ΥΛΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΑΣΠΑΙΤΕ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ
19 Δεκ 2012 από admin
Πολυδεύκης Ασωνίτης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ
1) ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΗΣ
(Paul Heman, αρχές δεκαετίας ΄60)
Μοντέλο του Βερολίνου
Κεντρική θέση:
* Οι ανθρωπιστικές αξίες
* Η μόρφωση του ανθρώπου
* Η βελτίωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς ως ιδεατός σκοπός
Στάδια Διδασκαλίας
· Πρόθεση
· Θέμα
· Μέθοδος
· Μέσα
· Προϋποθέσεις
· Αξιολόγηση
2) ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ (Klafki, Ανατολική Πρωσία, 1927)
Κεντρική θέση:
· Οι μαθητές να επηρεάζουν τις κοινωνικές εξελίξεις
· Να βελτιώνουν εξελίξεις
· Αλληλεπίδραση με την κοινωνική πραγματικότητα
Τι εξετάζουμε:
· Το κοινωνικό-πολιτισμικό πλαίσιο
· Οι συνθήκες του σχολείου
· Το οικογενειακό περιβάλλον
· Ο ευρύτερες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες
· Η κοινωνική ευαισθητοποίηση των μαθητών
Τι επιδιώκουμε:
· Χειραφέτηση
· Αυτονομία
· αλληλεγγύη
Γ. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΩΝ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ (Robinson, Αμερικανός)
Curriculum
Κεντρική ιδέα:
· Ο κεντρικός σχεδιασμός
· Πρόγραμμα με σαφήνεια και ακρίβεια
· Προσδιορισμός διδακτικών ενοτήτων
· Προσδιορισμός διδακτικών ωρών
· Διαδικαστική δομή του μαθήματος
· Σχεδιασμός διδασκαλίας
· Οργάνωση μάΘησης
· Έλεγχος μάθησης
ΣΤΑΔΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
· Θέμα
· Στόχοι
*Κατευθυντήριοι μαθησιακοί στόχοι
*Γενικοί μαθησιακοί στόχοι
* Ειδικοί μαθησιακοί στόχοι
· Η οργάνωση της διδασκαλίας (Τα διδακτικά βήματα)
· Οι συνθήκες και τα διαθέσιμα μέσα
· Ο έλεγχος της μάθησης
Δ. ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Lothar Klingberg (Γερμανός, 1972)
Κεντρική ιδέα:
· Η συζήτηση
· Η διαπραγμάτευση
· Η παράθεση των στοιχείων της έρευνας
· Αποτελέσματα απαλλαγμένο από σκοπιμότητες και υποκειμενικές παραδοχές-αντιλήψεις.
· Προσέγγιση με ευρετικές διαδικασίες
ΣΤΑΔΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
· Σκοποί
· Περιεχόμενα
· Μέθοδοι
· Οργάνωση
· Συνθήκες
· Αξιολόγηση
Παράδειγμα: Η ρύπανση του περιβάλλοντος
1. Στόχοι
Κατευθυντήριοι μαθησιακοί στόχοι
*Οι μαθητές να κατανοήσουν τους σχετικούς όρους
* Να αντιληφθούν τα προβλήματα
*Να ευαισθητοποιηθούν
* Να αναπτύξουν στάσεις και συμπεριφορές
Ειδικότερα:
*Γνωστικός τομέας (σκέψη, γνώση, αντιλήψεις, κατανόηση)
*Συναισθηματικός τομέας (συναισθήματα, πεποιθήσεις)
*Ψυχο-κινητικός τομέας (δεξιότητες, εφαρμογές, δημιουργία)
Γενικοί μαθησιακοί στόχοι
*Να αναλάβουν δράσεις
*Να επινοήσουν τρόπους αντιμετώπισης
*Να γίνουν ερευνητές
*Να παράγουν δικό τους έργο
Ειδικοί μαθησιακοί στόχοι
*Να γνωρίσουν τις επικίνδυνες χημικές ουσίες
*Να μάθουν τη διαδικασία δεντροφύτευσης
*Να μάθουν τα στάδια της ανακύκλωσης
2. Μέθοδος Πραγμάτωσης
· Ομαδοσυνεργατική
· Έρευνα Πεδίου
· Ερωτηματολόγιο
· Φωτογράφιση
· Με διάλεξη
· Με προσέγγιση βιβλιογραφίας
3. Η Οργάνωση της διδασκαλίας
Λέξεις κλειδιά (μόλυνση, κλιμματικές αλλαγές, φαινόμενο θερμοκηπίου)
· Ο εκπαιδευτικός φέρνει υλικό στην τάξη και προκαλεί συζήτηση (φωτογραφίες, άρθρα)
· Ο εκπαιδευτικός εξακτινώνει το θέμα εννοιολογικά με ιστόγραμμα και εννοιολογικό χάρτη
Κάθετη προσέγγιση
Απόβλητα ατμοσφαιρική ρύπανση
μόλυνση
φαινόμενο θερμοκηπίου κλιμματικές αλλαγές
οριζόντια προσέγγιση
· Ο εκπαιδευτκός εξακτινώνει το θέμα διαθεματικά με άλλα μαθήματα
Κεντρική έννοια
Ρύπανση
Θρησκευτικά
Ιστορία
Γεωγραφία
Μαθηματικά
Τέχνη
5. Η αξιολόγηση
Τα φύλλα Εργασίας
*Ερωτήσεις κλειστού-ανοικτού τύπου
*Συμπλήρωσης κενού
*Αντιστοίχησης
*Εναλλακτικής απάντησης
6. Προβολή της εργασίας
Μάθημα 3
3-12-2012
Ένα παράδειγμα για οικονομολόγους΄
ΑΡΧΕΣ ΟΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
Γ΄ Ενιαίου Λυκείου
ΘΕΜΑ: ΕΥΡΩΖΩΝΗ
Εκτιμώμενος χρόνος
Η διάρκεια του σχεδίου είναι ———— και ο επί πλέον χρόνος της εργασίας στο σπίτι. Επί πλέον θα απαιτηθεί χρόνος για την παρουσίαση των εργασιών.
1. ΣΤΟΧΟΙ
α. Κατευθυντήριοι στόχοι
Να μυηθούν οι μαθητές μας:
* Στην ολιστική-διαθε?ατική προσέγγιση.
* Στη διεπιστη?ονική/διακλαδική προσέγγιση.
* Στη δυνα?ική των ο?άδων και της συνεργατικής διδασκαλίας-?άθησης.
* Στη ?έθοδο σχεδίων εργασίας/διδακτικών προγρα??άτων/project.
*Στην επιδίωξη προπαντός σκοπών που αφορούν ως επί το πλείστον τον συναισθη?ατικό και κοινωνικό το?έα του παιδιού και όχι ?όνο τον γνωστικό το?έα, όπως συ?βαίνει συνήθως στο παραδοσιακό ?άθη?α, στη δασκαλοκεντρική/?ετωπική ?ορφή διδασκαλίας.
*Στην ανάγκη να ασχοληθούν τα παιδιά ?ε περιεχό?ενα/θέ?ατα που πραγ?ατικά τα ενδιαφέρουν, αφού τίθενται ως αντικεί?ενο του ?αθή?ατος και ?? αυτόν τον τρόπο συνδια?ορφώνουν ?αζί ?ε το δάσκαλο τον κατάλογο των θε?άτων ?ε τα οποία πρόκειται να ασχοληθούν.
β. Γενικοί
Να βοηθήσει τους μαθητές στην κατανόηση της θεωρίας αλλά και στην εξοικείωση με οικονομικούς όρους. Να ασκηθούν δηλαδή οι μαθητές στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα εργαλεία που παρέχει η θεωρία για την ανάλυση συγκεκριμένων προβλημάτων, οικονομικών φαινομένων και ασκήσεων.
β. Εδικοί στόχοι
Να μάθουν οι μαθητές¨
· Τι προϊόντα παράγονται στην Ευρωζώνη και σε ποιες ποσότητες
· Πώς, με ποιον τρόπο παράγονται (τεχνολογία παραγωγικής διαδικασίας)
· Πώς γίνεται η διανομή των προϊόντων στα μέλη της Ευρωζώνης
· Πώς μπορεί να δημιουργηθεί οικονομική ευημερία στο πλαίσιο της Ευρωζώνης
· Να γνωρίσουν το φαινόμενο του πληθωρισμού.
· Να κατανοήσουν τις οικονομικές συνέπειες του πληθωρισμού.
· Να γνωρίσουν το φαινόμενο της ανεργίας.
· Να κατανοήσουν τις κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες της ανεργίας.
· Να κατανοήσουν την έννοια και τις λειτουργίες του χρήματος
· Να γνωρίσουν τα διάφορα είδη του χρήματος
2. ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ: ανάγκη, οικονομικά αγαθά, ο συντελεστές της παραγωγής, το οικονομικό κύκλωμα, καμπύλη προσφοράς και ζήτησης.
3. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ
ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Προκειμένου να εξυπηρετηθεί η λογική αυτή θα πρέπει η διδασκαλία να στραφεί προς την εκμάθηση συγκεκριμένων πρακτικών, την από κοινού διδασκαλία ορισμένων αντικειμένων και την έξοδο της σχολικής τάξης προς την κοινότητα.
Οι μαθητές, θα πρέπει:
· Να συζητήσουν, να ανταλλάξουν απόψεις, να καταλήξουν σε συμπεράσματα.
· Να συνεργαστούν και να δουλέψουν σε ομάδες για να συγκεντρώσουν υλικό με στόχο την παρουσίαση θεματικών περιοχών του σχεδίου εργασίας στην τάξη ή σε όλο το σχολείο.
· Να διερευνήσουν τρόπους επίδρασης της οικονομίας στο άμεσο κοινωνικό τους περιβάλλον και να τους αξιολογήσουν.
· Να συνδέσουν στάσεις και συμπεριφορές τους που συνδέονται με τους οικονομικούς δείκτες ανάπτυξης.
4. ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
· Συζήτηση ? Αναστοχασμός
· Παρώθηση μαθητών στη νέα γνώση μέσω επίκαιρων παραδειγμάτων.
· Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία
· Μέσω της μεθόδου «καταιγισμός ιδεών» να φανεί η σημασία που έχει η γνώση και η συνειδητοποίηση των γενικών οικονομικών εννοιών για τα άτομα, την οικογένεια και την εθνική οικονομία γενικότερα
· Χρήση διδακτικών τεχνικών που οδηγούν κυρίως στην ανακαλυπτική μάθηση. Ειδικότερα, προτείνονται:
? η εφαρμογή «σχεδίων εργασίας» (projects) και τεχνικών «μελέτης περίπτωσης» (case studies) για την κατανόηση για παράδειγμα,του νόμου προσφοράς και ζήτησης καθώς και των φαινομένων του πληθωρισμού και της ανεργίας.
? Επεξεργασία πινάκων και διαγραμμάτων (πχ θέματα πληθωρισμού , ανεργίας κα.) δεδομένου ότι τα διαγράμματα, μαζί με άλλο χρήσιμο υλικό, αποτελούν κείμενα που συμβάλλουν στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων κριτικής ανάγνωσης των πληροφοριών
? η χρήση συζήτησης σε ομάδες ή και ανά ζεύγη, καταιγισμός ιδεών, προβολή οπτικοακουστικού υλικού.
? η ενθάρρυνση των μαθητών να διατηρούν και να ενημερώνουν λεξικό οικονομικών όρων.
? η πραγματοποίηση ασκήσεων προσομοίωσης, παιχνιδιών ρόλων (π.χ. δημιουργία σεναρίων με θέματα σχετικά με την ανεργία κ.α ).
? συνεργασία με φορείς απασχόλησης για ανάπτυξη θεμάτων σχετικών με την ανεργία των νέων
? διοργανώσεις ημερίδων από τους μαθητές για ενημέρωση σε θέματα σχετικά με τις συνθήκες απασχόλησης/ ανεργίας, τη διανομή εισοδήματος, το χρηματοπιστωτικό σύστημα
? χρήση του διαδικτύου και του τύπου για άντληση πληροφοριών και επικαιροποίηση των πραγματευόμενων θεμάτων
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Απαραίτητο συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό για την κατανόηση των βασικών οικονομικών εννοιών αποτελούν και τα βιβλία μαθητή «Οικονομία και Εγώ» και «Οικονομία ? Επιχειρηματικότητα» καθώς και τα αντίστοιχα βιβλία καθηγητή: «Οικονομία και Εγώ: Διδακτικές Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις» και «Οικονομία ? Επιχειρηματικότητα: Διδακτικές Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις» που έχουν παραχθεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Χρήσιμα για την επίτευξη των στόχων του μαθήματος είναι διάφορα έντυπα όπως για παράδειγμα είναι τα έντυπα του OECD, EUROSTAT, E.E, ΕΣΥΕ και εφημερίδες, που περιέχουν στατιστικά στοιχεία σχετικά με τον δείκτη ΑΕΠ, τα ποσοστά ανεργίας, τον πληθωρισμό κ.ά.
Χρήσιμες ιστοσελίδες :
http://www.bankofgreece.gr Κεντρική Τράπεζα της Ελλάδος
http://www.inka.gr Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος
http://www.ecb.int Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα
http://www.statistics.gr Εθνική Στατιστική Υπηρεσία
http://www.mof-glk.gr Γενικό Λογιστήριο του Κράτους
http://www.mnec.gr/el Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών
http://epp.eurostat.ec.europa.eu EUROSTAT
http://europa.eu Ευρωπαϊκή Ένωση
5. ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΗΣ
Συντελεστές Παραγωγής
? Ορισμός: Τα στοιχεία που συντελούν στην παραγωγική διαδικασία
ονομάζονται συντελεστές παραγωγής.
? Ταξινόμηση Συντελεστών Παραγωγής:
Α. Εργασία (Νοητική και σωματική προσπάθεια για την παραγωγή κάποιου προϊόντος)
Β. Έδαφος (Οτιδήποτε βρίσκεται πάνω, μέσα και κάτω της γης και
χρησιμοποιείται στην παραγωγική διαδικασία
Γ. Κεφάλαιο (Όλα τα παραχθέντα προϊόντα που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή άλλων προϊόντων, κτήρια, εργαλεία, Σκεύη, Ηλεκτρονικοί
Υπολογιστές, κ.τ.λ.
Δ. Επιχειρηματικότητα (Η ικανότητα ορισμένων ανθρώπων να αναλαμβάνουν τον συνδυασμό και τον συντονισμό των άλλων τριών συντελεστών παραγωγής).
Ε. Το Κύριο Οικονομικό Πρόβλημα
? Η διαφορά μεταξύ των ανθρώπινων αναγκών και του περιορισμένου
όγκου αγαθών που προσφέρονται.
? Η σχετική έλλειψη αγαθών σημαίνει έλλειψη παραγωγικών συντελεστών.
Στ. Η Καμπύλη Παραγωγικών Δυνατοτήτων
Ορισμός: Καμπύλη παραγωγικών δυνατοτήτων δείχνει τις μεγαλύτερες ποσότητες ενός προϊόντος που είναι δυνατό να παραχθούν σε μια οικονομία για κάθε δεδομένη ποσότητα του άλλου προϊόντος.
6. ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Γεωγραφία: Γνωρίζω τις χώρες
Ιστορία: Βιομηχανική Επανάσταση
Θρησκευτικά: Ο χριστιανισμός και η διανομή του πλούτου
7. ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Δραστηριότητα 1
Οι μαθητές αφού χωριστούν σε ομάδες αναλαμβάνουν να επεξεργαστούν και να
απαντήσουν σε μια από τις δύο ομάδες ερωτήσεων.
Α. Ποιό από τα παρακάτω δεν είναι συντελεστής παραγωγής
α. Έδαφος
β. Γη
γ. Χρήμα
δ. Ιδιωτικό μέσο μεταφοράς
ε. κεφάλαιο
στ. Εργασία
Β. Το κύριο οικονομικό πρόβλημα μιας κοινωνίας προέρχεται από:
α. Τις ανάγκες των ανθρώπων και την στενότητα των συντελεστών
παραγωγής που υπάρχουν.
β, Τα μονοπώλια
γ. Την υψηλή αμοιβή των εργαζομένων
δ. Τις κρατικοποιήσεις των επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας.
ε. Τις ιδιωτικοποιήσεις των μεγάλων επιχειρήσεων
στ. Τίποτα από τα παραπάνω
Δραστηριότητα 2
Οι μαθητές απαντούν στα ερωτήματα:
Ποιο είναι το χαρακτηριστικό στοιχείο των συντελεστών παραγωγής;
Τι συμπέρασμα βγαίνει από το χαρακτηριστικό στοιχείο των συντελεστών
παραγωγής, να θεωρούνται δεδομένοι βραχυχρόνια;
Ποια είναι η σχέση ανάμεσα στις ανάγκες των ανθρώπων και στους παραγωγικές συντελεστές;
Ποια από τα παρακάτω δεδομένα πρέπει να χρησιμοποιηθούν στην παραγωγή του προϊόντος «καλαμπόκι» και σε ποια κατηγορία παραγωγικού συντελεστή ανήκουν;
α) Χωράφι
γ) σπόρος
ε) νερό
ζ) αποθήκη
θ) υπηρεσία λογιστή
ια) θερμότητα του ήλιου
β) οικόπεδο
δ) τρακτέρ
στ) εργάτες
η) μύλος ή άλεσης καλαμποκιού
ι) λίπασμα
Δραστηριότητα 3
Ζητείται από τους μαθητές να χαρακτηρίσουν καθεμία από τις παρακάτω
προτάσεις ως σωστή ή λανθασμένη:
1) Ως ανθρώπινο κεφάλαιο εννοούμε την απασχόληση του εργατικού δυναμικού σε
συγκεκριμένες εργασίες.
2) Ό,τι κάνει ο άνθρωπος συνειδητά, για να παράγει αγαθά που ικανοποιούν τις ανάγκες του, το λέμε παραγωγή.
3) Τα εργαλεία είναι παραχθέντα μέσα παραγωγής.
4) Αμιγής πνευματική ή χειρωνακτική εργασία δεν υπάρχει.
5) Οι χρήσιμες ιδιότητες του εδάφους το καθιστούν βασικό συντελεστή παραγωγής, όταν χρησιμοποιούνται στην παραγωγική διαδικασία.
6) Η επιχειρηματικότητα είναι η ικανότητα που έχουν κάποιοι να συντονίζουν τη γη, την εργασία και το κεφάλαιο, για να παράγουν.
7) Οι παραγωγικοί συντελεστές σε κάθε οικονομία θεωρούνται δεδομένοι στη βραχυχρόνια περίοδο, συνεπώς και οι ποσότητες προϊόντων που μπορούν να παραχθούν θεωρούνται δεδομένες.
Εργασία και ανθρώπινο κεφάλαιο είναι ταυτόσημες έννοιες.
9) Το χρηματικό κεφάλαιο είναι συντελεστής παραγωγής.
10) Η εργασία του αγρότη δεν είναι παραγωγικός συντελεστής όταν ο αγρότης παράγει προϊόντα για τον εαυτό του.
Δραστηριότητα 4
Οι μαθητές καλούνται να αναπτύξουν κάθε έναν παραγωγικό συντελεστή
ξεχωριστά.
Βιβλιογραφία
Γεωργακόπουλος Θ. Λιανός Θ. κ.α ?Εισαγωγή στην Πολιτική Οικονομία? εκδ.
Gutenberg, 1982
Κώττη Γ., Α. Πετράκη - Κώττη, Εισαγωγή στη Σύγχρονη Μικροοικονομική,
Εκδόσεις Κ.& Π. Σμπίλιας, 1996
Κώττη Χ. Γ., Α. Πετράκη- Κώττη, Σύγχρονη Μικροοικονομική, Εκδόσεις Ευγ.
Μπένου, 2005
McConnell C., S. Brue, Microeconomics, 17/E, McGraw Hill, 2008
Παντελίδη Π., Εισαγωγή στη Μικροοικονομική Ανάλυση, Έκδοση Π. Παντελίδη,
Πειραιάς 2003
Pindyck R., D. Rubinfeld, Microeconomics, 6/E, Prentice Hall, 2005
Samuelson P., Microeconomics, 18/E, McGraw Hill, 200
Πίνακας Αξιολόγησης Σχεδίου Μαθήματος
1. Η περιγραφή του σχεδίου μαθήματος:
· Ενισχύει το ρόλο του δασκάλου ως «συνδημιουργού»
· Αφήνει περιορισμένα περιθώρια αυτενέργειας του δασκάλου.
· Δεν επιτρέπει καμία πρωτοβουλία από το δάσκαλο για τη συνδιαμόρφωση του διδακτικού σχεδίου.
2. Το περιεχόμενο του σχεδίου μαθήματος:
· Είναι σαφές και κατανοητό
· Καλύπτει πλήρως όλους τους στόχους
· Παρουσιάζει αδυναμίες
· Έχει σοβαρές αδυναμίες και δεν κρίνεται αξιοποιήσιμο.
3. Οι προτεινόμενες μεθοδολογικές τεχνικές εντάσσονται στις νέες διδακτικές μεθόδους,
(π.χ. ανάπτυξη επιχειρηματολογίας, παιγνίδια ρόλων, κ.λπ.) και καλλιεργούν το ομαδικό πνεύμα.
· Περιορίζονται σε παραδοσιακές τεχνικές, ερωτήσεων.
· Δεν υποστηρίζεται ευρεία επιλογή νέων διδακτικών μεθόδων.
4. Οι προτεινόμενες δραστηριότητες
· εξυπηρετούν πλήρως τους σκοπούς και τους στόχους του σχεδίου
· προσελκύουν το ενδιαφέρον των μαθητών.
· Παρουσιάζουν σχετική αναντιστοιχία με τους στόχους του σχεδίου
· Δεν προσφέρονται για επίτευξη των στόχων του μαθήματος.
6.Τα προτεινόμενα φύλλα εργασίας:
* Υποστηρίζουν πλήρως τις δραστηριότητες του σχεδίου
μαθήματος.
· Υποστηρίζουν μερικώς τις δραστηριότητες του σχεδίου μαθήματος
(π.χ. αναφέρονται σε ένα μέρος μόνο της στοχοθεσίας που
επιδιώκεται με αυτές).
· Δεν προσφέρονται για την υποστήριξη των συγκεκριμένων
δραστηριοτήτων.
7.Το προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό:
* Υποστηρίζει επαρκώς τη στοχοθεσία του σχεδίου μαθήματος και είναι κατάλληλο για τη βαθμίδα εκπαίδευσης που προτείνεται.
* Παρουσιάζει ελλείψεις ως προς τη στοχοθεσία του σχεδίου μαθήματος ή/ και δεν είναι κατάλληλο για τη βαθμίδα εκπαίδευσης που προτείνεται.
* Είναι ασύμβατο με τη στοχοθεσία του μαθήματος και δεν κρίνεται αξιοποιήσιμο.
7.Ο προβλεπόμενος διδακτικός χρόνος:
* Επαρκεί για την υλοποίηση όλων των δραστηριοτήτων του σχεδίου
μαθήματος.
· Επαρκεί για την υλοποίηση μέρους των δραστηριοτήτων του σχεδίου μαθήματος.
· Δεν επαρκεί για την κάλυψη των δραστηριοτήτων, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του σχεδίου μαθήματος.
Να μυηθούν οι μαθητές μας:
* Στην ολιστική-διαθε?ατική προσέγγιση.
* Στη διεπιστη?ονική/διακλαδική προσέγγιση.
* Στη δυνα?ική των ο?άδων και της συνεργατικής διδασκαλίας-?άθησης.
* Στη ?έθοδο σχεδίων εργασίας/διδακτικών προγρα??άτων/project.
*Στην επιδίωξη προπαντός σκοπών που αφορούν ως επί το πλείστον τον συναισθη?ατικό και κοινωνικό το?έα του παιδιού και όχι ?όνο τον γνωστικό το?έα, όπως συ?βαίνει συνήθως στο παραδοσιακό ?άθη?α, στη δασκαλοκεντρική/?ετωπική ?ορφή διδασκαλίας.
kkkk Να μυηθούν οι μαθητές μας:
* Στην ολιστική-διαθε?ατική προσέγγιση.
* Στη διεπιστη?ονική/διακλαδική προσέγγιση.
* Στη δυνα?ική των ο?άδων και της συνεργατικής διδασκαλίας-?άθησης.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ: ανάγκη, οικονομικά αγαθά, ο συντελεστές της παραγωγής, το οικονομικό κύκλωμα, καμπύλη προσφοράς και ζήτησης
1η σελίδα -Στόχοι της διδασκαλίας
Κατευθυντήριοι στόχοι
Γενικοί στόχοι
Εδικοί στόχοι
|
Να μυηθούν οι μαθητές μας:
1. Στην ολιστική-διαθε?ατική προσέγγιση και στη διεπιστη?ονική/διακλαδική προσέγγιση. . |
2. Στη δυνα?ική των ο?άδων και της συνεργατικής διδασκαλίας-?άθησης. Στη ?έθοδο σχεδίων εργασίας/διδακτικών προγρα??άτων/project. Στην επιδίωξη προπαντός σκοπών που αφορούν ως επί το πλείστον τον συναισθη?ατικό και κοινωνικό το?έα του παιδιού και όχι ?όνο τον γνωστικό το?έα, όπως συ?βαίνει συνήθως στο παραδοσιακό ?άθη?α με τη δασκαλοκεντρική/?ετωπική ?ορφή διδασκαλίας. |
|
1.Να βοηθήσει τους μαθητές στην κατανόηση της θεωρίας αλλά και στην εξοικείωση με οικονομικούς όρους. |
|
2.Να ασκηθούν οι μαθητές στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα εργαλεία που παρέχει η θεωρία για την ανάλυση συγκεκριμένων προβλημάτων, οικονομικών φαινομένων και ασκήσεων.
|
|
Να μάθουν οι μαθητές: 1. Τι προϊόντα παράγονται στην Ευρωζώνη και σε ποιες ποσότητες, Πώς, με ποιον τρόπο παράγονται (τεχνολογία παραγωγικής διαδικασίας). Πώς γίνεται η διανομή των προϊόντων στα μέλη της Ευρωζώνης. Πώς μπορεί να δημιουργηθεί οικονομική ευημερία στο πλαίσιο της Ευρωζώνης 2. Να γνωρίσουν το φαινόμενο του πληθωρισμού. Να κατανοήσουν τις οικονομικές συνέπειες του πληθωρισμού. Να γνωρίσουν το φαινόμενο της ανεργίας. Να κατανοήσουν τις κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες της ανεργίας. Να κατανοήσουν την έννοια και τις λειτουργίες του χρήματος Να γνωρίσουν τα διάφορα είδη του χρήματος 2η σελίδα |
|
Ανάπτυξη Δεξιοτήτων |
Γνωστικών |
Να γνωρίσει ο μαθητής έννοιες όπως: |
Να ενημερωθεί για θέματα σχετικά με: |
Να μυηθεί σε έννοιες όπως: |
|
Συναισθηματικών |
Να ευαισθητοποιηθεί σε ζητήματα σχετικά με: |
Να αποκτήσει αξίες, στάσεις και συμπεριφορές σχετικά με: |
|
Κοινωνικών |
Να ενσκύψει με ενδιαφέρον σε θέματα σχετικά με: |
Να εκδηλώσει διάθεση για ενεργό συμμετοχή: |
|
Μεταγνωστικών Να γίνει ικανός να εξηγήσει το πώς οδηγήθηκε στη λύση του προβλήματος:
|
Βιβλιογραφία:
Γεωργακόπουλος Θ. Λιανός Θ. κ.α ?Εισαγωγή στην Πολιτική Οικονομία? εκδ. Gutenberg, 1982 Κώττη Γ., Α. Πετράκη - Κώττη, Εισαγωγή στη Σύγχρονη Μικροοικονομική, Εκδόσεις Κ.& Π. Σμπίλιας, 1996 Κώττη Χ. Γ., Α. Πετράκη- Κώττη, Σύγχρονη Μικροοικονομική, Εκδόσεις Ευγ. Μπένου, 2005 McConnell C., S. Brue, Microeconomics, 17/E, McGraw Hill, 2008
Διαδικτυακοί τόποι: http://www.bankofgreece.gr Κεντρική Τράπεζα της Ελλάδος http://www.inka.gr Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος http://www.ecb.int Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα http://www.statistics.gr Εθνική Στατιστική Υπηρεσία http://www.mof-glk.gr Γενικό Λογιστήριο του Κράτους http://www.mnec.gr/el Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών http://epp.eurostat.ec.europa.eu EUROSTAT http://europa.eu Ευρωπαϊκή Ένωση
|
Πορεία τεχνική Εποπτικά
Διδασκαλίας μέσα
1
2
3 |
Παρώθηση μαθητών στη νέα γνώση μέσω επίκαιρων παραδειγμάτων.
Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Μέσω της μεθόδου «καταιγισμός ιδεών» να φανεί η σημασία που έχει η γνώση και η συνειδητοποίηση των γενικών οικονομικών εννοιών για τα άτομα, την οικογένεια και την εθνική οικονομία γενικότερα
Χρήση διδακτικών τεχνικών που οδηγούν κυρίως στην ανακαλυπτική μάθηση. :
|
ΣυζήτησηΑναστοχασμός
Χωρισμός σε ομάδες
Επεξεργασία πινάκων και διαγραμμάτων (πχ θέματα πληθωρισμού , ανεργίας κα.) δεδομένου ότι τα διαγράμματα, μαζί με άλλο χρήσιμο υλικό, αποτελούν κείμενα που συμβάλλουν στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων κριτικής ανάγνωσης των πληροφοριών. Η χρήση συζήτησης σε ομάδες ή και ανά ζεύγη, καταιγισμός ιδεών, προβολή οπτικοακουστικού υλικού. Η ενθάρρυνση των μαθητών να διατηρούν και να ενημερώνουν λεξικό οικονομικών όρων. Η πραγματοποίηση ασκήσεων προσομοίωσης, παιχνιδιών ρόλων (π.χ. δημιουργία σεναρίων με θέματα σχετικά με την ανεργία κ.α ). Η συνεργασία με φορείς απασχόλησης για ανάπτυξη θεμάτων σχετικών με την ανεργία των νέων. |
Εφημερίδες Βιντεοταινίες
Βιβλία, διαδίκτυο
Χρήση διαδικτύου και του τύπου για άντληση πληροφοριών και επικαιροποίηση των πραγματευόμενων θεμάτων.
|
4
5
|
Προσέγγιση βιβλιογραφίας Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Παιχνίδι ρόλων |
Χωρισμός σε ομάδες
Θεατρική παράσταση |
Απαραίτητο συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό για την κατανόηση των βασικών οικονομικών εννοιών αποτελούν και τα βιβλία μαθητή «Οικονομία και Εγώ» και «Οικονομία ? Επιχειρηματικότητα» καθώς και τα αντίστοιχα βιβλία καθηγητή: «Οικονομία και Εγώ: Διδακτικές Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις» και «Οικονομία ? Επιχειρηματικότητα: Διδακτικές Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις» που έχουν παραχθεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Παρακολούθηση Θεατρικών έργων με ίδιο θέμα |
Αξιολόγηση
Φύλλα Εργασίας με ερωτήσεις:
1. Εναλλακτικής απάντησης
2. Σωστού-λάθους
3. Συμπλήρωσης κενού
4. Αφήγησης
5. Αντιστοίχησης
6. Δαγράμματα
7. Σταυρόλεξο
8. Κρυπτόλεξο
———————————————————————————————————-
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
· Να αναπτύξει την κριτική σκέψη
· Να κάνουμε το μάθημα μια ευχάριστη διαδικασία
· Συνεργατικό κλίμα και ανάπτυξη δημιουργικότητας
· Κλίμα συνεργασίας και αλληλεγγύης
· Να συμμετέχει ενεργά
· Συνεργατικό κλίμα και ανάπτυξη της ομαδικότητας
· Να συμμετέχει ως ενεργό υποκείμενο
· Να αλληλεπιδρά με τους συμμαθητές του
· Να αναγνωρίζει τη σημασία του κοινωνικού πλαισίου μέσα στο οποίο αναπτύσσεται η γνώση
· Αλληλοσεβασμός, κοινωνικές δεξιότητες, υιοθέτηση αξιών, καλλιέργεια διαπροσωπικών σχέσεων, σεβασμό στη διαφορετικότητα
· Χρήση παραδειγμάτων, διερευνητική μάθηση
· Ρόλος δασκάλου ενισχυτικός, συμβουλευτικός
· Ολοκλήρωση προσωπικότητας μαθητή
——————————————————————————————————————————-
Μέθοδοι διεξαγωγής του μαθήματος
? Επαγωγική (Ξεχωριστές περιπτώσεις οδηγούν σε ένα νόμο-από το ειδικό στο γενικό)
? Απαγωγική (Από ένα νόμο οδηγούμαστε σε επί μέρους εφαρμογές-Από το γενικό στο ειδικό)
? Αναλυτικο-συνθετική (Διαχωρίζονται τα μέρη)
? Γενετική (Θέτουμε ένα αντιφατικό ζήτημα και το διερευνούμε)
? Η λογικο-ιστορική (Εξετάζουμε την ιστορική αναδρομή)
? Αναλογίας-μοντέλου (Μία κατασκευή εξετάζεται ως μοντέλο και με βάση αυτή εξετάζονται άλλες κατασκευές)
——————————————————————————————————————–
Βασικές μεθοδολογικές δομές ως προς το βαθμό συμμετοχικότητας
A. Η διάλεξη (εκπαιδευτικού ή μαθητή)
Β. Η διδακτική συζήτηση (ευρετική, καθοδηγητική)
? σύντομες συγκεκριμένες ερωτήσεις
? απόψεις μαθητών
? καταιγισμός ιδεών
? ελεύθερος λόγος
Γ. Η αυτόνομη μάθηση των μαθητών:
? με βάση το βιβλίο, υπολογιστή,
? παρακολούθηση ταινίας,
? κατασκευή αντικειμένου,
? σχεδιασμός σκαριφήματος,
? ανάγνωση κειμένων
? επίλυση ασκήσεων
? εκπόνηση σχεδίου
? επίλυση ασκήσεων
————————————————————————————————————
Διδακτικό σενάριο: Σχέδιο εργασίας
Α. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
? Μαθησιακοί στόχοι
? Προετοιμασία (εύρεση μας κεντρικής ιδέα, θέμα)
? Επίδειξη (Προετοιμασία μαθητών μέσω ενός παραδείγματος, πλάνο)
? Να προβληθούν οι διεπιστημονικές σχέσεις, τομείς διερεύνησης (ιστορία, τουρισμός, κοινωνική και θρησκευτική ζωή, αρχιτεκτονική, προϊόντα)
? Να προσδιοριστεί το χρονικό διάστημα
? Έγκαιρη αναγνώριση δυσκολιών
? Τον καταμερισμό σε επιμέρους εργασίες
Β. ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
? Μαθησιακές ενέργειες
? Μεθοδολογική στρατηγική
? Συγκέντρωση και συστηματοποίηση του υλικού
? Εξαγωγή συμπερασμάτων (τεκμηρίωση αποτελεσμάτων και παρουσίαση)
Γ. ΕΛΕΓΧΟΣ
Αξιολόγηση
————————————————————————–
Μελέτη Περίπτωσης
? Φάση εισαγωγής (Τίθεται το πρόβλημα: π.χ. Κατά την τόρνευση πολλών αντικειμένων η ποιότητα της επιφάνειας χειροτερεύει )
? Φάση επεξεργασίας. Μπορεί να φταίει:
? ανύπαρκτη ή ελλιπής ψύξη του τεμαχίου
? μεγάλη ταχύτητα κοπής του τόρνου
? εσφαλμένη επιλογή υλικού του εργαλείου
? Χωρισμός σε ομάδες και ανάθεση διερεύνησης αιτιών
? Φάση παρουσίασης των αποτελεσμάτων των ομάδων
* Φάση αξιολόγησης