Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Πρωτομελανόμορφος ρυθμός
Ζωγράφος C

Σκηνή μάχης, η γέννηση της Αθηνάς, η Κρίση του Πάρη, γαμήλια πομπή

adp

Εξάλειπτρο, μελανόμορφη, ύψος 14 εκ., 570 - 560 π.Χ. Παρίσι, Μουσείο του Λούβρου, CA 616

 

Στο καπάκι εικονίζεται σκηνή μάχης, στην α' πλευρά η γέννηση της Αθηνάς, στη β' πλευρά η Κρίση του Πάρη και στη γ' πλευρά γαμήλια πομπή.

 

Σκηνή μάχης. Εικονίζονται 28 έξοχα σχδιασμένες μορφές. Ίσως η απεικόνιση να αναφέρεται σε μυθολογική μάχη.

 

Ζωγράφος C, σκηνή μάχης

 

Η γέννηση της Αθηνάς. Είναι η παλαιότερη απεικόνιση της γέννησης της Αθηνάς. Στη μέση εικονίζεται ένθρονος ο Δίας με σκήπτρο και κεραυνό. Από το κεφάλι του προβάλλει πάνοπλη η Αθηνά. Δεξιά και αριστερά του Δία δύο Ειλείθυιες, οι θεότητες της γέννας, ενώ απομακρύνονται έντρομοι ο Ποσειδώνας και ο Ήφαιστος. Τη σκηνή πλαισιώνουν δύο ακόμη θεότητες.

 

Ζωγράφος C, Η γέννηση της Αθηνάς

 

Η κρίση του Πάρη. Κι αυτή θεωρείται μια από τις παλαιότερες απεικονίσεις της κρίσης του Πάρη. Δεξιά ο Πάρης απομακρύνεται από τη σκηνή. Ακολουθεί η Ήρα, ο Ερμής, η Αφροδίτη και η Αθηνά. Ο Ερμής, με ανασηκωμένο χέρι ανακοινώνει στην Αφροδίτη το αποτέλεσμα της κρίσης. Στην αριστερή άκρη εμφανίζεται η Έρις.

 

Ζωγράφος C,  Η κρίση του Πάρη

Γαμήλια πομπή. Σύμφωνα με τον Μ. Τιβέριο πρόκειται για την παράσταση του Δία και της Ήρας που επιβαίνουν σε τέθριππο άρμα. Σ' αυτήν την ερμηνεία συντελεί το "υπέρ την κεφαλήν" ιμάτιο της γυναικείας μορφής, αφού η Ήρα απεικονίζεται συχνά σ' αυτήν την στάση, ώστε να ονομαστεί "Ηραίο σχήμα". Αν, λοιπόν, η γυναικεία μορφή είναι η Ήρα, τότε οι τρεις γυναικείες μορφές που βρίσκονται μπροστά από τα άλογα θα είναι οι Ώρες.

 

Ζωγράφος C, γαμήλια πομπή

 

 

αρχική