ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πλούσιος ή Στολισμένος ρυθμός (Ύστερη Κλασική Ι)

Με τον τρόπο του Ζωγράφου του Μειδία, Αφροδίτη στους κήπους


 

Αρυβαλλοειδής λήκυθος ύψος 19,65 εκ. 420-400 π.Χ., Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, 1856,0512.15 / E697

 

Τα κομψά πρόσωπα των γυναικών σε αυτό το αγγείο και οι πολύ καλές πτυχώσεις των ενδυμάτων είναι χαρακτηριστικό του ύφους του Ζωγράφου του Μειδία και των συνεργατών του. Τα ονόματα όλων των μορφών είναι γραμμένα με λευκά γράμματα.

Η καθιστή μορφή είναι η Αφροδίτη, η θεά του έρωτα. Ο Έρωτας, γιος και αγγελιοφόρος της, κάθεται στον ώμο της. Στα δεξιά εικονίζεται η Πειθώ, θεά και προσωποποίηση της πειθούς, ρίχνοντας φύλλα σ' ένα καλάθι.

Τρεις γυναικείες μορφές στα αριστερά της Αφροδίτης, η Παιδιά, η Ευνομία και η Κλεοπάτρα προσφέρουν φρούτα ή ένα περιδέραιο.

Η παρουσία αυτών των προσωποποιημένων - θεοποιημένων εννοιών μπορεί να αντανακλά τόσο τις σύγχρονες εξελίξεις στην φιλοσοφική σκέψη όσο και την ανοδική τάση στη λατρεία των προσωποποιμένων εννοιών.

Η αθηναϊκή λατρεία της «Αφροδίτης στους Κήπους», στα τέλη του πέμπτου αιώνα, είναι πιθανό να έχει σχέση με τους δεσμούς της θεάς με τη φύση και την ανανέωση της βλάστησης. Άλλωστε την ίδια περίοδο η Αθήνα ερημώνεται από τον καταστροφικό πελοποννησιακό πόλεμο και σκηνές όπως αυτή μπορεί να υποδηλώνει την επιθυμία διαφυγής από την καταθλιπτική πραγματικότητες σε ένα παραδεισένιο κήπο της ειρήνης και της ομορφιάς.

 

Με τον τρόπο του Ζωγράφου του Μειδία

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Perseus δεσμός, Βρετανικό Μουσείο δεσμός