Το Υπουργείο Παιδείας και η Πληροφορική, του Μάνου Πουλάκη (26/08/2013)

Το Υπουργείο Παιδείας και η Πληροφορική

Του Μάνου Πουλάκη*

Είναι γνωστό σε όλους μας ότι οι εκάστοτε υπουργοί Παιδείας, θέλοντας να αφήσουν έργο παρεμβαίνουν στη δομή του εκπαιδευτικού συστήματος. Συνηθέστερες αλλαγές είναι αυτές στο Λύκειο, καθώς αποτελεί τη βαθμίδα με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και αυτή που δίνει την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ουδέποτε υπήρξε όμως σωστός σχεδιασμός που να περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο προφίλ αποφοίτου υποχρεωτικής εκπαίδευσης (γυμνάσιο), γενικής ή τεχνικής εκπαίδευσης (γενικό και επαγγελματικό λύκειο). Ο σωστός σχεδιασμός περιλαμβάνει αναδιάρθρωση από το δημοτικό προς τα πάνω και σαφώς πιλοτική εφαρμογή του σε λίγα σχολεία αρχικά, παρακολούθηση της πορείας, και αξιολόγηση πριν την εφαρμογή του προγράμματος στο σύνολο των σχολείων. Μια τέτοια διαδικασία όμως θέλει βάθος χρόνου για να εφαρμοστεί και να αποδόσει. Οι εκάστοτε ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας συνήθως δεν την ακολουθούν, καθώς δεν μπορούν να δείξουν άμεσα τα αποτελέσματά της και να καυχηθούν για την καινοτομία, οπότε σπάνια προτιμάται. Αντ? αυτού, οι αλλαγές γίνονται σχεδόν πάντα απευθείας στη λυκειακή βαθμίδα.

Προχωρώντας στη σύγχρονη ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, ένα χρόνο τώρα η εκπαιδευτική κοινότητα περιμένει τη νέα μεταρρύθμιση από το Υπουργείο Παιδείας. Η επιτροπή που δουλεύει στο σχέδιο ήταν μυστική, δούλευε εκτός Υπουργείου Παιδείας και δεν ανακοινώθηκε ποτέ η σύνθεσή της. Επίσης, δεν ζητήθηκε ποτέ η συμβολή των Πανεπιστημιακών, των Εκπαιδευτικών και των Ενώσεων του χώρου. Ακόμα και ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (Ε.ΣΥ.Π.) κ. Χ. Κάτσικας δήλωνε πλήρη άγνοια για το σχεδιασμό στις συναντήσεις που έγιναν τον Ιούνιο (http://goo.gl/HIfebH).

Το σχέδιο νόμου για το νέο λύκειο ?Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις? ανακοινώθηκε μετά απο πολλές καθυστερήσεις μέσα στον Αύγουστο και δόθηκε για διαβούλευση, κατάθεση απόψεων δηλαδή, από 12 έως και 20 Αυγούστου 2013 - οκτώ ολόκληρες μέρες δηλαδή, και μέσα σε αυτές το πιο νεκρό εργασιακά διάστημα της Ελλάδας, τον Δεκαπενταύγουστο. Το σχέδιο νόμου εκτός από την επιστροφή στις δέσμες, εισάγει και μια παγκόσμια θα λέγαμε καινοτομία: την κατάργηση της Πληροφορικής από το Γενικό Λύκειο και την υποβάθμισή της στο Τεχνικό Λύκειο. Υπάρχει πλέον μόνο ένα μάθημα επιλογής στην Α΄τάξη ΓΕ.Λ., στην Β' και Γ' ΓΕ.Λ. τίποτα, ενώ καταργείται ακόμα και το επί 15 χρόνια πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα ?Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον?. Στο Επαγγελατικό Λύκειο μια ολόκληρη ειδικότητα πληροφορικής, η ?Τεχνικός Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών? μεταφέρεται στον τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού.

Παρά το διάστημα που (σκόπιμα;) επιλέχθηκε για τη διαβούλευση η εκπαιδευτική κοινότητα αντέδρασε έντονα. Τα σχόλια στη διαβούλευση ξεπέρασαν τα 3.000, πρωτοφανής συμμετοχή σε διαβούλευση και τα περισσότερα εκ των οποίων αφορούσαν την κατάργηση της Πληροφορικής από το Λύκειο. Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές από τις αιτιολογήσεις ? παρεμβάσεις που κατατέθηκαν:

? Επιστολή 95 πανεπιστημιακών δασκάλων στον Υπ. Παιδείας για την Πληροφορική στο Λύκειο (http://goo.gl/CittVH)

? Επιστολή/κατάθεση στη Διαβούλευση διαμαρτυρίας 38 πανεπιστημιακών από το τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Αθηνών (http://goo.gl/Tn9Ohr)

? Επιστολή 22 πανεπιστημιακών του τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Κρήτης (http://goo.gl/FQ8F0H)

? Παρέμβαση του διεθνούς φήμης καθηγητή, στο Berkeley των Η.Π.Α., κ. Χρίστου Παπαδημητρίου

(http://goo.gl/ob6g0D)

? Έρευνα του Υπουργείου Παιδείας το 2011, που καταττάσσει την Πληροφορική ως 4ο βασικό μάθημα στο ελληνικό σχολείο (http://goo.gl/pL1Jz3)

? Κοινή πρόταση των Ενώσεων Πληροφορικής Π.Ε.ΚΑ.Π., Ε.Π.Ε., Ε.Π.Υ., Ε.Μη.Π.Ε.Ε. στη διαβούλευση (http://goo.gl/7dZaK9)

? Παρέμβαση Ε.Τ.Π.Ε.Ε. στη διαβούλευση (http://goo.gl/TjoLSr)

? Πρόταση σχολικών συμβούλων Πληροφορικής (http://goo.gl/cDqOIM)

? Παρέμβαση από την Ε.Ε.Λ./Λ.Α.Κ. στη δημόσια διαβούλευση για το νέο εκπαιδευτικό σύστημα (http://goo.gl/fKUCQO)

? Παρέμβαση ευρωβουλευτή Γερμανίας κ. Χατζημαρκάκη στην Ε.Ε. (http://goo.gl/kZoIt0)

? Θέσεις κόμματος Ανεξάρτητων Ελλήνων (http://goo.gl/gLyQKS)

? Θέσεις κόμματος ΔΗΜ.ΑΡ. (http://goo.gl/CLUudk)

? Επιστολή 202 καθηγητών πληροφορικής σε βουλευτές (http://goo.gl/p424lu)

Ο κατάλογος είναι πολύ μακρύς. Προσωπικές παρεμβάσεις, παρεμβάσεις σύλλόγων. Η συμμετοχή στη διαβούλευση χαιρετίστηκε με στόμφο από το Υπουργείο Παιδείας. Το περιεχόμενό της όμως διαβάστηκε από τους υπεύθυνους; Το νομοσχέδιο θα αποσταλεί τις επόμενες μέρες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και κατόπιν θα κατατεθεί για ψηφοφορία. Πριν ακόμα συζητηθεί το νομοσχέδιο ο υπουργός σπεύδει με Υπουργικές Αποφάσεις να εφαρμόσει για το τρέχον σχολικό έτος 2013-2014 τα περιεχόμενα του υπό κατάθεση νομοσχεδίου για την Α' ΓΕ.Λ. (http://goo.gl/Dzp40i) και την Α? ΕΠΑ.Λ. (http://goo.gl/n2G1nZ). Είναι λοιπόν τόσο σίγουρος ότι τίποτα δεν θα αλλάξει. Για ποιόν λόγο τότε γίνεται η διαβούλευση;

Με την ίδια Υπουργική Απόφαση αλλάζει και το ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου, στο οποίο η Πληροφορική παραμένει μονόωρο μάθημα. Υπεθυμίζω ότι για την Πληροφορική εφαρμόζεται πιλοτικά νέο αναμορφωμένο πρόγραμμα (http://goo.gl/NjGL7) από το 2011, που προβλέπει 2ωρο μάθημα Πληροφορικής (http://goo.gl/lRWZIS) σε κάθε τάξη και αξιολογήθηκε θετικά από το Ι.Ε.Π. (πρώην Παιδαγωγικό Ινστιτούτο). Το πιλοτικό πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε από το Ε.Σ.Π.Α. Η μη τελική εφαρμογή του με τη νέα Υ.Α., θα επιφέρει ποινή από την Ε.Ε., την επιστροφή των χρημάτων που δαπανήθηκαν. Ποιος θα πληρώσει αυτά τα χρήματα; Η Π.Ε.ΚΑ.Π. έχει ήδη αντιδράσει (http://goo.gl/MHBYUP), αλλά όπως συνήθως απάντηση δεν υπήρξε.

Κλείνοντας τη σύντομη αυτή αναφορά θα διατυπώσω τους προβληματισμούς που πιστεύω έχουν δημιουργηθεί ήδη στους αναγνώστες:

-Πώς η ηγεσία του Υπουργείου αποφασίζει να καταργήσει την Πληροφορική στο Λύκειο και να την υποβαθμίσει στην Τεχνική Εκπαίδευση και το Γυμνάσιο, αγνοώντας ουσιαστικά ότι είμαστε στην εποχή της Πληροφορίας, στη Κοινωνία της Γνώσης όπου πρωταρχικό ρόλο ασκεί η νέα αυτή Επιστήμη;

-Αν δεν γνωρίζουν οι πάνω από 150 Πανεπιστημιακοί Καθηγητές που αντιδρούν, τα τμήματα Πληροφορικής της Τριτοβάθμιας, οι Ενώσεις Πληροφορικής, οι Εκπαιδευτικοί και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής που αξιολογεί θετικά τα προγράμματα, τότε ποιος γνωρίζει και αποφασίζει;

Δυστυχώς, για άλλη μια φορά γινόμαστε μάρτυρες διαδικασιών που καθόλου δεν μας τιμούν ως Έλληνες. Και ας μην ξεχνάμε, ότι το εκπαιδευτικό σύστημα εφαρμόζεται στα παιδιά μας, τους σημερινούς μαθητές και τους αυριανούς Έλληνες πολίτες. Από αυτούς στερούμε τις ευκαιρίες μάθησης. Την ελληνική οικογένεια φορτώνουμε με επιπλέον οικονομικά βάρη για τη σωστή εκπαίδευση των παιδιών, αν αυτή δεν γίνεται στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.

Ελπίζω, ότι οι Βουλευτές μας θα αντιδράσουν, έστω και την τελευταία στιγμή στη Βουλή και θα διορθώσουν μία, από τις πολλές δυστυχώς, λανθασμένες κινήσεις που γίνονται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Με ανησυχία

Μάνος Πουλάκης

* Ο Μάνος Πουλάκης είναι Πληροφορικός, Msc, εκπαιδευτικός στο ΓΕ.Λ. Τζερμιάδων Λασιθίου και Ειδικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Πληροφορικής (Π.Ε.Κα.Π.).

Αναδημοσίευση από εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ 26/08/2013

[Αρχική δημοσίευση]