ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ

Γεωμετρική Αγγειογραφία, Γεωμετρική ύστερη


 

Αττικός αμφορέας του ζωγράφου του Διπύλου. 755-750 π.Χ. Πρόθεση. Ύψος 1,55 εκ. Αθήνα. ΕΑΜ

 

Στο ύψος των λαβών του αγγείου αναπτύσσεται το κύριο θέμα που είναι η πρόθεση του νεκρού. Πάνω στο νεκρικό κρεβάτι βρίσκεται το σώμα μιας νεκρής. Κανονικά είναι σκεπασμένη με το σάβανο, που έχει αβακωτό σχέδιο, παρόλα αυτά είναι ορατή. Δεξιά της βρίσκονται ένα παιδί και έξι άνδρες και αριστερά της 7 άνδρες, οι οποίοι έχουν τα χέρια στο κεφάλι, προφανώς σε στάση θρήνου.

Κάτω από το νεκρικό κρεβάτι εικονίζονται δύο άνδρες, δεξιά και δύο γυναίκες αριστερά.

Στη βάση του λαιμού του αγγείου εικονίζονται αίγαγροι που αναπαύονται, ενώ κοντά στην κορυφή του λαιμού υπάρχει μια σειρά ζαρκάδια που βόσκουν.

Το υπόλοιπο αγγείο είναι διακοσμημένο με γεωμετρικά μοτίβα, με κυριότερο τον μαίανδρο.

Ο αμφορέας χρησίμευε ως σήμα πάνω στον τάφο κάποιας Αθηναίας.

Γενικότερα ως σήματα χρησιμοποιούνταν στις γυναικείες ταφές αμφορείς με λαβές στην κοιλιά και στις ανδρικές αμφορείς με λαιμό και κρατήρες με ψηλό πόδι.

Στον ζωγράφο του Διπύλου και στο εργαστήριό του αποδίδονται περίπου 50 αγγεία. Οι μορφές του είναι ψηλόλιγνες και το πάνω μέρος του σώματός τους σχηματίζει ισοσκελές τρίγωνο.  

 

Αττικός Αμφορέας του ζωγράφου του Διπύλου,

 

Αττικός Αμφορέας του ζωγράφου του Διπύλου,