ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΑ ΝΕΑ ΠΙΛΟΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
27 Απρ 2012 από admin
NEA ΠΙΛΟΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
Πολυδεύκης Ασωνίτης
Σχολικός Σύμβουλος
4ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Ν. Ιωαννίνων
A. 10 ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΤΑΞΗ Α΄ -Τρία Τμήματα, 54 μαθητές, τρεις δασκάλες, 10 φοιτητές
ΝΕΟ ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΓΛΩΣΣΑ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Θέμα: Το νερό
*Ξεκινάμε με ένα κινούμενο σχέδιο σχετικό με ένα χουμοριστικό επεισόδιο με θέμα το ψάρεμα. Σχετικό dvd : «Ο κόσμος της θάλασσας».
* Δείχνουμε dvd με τον Πιγκουίνο
Σχετικές ερωτήσεις:
-Που ζει ο πιγκουίνος; Στο Νότιο Πόλο-Τον δείχνουμε στον χάρτη, στην υδρόγειο, στο google-earth.
* Στη συνέχεια δείχνουμε βίντεο με την πολική αρκούδα.
Σχετικές ερωτήσεις:
-Γιατί η πολική αρκούδα είναι ?άσπρη;
Λαμβάνει χώρα συζήτηση για την Αρκτική ως μία από τις Ηπείρους. Οι υπόλοιπες είναι: Αμερική, Ευρώπη, Ασία, Ωκεανία, Αφρική. Τις δείχνουμε.
* Πώς πάνε οι άνθρωποι στο Νότιο Πόλο; Πώς διασχίζουν τη θάλασσα;
-Με το καράβι. Δείχνουμε διάφορους τύπους καραβιών από παλιά μέχρι σήμερα.
* Δείχνουμε βιβλία και dvd με πλοία και καράβια και ανάλογες ιστορίες από διηγήματα που έχουν γίνει και ταινίες: Ροβινσώνας Κρούσος, 20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα, Αργοναυτική εκστρατεία, Τρωϊκός Πόλεμος, Τα θαύματα του Χριστού με επικέντρωση στο θαύμα στη λίμνη της Γαλιλαίας. Συζητάμε για τα παραπάνω, δείχνουμε σκηνές, διαβάζουμε αποσπάσματα. Ο λόγος είναι αναφορικός ?αφηγηματικός. Μελετάμε το είδος με αφορμή την ανάγνωση που επιχειρούμε αμέσως παρακάτω.
* Εισερχόμαστε τώρα στην περιοχή της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας.
Διαβάζουμε τις εικονογραφημένες ιστορίες:
1. Η λαίμαργη φάλαινα, κείμενο: Ευγένιος Τριβιζάς, εικονογράφηση: Βαγγέλης Ελευθερίου, Κέδρος, 1992
2. Ένα τόσο δα ψαράκι ένα τιποτάκι, του Jacques Duquennoy, Άγρα, 1997
3. Διαβάζουμε από το Ανθολόγιο Α΄ και Β΄ Δημοτικού «Το δελφίνι», ΟΕΔΒ, 2008, το ποίημα: Τα δελφίνια του Β.Δ.Αναγνωστόπουλου, σ. 8.
*Εξετάζουμε και τον περιγραφικό λόγο. Το άλλο είδος του αναφορικού λόγου μέσα απ΄τα βιβλία: Τα τέσσερα στοιχεία: νερό, κείμενο: Carme Sole Vendrell,εικονογράφηση: J.M. Parramon, Κέδρος, 1989.
*Βλέπουμε στο Youtube:
1. Το βίντεο με το ταξίδι της Αργούς στο «Argo Experimantal Trip?.
2. Το βίντεο με τον κύκλο του νερού
*Τραγουδούμε σχετικά τραγούδια, όπως:
1. Το θαλασσινό τριφύλλι
2. Το δελφινοκόριτσο
3. Ένα καράβι από τη Χιο
4. Άσπρα, κόκκινα, κίτρινα , μπλε, καραβάκια του Αιγαίου
Τα τραγούδια τα προβάλλουμε στην οθόνη από το site: stixoi.gr για να τους βλέπουν όλα τα παιδιά.
*Εικαστικά
Δείχνουμε καλλιτεχνικά έργα εμπνευσμένα από τη θάλασσα, όπως:
1. Ζωγραφισμένα καράβια σε κεντήματα, πιάτα, κεραμικά
2. Θαλασσινές παραστάσεις σε πέτρα, ξύλο, γυαλί, καμβά.
*Δραστηριότητες:
1. Μαθηματικά με βάση σχέδιο από την Αργώ
2. Aσκήσεις στη Γλώσσα με αναφορά στο Μάθημα της Γλώσσας Α΄ Δημοτικού, Βιβλίο Μαθητή, τχ. Α΄, Με βάρκα και σωσίβιο, σ. 64, και στο Τετράδιο Εργασιών στη σελίδα 58 του ιδίου μαθήματος. Επίσης από τη Μελέτη Β Δημοτικού, Τ.Ε, σ. 33, Ακολουθώ τη σταγόνα και σ. 34 Το νερό χωρίς το ρ.
2. Δείχνω τις Ηπείρους
3. Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
4. Καλλιτεχνικό έργο
5. Γράφουν ποιήματα
6. Δημιουργούν μια εικονογραφημένη ιστορία
————————————————————————————————
Β. 10 ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΤΑΞΗ Γ΄ -Τρία Τμήματα, 54 μαθητές, τρεις δασκάλες, 10 φοιτητές
ΝΕΟ ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΓΛΩΣΣΑ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Θέμα: Ο χαρταετός
* Ανθολόγιο Γ-Δ, Χαρούμενοι χαρταετοί, της Μαρίας Πυλιώτου, σ. 115.
Το διήγημα αναφέρεται στην κατάσταση που ακολούθησε μετά την εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο το 1974 και τον επακόλουθο διαμελισμό της.
Δείχνουμε εικόνες από την Κύπρο. Την οριοθετούμε στο χάρτη, την υδρόγειο, το googleearth.
* Θρησκευτικά Γ΄, Ο Χριστός βαπτίζεται στον Ιορδάνη, σ. 66. Χάρτης Παλαιστίνης, σ. 84.
Δείχνουμε στο χάρτη την Παλαιστίνη. Μας βοηθάει ο χάρτης στο Βιβλίο Θρησκευτικών της Γ΄ Δημοτικού, στη σελίδα 84
Δείχνουμε εικόνες με χαρταετούς που πετούν παιδιά από κατεχόμενα όπως Παλαιστίνη, Κύπρος. Τα παιδιά κατανοούν τι σημαίνει κατεχόμενα εδάφη που χωρίζονται με συρματοπλέγματα. Αντιλαμβάνονται ότι η ελευθερία περιορίζεται στις δύο χώρες.
Αναφορικός-αφηγηματικός λόγο. Διαφέρει από τον κατευθυντικό. Εντοπίζουμε τα χαρακτηριστικά του αφηγηματικού λόγου και τις διαφορές του από τον κατευθυντικό.
Διαβάζουμε και το ποίημα: Χαρταετοί, από το Ανθολόγιο Α΄και Β΄ Δημοτικού στη σελίδα 51. Διαβάζουμε και μεταφρασμένη αραβική ποίηση.
Βλέπουμε εικόνες με ζωγραφισμένους χαρταετούς από διάσημους ζωγράφους, από λαϊκούς ζωγράφους και από μαθητές άλλων χωρών. Οι μαθητές βλέπουν ένα πανδαιμόνιο χρωμάτων και σχημάτων αληθινής τέχνης. Παίρνουν ιδέες.
*Δραστηριότητες:
1. Ζωγραφίζουν χαρταετούς
2. Κατασκευάζουν σιαμαντούρα
3. Μαθηματικά:
Αναγνωρίζουν πολύγωνα.
Αναγνωρίζουν γωνίες
4. Συνθέτουν ποιήματα
5. Δραματοποιούν