Φεβ 022011
 

Καινοτόμος εκπαιδευτική δράση

Θέμα:

Η χρήση των ΤΠΕ στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στα γνωστικά αντικείμενα της Φυσικής και της Γεωγραφίας. Μια συνεργασία ανάμεσα στο Δημοτικό Σχολείο Παληού Καβάλας και του Γυμνασίου Χρυσούπολης

Συνεργασία:

Ανάμεσα στο Δημοτικό Σχολείο Παληού Καβάλας και του Γυμνασίου Χρυσούπολης και του Σχολικού Συμβούλου Φυσικών Επιστημών Καβάλας

Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί:

Θωμαΐς Καρτσιώτου, Ακριβή Καρποζίλου, Κωνσταντίνος Κλειτσιώτης  και Σωκράτης Τουμπεκτσής

Συμμετέχοντες μαθητές:

Μαθητές της Ε τάξης Δημοτικού, μαθητές της Β και Γ τάξης γυμνασίου Χρυσούπολης.

Ημερομηνία εφαρμογής της δράσης:

Τρίτη 8 Φεβρουαρίου 2011

Τόπος υλοποίησης:

Γυμνάσιο Χρυσούπολης

Διδακτικές ώρες:

Για το Γυμνάσιο: δύο (2) ώρες η γ γυμνασίου και 2 (δύο) ώρες η β γυμνασίου. Οι μαθητές της Ε τάξης του Δημοτικού θα μετακινηθούν στο γυμνάσιο Χρυσούπολης και θα απασχοληθούν τέσσερεις διδακτικές ώρες.

Ανάπτυξη δράσης

Η αναγκαιότητα ένταξης των συνεργατικής μάθησης στη μαθησιακή διαδικασία, η συστηματική παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και η χρήση των εννοιολογικών χαρτών μέσω υπολογιστή ήταν οι λόγοι που οδήγησαν τους/ις εκπαιδευτικούς δύο σχολείων υλοποίηση δράσης  με στόχο τη διδασκαλία των μαθητών/τριών της Α? και Γ? τάξης του Γυμνασίου Χρυσούπολης Καβάλας σε μαθητές/τριες της Ε τάξης του Δημοτικού Σχολείου Παληού Καβάλας στα μαθήματα της Φυσικής και της Γεωγραφίας. Η επιλογή των ενοτήτων που θα διδαχθούν στα μαθήματα της Φυσικής και της Γεωγραφίας έγινε με βασικό κριτήριο να υπάρχουν στα Αναλυτικά προγράμματα σπουδών και του Δημοτικού και του Γυμνασίου στις αντίστοιχες τάξεις. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες της Γ Γυμνασίου θα διδάξουν συνεργατικά στους μαθητές/τριες του Δημοτικού τις έννοιες του ηλεκτρικού κυκλώματος, του ηλεκτρικού ρεύματος και της συνδεσμολογίας λαμπτήρων σε σειρά, με απλά πειράματα, πειράματα προσομοίωσης μέσω υπολογιστή και φύλλα εργασίας. Οι μαθητές/τριες της Β΄ Γυμνασίου θα διδάξουν συνεργατικά τα ποτάμια και τα ποτάμια της Ελλάδος. Η διδασκαλία της Γεωγραφίας θα υποστηριχθεί και με λογισμικό προσομοίωσης με ηλεκτρονικό υπολογιστή που έχει διανεμηθεί κατά την εφαρμογή της «ψηφιακής τάξης στο γυμνάσιο». Η αξιολόγηση του προγράμματος θα γίνει με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, σωστού λάθους, αντιστοίχισης και με τη χρήση εννοιολογικών χαρτών μέσω υπολογιστή, για να ελεγχθεί κατά πόσο η διδασκαλία των μαθητών/τριών του Γυμνασίου βοήθησε προς την καλύτερη κατανόηση των εννοιών της Φυσικής και της Γεωγραφίας τους/ις μαθητές/τριες του Δημοτικού. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες του Δημοτικού θα παρουσιάσουν συνεργατικά στους μαθητές/τριες του Γυμνασίου τους εννοιολογικούς χάρτες αξιολόγησης για το μάθημα που διδάχθηκαν. Οι εκπαιδευτικοί και ο σχολικός σύμβουλος Φυσικών Επιστημών θα έχουν ρόλο επιστημονικά καθοδηγητικό και συντονιστικό (προετοιμασία και διεξαγωγή της καινοτόμου δράσης).

Η συνεισφορά της καινοτόμου δράσης

Η καινοτόμος διάσταση της δράσης αυτής είναι ότι μαθητές του γυμνασίου θα διδάξουν συνεργατικά στους μαθητές του Δημοτικού κοινά κεφάλαια των μαθημάτων φυσικής και γεωγραφίας του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών. Κεντρικός στόχος της δράσης είναι η ανίχνευση κατά πόσο οι μαθητές γυμνασίου μπορούν να «μιλήσουν μια διδακτική γλώσσα» που είναι πιο προσιτή ανάμεσα σ? αυτούς και στους… μικρούς τους μαθητές! Οι δάσκαλοι, οι καθηγητές και ο Σχολικός Σύμβουλος, θα παρεμβαίνουν μόνο όταν απαιτείται και μόνο στη διαδικασία υλοποίησης της δράσης και στην επιστημονική ορθότητα των παρουσιάσεων.