ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Ερυθρόμορφη

Ζωγράφος του Χυτηρίου, Συμπόσιο


 

Κύλικα ύψος 11,7 εκ., διάμετρος 29,8 εκ., 480 π.Χ., Boston, mfa, 01.8034

 

Στο εξωτερικό της κύλικας ένας γενειοφόρος άντρας είναι ξαπλωμένος σε μια κλίνη. Κρατώντας με το δείκτη του δεξιού του χερικού μια κύλικα παίζει κότταβο. Στο αριστερό του χέρι κρατάει σκύφο. Το σώμα του είναι γυμνό, εκτός από τα πόδια του που τα καλύπτει το ιμάτιο. Το δεξί του πόδι είναι διπλωμένο, ενώ το αριστερό κρύβεται από το νέο που είναι ξαπλωμένος δίπλα του. Ο νέος παίζει αυλό. Στον τοίχο κρέμεται η συβήνη (θήκη για αυλούς). Μπροστά τους βρίσκεται ένα τραπέζι που πάνω διακρίνονται τρία στεφάνια. Πάνω από τα πόδια του αυλητή υπάρχει η επιγραφή ΗΟΠΑΙΣ (Ο παις) και από κάτω η επιγραφή ΚΑΛΟΣ. Ακόμα μία επιγραφή ΚΑΛΟΣ στο δεξί πόδι της κλίνης.

 

Ζωγράφος του Χυτηρίου

 

Ζωγράφος του Χυτηρίου

 

Η σκηνή του συμποσίου συνεχίζεται και στο εξωτερικό του αγγείου. Στην α' όψη δύο συμποσιαστές είναι ξαπλωμένοι στις κλίνες τους, ενώ παρευρίσκονται και δύο γυμνά παιδιά ως οινοχόοι. Ο γενειοφόρος άντρας στα αριστερά, με την κορδέλα στο κεφάλι, κρατάει μια ερυθρόμορφη κύλικα στο δεξί χέρι παίζοντας κότταβο και μια μελανόμορφη στο αριστερό. Έχει γυρίσει προς τον οινοχόο που βρίσκεται πίσω του, ζητώντας κρασί. Ο μικρός οινοχόος βρίσκεται σε απόγνωση. Τον κοιτά, κι ενώ με το ένα χέρι κρατάει μια οινοχόη, έχει ανοιχτή την παλάμη του άλλου, σαν να μην προλαβαίνει να ικανοποιήσει τις επιθυμίες των συμποσιαστών, γιατί εκείνη ακριβώς τη στιγμή κατευθύνεται προς το δεύτερο συμποσιαστή που κρατάει στο τεντωμένο του χέρι την κύλικα, περιμένοντας ανυπόμονα να γεμίσει. Στα αριστερά βρίσκεται ένας δεύτερος οινοχόος σε μετωπική στάση, κρατώντας κι αυτός μια οινοχόη κι έναν ηθμό (σουρωτήρι). Στον τοίχο κρέμονται δύο καλάθια. Μπροστά από το γενειοφόρο είναι αφημένος ένας σκύφος, ενώ από το τραπεζάκι κρέμονται τρία στεφάνια. Στα δεξιά η επιγραφή ΗΟΠΑΙΣ ΚΑΛΟΣ.

 

Ζωγράφος του Χυτηρίου

 

Ανάλογη σκηνή έχουμε και στη β' όψη. Εδώ, εκτός από τους δύο συμποσιαστές, παρευρίσκεται κι ένας νέος αυλητής. Ο γενειοφόρος άντρας με το στεφάνι και την κορδέλα στο κεφάλι κρατάει δύο κύλικες, μια ερυθρόμορφη, παίζοντας κότταβο, και μια μελανόμορφη. Ο αγένειος, κι αυτός με στεφάνι και κορδέλα, έχει γυρίσει προς το σύντροφό του, κρατώντας με το ένα χέρι κύλικα. Στον τοίχο και πάλι δύο καλάθια. Μπροστά από τις κλίνες βρίσκονται δύο τραπεζάκια με στεφάνια. Κι εδώ η επιγραφή ΗΟ ΠΑΙΣ ΚΑΛΟΣ

 

Ζωγράφος του Χυτηρίου

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Perseus δεσμός, Boston, mfa δεσμός