Θέσεις και Απόψεις (εκλογές 29/10/2011)

 Θέσεις και απόψεις

 Γραφανάκη Ρωξάνη, Καπούλας Πέτρος, Καρκάνης Φώτης, Πουλάκης Μάνος, Τσοπόκης Γιάννης

 Εκπαιδευτικοί Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

 29/10/2011

 Στο κείμενο που ακολουθεί θα προσπαθήσουμε να εκφράσουμε εν συντομία τις θέσεις μας σχετικά με τα ζητήματα του κλάδου μας.

 

 Όπως διαπιστώνει εύκολα κανείς, βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο, πάρα πολύ κρίσιμη, με καταργήσεις μαθημάτων πληροφορικής, νέα προγράμματα σπουδών, καθώς και καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων. Έναυσμα για να ασχοληθούμε ενεργά με την εκπροσώπηση του κλάδου αποτέλεσαν τα γεγονότα των τελευταίων ετών, όπου σε σειρά ενεργειών του Υπουργείου Παιδείας νιώσαμε ότι δεν ακουγόταν η φωνή η δική μας, αλλά και των υπολοίπων συναδέλφων. Τα θέματα αυτά συζητήθηκαν σε γενικές συνελεύσεις που έγιναν στους συλλόγους καθηγητών Πληροφορικής κυρίως της Κρήτης, με αποτέλεσμα να αποφασιστεί συλλογικά η δυναμικότερη και αμεσότερη παρουσία των εκπαιδευτικών των εν λόγω συλλόγων στην Π.Ε.ΚΑ.Π. Πιστεύουμε όμως ότι οι απόψεις μας εκφράζουν τις ανησυχίες του συνόλου των εκπαιδευτικών Πληροφορικής, πολλές από αυτές έχουν ήδη εκφραστεί και από άλλα θεσμικά όργανα, και είμαστε στη διάθεσή σας για οποιεσδήποτε παρατηρήσεις, συζητήσεις και προτάσεις.

 Προχωρώντας στα φλέγοντα ζητήματα του κλάδου, σημαντικό θέμα είναι οι αναθέσεις μαθημάτων που άλλαξαν το 2008, με αποτέλεσμα να μην διδάσκουμε κανένα μάθημα στις ΕΠΑ.Σ. και πολλά μαθήματα Πληροφορικής στα ΕΠΑ.Λ. να τα διδάσκουν πιστοποιημένοι εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων με μόνο εφόδιο ένα χαρτί βασικής χρήσης (τύπου ECDL ή επιμόρφωσης 48 ωρών). Ακολούθως, η άνευ αιτιολόγησης ρύθμιση των εργαστηρίων στα ΕΠΑ.Λ., όπου μόνο για τις ειδικότητες Πληροφορικής ένας καθηγητής μπορεί να έχει μέχρι 17 μαθητές στο εργαστήριο ενώ στις άλλες ειδικότητες για 13 μαθητές και πάνω υπάρχουν δύο καθηγητές. Η κορύφωση ήρθε στην τρέχουσα χρονιά, όπου καταργήθηκε το μοναδικό μάθημα Πληροφορικής της Α? Γενικού Λυκείου. Ταυτόχρονα, με την ίδρυση του Τεχνολογικού Λυκείου, σχεδιάζεται η μείωση ωρών του αντίστοιχου μαθήματος της Α? τάξης των ΕΠΑ.Λ. από 3ωρο σε 2ωρο. Επί το παρόντος, δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει στις υπόλοιπες τάξεις των ΓΕ.Λ. και του Τεχνολογικού Λυκείου, καθώς μόνο προτάσεις και σχέδια υπάρχουν, καμία δέσμευση, τα οποία πολύ εύκολα αλλάζουν.

 Σε όλα αυτά νιώσαμε ότι δεν είχαμε ουσιαστική ενημέρωση και την αγωνία μας επέτειναν δημοσιεύματα για κρυφές συναντήσεις και σχόλια συμβούλων της Υπουργού, τα ονόματα των οποίων ποτέ δεν δίνονταν στη δημοσιότητα, θυμίζοντάς μας τακτικές κομματικές που ως νέοι άνθρωποι απαξιώνουμε κοιτώντας σε ένα καλύτερο ελπιδοφόρο μέλλον.

 Συνεχίζοντας την ανάλυσή μας θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε με συντομία την υφιστάμενη κατάσταση για την Πληροφορική στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και τις κατευθύνσεις προς τις οποίες πιστεύουμε ότι πρέπει να προσανατολιστούν οι διεκδικήσεις μας. Ευπρόσδεκτες όλες οι παρατηρήσεις και οι προτάσεις, καθώς μόνο μέσα από τη συλλογική ζύμωση των όποιων ιδεών πιστεύουμε ότι μπορούν να προκύψουν οι βέλτιστες λύσεις.

 Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

 Η Πληροφορική στα ολοήμερα Δημοτικά εισήχθη ήδη από το 2002. Για δεύτερη χρονιά υπάρχει πιλοτικά η Πληροφορική και στο κανονικό πρωινό πρόγραμμα των Δημοτικών. Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει στο μέλλον, καθώς το ίδιο το υπουργείο δεν έχει σαφές σχέδιο, αλλά έχοντας υπόψη μας τη διαχρονική αντιμετώπιση του κλάδου μας από το υπουργείο πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για όλα τα ενδεχόμενα, ειδικά μετά από την έντονη φημολογία για διδασκαλία των ΤΠΕ στο μέλλον από δασκάλους Οι διαβεβαιώσεις του Υπουργείου για δημιουργία οργανικών στα δημοτικά δεν μας καθησυχάζουν, ειδικότερα όταν τα τελευταία χρόνια η μισθοδοσία του έκτακτου προσωπικού που καλύπτει τις θέσεις αυτές προέρχεται από ευρωπαϊκά προγράμματα (ΕΣΠΑ), τα οποία έχουν σαφή ημερομηνία λήξης.

 Επιπλέον τα προβλήματα είναι πολλά. Ανύπαρκτα ή απαρχαιωμένα εργαστήρια, έλλειψη βιβλίων και πλήρης απουσία εκπαιδευτικού υλικού. Παρόλο που υπάρχουν κενά, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία πρόσληψη αναπληρωτών. Οι καθηγητές που υπηρετούν στην πρωτοβάθμια δεν έχουν καθοδήγηση, καθώς ακόμα και οι σύμβουλοι πληροφορικής έχουν αρμοδιότητα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών είναι τόσο συνοπτικό που κρίνεται ανεπαρκές και δεν υπάρχει εκπαιδευτικό υλικό ή εκπαιδευτικό λογισμικό που να έχει δημιουργηθεί για τη διδασκαλία της πληροφορικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

 Θεωρούμε ότι η αποτελεσματική εισαγωγή της πληροφορικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση δεν μπορεί να γίνει αποσπασματικά και δεν πρέπει να περιοριστεί στον ψηφιακό αλφαβητισμό των μαθητών. Πρέπει να ταυτόχρονα να συμβάλει στην ενίσχυση του βασικού γνωστικού υπόβαθρου και την κατάλληλη προετοιμασία των μαθητών για την Πληροφορική Παιδεία στις επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης διαμορφώνοντας και τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διαθεματική προσέγγιση και τη διδασκαλία όλων των γνωστικών αντικειμένων Είναι σημαντικό να συνδυασθεί με κατάλληλες παιδαγωγικές προσεγγίσεις που καλλιεργούν τη δημιουργικότητα, το συνεργατικό πνεύμα και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.

 Προτάσεις

 Πιστεύουμε ότι η πληροφορική (και όχι ο γενικός όρος ΤΠΕ), πρέπει να διδάσκεται από καθηγητές πληροφορικής και σε όλα τα δημοτικά σχολεία της χώρας.

 Θα πρέπει να συσταθούν οργανικές θέσεις πληροφορικής στην Π.Ε., με πρόσληψη μονίμων Πληροφορικών για τη διδασκαλία της Πληροφορικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και δυνατότητα μετάταξης προσωπικού της Δ.Ε. στην Π.Ε. εφόσον κάποιος το επιθυμεί. Θεωρούμε ότι είναι αναγκαία η επιπρόσθετη ειδίκευση σε θέματα που αφορούν κυρίως στην παιδαγωγική αντιμετώπιση των μαθητών αυτής της ηλικίας, όπως άλλωστε πρέπει να απαιτείται και για όλες τις άλλες ειδικότητες που καλούνται να διδάξουν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Επιπλέον κανένα πιστοποιητικό δεξιοτήτων χρήσης Η/Υ δεν μπορεί να υποκαταστήσει το πτυχίο Πληροφορικής, όπως κανένα πιστοποιητικό Ξένης Γλώσσας τύπου "Lower" δεν δίνει το δικαίωμα σε εκπαιδευτικούς άλλης ειδικότητας να διδάξουν Ξένες Γλώσσες.

 Επίσης, θα πρέπει να αναπτυχθούν βιβλία και κατάλληλο συμβατικό εποπτικό υλικό για εκπαιδευτικές δραστηριότητες χωρίς τη χρήση υπολογιστή. Εκτός της διάστασης που αφορά στον ψηφιακό αλφαβητισμό, απαιτείται και η αξιοποίηση της Πληροφορικής ως αντικειμένου με αυτοτελή παιδαγωγική αξία για το σύγχρονο άνθρωπο για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας, του ομαδικού πνεύματος και της ικανότητας αντιμετώπισης και επίλυσης προβλημάτων. Ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις, πρέπει η χρήση των υπολογιστών να περιορίζεται στο απολύτως αναγκαίο.

 Ταυτόχρονα, προτείνουμε την εκπόνηση βιβλίου Ψηφιακού Αλφαβητισμού για το Μαθητή και εγχειριδίου διδασκαλίας Ψηφιακού Αλφαβητισμού για τον Πληροφορικό, στα πλαίσια των αντίστοιχων μαθημάτων στο δημοτικό σχολείο.

 Ακόμα, προτείνουμε την εκπόνηση εγχειριδίου για τη Διαθεματική Προσέγγιση όλων των αντικειμένων με τη βοήθεια του Η/Υ. Προτείνεται η εκπόνηση εγχειριδίου το οποίο θα απευθύνεται στους Δασκάλους, προκειμένου να τους υποστηρίξει σε συνεργασία με τον Πληροφορικό του σχολείου, στη διαθεματική προσέγγιση όλων των γνωστικών αντικειμένων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

 Άμεση και επιτακτική ανάγκη αποτελούν η ανάπτυξη Εργαστηρίων Πληροφορικής και ο ορισμός Υπευθύνων Εργαστηρίων Πληροφορικής σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία. Στην Π.Ε. είναι επιτακτική η ανάγκη για τον ορισμό υπευθύνων εργαστηρίων πληροφορικής, καθώς ο φόρτος εργασίας για τον καθηγητή είναι μεγάλος. Υπάρχουν σχολεία που δεν έχουν εργαστήρια και πρέπει αυτά να στηθούν από το μηδέν. Σε άλλα σχολεία τα εργαστήρια είναι παρατημένα και οι υπολογιστές διαλυμένοι. Για αυτούς τους λόγους πρέπει να δημιουργηθούν εργαστήρια πληροφορικής, όπου δεν υπάρχουν και να ορίζονται υπεύθυνοι εργαστηρίων, με παράλληλη τρίωρη εργαστηριακή απασχόληση.

 Εκτός τα παραπάνω, σημαντική παράμετρος αποτελεί η ανάπτυξη και αξιολόγηση βιβλίων, εκπαιδευτικού υλικού και λογισμικού της Π.Ε. Ειδικότερα για το εκπαιδευτικό λογισμικό είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η ενδεδειγμένη προσέγγιση είναι η επιλογή ή ανάπτυξη λογισμικού με κριτήριο την εναρμόνισή του με τα αναλυτικά προγράμματα ώστε να διασφαλίζεται το ενιαίο των σπουδών καθώς και η εναρμόνιση με τους γενικότερους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς στόχους που υπηρετεί το δημοτικό σχολείο. Η επιλογή ελεύθερου λογισμικού συμβάλλει προς την κατεύθυνση αυτή και επιτρέπει τη διαρκή προσαρμογή του λογισμικού σύμφωνα και με τις εκάστοτε ιδιαιτερότητες και ανάγκες.

 Τέλος για την Π.Ε. είναι ανάγκη να θεσπιστεί ο χωρισμός των τμημάτων ώστε στο εργαστήριο να μην έχουμε περισσότερους από 12 μαθητές ανά τάξη.

 

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

 Γυμνάσιο

 Στο Γυμνάσιο έχουν ανακοινωθεί επικείμενες αλλαγές. Ήδη υπάρχει πιλοτική εφαρμογή του νέου προγράμματος σπουδών σε κάποια γυμνάσια από το τρέχον σχολικό έτος. Αν και αυξάνονται οι ώρες σε δύο (2) την εβδομάδα, το όνομα του μαθήματος αναφέρεται ως Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και όχι ως Πληροφορική, χωρίς ταυτόχρονη δέσμευση του Υπουργείου ότι θα διδάσκεται μόνο από εκπαιδευτικούς Πληροφορικής. Επίσης, δεν υπάρχει πρόβλεψη για χωρισμό του τμήματος, με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόβλημα με την εργαστηριακή φύση του μαθήματος. Η τελευταία εγκύκλιος για το γυμνάσιο (κανονικό πρόγραμμα) αναφέρει το χωρισμό του τμήματος εφόσον υπάρχουν 22 και πλέον άτομα, αριθμός πάρα πολύ μεγάλος για ένα εργαστήριο των 8 με 12 θέσεων.

 Ως βαθμίδα το Γυμνάσιο θα πρέπει να ακολουθεί και γνωστικά το Δημοτικό. Δεν μπορεί να συντάσσονται από διαφορετικές ομάδες τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη την ομαλή γνωστική μετάβαση των μαθητών από την Πρωτοβάθμια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης, κατά τη γνώμη μας οι αλλαγές των προγραμμάτων σπουδών που αφορούν στην Πληροφορική Εκπαίδευση, αλλά και γενικότερα στην εκπαίδευση, δεν θα έπρεπε να ξεκινήσουν από το Λύκειο όπως έγινε, αλλά από τις μικρότερες προς τις υψηλότερες βαθμίδες. Αυτή τη στιγμή έχουμε το παράδοξο να εφαρμόζουμε αλλαγές στο πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου, καταργώντας το μοναδικό μάθημα Πληροφορικής στην Α? Λυκείου, βασιζόμενοι στην υπόθεση ότι οι απόφοιτοι Γυμνασίου έχουν τις προαπαιτούμενες γνώσεις από το Γυμνάσιο. Το πρόγραμμα όμως του Γυμνασίου δεν έχει ακόμα αλλάξει, αλλά εφαρμόζεται πιλοτικά και θα αλλάξει μόνο μετά από θετική αξιολόγηση στο τέλος του έτους.

 

Προτάσεις

 Προτείνουμε λοιπόν ένα δίωρο υποχρεωτικό μάθημα Πληροφορικής σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, το οποίο θα διδάσκουν εκπαιδευτικοί Πληροφορικής και μόνο, με αντίστοιχη πρόβλεψη για την εργαστηριακή φύση του μαθήματος, όσον αφορά το χωρισμό των μαθητών ή την παρουσία δεύτερου εκπαιδευτικού μέσα στην τάξη, μετά από ένα λογικό αριθμό ατόμων. Τα 22 άτομα πιστεύουμε ότι είναι υπερβολικά μεγάλος αριθμός και δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί η εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στο εργαστήριο, ακόμα και με παρουσία δεύτερου εκπαιδευτικού Επίσης, το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών θα πρέπει να υπερκαλύπτει τη γνώση βασικής χρήσης υπολογιστή και να αποτελεί μια σωστή και εμπεριστατωμένη εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών.

 

Γενικό Λύκειο

 Στα Γενικά Λύκεια ο σχεδιασμός του ?Νέου? ή ?Ψηφιακού? σχολείου είναι όπως έχει επισημανθεί ημιτελής. Το Υπουργείο Παιδείας διαφημίζει το ?Ψηφιακό? σχολείο, καταργώντας ταυτόχρονα στην Α? Λυκείου το μοναδικό μάθημα που υπήρχε σχετικό με την Πληροφορική, αντί να προχωρήσει στην αναβάθμισή του (θυμίζουμε ότι ήταν επιλογής και χωρίς βαρύτητα στο μέσο όρο). Επίσης, για τις υπόλοιπες τάξεις Β? και Γ?, ενώ έχουμε ανακοινώσεις αλλαγών στα γνωστικά αντικείμενα και νέο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών, αυτό δεν έχει θεσμοθετηθεί με Υπουργική Απόφαση, οπότε μπορεί να γίνει οποιαδήποτε αλλαγή και να βρεθούμε ξανά προ εκπλήξεων, όπως έγινε τον Οκτώβρη του 2010 με τις πρώτες ?διαρροές? σχεδίων από το Υπουργείο Παιδείας.

 

Προτάσεις

 Η κατεύθυνσή μας είναι να ζητήσουμε τη διόρθωση της λανθασμένης κατάργησης του μαθήματος στην Α? Λυκείου, καθώς και την αναγνώριση της Πληροφορικής Παιδείας ως τμήματος της Γενικής Παιδείας που προσφέρει το Δημόσιο Σχολείο. Επίσης, θα πρέπει να υπάρξει αναβάθμιση όλων των υπόλοιπων μαθημάτων Πληροφορικής στις επόμενες τάξεις, καθώς μέσα στη χρονιά θα ανακοινωθεί το πρόγραμμα σπουδών και για τις Β? και Γ? Λυκείου, όπου θεωρούμε απαραίτητο το μάθημα της Επιστήμης Υπολογιστών για την κατεύθυνση της Β? και της Γ? Λυκείου, αλλά και ως μάθημα Γενικής Παιδείας στις υπόλοιπες κατευθύνσεις. Στο σημείο αυτό δεν αναφέρουμε τα απαρχαιωμένα εκπαιδευτικά εγχειρίδια, καθώς θεωρούμε ότι σε μία εκ βάθρων αναδιάρθρωση που επιχειρείται στο Γενικό Λύκειο αυτά θα είναι σύγχρονα, με έντονο παιδαγωγικό προσανατολισμό, συνοδευόμενα από αντίστοιχο εξειδικευμένο εκπαιδευτικό λογισμικό που θα τα υποστηρίζει.

 Τέλος, γνώμη μας είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει τομέας στην Ερευνητική Εργασία σχετικός με την Επιστήμη των Υπολογιστών και τις Εφαρμογές Πληροφορικής, ώστε να αναπτύσσονται θέματα σε αυτόν, καθώς και άμεση απόσυρση των οδηγιών εγγράφου του Υπουργείου όπου κατευθύνει την ανάθεση των εργασιών σε συγκεκριμένους κλάδους. Άλλωστε, η κατεύθυνση αυτή έρχεται σε άμεση αντίθεση και με τη θεσμοθέτηση του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας ως μαθήματος πρώτης ανάθεσης για όλες τις ειδικότητες που διδάσκουν στο Γενικό Λύκειο.

 

Επαγγελματική Εκπαίδευση

 Η προχειρότητα και η επιπολαιότητα με την οποία αντιμετωπίζεται από το Υπουργείο Παιδείας ΔΒΜΘ η Επαγγελματική Εκπαίδευση (Ε.Ε.) στο σύνολό της αντανακλάται στην κατάσταση του κλάδου της Πληροφορικής σε αυτή. Υπενθυμίζεται ότι ένα πρώτο πλήγμα στην υπόσταση του κλάδου στην Ε.Ε. ήταν η αντικατάσταση των Τ.Ε.Ε. από τα ΕΠΑ.Λ. το 2006. Η αντικατάσταση των μαθημάτων ειδικότητας από μαθήματα γενικής παιδείας, με πρόσχημα τη δυνατότητα πρόσβασης των μαθητών της Ε.Ε. στα ΑΕΙ (που αφορά απειροελάχιστο αριθμό υποψηφίων πανελλαδικά), είχε ως συνέπεια την κατάργηση πολλών οργανικών θέσεων Πληροφορικής, αλλά και τη γενικότερη υποβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με τη δραματική μείωση των μαθητών που την επιλέγουν. Ο τομέας Πληροφορικής (Υποστήριξης Συστημάτων, Εφαρμογών και Δικτύων Η/Υ) συγκροτήθηκε με προχειρότητα, χρησιμοποιώντας βιβλία και οδηγούς σπουδών των Τ.Ε.Ε. (του 1999), ακόμα και σε πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.

 Η κατάσταση επιδεινώθηκε με την αλλαγή των αναθέσεων μαθημάτων το 2008 που είχε ως αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής να μην διδάσκουν κανένα μάθημα στις Ε.ΠΑ.Σ. και να μην έχουν ούτε ως δεύτερη ανάθεση μαθήματα σχετικά με την Πληροφορική. Επιπλέον το μοναδικό μάθημα Πληροφορικής στην Α? Τάξη των ΕΠΑ.Λ., οι Εφαρμογές Πληροφορικής, ανατίθεται και σε εκπαιδευτικούς άλλων κλάδων με μεταπτυχιακό ή διδακτορικό ή «πιστοποιημένες γνώσεις» στην πληροφορική, ενώ στα εργαστηριακά μαθήματα, μόνο του τομέα Πληροφορικής, ο δεύτερος εκπαιδευτικός διατίθεται σε τμήμα με αριθμό παρακολουθούντων μαθητών από 17 και άνω, αντί των 13 που ισχύει στις υπόλοιπες ειδικότητες. Επίσης, σχεδιάζεται χωρίς καμία αιτιολόγηση η μείωση των ωρών του μαθήματος Πληροφορικής της Α? Λυκείου σε 2 ώρες από 3 που είναι τώρα, από το επόμενο σχολικό έτος.

 

Προτάσεις

 Θεωρούμε ότι το μάθημα Πληροφορικής της Α? τάξης των ΕΠΑ.Λ. αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της Γενικής Παιδείας που προσφέρεται από το Δημόσιο Σχολείο και πρέπει να μείνει στις τρέχουσες ώρες διδασκαλίας, υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές. Επίσης, προτείνουμε την εισαγωγή ενός μαθήματος επιλογής Επιστήμης Υπολογιστών, το οποίο θα μπορούν να επιλέξουν στην Α? Λυκείου οι μαθητές του κύκλου υπηρεσιών, ως προπαρασκευαστικό στην ειδικότητα που ενδεχομένως ακολουθήσουν για τη Β? και Γ? τάξη του ΕΠΑ.Λ.

 Θεωρούμε ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση μπορεί να παίξει πρωτεύοντα ρόλο στη γενικότερη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, αρκεί να δοθεί η δέουσα προσοχή σε αυτή. Ειδικότερα ο τομέας Πληροφορικής στην Ε.Ε. πρέπει να αναβαθμιστεί για την ενίσχυση της Πληροφορικής Παιδείας και την αποτελεσματικότερη κατάρτιση των μαθητών.

 Προς την κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να υπάρξει επικαιροποίηση των βιβλίων και των Οδηγών Σπουδών των μαθημάτων Πληροφορικής, καθώς η διδασκαλία πολλών μαθημάτων του τομέα Πληροφορικής βασίζεται σε απαρχαιωμένα εγχειρίδια και Οδηγούς Σπουδών. Είναι απαραίτητη η επικαιροποίηση των βιβλίων και των οδηγιών και η προσαρμογή του προγράμματος σπουδών στις σύγχρονες απαιτήσεις. Επιπλέον πρέπει να γίνεται χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού (κατά προτίμηση ελεύθερου) με ενιαίο τρόπο για το σύνολο των μαθητών και ενίσχυση του εργαστηριακού χαρακτήρα των μαθημάτων.

 Τα μαθήματα Πληροφορικής στην Επαγγελματική Εκπαίδευση θα πρέπει να ανατίθενται μόνο σε εκπαιδευτικούς Πληροφορικής. Η διδασκαλία μαθημάτων Πληροφορικής από εκπαιδευτικούς εκτός των κλάδων ΠΕ19/20 με προσόντα όπως οι «πιστοποιημένες γνώσεις» στην Πληροφορική είναι ασύμβατη με τις απαιτήσεις της Ε.Ε. και πρέπει να σταματήσει. Επομένως, πρέπει να διορθωθούν οι αναθέσεις των μαθημάτων Πληροφορικής στην Ε.Ε. για να υπάρχει ισοτιμία των μαθητών ως προς τις παρεχόμενες γνώσεις. Επιπλέον μαθήματα που άπτονται του αντικειμένου της Πληροφορικής αλλά εντάσσονται σε άλλες ειδικότητες (όπως μαθήματα της ειδικότητας Ηλεκτρονικών Υπολογιστικών Συστημάτων & Δικτύων) θα πρέπει να διδάσκονται (ΚΑΙ) από Πληροφορικούς.

 Αντίστοιχα, προτείνουμε τη συνδιδασκαλία των μαθημάτων άλλων ειδικοτήτων που αφορούν στη χρήση εξειδικευμένου λογισμικού. Σε πολλους τομείς των ΕΠΑΛ υπάρχουν μαθήματα στα οποία γίνεται εκπαίδευση των μαθητών στη χρήση σχετικού με την ειδικότητά τους λογισμικού. Στα μαθήματα αυτά προτείνουμε τη συνδιδασκαλία του εκπαιδευτικού της αντίστοιχης ειδικότητας με εκπαιδευτικό κλάδου ΠΕ19/20 ανεξάρτητα από τον αριθμό των μαθητών στο εργαστηριακό μέρος του μαθήματος. Ο ρόλος των δύο εκπαιδευτικών είναι διακριτός και συμπληρωματικός, αφού ο εκπαιδευτικός της άλλης ειδικότητας, αφήνεται ανεμπόδιστος στην επεξήγηση εννοιών σχετικών με το αντικείμενό της.

 Τέλος, η ορθή αξιοποίηση του εργαστηρίου Πληροφορικής είναι βασική προϋπόθεση για την πληρότητα της κατάρτισης των μαθητών στην Ε.Ε. Επομένως η άνευ αιτιολόγησης άδικη αντιμετώπιση της ειδικότητας Πληροφορικής, ως προς των αριθμό των μαθητών ανά καθηγητή, πρέπει να σταματήσει. Επιπλέον πρέπει να γίνει ορθή ρύθμιση των καθηκόντων του Υπευθύνου ΣΕΠΕΗΥ στα Σ.Ε.Κ. Το εργαστήριο Πληροφορικής πρέπει να παρέχει στο μαθητή εξοπλισμό που ανταποκρίνεται στις τεχνολογικές εξελίξεις και τις μελλοντικές εργασιακές του ανάγκες.

 Ειδική αναφορά αξίζει να γίνει στο νέο μάθημα των Ερευνητικών Εργασιών. Θέση μας είναι η εξομοίωση των ωρών διδασκαλίας του με το Γενικό Λύκειο, δηλαδή 3ωρο αντί 2ωρο. Η έλλειψη μαθημάτων τεχνικού αντικειμένου στην Α? τάξη μπορεί να αντισταθμιστεί με παράλληλη διατήρηση της ταυτόχρονης παρουσίας δύο εκπαιδευτικών στην αίθουσα, λαμβάνοντας υπόψη και τον προσανατολισμό της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε πρακτικά και εφαρμοσμένα αντικείμενα από την Β? τάξη και μετά.

 

Γενικότερα ζητήματα εκπαιδευτικών Πληροφορικής

 Όπως αναλύσαμε στις προηγούμενες παραγράφους, η ανάθεση μαθημάτων Πληροφορικής σε καθηγητές άλλων επιστημονικών κλάδων έχει άμεσο αντίκτυπο στην εκπαίδευση των μαθητών, καθώς δεν θα διεξάγεται από το κατάλληλο επιστημονικά εκπαιδευτικό προσωπικό, ενώ ταυτόχρονα οι καθηγητές Πληροφορικής καθίστανται υπεράριθμοι και εκδιώκονται από τα σχολεία που υπηρετούσαν. Επίσης, η μείωση των ωρών διδασκαλίας όπως προκύπτει από την κατάργηση μαθημάτων Πληροφορικής στο Γενικό Λύκειο, η υποβάθμιση των μαθημάτων ειδικότητας στα ΕΠΑ.Λ. και ο μη χωρισμός τμημάτων στα εργαστηριακά μαθήματα, καθώς και η κατάργηση θέσεων ευθύνης των Πληροφορικών, όπως τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ., οδηγούν στην εμφάνιση πλασματικών υπεραριθμιών των μονίμων εκπαιδευτικών, μειώνοντας ταυτόχρονα και τις προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων καθηγητών πληροφορικής, διότι πλέον τα μαθήματα πληροφορικής ?χρησιμοποιούνται? για να συμπληρώνουν το ωράριο τους οι καθηγητές όλων των άλλων κλάδων!

 Επίσης, το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει προχωρήσει ποτέ σε επίσημη αναγνώριση των τμημάτων Πληροφορικής των ΑΕΙ και ΤΕΙ ως καθηγητικές σχολές, αγνοώντας ακόμα και αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών που αναγνωρίζουν τη διδακτική επάρκεια των Πληροφορικών. Προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκε πριν μερικά χρόνια το Υπουργείο Παιδείας αναγνωρίζοντας όμως εξόφθαλμα μόνο ένα τμήμα ως παιδαγωγικά επαρκές, αδικία που μέχρι σήμερα δεν έχει διορθωθεί.

 Το Υπουργείο προσπαθεί με διάφορους τρόπους να μηδενίσει τους διορισμούς και τις μεταθέσεις. Με διάφορα τεχνάσματα τα τελευταία χρόνια καταργούνται συνεχώς θέσεις καθηγητών πληροφορικής . Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η απόπειρα εξοβελισμού της πληροφορικής από το λύκειο. Πλέον σε όλη τη χώρα δεν υπάρχουν οργανικά κενά ΠΕ19/20, παρά μόνο λειτουργικά. Οι μόνιμοι περιμένουν να έρθει ο Σεπτέμβρης για να μάθουν το σχολείο και τη βαθμίδα στην οποία θα διδάξουν. Οι αναπληρωτές περιμένουν το Νοέμβρη και οι διοριστέοι του 2008 ακόμα δεν ξέρουν πότε θα διοριστούν. Επιπλέον η διάθεση στην Π.Ε., εκπαιδευτικών που πλεονάζουν στην Δ.Ε., γίνεται χωρίς να τηρείται η μείωση ωραρίου λόγω των χρόνων υπηρεσίας. Η συνολική προχειρότητα, έλλειψη οργάνωσης και σχεδιασμού φαίνεται και από την καθυστέρηση της ανακοίνωσης των αποσπάσεων και την αδυναμία ορθής καταγραφής των κενών και πλεονασμάτων ανά ΠΥΣΔΕ.

 Γενική μας διαπίστωση είναι ότι υπάρχει μια παροραματική αντίληψη του αντικειμένου της Πληροφορικής από την κεντρική διοίκηση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αντίφαση που συνοδεύει την εισαγωγή του μαθήματος των Ερευνητικών Εργασιών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το μάθημα είναι σχεδιασμένο για να αποτελέσει μελλοντικά βασικό κριτήριο ακαδημαϊκής πληρότητας ενός μαθητή για την εισαγωγή του στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, απαιτεί δε, ξεκάθαρα με βάση την περιγραφή του, την ευρεία χρήση των ΤΠΕ για την επίτευξη των εκπαιδευτικών του στόχων. Αναβαθμίζεται κατά συνέπεια ο ρόλος της Πληροφορικής ως όχημα των ΤΠΕ στην ακαδημαϊκή πορεία του μαθητή στη Γενική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, ειδικότερα σήμερα που η διαθεματικότητα αποτελεί λέξη-κλειδί στις εκπαιδευτικές τάσεις. Ταυτόχρονα όμως, η Πληροφορική ως αντικείμενο υποβιβάζεται με την μείωση ωρών διδασκαλίας και κυρίως με την ισοπεδωτική ανάθεση της διδασκαλίας της σε εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων, αντιμετωπιζόμενη σαν ένα σύνολο ευκόλως αποκτούμενων δεξιοτήτων.

 

Εκπροσώπηση στο Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ε.ΚΑ.Π.

 Η σωστή πληροφορική Παιδεία αποτελεί όραμα για όλους τους μάχιμους εκπαιδευτικούς και όχι απλό βόλεμα με παζάρεμα ωρών. Θεωρείται αυτονόητο ότι μετά από τόσα χρόνια και τόσα μαθήματα Πληροφορικής, στους απόφοιτους Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ήδη από το Γυμνάσιο) θα πρέπει να αναγνωρίζεται η κατοχή γνώσης βασικής χρήσης υπολογιστή και να μην εξαναγκάζονται να πληρώνουν ιδιωτικές εταιρίες για την απόδειξη του αυτονόητου.

 Όραμά μας αποτελεί η άμεση εκπροσώπηση όλων των καθηγητών Πληροφορικής σε πανελλαδικό επίπεδο, όπως επίσης και η άμεση συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις κινήσεις και αποφάσεις του κλάδου. Μια Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής θα πρέπει να αποτελείται από τα χιλιάδες μέλη της κι όχι μόνο από τους εννέα αντιπροσώπους τους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ενεργοποίηση όλων των τοπικών Συλλόγων Πληροφορικής που θα έχουν άμεσο λόγο στην εκπροσώπησή τους από το ΔΣ, καταθέτοντας προτάσεις και ψηφίσματα τα οποία θα προωθούνται ταυτόχρονα στους υπόλοιπους Συλλόγους και στους παραλήπτες τους, αλλά και με την άμεση συμμετοχή όλων των μελών στις αποφάσεις και στα κείμενα των παρεμβάσεων, τα οποία θα προκύπτουν μετά από συνεργασία και κατάθεση απόψεων από όποιον ενδιαφέρεται να συνεισφέρει. Τα εργαλεία συνεργατικής δημιουργίας που υπάρχουνμας καλύπτουν σε πανελλαδικό επίπεδο.

 Η λειτουργία της Ένωσης θα πρέπει να είναι άμεσα δημοκρατική, ώστε όλα τα μέλη, και ειδικά οι Σύλλογοι ως θεσμικά όργανα, να μπορούν να συμμετέχουν και να προωθούν προτάσεις, οι οποίες θα διαμορφώνονται συλλογικά. Υποστηρίζουμε τη δημιουργία ομάδων εργασίας για τη συνεχή παρακολούθηση των εξελίξεων στο χώρο και την ανάπτυξη δράσεων με τη συμμετοχή όλων, όταν καταστεί αναγκαίο. Τέλος, από τη μεριά μας θα επιδιώξουμε να υπάρχει διαφάνεια στη λειτουργία του ΔΣ, ώστε να μπορούν όσοι συνάδελφοι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στη διαμόρφωση των προτάσεών του προς την κεντρική διοίκηση. Θεωρούμε ότι από τα κύρια μελήματα του νέου ΔΣ θα πρέπει να είναι η καλλιέργεια κλίματος συνεννόησης και συνεργασίας με όλους τους φορείς.

 Ολοκληρώνουμε, αναφέροντας ότι η συνεργασία μας δεν είναι απόρροια κάποιας κομματικής ταυτότητας ή κοινής παραταξιακής αντίληψης. Οι απόψεις που εκφράζουμε, όπως και η προσέγγισή μας στα εκπαιδευτικά ζητήματα, εκπορεύονται από τις ανησυχίες και τις προσδοκίες, τόσο τις δικές μας όσο και αρκετών συναδέλφων μέσα από τους Συλλόγους και τις Γενικές Συνελεύσεις μας, ανησυχίες και προσδοκίες που όλοι έχουμε από διάφορες σκοπιές, του εκπαιδευτικού, του γονέα, του παιδαγωγού. Θα χαρούμε πολύ οι θέσεις μας αυτές να αποτελέσουν την αρχή ενός πλούσιου συνόλου προτάσεων και δράσεων που θα μας αντιπροσωπεύουν αποτελεσματικά στον εκπαιδευτικό μας βίο.

  

Γραφανάκη Ρωξάνη

roxaniegr στο sch  gr

Καπούλας Πέτρος

pkapoulas στο gmail com

Καρκάνης Φώτης

fkarkan στο yahoo gr

Πουλάκης Μάνος

manpoul στο sch gr

Τσοπόκης Γιάννης

tsopokis στο sch gr