ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Ερυθρόμορφη

Ζωγράφος του Βερολίνου, Τρίτωνας και Νηρηίδα


 

Αμφορέας με λαιμό ύψος 30,7 εκ. διάμετρος 18 εκ. 490 π.Χ., Cambridge, Harvard University Art Museums 1927.150

 

Ζωγράφος του ΒερολίνουΖωγράφος του Βερολίνου Στην α' όψη του αγγείου εικονίζεται ο Τρίτωνας πάνω σε μια ζώνη με μαιάνδρους. Μισός άνθρωπος και μισός ψάρι, κολυμπά προς τη Νηρηίδα στη β' όψη του αγγείου, κρατώντας στο αριστερό χέρι ένα ψάρι και στο δεξιό το σκήπτρο. Το μικρό δάχτυλο είναι τεντωμένο. Η ουρά του, που είναι διακοσμημένη με στιγμές, καταλήγει σε διχάλα, παρόμοια με των δελφινιών. Φοράει χιτώνα και ιμάτιο, είναι στεφανωμένος και τα μαλλιά του σχηματίζουν κρώβυλο (= κότσο). Η Νηρηίδα, φορώντας χιτώνα, βηματίζει προς τον Τρίτωνα με τεντωμένα τα χέρια. Η στάση της δείχνει ταραχή. Πολύ πιθανόν να είναι μια από τις αδερφές της Θέτιδας, την οποία άρπαξε ο Πηλέας, οπότε έρχεται να αναγγείλει τα νέα στον πατέρα της. Στην περίπτωση αυτή η μορφή της α' όψης θα είναι ο Νηρέας. Βέβαια, την περίοδο αυτή ο Νηρέας εικονίζεται ως άνθρωπος. Μισός άνθρωπος - μισός ψάρι εικονιζόταν στην αρχή της μελανόμορφης περιόδου, αν και υπάρχει κύλικα του ζωγράφου του Κλεοφράδη στην οποία, στην αντίστοιχη σκηνή υπάρχει και ο Τρίτωνας. Αν έχουν έτσι τα πράγματα, τότε εδώ η θαλάσσια θεότητα που εικονίζεται μπορεί να είναι και ο Τρίτωνας.

 

 

Ζωγράφος του Βερολίνου

 

Ζωγράφος του Βερολίνου

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Perseus δεσμός Cambridge, Harvard University Art Museums, δεσμός