"Παραθυράκια" ανάγνωσης
Τα παραθυράκια ανάγνωσης είναι μία γνωστή και χρήσιμη τεχνική που βοηθά πολύ μαθητές με δυσκολίες στην πρώτη τους ανάγνωση. Οι λέξεις απομονώνονται κι έτσι διαβάζονται ευκολότερα. Παρακάτω δίνονται έτοιμα παραθυράκια με τρύπες, με τη βοήθεια των οποίων διαβάζονται δισύλλαβες και τρισύλλαβες λέξεις. Μπορούμε να παρομοιάσουμε την κίνηση του παράθυρου-αυτοκινήτου με την κίνηση ενός αληθινού αυτοκινήτου που κινείται πάνω στο βιβλίο της Γλώσσας. Επίσης μπορούμε να παρομοιάσουμε την κίνηση του καραβιού-παράθυρου με την αντίστοιχη κίνηση ενός αληθινού καραβιού. Έτσι η ανάγνωση γίνεται ακόμη πιο διασκεδαστική! Οποιαδήποτε εικόνα μπορεί να γίνει παράθυρο ανάγνωσης, όπως το παράθυρο-κοριτσάκι. Πατήστε πάνω στην εικόνα για να δείτε τα "παράθυρα" ! Οι εικόνες είναι από το διαδίκτυο.
Καθρεφτική γραφή στα Μαθηματικά
Παρακάτω δείτε κάποιες παρουσιάσεις των αριθμών που μπορούν να βοηθήσουν μαθητές που τους γράφουν καθρεφτικά. Οι εικόνες είναι από το διαδίκτυο.
Πηγή:http://www.prasinipriza.com/
Μία ιδέα για την διδασκαλία των αριθμών
Δείτε παρακάτω μία παρουσίαση των αριθμών από το 0 ως το 10, που θα μπορούσε να αξιοποηθεί στη γενική τάξη, την τάξη ένταξης και την τάξη υποδοχής. Για να φτιάξω την παρουσίαση τοποθέτησα σε κάθε σελίδα το ψηφίο, μία χιουμοριστική εικόνα του αριθμού και μία οπτικοποίησή του. Η οπτικοποίηση είναι από το άρθρο αυτής της ιστοσελίδας "Ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες για τα Μαθηματικά της Α΄ τάξης" και πιο συγκεκριμένα από τις έτοιμες "κάρτες με κουκκίδες". Οι χιουμοριστικές εικόνες είναι παρμένες από το διαδίκτυο. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να κατεβάσετε το αρχείο...
Βοηθητικός πίνακας συλλαβών
Πολύ βοηθητικός για την πρώτη ανάγνωση μπορεί να φανεί ο παρακάτω έγχρωμος πίνακας που περιέχει συγκεντρωτικά όλες τις συλλαβές που μπορεί να διαβάσει ένας μαθητής. Πατήστε πάνω στην εικόνα για να τον δείτε...
Προβλήματα πλοκής πρόσθεσης κι αφαίρεσης Α΄ τάξης
Οι ερευνητές έχουν χωρίσει τα προβλήματα πρόσθεσης κι αφαίρεσης σε τέσσερις κατηγορίες, με βάση το είδος των σχέσεων που περιέχουν: προβλήματα σύζευξης, διαχωρισμού, μέρους – μέρους – όλου και προβλήματα σύγκρισης. Η ταξινόμηση αυτή είναι ως προς τη δομή τους. Αυτό σημαίνει ότι η σύζευξη δεν είναι πάντα πρόσθεση, ούτε ο διαχωρισμός ταυτίζεται πάντα με την αφαίρεση. Ανάλογα με το ποια από τις τρεις ποσότητες είναι άγνωστη προκύπτει κι ένα διαφορετικό πρόβλημα. Διδάσκοντας αυτά τα προβλήματα βοηθάμε τα παιδιά να οικοδομήσουν τις σημασίες των πράξεων.
Διαβάστε περισσότερα: Προβλήματα πλοκής πρόσθεσης κι αφαίρεσης Α΄ τάξης
Ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες για τα Μαθηματικά της Α΄ τάξης
Οι παρακάτω δραστηριότητες επιταχύνουν το ρυθμό εμπέδωσης της ύλης των Μαθηματικών της Α΄ τάξης. Μπορούν να αξιοποιηθούν στο σχολείο και στο σπίτι:
Αρίθμηση προς έναν αριθμό στόχο κι αντίστροφα-συνδυασμός με κίνηση
Παραδείγματα
Αρίθμηση από το 1 ως 5
Βάζουμε 5 παιδιά και 5 καρέκλες μπροστά στην υπόλοιπη τάξη. Ενώ όλη η τάξη μετρά από το 1-5 τα παιδιά κάθονται 1-1 με τη σειρά στις καρέκλες.
Αρίθμηση από το 2 ως το 8 ανά 2
Τα παιδιά που κάθονται από τη θέση 2-8 πρέπει να σηκωθούν εναλλάξ, δηλαδή σηκώνονται τα παιδιά των θέσεων 2,4,6,8.
Αν μετρώ αντίστροφα κάθονται ή σηκώνονται αντίστροφα με τη σειρά , δηλαδή 8,6,4,2.
Απαρίθμηση με πούλια
«Κρύψε 3. Μέτρησε αρχίζοντας από τον αριθμό όσων έκρυψες».
Διαβάστε περισσότερα: Ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες για τα Μαθηματικά της Α΄ τάξης
Η αλφαβήτα και τα δίψηφα... αλλιώς
Η διδασκαλία της αλφαβήτου με τη χρήση πολυαισθητηριακής μεθόδου, σε συνδυασμό με την παραδοσιακή διδασκαλία, επιταχύνει τους ρυθμούς μάθησης παιδιών με δυσκολίες μάθησης, αλλά παρουσιάζει και ιδιάιτερο ενδιαφέρον για τα παιδιά χωρίς δυσκολίες. Τα παιδιά κατασκευάζουν, ατομικά ,τα γράμματα χρησιμοποιώντας υλικά των οποίων το αρχικό γράμμα είναι το γράμμα που θέλουμε να εμπεδωθεί ή τα συνδέουν με σχετικές εικόνες. Η κατασκευή είναι απλή : χρειαζόμαστε μόνο απλά χαρτόνια, κόλλα και φυσικά τα υλικά που θα επιλέξουμε. Με τον τρόπο αυτό ενεργοποιούμε όλες τις αισθήσεις των παιδιών, π.χ. μυρίζουμε το «Κ» της κανέλας, αγγίζουμε το «Υ» του υφάσματος, γευόμαστε το «Α» του αλατιού, βλέπουμε το «Γ» του γλάρου, ακούμε το «Τ» του τύμπανου!