Πολιτική Κοινωνικοποίηση στο Δημοτικό Σχολείο
18 Ιουν 2010 από admin
Το σχολείο θέλει τολμηρούς δασκάλους
«Δημιουργείστε ενεργούς πολίτες»: Αυτή ήταν η «εντολή» του Επίκουρου Καθηγητή Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Γιώργου Νικολάου και του Σχολικού Συμβούλου Π.Ε. Ν. Ιωαννίνων Πολυδεύκη Ασωνίτη, προς τους Δασκάλους της 3ης Εκπ. Περιφέρειας Ν. Ιωαννίνων.
Ο «Η.Α.» μίλησε με τον σχολικό σύμβουλο Πολυδεύκη Ασωνίτη, ο οποίος και διοργάνωσε τη χτεσινή επιμορφωτική συνάντηση, για την κατάσταση που επικρατεί στην ευέλικτη ζώνη στα δημοτικά σχολεία αλλά και τις δυνατότητες που υπάρχουν για ένα νέο σχολείο.
-Τη φοβούνται την ευέλικτη ζώνη οι δάσκαλοι;
-Όντως. Τα βιβλία για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση έχουν έρθει, και είναι μάλιστα πολύ καλά. Δεν είναι υποχρεωτικό μάθημα ακόμα. Είναι στη διάθεση του κάθε δασκάλου να το διδάξει, στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης για παράδειγμα. Δεν διδάσκεται όμως. Υπάρχουν πολλοί δάσκαλοι που στις ώρες της ευέλικτης ζώνης, διδάσκουν την ύλη που δεν πρόλαβαν να διδάξουν τις υπόλοιπες ώρες. Ελπίζουμε προς αυτή την κατεύθυνση να βοηθήσει και η μείωση της διδακτέας ύλης, στην οποία προσανατολίζεται το υπουργείο. Όντως, υπάρχουν δάσκαλοι που δεν αξιοποιούν όπως πρέπει την ευέλικτη ζώνη. Δεν φταίνε όμως μόνο αυτοί. Υπάρχει κι αυτό που λέμε κοινωνική αντιπολίτευση των γονέων. Μέσα στον δάσκαλο υπάρχει ο φόβος ότι αν ο γονιός βρει ασυμπλήρωτες ασκήσεις, τότε θα του κάνει παρατήρηση. Το αναλυτικό πρόγραμμα είναι ξεκάθαρο: Οι δύσκολες ασκήσεις λύνονται στην τάξη, λίγες ασκήσεις στο ολοήμερο και οι πιο εύκολες ασκήσεις στο σπίτι. Οι δάσκαλοι πρέπει να γίνουν πιο τολμηροί και να ξεπεράσουν αυτή την αναφορά προς τους γονείς. Αγχώνονται περισσότερο για πώς θα ευχαριστήσουν τους γονείς, παρά για το πώς θα βοηθήσουν τα παιδιά. Δεν είναι κακό ο γονιός να ελέγχει αν ο δάσκαλος δουλεύει, κακό είναι όμως να του λέει πώς να δουλέψει. Επιπλέον ο ρόλος του γονιού είναι και διδακτικός. Το σχολείο δεν τελειώνει το μεσημέρι. Ο γονιός μπορεί να βοηθήσει το παιδί να επεξεργαστεί τη διδακτέα ύλη, όχι όμως να το κουράσει.
-Για να λειτουργήσει σωστά η ευέλικτη ζώνη, χρειάζονται και υποδομές. Υπάρχουν αυτές;
-Δεδομένου ότι οι απαντήσεις στα ερωτήματα των μαθητών δεν δίνονται στο πιάτο. Μία από τις ελλείψεις είναι ότι υπάρχουν μόνο δανειστικές σχολικές βιβλιοθήκες, κι όχι βιβλιοθήκες με αναγνωστικό χαρακτήρα, όπως και ότι δεν υπάρχουν βιβλία όλων των κατηγοριών. Έλλειψη αποτελεί και το γεγονός ότι δεν υπάρχει κοινόχρηστη αίθουσα, όπου το παιδί μπορεί να λύσει τις απορίες του με τη βοήθεια του υπολογιστή, του βίντεο, του dvd, των βιβλίων. Χρειάζεται πολλή δουλειά ακόμη.