Στη σκιά των αιματηρών συγκρούσεων στην πολύπαθη Λωρίδα της Γάζας όπου χιλιάδες άμαχοι Παλαιστίνιοι δέχονται, στα όρια της εθνοκάθαρσης, τις δολοφονικές αεροπορικές και χερσαίες επιθέσεις του Ισραήλ που προσπαθεί έτσι δήθεν να εκδικηθεί για την αιματηρή και ομολογουμένως άνανδρη επίθεση της Χαμάς, η Αθήνα φιλοξένησε το 2ο Φεστιβάλ Παλαιστινιακού Κινηματογράφου στην Ελλάδα.

Η διοργάνωση είχε προαναγγελθεί πολλές εβδομάδες πριν από την έναρξη των νέων εχθροπραξιών στα Παλαιστινιακά Εδάφη και στο Ισραήλ, με την ελπίδα η τέχνη του κινηματογράφου να μπορέσει να γίνει γέφυρα ανάμεσα στη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν οι Παλαιστίνιοι και στο ελληνικό κοινό που διαχρονικά έχει ιδιαίτερη ευαισθησία σε όσα γίνονται σε εκείνη την περιοχή. Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις ενισχύουν ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον για το 2ο Φεστιβάλ Παλαιστινιακού κινηματογράφου που έγινε στο Studio new star art cinema από τις 12 έως τις 15 Οκτωβρίου 2023.

Η Κάρολ Σανσούρ, η γυναίκα που διοργάνωσε το φεστιβάλ μίλησε στο documentonews.gr για το πώς εμπνεύστηκε το φεστιβάλ και τι θα δούμε στις φετινές προβολές αλλά και για την ιδιαίτερη συνθήκη κάτω από την οποία πραγματοποιείται φέτος το Athens Palestine Film Festival.

Η Σανσούρ, μια Παλαιστίνια ποιήτρια με έντονη πολιτική δράση, που τα τελευταία πέντε χρόνια ζει και δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, εξηγεί το πώς μπορεί ο κινηματογράφος να δείξει σε ένα κοινό μια πολύ πιο πραγματική εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στην Παλαιστίνη από αυτήν που προβάλλεται από τα διεθνή ΜΜΕ. Άλλωστε, η ιδιαίτερη σύνδεσή της που περιγράφει με μια από τις ταινίες που θα προβληθούν στο φεστιβάλ, προκαλεί ανατριχίλα, αφού τα πλάνα από τους πραγματικούς βομβαρδισμούς έχουν καταγραφεί στην πόλη όπου ζούσε τότε, την ίδια ημέρα και ώρα που εκείνη γεννούσε τον γιο της.

«Είδα το κενό που υπήρχε στην προώθηση του παλαιστινιακού πολιτισμού στην Ελλάδα»

Μιλώντας για το πώς εμπνεύστηκε τη διοργάνωση του Athens Palestine Film Festival, η Carol Sansour εξηγεί ότι στην Ελλάδα υπάρχει μεγάλο κενό στην προώθηση του παλαιστινιακού πολιτισμού. «Όταν ήρθα στην Ελλάδα είδα ότι υπάρχει ένα τεράστιο κενό στην προώθηση του παλαιστινιακού πολιτισμού όπως τον έχω γνωρίσει εγώ. Τον πολιτισμό που αξίζει να παρουσιαστεί και που μπορεί να συγκριθεί με τον κινηματογράφο και το θέατρο σε διεθνές επίπεδο», σημειώνει η κ. Sansour. Και συνεχίζει: «Η ιδέα να διοργανώσω αυτό το φεστιβάλ μου ήρθε καθώς παρακολουθούσα μια παλαιστινιακή ταινία στην ίδια αίθουσα όπου τώρα το διοργανώνουμε. Η εταιρεία New Star φέρνει εδώ και πολλά χρόνια παλαιστινιακές ταινίες στην Ελλάδα. Έτσι μίλησα με τον ιδιοκτήτη και το οργανώσαμε».

Η χρονική στιγμή που λαμβάνει χώρα το Athens Palestine Film Festival πλέον, μετά την έκρηξη βίας στην Παλαιστίνη και το Ισραήλ, αποκτά εκ των πραγμάτων ιδιαίτερο ενδιαφέρον. «Αυτό που συμβαίνει στην Παλαιστίνη σήμερα δεν ξεκίνησε χθες. Συμβαίνει εδώ και 75 χρόνια. Οι Παλαιστίνιοι θα προσπαθούν πάντα να δείξουν τον καλύτερό τους εαυτό στον κόσμο. Ποτέ δεν είναι καλή στιγμή για την Παλαιστίνη δυστυχώς», αναφέρει η κ. Σανσούρ.

Στην ερώτηση σχετικά με το αν θεωρεί πως το να έρθει κάποιος στο φεστιβάλ αποτελεί «δήλωση» στήριξης της Παλαιστίνης, η Carol Sansour είναι ξεκάθαρη: «Ελπίζω να μη χρειάζεται ένα φεστιβάλ για να δείξει ο κόσμος την υποστήριξή του στη δικαιοσύνη. Αν στηρίζεις την Παλαιστίνη, στηρίζεις τη δικαιοσύνη και την ελευθερία. Ιδιαίτερα για όσους ζουν στη Γάζα και έχουν εγκλωβιστεί εδώ και 17 χρόνια υπό πλήρη αποκλεισμό. Ελπίζω οι πολίτες να έρθουν αν αγαπούν τον κινηματογράφο. Δεν είναι πολιτικό φεστιβάλ, αν και οποιαδήποτε υποστήριξη προς την Παλαιστίνη είναι σημαντική».

Αναφερόμενη στην αξία των παλαιστινιακών ταινιών συνολικά, σημειώνει ότι «είναι ένας εναλλακτικός τρόπος να δει κανείς τι συμβαίνει στην Παλαιστίνη, έξω από αυτά που προβάλλουν τα media. Δεν υπάρχει ποτέ κανένας κερδισμένος σε έναν πόλεμο. Όμως υπάρχουν πράγματα που πρέπει να γίνουν και να “πληρωθούν φόροι”. Συνεπώς πάντα υπάρχει χώρος για μας να μιλήσουμε για την Παλαιστίνη».

«Είναι σημαντικό ότι αυτό το φεστιβάλ έχει σχεδιαστεί και απευθύνεται στους Έλληνες, όχι μόνο τις αραβόφωνες κοινότητες που ζουν εδώ. Η ιδέα είναι να μοιραστούμε την ομορφιά της τέχνης, του κινηματογράφου της Παλαιστίνης με τους Έλληνες. Στο περσινό φεστιβάλ η σύνθεση του κοινού ανάμεσα σε Έλληνες και αραβόφωνους ήταν στο 50% θα έλεγα», αναφέρει η κ. Σανσούρ.

«Ο παλαιστινιακός κινηματογράφος διανύει τη χρυσή δεκαετία του»

Στην επισήμανσή μας ότι αν και χώρες όπως το Ιράν είναι πασίγνωστες για τον κινηματογράφο τους, η Παλαιστίνη δεν έχει τέτοια παράδοση, σχολιάζει: «Τα τελευταία 10-15 χρόνια το παλαιστινιακό σινεμά περνάει τη χρυσή του εποχή. Υπάρχει μεγάλη παρουσία παλαιστινίων σκηνοθετών και παραγωγών στον παγκόσμιο χώρο του κινηματογράφου». Σημειώνει μάλιστα, ότι ορισμένες από τις ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους που θα προβληθούν έχουν λάβει διεθνή βραβεία. «Ο παλαιστινιακός κινηματογράφος είναι υπαρκτός. Μάλιστα, η ταινία που θα προβληθεί την πρώτη ημέρα του Φεστιβάλ, έχει ως συμπαραγωγό μια ελληνική εταιρεία».

Η Παλαιστίνια ποιήτρια που έκανε σπίτι της την Ελλάδα

Γνωρίζοντας την Κάρολ Σανσούρ καταλαβαίνει κανείς από την πρώτη στιγμή ότι είναι μια πολύ ενεργή γυναίκα. Η ίδια, ποιήτρια εδώ και χρόνια, αποκαλύπτει στο documentonews.gr τη μεγάλη περιοδεία που προγραμματίζει να κάνει μαζί με άλλες ποιήτριες στον αραβικό κόσμο. «Ήρθαμε στην Ελλάδα πριν πέντε χρόνια. Αυτή τη στιγμή προσπαθώ να αφοσιωθώ στην ποίησή μου. Έχουμε δημιουργήσει μια συλλογικότητα που ονομάζεται «Shairat», που σημαίνει «Οι Ποιήτριες». Τον επόμενο μήνα έξι ποιήτριες θα πραγματοποιήσουμε μια περιοδεία σε αραβικές χώρες. Γράφω. Αυτό είναι που με χαρακτηρίζει. Ταυτόχρονα είμαι παραγωγός και προσπαθώ να προβάλλω την παλαιστινιακή κουλτούρα στην Ελλάδα ώστε να μοιραστώμε τους Έλληνες την ομορφιά και τον πλούτο της χώρας μου», αναφέρει.

Την Πέμπτη 12 Οκτωβρίου προβλήθηκε η ταινία «A House in Jerusalem», που γράφτηκε από το χαρισματικό ζευγάρι Muayad και Rami Alayan. Με έντεχνο τρόπο και μέσα από την οπτική μιας νεαρής κοπέλας, οι σκηνοθέτες υφαίνουν ένα σπαρακτικό αφήγημα ασυνήθιστου σασπένς. Αυτή η συναρπαστική ιστορία εμβαθύνει στην ανθεκτική δύναμη της μνήμης και στον βαθύ αντίκτυπο της αγάπης.

Στις 13 Οκτωβρίου, προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ «Liwan», για έναν ομώνυμο πολιτιστικό χώρο στη Ναζαρέτ, της Doris Hakim, μίας Ελληνοπαλαιστίνιας σκηνοθέτιδας με έδρα την Αθήνα, και το «Three Promises» από τον πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη Yousef Srouji, ο οποίος κέρδισε το πρώτο βραβείο στο 19ο Ετήσιο Camden Film Festival στο Maine, ένα από τα κύρια φεστιβάλ ντοκιμαντέρ των ΗΠΑ.

Το «Nation Estate» της Larissa Sansour, μια εννιάλεπτη ταινία μικρού μήκους επιστημονικής φαντασίας, παρουσιάζει μια άκρως κλινική και δυστοπική απεικόνιση της παλαιστινιακής κατάστασης και ανοίγει την τρίτη νύχτα, ακολουθούμενη από το «Alam» (η Σημαία), μια ταινία του Firas Khoury, που απεικονίζει τη ζωή των Παλαιστινίων φοιτητών σε ένα Ισραηλινό Γυμνάσιο.

Τη βραδιά λήξης του φεστιβάλ προβλήθηκε το «The Cup Reader», μια χιουμοριστική ταινία μικρού μήκους για μια καφεμάντισσα και τις ικανότητές της στο προξενιό, σε σκηνοθεσία της Suha Araj, και την ταινία «The Wanted 18», ένα αντισυμβατικό ντοκιμαντέρ, σε σκηνοθεσία των Amer Shomali και Paul Cowan, με επίκεντρο την προσπάθεια που καταβλήθηκε ώστε να επιτευχθεί η αυτάρκεια μιας γαλακτοκομικής παραγωγής σε μια παλαιστινιακή πόλη στα τέλη της δεκαετίας του 1980.

Αντώνης Ρηγόπουλος (ΤΟ ΚΟΥΤΙ ΤΗΣ ΠΑΝΔΩΡΑΣ)

Συνέντευξη στον Λεωνίδα Βατικιώτη

Πώς αποφασίσατε να δημιουργήσετε το Φεστιβάλ Παλαιστινιακού Κινηματογράφου στην Αθήνα;

Πήρα την απόφαση να μεταφέρω την Παλαιστινιακή τέχνη στην Αθήνα πριν λίγα χρόνια όταν συνειδητοποίησα το κενό που υπήρχε κι ότι από ένα πλούτος καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων στην Παλαιστίνη δεν έφθανε σχεδόν τίποτε στην Ελλάδα. Εξεπλάγην μάλιστα στη συνέχεια όταν συνειδητοποίησα την απήχηση που συνάντησε και την εκτίμηση των Ελλήνων για τον παλαιστινιακό πολιτισμό.

Η πρωτοβουλίας σας είναι αμιγώς καλλιτεχνική ή και πολιτική;

Θα ήταν αφελές αν υποστήριζα ότι ειδικά στην Παλαιστίνη μπορείς να ξεκόψεις την τέχνη από την πολιτική. Η τέχνη μας είναι παγκόσμια και τα μηνύματά της αφορούν όλο τον κόσμο. Στην Παλαιστίνη οι καλλιτέχνες κάνουν τέχνη ως μια μορφή πολιτικής δραστηριοποίησης.

Και τι πετυχαίνουν με αυτό τον τρόπο; Δεν είναι πολυτέλεια η τέχνη σε μια χώρα που τελεί υπό κατοχή;

Για τους καλλιτέχνες η τέχνη είναι ένα μέσο για να επιβιώσουν και να δηλώσουν ότι είμαι εδώ, είμαστε εδώ. Ειδικά ένας λαός που τελεί υπό πολιορκία έχει μεγάλη ανάγκη να στραφεί στον πολιτισμό του και να τον αναδείξει.

Η τέχνη ποτέ δεν ήταν πολυτέλεια. Η τέχνη πρέπει να απευθύνεται στα μεγάλα ακροατήρια και όχι στους λίγους.

Ποια εμπόδια ορθώνει η ισραηλινή κατοχή στους Παλαιστίνιους δημιουργούς;

Το μεγαλύτερο εμπόδιο είμαι η έλλειψη ελευθερίας. Επίσης τα οικονομικά εμπόδια που εμφανίζονται για οποιονδήποτε κι οποιαδήποτε καλλιτέχνη θέλει να αφιερώσει την ζωή του στην πολιτιστική δημιουργία.

Τέλος, θα πρόσθετα και την πρόκληση των καλλιτεχνών να ξεπεράσουν τα στερεότυπα, να μην δεσμεύονται στην δημιουργία τους από αυτό που περιμένει να δει από την δουλειά τους κάθε πολίτης.

Ακολουθούν τις νέες τάσεις στην πολιτιστική δημιουργία οι Παλαιστίνιοι δημιουργοί;

Φυσικά, στο έργο τους ανιχνεύονται εύκολα οι παγκόσμιες τάσεις. Για παράδειγμα, όπως στον υπόλοιπο κόσμο υπάρχει μια τάση στην εσωτερική στροφή, σε αυτοβιογραφίες, οικογενειακές αφηγήσεις.

Αυτή η τάση συνυπάρχει και διαπερνά την δέσμευση των παλαιστίνιων δημιουργών να αφηγηθούν την ιστορία της ισραηλινής κατοχής.

Πώς αντιμετωπίζει η ισραηλινή κατοχή την δημιουργία του Παλαιστινιακού λαού;

Στέκεται εχθρικά, όπως και σε κάθε εκδήλωση που φέρνει στην επιφάνεια την εθνική μας ταυτότητα. Στόχος είναι στο εξωτερικό οι λαοί να φοβούνται να υποστηρίξουν την Παλαιστίνη. Όλοι οι λαοί ακόμη και της Ελλάδας να ακολουθήσουν το αμερικανικό και γερμανικό παράδειγμα όπου η Παλαιστίνη, μια χώρα με πλούσια και μακραίωνη ιστορία και μεγάλη μόρφωση, ταυτίζεται με την τρομοκρατία.

Και στην Ελλάδα υπάρχουν ανησυχητικά δείγματα, όπως για παράδειγμα η προβολή της ισραηλινής σημαίας στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Γιατί δεν έχουν αναρτήσει και την παλαιστινιακή σημαία όταν ξέρουν ότι οι Παλαιστίνιοι σφάζονται κάθε μέρα επί 75 χρόνια; Δεν έχει περάσει ούτε μια μέρα χωρίς έναν άμαχο νεκρό Παλαιστίνιο κι όμως όλοι σιωπούν!

Δεν είμασταν εμείς, οι Παλαιστίνιοι που προκαλέσαμε το Ολοκαύτωμα στην Γερμανία. Δεν σκοτώσαμε εμείς τους Εβραίους, αλλά εμείς καλούμαστε να πληρώσουμε το τίμημα για όσα εγκληματικά έκαναν οι Ευρωπαίοι επί αιώνες.

Αν η Ευρώπη θέλει να δείξει ότι σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα πρέπει να δείξει τον ίδιο σεβασμό και για τους χιλιάδες Παλαιστίνιους που υπομένουν επί χρόνια την πιο στυγνή κι αιματηρή εθνοκάθαρση…

Ten films to watch about the history of the Israel-Palestine conflict
International institution for serving the Palestinian films and films about Palestine.
Palestinian cinema (79 films)
Films about Palestine

 

Παλαιστινιακός Κινηματογράφος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.