Στάδια οργάνωσης σχεδίων εργασίας και διδακτικά μοντέλα
17 Νοε 2012 από admin
ΠΟλυδεύκης Ασωνίτης
Σχολικός Σύμβουλος Π.Ε. Ν. Ιωαννίνων
Α. ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ
1) ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΗΣ
(Paul Heman, αρχές δεκαετίας ΄60)
Μοντέλο του Βερολίνου
Κεντρική θέση:
* Οι ανθρωπιστικές αξίες
* Η μόρφωση του ανθρώπου
* Η βελτίωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς ως ιδεατός σκοπός
Στάδια Διδασκαλίας
· Πρόθεση
· Θέμα
· Μέθοδος
· Μέσα
· Προϋποθέσεις
· Αξιολόγηση
2) ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ (Klafki)
Κεντρική θέση:
· Οι μαθητές να επηρεάζουν τις κοινωνικές εξελίξεις
· Να βελτιώνουν εξελίξεις
· Αλληλεπίδραση με την κοινωνική πραγματικότητα
Τι εξετάζουμε:
· Το κοινωνικό-πολιτισμικό πλαίσιο
· Οι συνθήκες του σχολείου
· Το οικογενειακό περιβάλλον
· Ο ευρύτερες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες
· Η κοινωνική ευαισθητοποίηση των μαθητών
Τι επιδιώκουμε:
· Χειραφέτηση
· Αυτονομία
· αλληλεγγύη
3. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΩΝ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ (Robinson, Αμερικανός)
Curriculum
Κεντρική ιδέα:
· Ο κεντρικός σχεδιασμός
· Πρόγραμμα με σαφήνεια και ακρίβεια
· Προσδιορισμός διδακτικών ενοτήτων
· Προσδιορισμός διδακτικών ωρών
· Διαδικαστική δομή του μαθήματος
· Σχεδιασμός διδασκαλίας
· Οργάνωση μάΘησης
· Έλεγχος μάθησης
4. ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Lothar Klingberg (Γερμανός, 1972)
Κεντρική ιδέα:
· Η συζήτηση
· Η διαπραγμάτευση
· Η παράθεση των στοιχείων της έρευνας
· Αποτελέσματα απαλλαγμένο από σκοπιμότητες και υποκειμενικές παραδοχές-αντιλήψεις.
· Προσέγγιση με ευρετικές διαδικασίες
ΣΤΑΔΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
· Σκοποί
· Περιεχόμενα
· Μέθοδοι
· Οργάνωση
· Συνθήκες
· Αξιολόγηση
Β. ΣΤΑΔΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
· Θέμα
· Στόχοι
*Κατευθυντήριοι μαθησιακοί στόχοι
*Γενικοί μαθησιακοί στόχοι
* Ειδικοί μαθησιακοί στόχοι
· Η οργάνωση της διδασκαλίας (Τα διδακτικά βήματα)
· Οι συνθήκες και τα διαθέσιμα μέσα
· Ο έλεγχος της μάθησης
Παράδειγμα: Η ρύπανση του περιβάλλοντος
1. Στόχοι
Κατευθυντήριοι μαθησιακοί στόχοι
*Οι μαθητές να κατανοήσουν τους σχετικούς με τη ρύπανση όρους
* Να αντιληφθούν τα προβλήματα από τη ρύπανση
*Να ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα περιβάλλοντος
* Να αναπτύξουν στάσεις και συμπεριφορές
Ειδικότερα:
*Γνωστικός τομέας (σκέψη, γνώση, αντιλήψεις, κατανόηση)
*Συναισθηματικός τομέας (συναισθήματα, πεποιθήσεις)
*Ψυχο-κινητικός τομέας (δεξιότητες, εφαρμογές, δημιουργία)
Γενικοί μαθησιακοί στόχοι
*Να αναλάβουν δράσεις
*Να επινοήσουν τρόπους αντιμετώπισης
*Να γίνουν ερευνητές
*Να παράγουν δικό τους έργο
Ειδικοί μαθησιακοί στόχοι
*Να γνωρίσουν τις επικίνδυνες χημικές ουσίες
*Να μάθουν τη διαδικασία δεντροφύτευσης
*Να μάθουν τα στάδια της ανακύκλωσης
2. Η Οργάνωση της διδασκαλίας
Λέξεις κλειδιά (μόλυνση, κλιμματικές αλλαγές, φαινόμενο θερμοκηπίου)
Μέθοδοι προσέγγισης: Μελέτη Πεδίου, συνεντεύξεις, προβολή βιντεοταινιών, με βιβλιογραφία, με επισκέψεις
Μέθοδος μάθησης: Ομαδοσυνεργατική
Χωρισμός σε ομάδες και καθήκοντα