Βασικές αρχές του κλιματισμού αυτοκινήτων

Βασικές αρχές του κλιματισμού είναι η εξάτμιση και η συμπύκνωση , και στη συνέχεια η συμπίεση και η εκτόνωση.

Εξάτμιση: Μπορεί να έχετε παρατηρήσει ότι αν τρίψετε λίγο οινόπνευμα στο πίσω μέρος του χεριού σας, τότε το χέρι σας θα νιώθει κρύο. Είναι επειδή το οινόπνευμα στο πίσω μέρος του χεριού σας αρχίζει να εξατμίζεται. Καθώς το οινόπνευμα εξατμίζεται, αφαιρεί θερμότητα από την επιφάνεια του δέρματός σας.

Συμπύκνωση: Έχετε παρατηρήσει ποτέ όταν κάποιος περπατάει στο κρύο με γυαλιά τα γυαλιά γεμίζουν ατμούς. Γιατί γίνεται αυτό; Είναι h συμπύκνωση. Ο υγρός αέρας ψύχεται καθώς έρχεται σε επαφή με την ψυχρή επιφάνεια των κρυστάλλων και έχει μικρή χωρητικότητα για να συγκρατεί την υγρασία, έτσι συμπυκνώνεται.


Θερμότητα συμπίεσης:Έχετε παρατηρήσει όταν αντλείτε ένα ελαστικό ποδηλάτου με μια αντλία χεριού, το άκρο της αντλίας να ζεστένεται; Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ενέργεια που έχετε βάλει στον αέρα με την άντληση συμπιέζει, και αναγκάζει τα μόρια του αέρα να ωθηθούν πιο κοντά.


Συμπίεση: Σε κάποιο σημείο όλα τα αέρια θα καταστούν υγρά. Ένα παράδειγμα είναι ένα δοχείο αποσμητικού – είναι υγρό μέσα στο κουτί, αλλά είναι ένα αέριο όταν βγαίνει έξω. Η πίεση μέσα στο δοχείο είναι υψηλότερη.


Ψύξη με εκτόνωση: Επιστρέφοντας στο αποσμητικό, θα παρατηρήσετε επίσης ότι αισθάνεστε κρύο, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το προωθητικό έχει επεκταθεί σε όγκο.


Συμπιεστής:Ο συμπιεστής είναι το μηχάνημα που παράγει το έργο του συστήματος κλιματισμού, τροφοδοτείται από έναν ιμάντα κίνησης συνδεδεμένο στον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα. Όταν το σύστημα aircon είναι ενεργοποιημένο, ο συμπιεστής αντλεί ατμούς ψυκτικού μέσου υπό υψηλή πίεση στον συμπυκνωτή.

Συμπυκνωτής: Ο συμπυκνωτής είναι μια συσκευή που χρησιμοποιείται για την αλλαγή του ατμού του ψυκτικού με υψηλή πίεση σε υγρό. Είναι τοποθετημένος μπροστά από το ψυγείο του κινητήρα. Ο ατμός συμπυκνώνεται σε υγρό λόγω της υψηλής πίεσης και δημιουργεί αποβολή θερμότητας. Στη συνέχεια, η θερμότητα αφαιρείται από τον συμπυκνωτή με τον αέρα που ρέει μέσω του συμπυκνωτή στο εξωτερικό μέρος.

Δέκτης: Το υγρό ψυκτικό μέσο κινείται προς το δέκτη-στεγνωτήρα. Πρόκειται για ένα μικρό δοχείο δεξαμενή για το υγρό ψυκτικό μέσο και αφαιρεί κάθε υγρασία που μπορεί να έχει διαρρεύσει στο ψυκτικό μέσο. Η υγρασία στο σύστημα προκαλεί κρυστάλλους πάγου που προκαλούν μπλοκαρίσματα και μηχανικές βλάβες.

Βαλβίδα εκτόνωσης: Το πεπιεσμένο ψυκτικό ρέει από το δέκτη-στεγνωτήρα στη βαλβίδα εκτόνωσης. Η βαλβίδα μειώνει την πίεση από το ψυκτικό υγρό έτσι ώστε να μπορεί να διογκωθεί και να γίνει ατμός ψυκτικού μέσου στον εξατμιστή.

Εξατμιστής: Ο εξατμιστής είναι μια άλλη συσκευή που μοιάζει με ένα ψυγείο αυτοκινήτου. Έχει σωλήνες και πτερύγια και είναι συνήθως τοποθετημένος μέσα στο θάλαμο επιβατών πίσω από την κονσόλα πάνω από το χώρο των ποδιών. Καθώς το κρύο ψυκτικό χαμηλής πίεσης διέρχεται στον εξατμιστή, εξατμίζεται και απορροφά θερμότητα από τον αέρα στο χώρο των επιβατών. Ο ανεμιστήρας μέσα στο θάλαμο επιβατών σπρώχνει τον αέρα πάνω από τον εξατμιστή, έτσι ο ψυχρός αέρας κυκλοφορεί μέσα στο αυτοκίνητο. Στην «πλευρά αέρα» του εξατμιστή, η υγρασία στον αέρα μειώνεται και το «συμπύκνωμα» συλλέγεται και αποστραγγίζεται.

Συμπιεστής: Στη συνέχεια, ο συμπιεστής τραβάει τον ατμό του ψυκτικού μέσου χαμηλής πίεσης για να ξεκινήσει έναν άλλο κύκλο ψύξης. Στη συνέχεια ο κύκλος ψύξης λειτουργεί συνεχώς και ρυθμίζεται από τη βαλβίδα εκτόνωσης.

Η όλη διαδικασία είναι λογικά απλή όταν εξηγείται έτσι. Όλα τα συστήματα κλιματισμού λειτουργούν με την ίδια αρχή, ακόμη και αν τα ακριβή εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται μπορεί να διαφέρουν ελαφρά μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων.

Από τον abareta

Μπαρέτας Ντουντούς Αντώνιος Εργοδηγός Τεχνικός Μηχανικός Εφαρμογών