Ο μικρός ζωγράφος των βράχων
28 Οκτ 2010 από admin
Το Εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο με τίτλο "Ο ΜΙΚΡΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΤΩΝ ΒΡΑΧΩΝ"- εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, 2010, αποτελεί ένα ξεχωριστό πόνημα για το χώρο της παιδικής λογοτεχνίας. Οι δύο δημιουργοί του: Μαρία Πετκανοπούλου για το κείμενο και Άννα Καρνή για την εικονογράφηση-μητέρα και κόρη αντίστοιχα-μας προσέφεραν μια μοναδική ευκαιρία για να ταξιδέψουμε στο χώρο της προϊστορίας, στο χώρο της εποχής των σπηλαίων.
Η κα Πετκανοπούλου μέσα από το κείμενό της, μας μεταφέρει στην εποχή του ανθρώπου των σπηλαίων χρησιμοποιώντας μια δυνατή λογοτεχνικη αλλά και συνάμα
ιατορική αφήγηση. Παράλληλα η εμπειρία της ως Νηπιαγωγού διατρέχει ολόκληρο το κείμενο και αναδεικνύει ζητήματα κοινωνικοποίησης και αγωγής του παιδιού. Με οδηγό τις τοιχογραφίες-αποτυπώματα στις επιφάνειες των βράχων μεταδίδει μηνύματα ανθρωπιάς, επικοινωνίας και αλληλεγγύης στο πλαίσιο της ομάδας. Δίπλα στο μικρό Ποκ αρωγός η μητέρα του να τον συμβολυλεύει και να τον οδηγεί προς την κατεύθυνση προσδιορισμού της ταυτότητάς του. Με πολύ όμορφο τρόπο στρέφει τη διάθεση του Ποκ από το κυνήγι των άγριων ζώων προς την περιοχή της τέχνης των σπηλαίων, την περιοχή των πρώτων αποτυπώσεων των φιγούρων των ζώων. Φέρνει τον Ποκ δίπλα στο γέροντα της φυλής για να του μάθει τα μεγάλα μυστικά της ζωγραφικής χειρονομίας. Πρόκειται για ένα πολύ ευαίσθητο κείμενο με παιδαγωγικές αλλά και ευρύτερα διαχρονικές αξίες. Παράλληλα μέσα από όλα αυτά προβάλλεται και η επαφή του παιδιού με την ιστορία του ανθρώπινου γένους και των πρώτων πολιτισμών.
Η εικονογράφηση της Άννας Καρνή, η οποία είναι και η κόρη της συγγραφέως Μαρίας Πετκανοπούλου, χαρακτηρίζεται για τη δύναμη στην απόδοση της ατμόσφαιρας της εποχής εκείνης αλλά και της αφήγησης του κειμένου. Πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα από μέρους της εικονογράφου η οποία πέραν της προσωπικής έκφρασης οφείλει να λάβει υπόψη τη δέσμευση ανταπόκρισης στις προδιαγραφές της σιτορίας. Και εντούτοις η Άννα καρνή τα καταφέρνει με το παραπάνω. Παρότι πρόκειται για την πρώτη της εμφάνιση στο χώρο της εικονογράφησης του Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου, συνδυάζει τον επαγγελματισμό με την ερασιτεχνική στάση απέναντι στην τέχνη. Τα χρώματά της είναι ζεστά και ανάλογα προς την εποχή εκείνη, την εποχή της φωτιάς. Ο χώρος των σπηλαίων είναι σωστά φωτισμένος ανάλογα με την κάθε χρονική στιγμή και το εκάστοτε ζητούμενο στην ατμόσφαιρα της αφήγησης.
Οι πρωτόγονοι με τα δέρματα που φορούν και τα μακριά τους μαλλιά, οι φωτιές που ανάβουν ολόγυρα για να ζεστάνουν τους ανθρώπους, προσδίδουν μία ευχάριστη νότα στο χώρο των ψυχρών και σκοτεινών σπηλιών. Και όμως αυτό που αναδύεται είναι η αισιοδοξία, η αγάπη, η συντροφικότητα, ο αγώνας για την επιβίωση ως καθημερινή ανθρώπινη προσπάθεια. Οι τοιχογραφίες είναι μοναδικές στην απόδοσή τους και στέκονται με την ανάλογη σοβαρότητα απέναντι στην προϊστορία.
Το βιβλίο είναι πολύ χρήσιμο για την Ευέλικτη ζώνη σε ένα ανάλογο θέμα σχετικά με την εποχή των σπηλαίων.
ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ ΑΣΩΝΙΤΗΣ