Δρόμοι Μουσικής

Οι δρόμοι στην μουσική μας

Οι δρόμοι στη Μουσικη μας

Οι δρόμοι που χρησιμοποιούνται στην λαϊκή μουσική και πιο συγκεκριμένα στο ρεμπετικο δεν υποστηρίζονται από συγκεκριμένο θεωρητικό πλαίσιο. Οι προσπάθειες για τη δημιουργία του θεωρητικού πλαισίου γίνονται τα τελευταία χρόνια. Παρ΄όλα αυτά επικρατεί γενικότερα μια σύγχυση γυρω από αυτο το ζήτημα. Ένα βασικό χαρακτηριστικό των δρόμων αυτών είναι οτι βασίζονται στην τροπική θεωρία των maqam  Στη Ευρωπαϊκή μουσική η κλιμακα είναι μονάχα μια ακολουθία φθόγγων (νοτών) Αντίθετα, στην ανατολική μουσική θεωρία, τα maqam δεν χαρακτηρίζονται μόνο από μια ακολουθία φθόγγων, αλλά από πολλά επιμέρους χαρακτηριστικά όπως οι έλξεις (συγκεκριμένοι φθόγγοι που έλκουν τους γείτονες φθόγγους), με συγκεκριμένες κινήσεις και συγκεκριμένους τρόπους μεταπήδησης από το ένα maqam στο άλλο. Αυτά ισχύουν και σε γενικές γραμμές και στους δρόμους της λαϊκής μουσικής. Παρακάτω θα δώσουμε όλους τους δρόμους  ξεκινώντας από Ρε  Με μιά μετατόπιση μπορούμε να βρούμε και τους άλλους από όπου θέλουμε. Αν για παράδειγμα θέλουμε να βρούμε τον ίδιο δρόμο από Ντο αρκεί να μετακινήσουμε όλες τις νότες κατά ένα τόνο


 1)Δρόμος Ρε Ουσάκ Ο δρόμος Ουσάκ είναι ένας από τους δρόμους  που χρησιμοποιούνται στην ελληνική λαϊκή μουσική. Ο Ουσάκ δημιουργείται με το να βάλουμε ένα τετράχορδο  ουσάκ και ένα συνημμένο πεντάχορδο  μινόρε: ρε-μιb-φα-σολ-λα-σιb-ντο-ρε Εδώ πρέπει να διευκρινιστεί πως στην Ελλάδα όταν λέμε ουσάκ εννούμε τον δρόμο που αντιστοιχεί σε αυτόν που όλος ο υπόλοιπος κόσμος θα ονόμαζε κουρντί (ρε μιb φα σολ). Και αντίστροφα όταν λέμε κουρντί, οι ξένοι καταλαβαίνουν ουσάκ (ρε μι φαb σολ). Ένα τραγούδι σε δρόμο Ουσάκ "Γυρίζω από τη Νύχτα" του Σ. Καζαντζίδη https://youtu.be/yH4-WcufKm4

  2) Δρόμος Ρε ΣαμπάχΟ δρόμος Σαμπά ή Σαμπάχ είναι ένας από τους δρόμους που χρησιμοποιούνται στην ελληνική λαϊκή μουσική.Ο σαμπάχ δημιουργείται με το να βάλουμε ένα τετράχορδο σαμπά και ένα διαζευγμένο τετράχορδο Ουσάκ.

ρε-μι-φα-σολb-λα-σιb-ντο-ντο# Να τονίσουμε πως είναι ο μόνος δρόμος που ενώ ξεκινάει απο Ρε καταλήγει σε Ντο# . Βέβαια αν θελήσει να πάρει και την άλλη Οκτάβα τότε δεν πάιρνει Ντο# αλλά Ρε. παράδειγμα τραγουδιού είναι : Γιατί καλέ γειτόνισσα  https://youtu.be/QGhRLBWeBN4

 3)Δρόμος Νιαβέντ Ο δρόμος Νιαβλεντ είναι ένας απο τους πιο πλούσιους δρόμουςστην Ελληνικη λαϊκή μουσική. Δημιουργείται αν βάλλουμε ένα τετράχορδο  νιαβεντ και ένα  χιτζάζ Η σειρά είναι: Ρε -μι-φα-σολ#-λα -λα# -ντο#- ρε Κλασσικό κομμάτι είναι το μινόρε της Αυγής https://youtu.be/S2MynMibAAM

4)Ο δρόμος Νικρίζ

Ο δρομος Νικριζ είναι ένας από τους δρόμους που χρησιμοποιούνται στην ελληνική λαϊκή μουσική.

Ο Νικρίζ δημιουργείται με το να βάλουμε ένα πεντάχορδο νικρίζ και ένα συνημμένο τετράχορδο μινόρε:

ντο-ρε-μιb-φα#-σολ-λα-σιb-ντο Αξίζει να παρατηρήσουμε τη συγγένεια του Νικρίζ με το Χιτζάζ, αφού το Νικρίζ προκύπτει εάν παίξουμε ένα χιτζάζ ξεκινώντας από την 7η βαθμίδα του. Δηλαδή οι νότες του Ντο νικρίζ είναι οι ίδιες με αυτές του Ρε χιτζάζ κοκ. Άλλη ονομασία επίσης του Νιγκρίζ είναι και Σουζινάκ ή Ποιμενικός μινόρε Συνηθισμένος σε δημοτικά: Πάνω σε ψηλή ραχούλα https://youtu.be/R-znCcvZRZA

5)Δρόμος Γκιουρντί ή Καρσιγιάρ ή Καρσιγάρ ή ΚατσιγάρΟ δρόμος Καρσιγάρ είναι ένας από τους δρόμους που χρησιμοποιούνται στην ελληνική λαϊκή μουσική.Ο Καρσιγάρ δημιουργείται με το να βάλουμε ένα τετράχορδο κιουρντί και ένα συννημένο πεντάχορδο Χιτζάζ:ρε-μι-φα-σολ-λαb-σι-ντο-ρε Τραγούδι :Και αν γελάω είναι ψέμα: https://youtu.be/xzt043pSYKs


 

1)Δρόμος Χιτζάζ Ειναι ο πιο συνηθισμένος δρόμος στα ρεμπετικα ρε-μιb-φα#-σολ-λα-σιb-ντο-ρεΤα διαστήματα που προκύπτουν είναι τα εξής: Η-ΤΡ-Η-Τ-Η-Τ-Τ. Βάσει αυτών, μπορούμε να «κατασκευάσουμε» το Χιτζάζ από όλους τους τόνους. Διακρίνουμε 3 κατηγορίες : Το σκληρό το μαλακό και το καρίπ χιτζάζ. Πολλοί τον μπερδεύουν με τον χιτζασκάρ Κλασσικό παράδειγμα δρόμου είναι το : Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι https://youtu.be/NXUNXIuVkL0     

2)Δρόμος χιτζασκιάρ Ο δρόμος αυτός είναι αρκετά διαδεδομένος αλλά σπάνια χρησιμοποιείται μόνος του συνήθως πάει με τον χιτζάζ Ρε-Ρε# Φα# σολ λα λα# ντο# ρε Τραγούδι στον δρόμο αυτόν είναι το ρεμάλι του Πειραιά

https://youtu.be/g7NHwAggZQ4

3)Ο δρόμος Ραστ.Όταν είναι από Ντο έχει μόνο φυσικές νότες Ντο Ρε Μι Φα Σολ Λα Σι Ντο Κλασσικό τραγουδι η Συνεφιασμένη Κυριακή https://youtu.be/-lPia5EEpQ8

4)Δρόμος Πειραιώτικος Ο Πειραιώτικος είναι ένας από τους δρόμους που χρησιμοποιούνται στην ελληνική λαϊκή μουσική.Η διαφορά του με το δρόμο χιτζάζ είναι μικρή. Για την ακρίβεια, ο Πειραιώτικος είναι ένας Χιτζάζ με την τέταρτη αυξημένη: ρε-μιb-φα#-σολ#-λα-σιb-ντο-ρε Αν και δεν έχει μεγάλες διαφορές με τον Χιτζαζ συνδιάζεται με αυτόν Τραγούδι  " Ο Σαρκαφλιάς" σε συνδιασμό: https://youtu.be/97-bVfHyaTE

 5) Δρόμος Χουζάμ Ο δρόμος Χουζάμ είναι ένας από τους δρόμους που χρησιμοποιούνται στην ελληνική λαϊκή μουσική.

Ο Χουζάμ δημιουργείται με το να βάλουμε ένα τετράχορδο χουζάμ και ένα διαζευγμένο τετράχορδο Χιτζάζ, ή με ένα τετράχορδο χουζάμ και ένα συνημμένο πεντάχορδο Νικρίζ:ρε-μι#-φα#-σολ-λα-σιb-ντο#-ρε Τα διαστήματα που προκύπτουν είναι τα εξής: ΤΡ-Η-Η-Τ-H-ΤΡ-Η Τραγούδι: Καυμός μες την καρδούλα μου https://youtu.be/K_ssR2K6dog

 6)Δρόμος Σεγκιάχ Ο δρόμος Σεγκιά(χ) είναι ένας από τους δρόμους που χρησιμοποιούνται στην ελληνική λαϊκή μουσική.Ο Σεγκιά(χ) δημιουργείται με το να βάλουμε ένα τετράχορδο χουζάμ και ένα διαζευγμένο τετράχορδο Ράστ:

ρε-μι#-φα#-σολ-λα-σι-ντο#-ρεΤα διαστήματα που προκύπτουν είναι τα εξής: ΤΡ-Η-Η-Τ-Τ-Τ-Η Σόλο κομμάτι με χουζαμ  https://youtu.be/Mj9k5HPTFcA