Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο του Πολυδεύκη Ασωνίτη
Διατίθεται στο βιβλιοπωλείο "Δωδώνη" στη Μιχαήλ Αγγέλου
Παρατίθεται δείγμα
ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ Α. ΑΣΩΝΙΤΗΣ
Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ
ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΝΔΟΧΩΡΑ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
1. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ
1.1. τρίγωνα και κύκλοι
1.2. Πουαντιγισμός με μαρκαδόρους
2. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΜΟΡΦΗΣ-ΦΟΝΤΟΥ
2.1. Αφόρμηση με το Εικονογραφημένο Παιδικό Βιβλίο
2.2. Τα παραθυράκια από τα κομμένα πλαίσια των φωτογραφιών
Πολαρόιντ ταυτότητας
2.3. Ζωγραφισμένα αγαπημένα μοτίβα σε
χωρισμένο, με ευθείες γραμμές, επίπεδο
2.4. Ζωγραφισμένα αγαπημένα μοτίβα
σε χωρισμένο, με καμπυλοειδείς γραμμές, επίπεδο
2.5. Τραγουδιστές με φόντο την άποψη μιας πόλης, τη νύχτα
2.6. Ο ανθρωπομορφισμός γραμμάτων και αριθμών
3. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΜΟΡΦΗΣ:
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΣΤΟ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ
3.1. Συμπληρώνουμε τη μισή εικόνα
3.2. Συμπληρώνουμε τη μορφή με βάση ορισμένα από τα στοιχεία της
4 . ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ
4.1. Αφόρμηση με το Εικονογραφημένο Παιδικό Βιβλίο
4.2. Απλώνουμε τα χρώματα στα θρανία
4.3.Τα συμπληρωματικά χρώματα ως συντελεστές
δημιουργίας της ανθρώπινης φιγούρας
4.4. Η σημασία των χρωμάτων στη ζωή μας
5.ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΚΟΜΜΕΝΕΣ
ΦΙΓΟΥΡΕΣ ΑΠΌ ΧΑΡΤΙ
5.1. Δημιουργία μορφών από κομμάτια εφημερίδα
6. Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΜΟΡΦΗΣ
6.1. Προβολή αντικειμένων με την τεχνική της απομόνωσης
6.2. Η προβολή των αντικειμένων σε χαρτί με την τεχνική φροτάζ
6.3. Προβολή των μορφών στο χαρτί με τη σβηστήρα
6.4. Προβολή των μορφών με ξύσιμο επιφάνειας καλυμμένης με κηρομπογιά
6.5. Προβολή μορφών με τη μέθοδο του μπατίκ
6.6. Προβολή μορφών με τη χρήση υγρής κόλλας
ή αλλιώς μπατίκ με χρήσης ρευστής κόλλας
7. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
7.1. Τα πολύπτυχα
2. Οι συμμετοχές
8. ΤΟ ΚΟΛΑΖ
8.1. Ρεαλιστικό κολάζ: τα πρώτα βήματα
8.2. Ρεαλιστικό κολάζ από κομμάτια σχοινιού
8.3.Το σουρεαλιστικό κολάζ
8.4. Κολάζ με άλλα, πέραν του χαρτιού, υλικά
8.5.Κολάζ με αυστηρή και με ελεύθερη σύνθεση
9. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΟΡΤΩΝ
9.1. Κατασκευή καρτών
9.2. Κατασκευή μάσκας
9.3. Κατασκευή αφίσας ή διακοσμητικού πανώ
10. ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
10.1. Θεατρικό παιχνίδι στην τάξη
10.2. Θεατρική παράσταση στο σχολείο
11. ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ
11.1.Μαθήματα τέχνης στο σχολείο
11.2. Επίσκεψη σε χώρους τέχνης
12. ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΗΕΣ
12.1 .Το πέρασμα από το ρεαλισμό στην αφαίρεση
12.2. Τρισδιάστατες κατασκευές
12.3. Τυπώματα με πατάτες
12.4. Το παιχνίδι με τους αριθμούς
ΕΙΚΟΝΕΣ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η παιδαγωγική θεωρούμενη ως επιστήμη που ασχολείται με ζητήματα παιδείας, εκπαιδεύσεως, αγωγής και μορφώσεως δεν επενδύει, ωποσδήποτε, με παιδαγωγικότητα οιδήποτε ζητήματα διδακτικής φύσεως.[1]
Τα διάφορα μαθήματα στο σχολείο αποκτούν παιδαγωγικό χαρακτήρα όταν δεν εκλαμβάνονται ως μια διαδικασία ξερής συσσώρευσης γνώσεων με σκοπό την απομνημόνευση και τη βαθμολογική απότιμησή τους αλλά όταν δίνουν στους μαθητές τη δυνατότητα να βρουν μια ιδιαίτερη ανθρωπιστική σχέση με το ζήτημα με το οποίο ασχολούνται. Εκείνοι λοιπόν που έχει σχέση για τον εκπαιδευτικό είναι να βρει μαθησιακές συνθήκες οι οποίες να έχουν νόημα για την αντιληπτική και τη νοητική ικανότητα του μαθητή καθώς και για την εν γένει συγκρότησή του ως άτομο.
Η τέχνη είναι σε θέση να προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να βιώσουν μια σχέση με τον κόσμο που ?θα τους επιτρέψει να αναδείξουν το ανθρώπινο στοιχείο τους?.[2]Η τέχνη στο σχολείο δεν αποτελεί πλέον την αποκλειστική εκμάθηση ορισμένων τεχνικών αλλά τη διαμόρφωση μιας στάσης απέναντι σε ένα αντικείμενο, σε ένα ζήτημα, σε μία μορφή. Πρόκειται για μια στοχαστική διαδικασία η οποία προσπαθεί να επισημάνει τη συνοχή ή άλλως τη δομή ενός αισθητικού ζητήματος μέσα από την ανίχνευση των δομικών του στοιχείων.[3]
Η ?χειραφετική καλλιτεχνική αγωγή? δεν περιορίζεται μόνο στην κατασκευή ωραίων πραγμάτων από το παιδί, αλλά θέτει προβλήματα χρησιμοποιώντας ως ενδιάμεσο τις κάθε είδους αισθητικές μορφές. ΄Ετσι ο μαθητής προβληματίζεται ο ίδιος και εξοικειώνεται με τη θεώρηση των έργων τέχνης όχι αποκλειστικά ως θέαμα αλλά ως χώρους προβληματισμού και στοχασμού.[4]
Σαφώς και η γνώση ζητημάτων που άπτονται του χώρου της τέχνης είναι απαραίτητη για οιονδήποτε θέλει να ασχοληθεί με αυτή. Πιο σοβαρή όμως είναι η γνώση για το τί πρέπει να διδαχθεί στα παιδιά παρά για το τί πρέπει να παραχθεί από αυτά.
Όλες πάντως οι δραστηριότητες που παρατίθενται σε αυτό το βιβλία αποτελούν αυθεντικά -πρωτότυπα έργα των ίδιων των μαθητών. Κριτήριό μας δεν είναι η τελειότητα αλλά η έκφραση και η δημιουργικότητα. Πρωταγωνιστής δεν είναι το αποτέλεσμα αλλά η διαδικασία. Αυτή είναι η θεώρηση από την πλευρά της ?Παιδαγωγικής της Τέχνης? την οποία και υποστηρίζουμε, εν προκειμένου, αντί της ?Διδακτικής της Τέχνης', η οποία και ευθύνεται για την εξομοίωση της τέχνης στο σχολείο με κάθε άλλο εξεταζόμενο μάθημα.
Θα μπορούσαμε να συμπεριλάβουμε πολλές δραστηριότητες και από άλλα βιβλία. Δεν το πράξαμε όμως γιατί η δουλειά που παραθέτουμε αποτελεί τον καρπό της δικής μας προσπάθειας, της δική μας θεώρησης της τέχνης ως διαδικασίας συγκροτημένου συλλογισμού και ελεύθερης-πλην όμως συντονισμένης πράξης.
Πολυδεύκης Ασωνίτης