ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Μελανόμορφος ρυθμός ώριμη περίοδος

Ζωγράφος του Αχελώου, Ο Ηρακλής και η Κερυνίτις έλαφος


 

Αμφορέας με λαιμό ύψος 50,4 εκ. περ. 510-502 π.Χ., Firenze, Museo Archeologico Nazionale, FI3871

 

Στο αγγείο εικονίζεται ο τέταρτος άθλος του Ηρακλή με το ελάφι της Κερύνειας. Ο Ηρακλής, φορώντας μόνο τη λεοντή και κρατώντας με το αριστερό του χέρι το ρόπαλο, διεκδικεί από τον Απόλλωνα το ελάφι της Κερύνειας. Ο Ηρακλής κρατάει τα μπροστινά πόδια, ενώ ο Απόλλωνας τα πίσω. Δεξιά εμφανίζεται ο Ερμής.

Σύμφωνα με τον μύθο και την παράδοση του Καλλίμαχου κάποτε η Άρτεμη βρήκε στο όρος Λύκαιο πέντε ελαφίνες. Η θεά πήρε τις τέσσερις που τις έζεψε στο άρμα της, ενώ η πέμπτη, μετά από εντολή της Ήρας κατέφυγε στο όρος Κερύνεια και ήταν αφιερωμένη στην Άρτεμη. Ο Ηρακλής μετά από εντολή του Ευρυσθέα έπρεπε να φέρει την ελαφίνα. Ο ήρωας την κυνηγούσε ένα χρόνο και τελικά κατάφερε να την τραυματίσει με το βέλος ελαφρά στο λαιμό, καθώς περνούσε τον ποταμό Λάδωνα. Στο δρόμο της επιστροφής συνάντησε τον Απόλλωνα και την Άρτεμη που θέλησαν να πάρουν πίσω το ζώο. Ο Ηρακλής όμως κατάφερε να τους πείσει ότι δεν ασέβησε, αλλά φταίχτης ήταν ο Ευρυσθέας. Οι θεοί πείστηκαν και του επέτρεψαν να να συνεχίσει το δρόμο του.

 

Ζωγράφος του Αχελώου

 

Πηγές: Cultura Italia, Classical Art Research Centre and the Beazley Archive