σκάφος είναι σε κίνδυνο Επομένως χρειάζεται πολύ προσοχή για  την αποφυγή ναυαγίου και πρέπει να ξερουμε πως στις περιπτώσεις αυτές η θαλασσα δε συγχωρεί το παραμικρό λάθος Πάνω σε αυτό εχω μεγάλη πείρα αλλά θα  τα γράψω σε ειδικό κεφάλαιο. Τι πρέπει λοιπόν να ξέρουμε και τι να κάνουμε στα μπουρίνια? Πρώτα-πρώτα στα μπουρινια καλό και φρονιμο ειναι να έχουμε τραβηξει τη βάρκα  έξω και να πίνουμε χυμό βλέποντας τον καιρό. Αλλά ας υποθέσουμε πως δεν ειναι έτσι και είμαστε στη θάλασσα. Να γνωρίζουμε πως όταν  η θάλασσα  είναι "λάδι" αλλά  μαυρη όπως και ο ουρανός  είναι μαύρος  έρχεται μπουρίνι Αν οι γόπες πετάγονται και κάνουν αλώνι επίσης έρχεται μπουρίνι. Αν τα χελιδονόψαρα  πετάνε αρκετή ώρα και χαμηλά ή αν οι μύγες τσιμπάνε ή αν βλέπουμε ένα συννεφάκι να "βοσκει" στο Σφεντάμ (περίπου στη  μέση του βουνού) τότε πρόσω ολοταχώς για λιμάνι ισως και προλάβουμε το κακο. Αν έχουμε  ταχύπλοο με 80άρα μηχανή και πάνω έχουμε ικανό χρόνο. Επειδη όμως οι ψαρόβαρκες έχουν συνηθως ντήζελ μηχανές μάλλον δεν προλαβαινουν. Ένα ακόμα στοιχείο που συνήθως μας καθυστερεί ειναι πως όταν είναι να έρθει μπουρινι τα ψάρια τσιμπανε σαν "στραβά" και αυτό μας ξεγελάει. Αν λοιπόν ξεγελαστούμε τελικά  ας θυμηθουμε πως το μπουρίνι δεν κραταει πάνω απο 30-40 λεπτά και μετα σταδιακα ηρεμεί. Δεν είναι λοιπόν απαραιτητο να παμε στο λιμάνι σωνει και καλά. Μπορούμε να βρούμε το πλησιέστερο "φουντάγιο"  να ρίξουμε άγκυρα ( κατά προτίμηση τσάπα) με μεγάλη καδένα, να φουντάρουμε και να περιμένουμε να περάσει το κακό. Η βάρκα δε βουλιάζει τοσο εύκολα . Όταν τελειώσει το κακό πάμε με την ησυχία μας στο λιμάνι ή συνεχίζουμε να ψαρεύουμε αν μας βάζει ο καιρός. Προσωπική μου εκτίμηση ειναι πως πιο καλά να πάμε λιμανι και αφηνουμε το ψάρεμα για άλλη μέρα.Αν αποφασίσουμε να πάμε λιμάνι. Θα πρέπει να θυμηθούμε : Ποτέ δεν περνάμε τον  καβο με μηχανη φουλ Θα αναποδογυρίσει το σκάφος στο άψε σβησε. Χρειάζεται ρελαντι η μηχανή και ορθόπρωρα περίπου ως τη μέση της διαδρομής και αφού περάσουμε το ύψος της Καμαριώτισσας  στρεφουμε πολυ γρηγορα το δοιάκι ώστε ο κυματισμός να έρχεται βαθύπρυμνα και να ταξιδεύει το σκάφος  ανετα. Φυσικά αν μιλάμε για μεγάλα καΐκια με μηχανές πάνω απο 350 ίππους δεν χρειάζεται και τόσο πολύ να προσέχουμε αφού το σκάφος ειναι ικανό να κόψει τον καιρό. Γενικά όμως καλό ειναι να σεβόμαστε τη θάλασσα.

ΚΕΡΑΥΝΟΣ

Χαρακτηριστική εκόνα απο μπουρίνι στη Σαμοθράκη Ο ουρανός σκίζεται  και η θάλασσα έχει γίνει μαυρη

ΜΠΟΥΡΙΝΙ

 Κλασσική εικόνα απο μπουρίνι στον κάβο. Στα Δεξιά μας είναι η Σκάλα και Αριστερά μας το λιμάνι. Όλο το δύσκολο κομμάτι είναι πως θα καταφέρει κανείς να περάσει αλώβητος απο δεξιά προς αριστερά όταν είναι νύχτα και το κύμα κτυπάει τη μάσκα του σκάφους. Προσεύχεται να μην σβήσει η μηχανή γιατί αν το σκάφος μείνει ακυβέρνητο θα βουλιάξει σίγουρα εκτός αν έχει αόρατο χέρι βοήθειας. 

 

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση