ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Ερυθρόμορφη

Ζωγράφος του Βερολίνου, Αχιλλέας και Έκτορας, Αχιλλέας και Μέμνων


 

Ελικωτός κρατήρας ύψος 63 εκ. διάμετρος 46, 490-460 π.Χ., Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, 1848,0801.1 / Ε 468

 

Το διαφορετικό μ' αυτόν τον κρατήρα είναι ότι το σώμα παραμένει μαύρο και έχει ζωγραφιστεί μόνο ο λαιμός, χωρισμένος μάλιστα σε δύο ζώνες, από τις οποίες η επάνω είναι διακοσμημένη με μοτίβα και η κάτω με σκηνές μάχης.

Στην α' όψη έχουμε τη σύγκρουση του Αχιλλέα με τον Έκτορα με την παρουσία της Αθηνάς, πίσω από τον Αχιλλέα, και του Απόλλωνα, πίσω από τον Έκτορα.

Ο αγένειος Αχιλλέας με προτεταμένη την ασπίδα και ανασηκωμένο το δόρυ, προχωράει επιθετικά εναντίον του Έκτορα, για να του καταφέρει το τελικό χτύπημα. Ο γενειοφόρος Έκτορας, δεν προφυλάσσει τον εαυτό του με την ασπίδα του. Αντιθέτως, η ασπίδα του είναι πίσω του, αφήνοντας ακάλυπτο το σώμα του στον Αχιλλέα, αλλά και σε μας, για να δούμε ότι αιμορραγεί από το στήθος και τον αριστερό γοφό. Η κλίση του αριστερού του ποδιού σε αναλογία με την πρόταση του δεξιού αποτελούν δείγμα της επικείμενης πτώσης του. Και οι δύο ήρωες είναι οπλισμένοι με τον ίδιο τρόπο: ασπίδα, δόρυ, περικεφαλαία και σπαθί που βρίσκεται στη θήκη του.

Η Αθηνά και ο Απόλλωνας με τη στάση τους συμμετέχουν στη σκηνή. Η Αθηνάς, φορώντας ποδήρη χιτώνα, χλαμύδα, αιγίδα και κράνος, κρατάει στο δεξί της χέρι το δόρυ και ανασηκώνει το αριστερό, εμψυχώνοντας τον Αχιλλέα.

 

Ζωγράφος του Βερολίνου

 

Ζωγράφος του Βερολίνου

 

Ζωγράφος του Βερολίνου

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Βρετανικό Μουσείο δεσμός