Συμπεράσματα για την Εισαγωγική Επιμόρφωση στο ΠΕΚ Ιωαννίνων
16 Ιουν 2011 από admin
?Συμπεράσματα σχετικά με τη λήξη της
Εισαγωγικής Επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
της Α'/θμιας και Β'/θμιας εκπαίδευσης
στο ΠΕΚ Ιωαννίνων?
Ιωάννινα 20-06-2011
του Πολυδεύκη Ασωνίτη
Α. Εισαγωγή
Η Πρώτη φάση της Εισαγωγικής Επιμόρφωσης στο ΠΕΚ Ιωαννίνων και στα εξακτινωμένα τμήματα Άρτας, Κέρκυρας, Ηγουμενίτσας, Λευκάδας και Πρέβεζας. ολοκληρώθηκε με τη φάση της αποτίμησή της.
Ενσκύψαμε με μεγάλο ενδιαφέρον στην επιμόρφωση των νέων συναδέλφων μας -νεοδιοριζόμενων και αναπληρωτών ? εκπαιδευτικών και οι εντυπώσεις τις οποίες αποκομίσαμε ήταν πολύ σημαντικές.
Σε γενικές γραμμές τα αποτελέσματα ήταν ικανοποιητικά και σε αυτό συνηγορούν το ευχάριστο κλίμα που υπήρξε μεταξύ των επιμορφωτών και των επιμορφωνόμενων , τα καλά σχόλια που εκφράστηκαν και από τις δύο πλευρές αλλά και τα ικανοποιητικά ερωτηματολόγια τα οποία συμπληρώνονταν αμέσως μετά από κάθε διδακτική ενότητα, αυθημερόν.
Αυτή τη φορά ξεκινήσαμε με μια διαφορετική φιλοσοφία σχετικά με την επιμόρφωση. Έχοντας την εμπειρία ως επιμορφωτές αλλά και μετά την εξέταση των συμπληρωμένων ερωτηματολόγιων προηγουμένων ετών, διαπιστώσαμε ενστάσεις σχετικά με:
1. την ανάληψη πολλών διδακτικών ενοτήτων από τα ίδια άτομα -επιμορφωτές,
2. την επανάληψη των ιδίων πραγμάτων και την αλληλοεπικάλυψη της ύλης,
3. τη μονόπλευρη θεωρητική προσέγγιση δίχως αναφορές στην εμπειρία της τάξης και της πράξης,
4. την επανάληψη των ιδίων πραγμάτων τα οποία οι επιμορφωνόμενοι είχαν ακούσει ως φοιτητές-τριες κατά τη διάρκεια των πανεπιστημιακών τους σπουδών,
5. την ανάληψη υπερβολικών ωρών από λίγους μόνο επιμορφωτές,
6. την έλλειψη διαφάνειας σχετικά με την κατανομή των ωρών,
7. την έλλειψη εποπτικών μέσων διδασκαλίας.
Πράγματι, όπως φαίνεται από τα ερωτηματολόγια προηγούμενων διδακτικών ετών, οι επιμορφούμενοι επιζητούσαν: 1. Να λάβει η επιμόρφωση, πέρα από θεωρητικό, και εργαστηριακό χαρακτήρα στο χρόνο της επιμορφωτικής διαδικασίας, 2. Να λάβουν χώρα συγκεκριμένοι τρόποι παρουσίασης του μαθήματος που να προσομοιάζουν με τις συνθήκες της τάξης, 3. Να απαντήσει ο επιμορφωτής σε προβλήματατα οποία αντιμετωπίζουν, καθημερινά, στην τάξη οι εκπαιδευτικοί. Ιδιαίτερα παρατηρείται οι επιμορφωτές να ενοχλούνται: 1. Από τη συνεχή παρουσίαση θεωριών αποσυνδεδεμένων από τη σχολική πραγματικότητα, 2. Από το μονόλογο και την από έδρας διδασκαλία, 3. Από την καταχρηστική προσφυγή των επιμορφωτών στο power point. Θετικό όμως είναι ότι οι επιμορφούμενοι αναγνώρισαν το ότι έμαθαν καινούργια πράγματα και ότι η επιμόρφωση δεν αποτέλεσε μια απλή επανάληψη των πανεπιστημαικών τους γνώσεων, πράγμα που συνέβαινε κατά κόρον παλαιότερα. Το συγκεκριμένο επιβεβαιώνεται και από το ερευνητικό μέρος της διδακτορικής διατριβής του κ. Γεωργίου Νάσαινα με θέμα: ?Η ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ (ΠΕΚ) (ΕΜΠΕΙΡΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ), όπου ο ερευνητής από το 2007 διαπιστώνει ότι: 1. Οι επιμορφούμενοι επιζητούν στην επιμόρφσωση στα ΠΕΚ τις πρακτικές ασκήσεις γιατί δεν έχουν ασχοληθεί με αυτές στις βασικές τους σπουδές. Στο Πανεπιστήμιο. 2. Η αντιμετώπιση των διδακτικών προβλημάτων αναδεικνύεται ως το βασικό πρόβλημα που λύνει η επιμόρφωση σε ποσοστό 56,3% ενώ η συμμετοχή του επιμορφούμενου σε πρακτικές ασκήσεις περιορίζεται στο 11.2%. 3. Όσον αφορά τα δεδομένα του 2007 για τον πιο κατάλληλο επιμορφωτή, οι επιμορφούμενοι ως επιμορφωτές δήλωσαν ότι προτιμούν:1.Πανεπιστημιακό δάσκαλο σε ποσοστό 29,3%, 2. Σχολικό Σύμβουλο σε ποσοστό 26,5%, και 3. Έμπειρο εκπαιδευτικό σε ποσοστό 17%. |
|
|
Β. Θέμα
Το κλίμα λοιπόν, αρχικά, δεν ήταν για μας το επιθυμητό.
Προς τούτο:
1. Ξεκινήσαμε με τη δημιουργία του site του ΠΕΚ (www.pekioann.gr) στο οποίο
αναρτήσαμε όλες τις ανακοινώσεις και το πρόγραμμα της επιμόρφωσης με τις
ώρες των επιμορφωτών. Tώρα μπορεί πλέον οιοσδήποτε να ανατρέξει σε αυτό
και να λύσει τυχόν απορίες του.
2. Εξοπλίσαμε το ΠΕΚ με εποπτικά μέσα όσο το επέτρεπαν, στην παρούσα φάση, τα οικονομικά μας.
3. Επιλέξαμε τους επιμορφωτές σύμφωνα με τα τυπικά τους προσόντα αλλά και με τη διδακτική τους εμπειρία στη σχολική τάξη.
4. Προχωρήσαμε σε ισοκατανομή των ωρών με ανώτατο επιτρεπόμενο πλαφόν ωρών για όλους τους επιμορφωτές.
5. Δώσαμε τη δυνατότητα σε προσοντούχους ?νέους? εκπαιδευτικούς να γίνουν επιμορφωτές και να προσφέρουν τις φρέσκες γνώσεις στους συναδέλφους τους. Η επικοινωνία σε αυτή την περίπτωση ήταν αποτελεσματική λόγω του κοντινού ηλικιακού πλαισίου αναφοράς αλλά, αξίζει να σημειωθεί, και της πολύ καλής προετοιμασίας των νέων επιμορφωτών. Στην ουσία ανοίξαμε το δρόμο της επιμόρφωσης και δημιουργήσαμε την ελπίδα στους νέους εκπαιδευτικούς ότι μπορούν και αυτοί, εφόσον διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα και τη διδακτική ετοιμότητα, να διδάξουν στα ΠΕΚ.
6.Προσφέραμε επίσης τη δυνατότητα σε καταξιωμένους έμπειρους εκπαιδευτικούς της πράξης να μεταφέρουν την εμπειρία τους από την τάξη.
Γ. ΤΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΟΙ ΕΠΙΜΟΡΦΟΥΜΕΝΟΙ 1. Τα έτη 2010-2011 επιμορφώθηκαν στο ΠΕΚ Ιωαννίνων 200 νεοδιόριστοι και 600 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί Δάσκαλοι, Νηπιαγωγοι και Καθηγητές.
ΟΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΕΣ 1. Για την επιμόρφωση των νεοδιοριζόμενων απασχολήθηκαν 115 επιμορφωτές και για την επιμόρφωση των αναπληρωτών 136. 2. Οι επιμορφωτές ήταν εκπαιδευτικοί με διδακτική εμπειρία, με αυξημένα προσόντα και διδακτικό έργο σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Από τη μελέτη των ερωτηματολογίων που συμπληρώθηκαν, (1800 για όλα τα μαθήματα) το 90% είχαν πολύ θετικές κρίσεις και για τους οκτώ δείκτες αξιολόγησης που χρησιμοποιήσαμε. Αρνητικές κρίσεις για δύο από τους οκτώ δείκτες εμφάνισε το 10% των ερωτηματολογίων. Οι δείκτες αυτοί αφορούσαν κυρίως τη μέθοδο διδασκαλίας που υιοθετήθηκε από τους επιμορφωτές και τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας. Επιγραμματικά: α. Από το 90% των ερωτηματολογίων προκύπετι ότι οι επιμοφούμενοι έμειναν ικανοποιημένοι όσον αφορά και τους οκτώ δείκτες, που είναι: 1. Την κατοχή της ύλης από τους επιμορφωτές 2. Τις νέες γνώσεις που προσέλαβαν 3. Την αξιοποίηση των πρότερων γνώσεων και εμπειριών 4. Τη συνεργατική διερεύνηση των υπό μελέτη θεμάτων 5. Την αξιοποίηση των εποπτικών μέσων διδασκαλίας 6. Τη σύνδεση των παρεχόμενων γνώσεων με τη σχολική πράξη 7. Την αξιοποίηση βιωματικών τεχνικών 8. Την επαρκώς προετοιμασμένη εισήγηση.
β. Από το 10% των ερωτηματολογίων προκύπτει έλλειμμα όσον αφορά δύο από τους οκτώ δείκτες, που είναι: 1. Η μη συνεργατική διερεύνηση των υπό μελέτη θεμάτων 2. Η μη αξιοποίηση εποπτιων μέσων διδασκαλίας. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί στα μαθήματα των οποίων συμπληρώθηκαν το 10% από το σύνολο των ερωτηματολογίων δεν έδωσαν έμφαση σε αυτούς τους δύο δείκτες οι οποίοι από των Οργανισμό Επιμόρφωσης και Κατάρτισης (Ο.ΕΠΕ.Κ) κρίνονται ως απαραίτητοι. Το παραπάνω θα τεθεί σε διαλογική συζήτηση. Εκτός αυτού είμαστε ικανοποιημένοι στο βαθμό που, συγκριτικά με παλαιότερα, πετύχαμε υψηλό βαθμό ανταπόκρισης και αποδοχής από μέρους των επιμορφούμενων συναδέλφων μας.
|
Δ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Είναι γεγονός ότι η νέα φιλοσοφία αντιμετώπισης της επιμόρφωσης επέφερε θετικά αποτελέσματα. Δώσαμε ιδιαίτερη βαρύτητα στην πράξη. Οι επιμορφούμενοι αντιλήφθηκαν ότι η επιμόρφωση δε λαμβάνει χώρα προς όφελος μόνον κάποιων προκαθορισμένων ονομάτων επιμορφωτών ανεξάρτητα από την πραγματική τους αξία. Οι επιμορφωνόμενοι είχαν πλέον και επιμορφωτές συναδέλφους που τους έλυναν καθημερινά πρακτικά προβλήματα της τάξης με την εμπειρία τους και τη θεωρητική τους κατάρτιση. Αρκετοί συνάδελφοι με προσόντα και διδακτική εμπειρία ανέλαβαν καθήκοντα επιμορφωτή με επιτυχία.
Το πρόγραμμα με τις ώρες του κάθε επιμορφωτή αναρτήθηκε για πρώτη φορά σε κοινή θέα στο σάιτ του Πεκ Ιωαννίνων και στο σάιτ της Περιφερειακής Διεύθυνσης εκπάιδευσης Ηπείρου.
Η οργάνωση ήταν αρκετά καλή παρά τις δυσκολίες που οφείλονταν στην έλλειψη εποπτικών μέσων και στο μικρό αριθμό των αποσπασμένων στη γραμματειακή υποστήριξη. Το προσωπικό ανέρχονταν σε τρία μόνο άτομα ενώ ο αριθμός αυτός έως και πέρισυ αριθμούσε τα δεκατρία άτομα.
Η συνεργασία με την Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ηπείρου κ. Φιλιώ Νόκα-Ζαράχη στάθηκε αρωγός των βλέψεων για διαφάνεια, ισοκατανομή ωρών, κατάλληλη επιλογή επιμορφωτών και διαφάνεια. Την προσπάθεια ενίσχυσε ο Διευθυντής του ΠΕΚ Ιωαννίνων κ. Σπύρος Πανταζής.
Προσφέραμε τη δυνατότητα συμμετοχής σε μεγαλύτερο αριθμό επιμορφωτών και αυξήσαμε τον έλεγχο επί της διαδικασίας. Πιστεύουμε πως στους νέους πρέπει να προσφέρονται ευκαιρίες για να συμμετέχουν ως επιμορφωτές με όρεξη και καλή διάθεση στην επιμορφωτική διαδικασία, δίχως αυτό να σημαίνει ότι παραμελείται η ποιότητα του προσφερόμενου έργου.
Πολυδεύκης Ασωνίτης
Δρ. Παιδαγωγικής
Σχολικός Σύμβουλος Π.Ε.
Υποδιευθυντής του ΠΕΚ Ιωαννίνων
για την Α΄/θμια Εκπαίδευση