ΦΕ1: Μετρήσεις μήκους ? Η μέση τιμή
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα(Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | Ενδεικτικές Δραστηριότητες(Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | Εκπαιδευτικό Υλικό (Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. καταλήξουν σε συμπεράσματα για τη βέλτιστη μέτρηση του μήκους ανάλογα με την περίπτωση (2ο επίπεδο Bloom)2. επιλέγουν μεταξύ πολλών και διαφορετικών οργάνων και τρόπων μέτρησης (3ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
· Μετρήσεις μήκους· Η μέση τιμή | Μέτρηση μήκους με LASER (εκτιμώμενη διάρκεια 10?) Για τον εκπαιδευτικόΗ προσομοίωση, με τη μεταβολή μεγεθών και παραμέτρων για τη μέτρηση της απόστασης με LASER, επιτρέπει τη διερευνητική προσέγγιση της μέτρησης του μήκους. Παρέχει στον/στην εκπαιδευτικό το κατάλληλο επίπεδο υποστήριξης («σκαλωσιά», ζώνη επικείμενης ανάπτυξης) για κάθε μαθητή, ευκαιρία για αναστοχασμό και μεταφορά γνώσης από και σε θέματα οπτικής.
Η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί αξιοποιώντας και την ομαδοσυνεργατική τεχνική, με την παρουσίαση της αναπαράστασης στον πίνακα μέσω προβολέα. Εναλλακτικά, οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες, με έναν υπολογιστή ανά ομάδα. Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή 1. Διάβασε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης και ετοίμασε το εικονικό «πείραμα» για τη μέτρηση της απόστασης. Σκέψου τις ρυθμίσεις που πρέπει να κάνεις ώστε να μπορεί να γίνει η μέτρηση. Τι συμπέρασμα βγάζεις από το σωστό «στήσιμο» του «πειράματος» για την αρχή λειτουργίας αυτού του τύπου το αποστασιόμετρο LASER; 2. Ποια φυσικά μεγέθη παίζουν ρόλο στη μέτρηση της απόστασης για αυτού του τύπου το αποστασιόμετρο LASER; 3. Ψάξε και βρες πόση υποδιαίρεση του δευτερολέπτου είναι τα ns. 4. Βρες έναν τρόπο χειρισμού της προσομοίωσης ώστε να σημειώνεις το χρόνο που κάνει ο παλμός του LASER για τη μέτρηση της απόστασης και σημείωσε πόσο χρόνο κάνει για απόσταση 1m. Τι συμπέρασμα βγάζεις για την ταχύτητα διάδοσης του φωτός; 5. Μέτρησε 10 φορές την απόσταση που κάνει το φως σε 68ns και υπολόγισε τη μέση τιμή της. Κάνε το ίδιο με τη μετροταινία. Τι συμπεράσματα βγάζεις; 6. Συζήτησε στην τάξη ή στην ομάδα σου για το αν και πώς θα μπορούσε να μετρηθεί με τη μέθοδο που παρουσιάζεται στην προσομοίωση η απόσταση της Γης από τη Σελήνη ή από άλλα ουράνια σώματα. |
ΦΕ1: Μετρήσεις μήκους ? Η μέση τιμή.Προσομοίωση μέτρησης μήκους με LASERhttp://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6201
|
ΦΕ2: Μετρήσεις χρόνου ? Η ακρίβεια
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα(Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | Ενδεικτικές Δραστηριότητες(Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | Εκπαιδευτικό Υλικό (Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. υπολογίζουν τη μέση τιμή πολλαπλών μετρήσεων (2ο και 3ο επίπεδο Bloom)2. πειραματιστούν και να καταλήξουν σε συμπεράσματα για την ακριβέστερη δυνατή μέτρηση του χρόνου (2ο, 3ο και 5ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
· Μετρήσεις χρόνου· Η ακρίβεια | Μετρήσεις ακριβείας με ψηφιακό χρονόμετρο (μέγιστη διάρκεια 10?) Για τον εκπαιδευτικόΗ προσομοίωση, με τη δυνατότητα επιλογής της ακρίβειας στη μέτρηση του χρόνου, επιτρέπει τη διερευνητική προσέγγιση της μέτρησης του χρόνου. Παρέχει στον/στην εκπαιδευτικό το κατάλληλο επίπεδο υποστήριξης («σκαλωσιά», ζώνη επικείμενης ανάπτυξης) για κάθε μαθητή, και ευκαιρία για αναστοχασμό.
Η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί αξιοποιώντας και την ομαδοσυνεργατική τεχνική, με την παρουσίαση της αναπαράστασης στον πίνακα μέσω προβολέα. Εναλλακτικά, οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες, με έναν υπολογιστή ανά ομάδα. Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Πόσο γρήγορα μπορείς να κάνεις διπλό κλικ; Πριν ξεκινήσεις, διάβασε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης. 1. Διάλεξε τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια μέτρησης στο χρονόμετρο. 2. Θέσε σε λειτουργία το χρονόμετρο. 3. Κάνε όσο πιο γρήγορα διαδοχικά κλικ στο πλήκτρο «Καταγραφή». 4. Σκέψου τον τρόπο να υπολογίσεις το χρόνο που χρειάζεται να πατήσεις δύο φορές το πλήκτρο. 5. Υπολόγισε τη μέση τιμή 12 χρονικών διαστημάτων. Σύγκρινε την ταχύτητά σου με αυτή συμμαθητών σου με ακρίβεια εκατοστού και χιλιοστού του δευτερολέπτου. |
ΦΕ2: Μετρήσεις χρόνου ? Η ακρίβεια.Προσομοίωση ψηφιακού χρονομέτρουhttp://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6202
|
ΦΕ3: Μετρήσεις μάζας ? Τα διαγράμματα
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα(Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | Ενδεικτικές Δραστηριότητες(Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | Εκπαιδευτικό Υλικό(Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. διακρίνουν το φυσικό μέγεθος μάζα από το φυσικό μέγεθος βάρος και τις μονάδες μέτρησής τους (4ο επίπεδο Bloom)2. αναπτύσσουν κριτική σκέψη σχετικά με τα μεγέθη της μάζας και του βάρους (4ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
Μετρήσεις μάζας και βάρους | Μάζα και βάρος στο ηλιακό μας σύστημα (εκτιμώμενη διάρκεια 10?) Για τον εκπαιδευτικόΗ δυναμική αναπαράσταση, με τη μεταβολή των εμπλεκομένων μεγεθών και παραμέτρων, επιτρέπει τη διερευνητική προσέγγιση της μάζας και του βάρους. Η δυνατότητα για διαφορετικούς εικονικούς «πειραματισμούς» παρέχει στον/στην εκπαιδευτικό το κατάλληλο επίπεδο υποστήριξης («σκαλωσιά», ζώνη επικείμενης ανάπτυξης) για κάθε μαθητή και ευκαιρία για αναστοχασμό.
Η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί αξιοποιώντας και την ομαδοσυνεργατική τεχνική, με την παρουσίαση της αναπαράστασης στον πίνακα μέσω προβολέα. Εναλλακτικά, οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες, με έναν υπολογιστή ανά ομάδα. Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Πριν ξεκινήσεις, διάβασε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης. 1. Πόσο ζυγίζει 1kg τυρί στη Γη; 2. Στη Σελήνη 1kg τυρί ζυγίζει περισσότερο ή λιγότερο από ότι στη Γη; Πόσες φορές περίπου; 3. Πόσο ζυγίζει το 1kg τυρί μέσα στο διαστημικό σταθμό σε τροχιά; 4. Με βάση το βάρος 1kg τυριού στη Γη μπορείς να υπολογίσεις, πριν το δεις, πόσο περίπου θα ζυγίζει στον άγνωστο πλανήτη Χ με αντιπροσωπευτική τιμή για τη βαρύτητα 30; 5. Σε ποιον από τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος είναι πιο βαρύ 1kg τυρί; 6. Συζήτησε στην τάξη ή στην ομάδα σου τι συμφέρει σε έναν έμπορο: να πουλά σε διαφορετικούς τόπους το τυρί με σταθερή τιμή ανά μονάδα βάρους ή με σταθερή τιμή ανά μονάδα μάζας. |
ΦΕ3: Μετρήσεις μάζας ? Τα διαγράμματα.Προσομοίωση δυναμόμετρουhttp://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6203 |
ΦΕ4: Μετρήσεις θερμοκρασίας ? Η βαθμονόμηση
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα(Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | Ενδεικτικές Δραστηριότητες(Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | Εκπαιδευτικό Υλικό (Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. αναγνωρίζουν και να περιγράφουν εναλλακτικούς τρόπους μέτρησης της θερμοκρασίας (1ο επίπεδο Bloom)2. κατανοήσουν τον τρόπο βαθμονόμησης του θερμομέτρου (2ο, 3ο και 4ο επίπεδο Bloom)3. αναπτύσσουν κριτική σκέψη σχετικά με τη θερμοκρασία σε διάφορες κλίμακες μέτρησης (4ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
· Μετρήσεις θερμοκρασίας· Η βαθμονόμηση | Προσομοίωση κλιμάκων μέτρησης θερμοκρασίας (μέγιστη διάρκεια 15?) Για τον εκπαιδευτικόΗ δυναμική αναπαράσταση, με τη μεταβολή των τιμών της θερμοκρασίας, επιτρέπει τη διερευνητική προσέγγιση της μέτρησης της θερμοκρασίας σε διαφορετικές κλίμακες. Η δυνατότητα για διαφορετικούς «εικονικούς πειραματισμούς» παρέχει στον/στην εκπαιδευτικό το κατάλληλο επίπεδο υποστήριξης («σκαλωσιά», ζώνη επικείμενης ανάπτυξης) για κάθε μαθητή και ευκαιρία για αναστοχασμό.
Η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί αξιοποιώντας και την ομαδοσυνεργατική τεχνική, με την παρουσίαση της αναπαράστασης στον πίνακα μέσω προβολέα. Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Το θερμόμετρο στα αριστερά μετράει τη θερμοκρασία στην κλίμακα Φαρενάιτ, έχοντας το όνομα του Fahrenheit που την πρότεινε το 1724. Το θερμόμετρο στα δεξιά μετράει τη θερμοκρασία στην κλίμακα Κέλβιν προς τιμή του λόρδου Kelvin και χρησιμοποιείται κυρίως για επιστημονικούς σκοπούς. Γνωρίζεις τον τρόπο βαθμονόμησης στο μεσαίο θερμόμετρο με την κλίμακα Κελσίου, που ονομάστηκε έτσι προς τιμή του Celsius που την πρότεινε το 1742. Πριν ξεκινήσεις, διάβασε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης. 1. Άλλαζε τη θερμοκρασία στο μεσαίο θερμόμετρο ανά 10ο και σημείωνε τις αλλαγές στα άλλα δύο θερμόμετρα. Μπορείς να σημειώνεις τις τιμές σε ένα αρχείο λογιστικού φύλλου. 2. Ποια είναι η κανονική θερμοκρασία του σώματός σου σε βαθμούς Φαρενάιτ; 3. Ποια είναι η θερμοκρασία του περιβάλλοντος σε βαθμούς Φαρενάιτ και Κέλβιν; 4. Σημείωσε τη θερμοκρασία τήξης του πάγου και τη θερμοκρασία βρασμού του νερού σε κάθε κλίμακα. Υπολόγισε πόσοι βαθμοί αντιστοιχούν σε κάθε κλίμακα. 5. Τι συμπέρασμα βγάζεις για τη σχέση μεταξύ των τριών κλιμάκων μέτρησης της θερμοκρασίας; Μπορεί να σε βοηθήσει το αρχείο του λογιστικού φύλλου παρατηρώντας τις τιμές ή φτιάχνοντας γραφικές παραστάσεις. 6. Ποια διαφορετικά χαρακτηριστικά παρατηρείς στην κλίμακα Κέλβιν σε σχέση με τις άλλες δύο; 7. Παρότι είναι δύσκολη η εμφάνιση πολύ χαμηλών θερμοκρασιών στα θερμόμετρα, τι συμβαίνει στη θερμοκρασία των 0 Κ; |
ΦΕ4: Μετρήσεις θερμοκρασίας ? Η βαθμονόμηση.Προσομοίωση κλιμάκων μέτρησης θερμοκρασίαςhttp://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6204 |
ΦΕ5: Από τη θερμότητα στη θερμοκρασία ? Η θερμική ισορροπία
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα(Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | Ενδεικτικές Δραστηριότητες(Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | Εκπαιδευτικό Υλικό (Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. αναγνωρίσουν τη σχέση μεταξύ των φυσικών μεγεθών της θερμοκρασίας και της θερμότητας (1ο επίπεδο Bloom)2. εξηγούν το είδος της σχέσης μεταξύ θερμοκρασίας και θερμότητας (2ο επίπεδο Bloom)3. αναλύουν και διακρίνουν τα δύο βασικά τμήματα του εικονικού πειράματος (4ο επίπεδο Bloom)
4. εκτιμήσουν ότι η μεταβολή της θερμοκρασίας είναι συνέπεια της μεταφοράς θερμότητας (5ο επίπεδο Bloom).
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
· Από τη θερμότητα στη θερμοκρασία· Σχέση θερμοκρασίας ? θερμότητας | Προσομοίωση «οι φάσεις του νερού» (μέγιστη διάρκεια 20?) Για τον εκπαιδευτικόΗ δυναμική προσομοίωση επιτρέπει τη διερευνητική προσέγγιση και μελέτη της αλλαγής φάσης και της σχέσης μεταξύ των φυσικών μεγεθών της θερμοκρασίας και της θερμότητας.
Ο/η εκπαιδευτικός δημιουργεί ομάδες των 2-3 μαθητών. Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Πριν ξεκινήσετε, διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης. Δραστηριότητες στόχου 1 (5 λεπτά) 1. «Ανοίξτε» την προσομοίωση «οι φάσεις του νερού». 2. «Θερμάνετε» τον πάγο, πατώντας το πλήκτρο «Θέρμανση». 3. Παρατηρήστε τον πάγο, το θερμόμετρο και το διάγραμμα. 4. Συζητήστε για τα φυσικά μεγέθη του διαγράμματος, αναγνωρίστε τη μεταξύ τους σχέση και γράψτε την στο τμήμα «β. συζητώ, αναρωτιέμαι, υποθέτω» του φύλλου εργασίας 5. Δραστηριότητες στόχου 2 (5 λεπτά) 1. Επαναφέρετε το «πείραμα» στις αρχικές συνθήκες. 2. «Θερμάνετε» τον πάγο και παρατηρήστε με προσοχή την εξέλιξη του διαγράμματος. Για να δώσετε μεγαλύτερη προσοχή, μπορείτε ενώ είστε στην «Παύση» να μετακινήσετε το κίτρινο σημείο στο διάγραμμα. 3. Παρατηρήστε και σημειώστε στο φύλλο εργασίας πώς μεταβάλλεται η θερμοκρασία όταν μετακινείτε το κίτρινο σημείο από τα 400 μέχρι τα 820 kJ. 4. Καταγράψτε το είδος της σχέσης μεταξύ θερμότητας και θερμοκρασίας. Δραστηριότητες στόχου 3 (5 λεπτά) 1. Πατήστε τη «Θέρμανση» και παρατηρήστε το «πείραμα». 2. Γράψτε στο φύλλο εργασίας τα δύο βασικά τμήματα από τα οποία αποτελείται η «πειραματική συσκευή». Δραστηριότητες στόχου 4 (5 λεπτά) 1. Συζητήστε για τα δύο τμήματα του πειράματος που ξεχωρίσατε. 2. Γράψτε ποιο τμήμα παρέχει θερμότητα, και ποιο τη λαμβάνει. 3. Γράψτε τη συνέπεια λήψης θερμότητας. 4. Γράψτε δύο τουλάχιστον διαφορές μεταξύ της θερμότητας και της θερμοκρασίας. |
ΦΕ5: Από τη θερμότητα στη θερμοκρασία ? Η θερμική ισορροπία.Προσομοίωση «οι φάσεις του νερού»:http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6182
|
ΦΕ6: Οι αλλαγές κατάστασης του νερού ? Ο «κύκλος» του νερού
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα (Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | ΕνδεικτικέςΔραστηριότητες (Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | ΕκπαιδευτικόΥλικό (Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. συσχετίσουν τη φυσική κατάσταση του νερού με τη θερμοκρασία του, να επιβεβαιώσουν τη σταθεροποίηση της θερμοκρασίας κατά την τήξη/πήξη και εξαέρωση/υγροποίηση του νερού (2ο και 4ο επίπεδο Bloom)2. εξηγούν τις αλλαγές της κατάστασης του νερού με τις διαδικασίες του μικρόκοσμου (2ο επίπεδο Bloom)3. συσχετίσουν τα φαινόμενα τήξης και εξαέρωσης του νερού με τις διάφορες περιοχές του διαγράμματος θερμοκρασίας ? θερμότητας (4ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
· Οι αλλαγές κατάστασης του νερού· Σχέση θερμοκρασίας ? θερμότητας· Διαδικασίες μικρόκοσμου | Προσομοίωση αλλαγής φάσης (μέγιστη διάρκεια 15?) Για τον εκπαιδευτικόΗ δυναμική προσομοίωση ενισχύει τη διερευνητική προσέγγιση και μελέτη της αλλαγής φάσης σε επίπεδο μακρόκοσμου και σε επίπεδο μικρόκοσμου. Υποστηρίζει τη μεταφορά γνώσης από το διάγραμμα θερμοκρασίας ? χρόνου στο διάγραμμα θερμοκρασίας ? θερμότητας και της σχέσης τους κατά τις αλλαγές φάσεων. Ενισχύει τα νοητικά μοντέλα των μαθητών οπτικοποιώντας διαδικασίες του μικρόκοσμου. Η δραστηριότητα υλοποιείται με την ολοκλήρωση του πειράματος. Η ερμηνεία της αλλαγής των φάσεων σε επίπεδο μορίων μπορεί να γίνει με τη διδακτική τεχνική του καταιγισμού ιδεών ή και να συνδυαστεί με την αξιοποίηση συστημάτων απόκρισης. Σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να αποτελέσει μία ξεχωριστή δραστηριότητα.
Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Πριν ξεκινήσεις, διάβασε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης. 1. Ξεκίνα την προσομοίωση και παρατήρησε προσεκτικά την αλλαγή των φάσεων. Δώσε ιδιαίτερη προσοχή στο χρόνο που συνυπάρχουν πάγος και νερό, καθώς και νερό και ατμός. 2. Τι παρατηρείς στο διάγραμμα θερμοκρασίας ? θερμότητας στις δύο παραπάνω περιπτώσεις; Τι σημαίνουν τα δύο οριζόντια ευθύγραμμα τμήματα του διαγράμματος; 3. Μπορείς να εξηγήσεις πού «ξοδεύεται» η ενέργεια του καμινέτου όταν συνυπάρχουν πάγος και νερό, και όταν συνυπάρχουν νερό και ατμός; 4. Επανάφερε την προσομοίωση στις αρχικές συνθήκες, με τον πάγο στο δοχείο. 5. Τι γίνεται στα μόρια του νερού όταν από πάγος γίνει υγρό και μετά αέριο; 6. Ενεργοποίησε «το μαγικό μικροσκόπιο» για να παρατηρήσεις τα μόρια του νερού. 7. Οι προβλέψεις σου για τα μόρια ήταν σωστές; 8. Τελικά τι αλλάζει στα μόρια του νερού όταν από πάγος γίνει υγρό και μετά αέριο; |
ΦΕ6: Οι αλλαγές κατάστασης του νερού ? Ο «κύκλος» του νερού.Προσομοίωση «οι φάσεις του νερού»:http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6182
|
ΦΕ7: Η διαστολή και συστολή του νερού ? Μια φυσική «ανωμαλία»
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα(Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | Ενδεικτικές Δραστηριότητες(Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | Εκπαιδευτικό Υλικό (Μαθησιακά αντικείμενα) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. περιγράφουν τη διαφορετική συμπεριφορά του νερού κατά την ψύξη του (1ο και 2ο επίπεδο Bloom)2. εξηγούν τη διαφορετική συμπεριφορά του νερού κατά την ψύξη του (4ο επίπεδο Bloom)3. εφαρμόζουν τη γνώση τους για τη συμπεριφορά του νερού σε μία λίμνη το χειμώνα (3ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
· Διαστολή και συστολή του νερού· Η «ανωμαλία» στη συμπεριφορά του νερού | Προσομοιώσεις σχετικά με την «ανωμαλία» του νερού (μέγιστη διάρκεια 15?) Για τον εκπαιδευτικόΗ ερμηνεία του φαινομένου της ανωμαλίας της συστολής του νερού στη λίμνη γίνεται ομαδοσυνεργατικά. Δημιουργούνται ομάδες των 2-3 μαθητών και καταγράφουν τα κυριότερα σημεία της σχετικής συζήτησης, όπως αναφέρεται στο φύλλο εργασίας. Στη συνέχεια αξιοποιείται η ψηφιακή εφαρμογή που περιγράφει την ?ανωμαλία? του νερού στη λίμνη (είτε στους υπολογιστές των ομάδων των μαθητών είτε στην οθόνη προβολής της τάξης). Οι μαθητές στις ομάδες μελετούν το βίντεο, επισημαίνουν τις πιθανές διαφοροποιήσεις τους και καταλήγουν στην ερμηνεία του φαινομένου.
Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Πριν ξεκινήσετε, διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες της κάθε προσομοίωσης. 1. Καταγράψτε στην ομάδα σας το φαινόμενο της ανωμαλίας της συστολής του νερού στη λίμνη. 2. Μελετήστε το ψηφιακό βίντεο, επισημάνετε ομοιότητες ή διαφορές και γράψτε το τελικό συμπέρασμά σας. 3. Μελετήστε την προσομοίωση «η σχέση θερμοκρασίας ? πυκνότητας στο νερό», μεταβάλλοντας διάφορες παραμέτρους. 4. Σε ποια θερμοκρασία η πυκνότητα του νερού είναι μεγαλύτερη; 5. Σε ποια θερμοκρασία ο όγκος 1kg νερού είναι ο μικρότερος; 6. Τι συμπέρασμα βγάζετε για τη σχέση μεταξύ πυκνότητας και όγκου σε μία συγκεκριμένη θερμοκρασία; 7. Το νερό από τους 0o C μέχρι τους 4o C συστέλλεται ή διαστέλλεται; |
ΦΕ7: Η διαστολή και συστολή του νερού ? Μια φυσική «ανωμαλία».Προσομοίωση «μια φυσική «ανωμαλία» του νερού:http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6184
Προσομοίωση «η σχέση θερμοκρασίας ? πυκνότητας στο νερό»: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6185
|
ΦΕ8: Το φως θερμαίνει ? «Ψυχρά» και «θερμά» χρώματα
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα(Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | Ενδεικτικές Δραστηριότητες(Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | Εκπαιδευτικό Υλικό (Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. καταλήξουν σε συμπεράσματα για τη διαφορά ανάκλασης του φωτός από σκουρόχρωμα και ανοιχτόχρωμα σώματα (2ο επίπεδο Bloom)2. διακρίνουν τα χρώματα σε «θερμά» και «ψυχρά» και με βάση ενεργειακά κριτήρια (4ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
· Φως και θερμότητα· «Ψυχρά» και «θερμά» χρώματα | Προσομοίωση απορρόφησης και εκπομπής ενέργειας ? θερμότητας (μέγιστη διάρκεια 15?) Για τον εκπαιδευτικόΗ δυναμική αναπαράσταση, με τη μεταβολή των τιμών της θερμοκρασίας και του είδους, δηλαδή των ιδιοτήτων των υλικών, επιτρέπει τη διερευνητική προσέγγιση της απορρόφησης και εκπομπής της ενέργειας ? θερμότητας. Η δυνατότητα για διαφορετικούς εικονικούς «πειραματισμούς» παρέχει στον/στην εκπαιδευτικό το κατάλληλο επίπεδο υποστήριξης («σκαλωσιά», ζώνη επικείμενης ανάπτυξης) για κάθε μαθητή και ευκαιρία για αναστοχασμό.
Η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί αξιοποιώντας και την ομαδοσυνεργατική τεχνική, με την παρουσίαση της αναπαράστασης στον πίνακα μέσω προβολέα. Εναλλακτικά, οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες, με έναν υπολογιστή ανά ομάδα. Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Πριν ξεκινήσεις, διάβασε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης. 1. Διάλεξε το είδος του υλικού που καλύπτει κάθε θερμόμετρο. Μπορείς να το κάνεις αλλάζοντας το συντελεστή εκπομπής τους ε, ή να επιλέξεις μεταξύ τριών τύπων με δεξί κλικ σε κάθε υλικό. Για αρχή, κάνε το αριστερό σώμα λευκό και το δεξί μαύρο. Πρόσεξε ότι οι συντελεστές εκπομπής παίρνουν τις αντίστοιχες τιμές. 2. Ρύθμισε τη θερμοκρασία περιβάλλοντος θπ στην τιμή που έχει τη στιγμή του «πειράματος» και την αρχική θερμοκρασία του σώματος θ01 ώστε να έχουν ίδια τιμή. Βάλε ως αρχική θερμοκρασία του δεύτερου σώματος θ02 = 18ο C. Πρόσεξε ότι πρέπει να βαθμονομήσεις κατάλληλα τον κατακόρυφο άξονα του διαγράμματος. Βάλε ως μέγιστη τιμή του άξονα του χρόνου τα 60min. Άναψε τη λάμπα, θέσε την προσομοίωση σε λειτουργία και περίμενε. 3. Προσπάθησε να ερμηνεύσεις την απορρόφηση της ενέργειας από κάθε σώμα, μελετώντας τις καμπύλες μεταβολής της θερμοκρασίας στο χρόνο. 4. Σβήσε τη λάμπα και παρατήρησε τις μεταβολές των θερμοκρασιών. 5. Προσπάθησε να ερμηνεύσεις τις ανταλλαγές ενέργειας του κάθε σώματος με το περιβάλλον, μελετώντας τις καμπύλες μεταβολής της θερμοκρασίας στο χρόνο. 6. Μπορείς να επαναλάβεις το εικονικό «πείραμα» με διαφορετικά υλικά και διαφορετικές αρχικές θερμοκρασίες, διερευνώντας για παράδειγμα τι συμβαίνει το χειμώνα και τι το καλοκαίρι. 7. Σκέψου, συζήτησε και αιτιολόγησε στην τάξη ή στην ομάδα σου αν θα πρέπει κάποιος να φορά ανοιχτόχρωμα ή σκουρόχρωμα ρούχα τη νύχτα, αν θέλει να φαίνεται εύκολα ή να μη φαίνεται εύκολα. Προσπάθησε να υποστηρίξεις την άποψή σου και με την προσομοίωση, θέτοντας κατάλληλες τιμές στις αρχικές συνθήκες (ρυθμίσεις). 8. Σκέψου, συζήτησε και αιτιολόγησε στην τάξη ή στην ομάδα σου αν θα πρέπει τα σπίτια σε περιοχές με έντονη ηλιοφάνεια κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια του έτους να βάφονται με ανοιχτά ή σκούρα χρώματα. Προσπάθησε να υποστηρίξεις την άποψή σου και με την προσομοίωση, θέτοντας κατάλληλες τιμές στις αρχικές συνθήκες (ρυθμίσεις). |
ΦΕ8: Το φως θερμαίνει ? «Ψυχρά» και «θερμά» χρώματα.Προσομοίωση «απορρόφηση και εκπομπή ενέργειας»:http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6205 |
ΦΕ9: Το φαινόμενο του θερμοκηπίου υπερ-θερμαίνει
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα(Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | Ενδεικτικές Δραστηριότητες(Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | Εκπαιδευτικό Υλικό (Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. καταλήξουν σε συμπεράσματα για τα αποτελέσματα της συγκέντρωσης των αερίων του θερμοκηπίου (2ο επίπεδο Bloom)2. συζητήσουν για το φαινόμενο του θερμοκηπίου στη Γη και να αξιολογήσουν τις ευεργετικές του συνέπειες για τη ζωή στον πλανήτη αλλά και την υπερθέρμανση που μπορεί να προκαλέσει (5ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
Το φαινόμενο του θερμοκηπίου | Δυναμική αναπαράσταση της συγκέντρωσης των αερίων του θερμοκηπίου (εκτιμώμενη διάρκεια 10?) Για τον εκπαιδευτικόΗ δυναμική αναπαράσταση, με την ποιοτική μεταβολή της συγκέντρωσης των αερίων του θερμοκηπίου, επιτρέπει τη διερευνητική μελέτη του φαινομένου του θερμοκηπίου και των επιπτώσεών του. Η δυνατότητα για «μεταφορά» στο χρόνο παρέχει στον/στην εκπαιδευτικό το κατάλληλο επίπεδο υποστήριξης («σκαλωσιά», ζώνη επικείμενης ανάπτυξης) για κάθε μαθητή και ευκαιρία για αναστοχασμό.
Η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί αξιοποιώντας και την ομαδοσυνεργατική τεχνική, με την παρουσίαση της αναπαράστασης στον πίνακα μέσω προβολέα. Εναλλακτικά, οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες, με έναν υπολογιστή ανά ομάδα. Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Η αναπαράσταση ξεκινά με τη μέση θερμοκρασία της Γης και την αντίστοιχη συγκέντρωση διαφόρων αερίων του θερμοκηπίου. Πριν ξεκινήσεις, διάβασε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης. 1. Μείωσε στο ελάχιστο τη συγκέντρωση των αερίων θερμοκηπίου. Παρατήρησε την αντίστοιχη θερμοκρασία, το μέσο βάθος των ωκεανών και τον όγκο των πάγων της Γης. Συνδύασε αυτά τα στοιχεία και προσπάθησε να σκεφτείς ποια κατάσταση μπορεί «αναπαριστά». 2. Τι συμπέρασμα βγάζεις για τα αποτελέσματα του φαινομένου του θερμοκηπίου; 3. Αύξησε τη συγκέντρωση των αερίων του θερμοκηπίου αρκετά περισσότερο από τη «φυσική» συγκέντρωση. Τι συμπέρασμα βγάζεις για τους άλλους τρεις παράγοντες; 4. Τι συμπέρασμα βγάζεις για τις επιπτώσεις της αύξησης της συγκέντρωσης των αερίων του θερμοκηπίου; |
ΦΕ9: Το φαινόμενο του θερμοκηπίου υπερ-θερμαίνει.Δυναμική αναπαράσταση της συγκέντρωσης των αερίων του θερμοκηπίουhttp://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6206 |
ΦΕ10: Το ηλεκτρικό βραχυ-κύκλωμα ? Κίνδυνοι και «ασφάλεια»
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα(Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | Ενδεικτικές Δραστηριότητες(Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | Εκπαιδευτικό Υλικό (Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. υλοποιήσουν εικονικά ηλεκτρικά κυκλώματα (3ο επίπεδο Bloom)2. αναγνωρίσουν περιπτώσεις βραχυκυκλωμάτων και να προσδιορίσουν τις θέσεις τους (1ο, 4ο και 6ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
· ηλεκτρικό κύκλωμα· βραχυκύκλωμα | Προσομοίωση ηλεκτρικού κυκλώματος (μέγιστη διάρκεια 15?) Για τον εκπαιδευτικόΗ δυναμική αναπαράσταση, με τη μεταβολή στοιχείων του ηλεκτρικού κυκλώματος, επιτρέπει τη διερευνητική προσέγγιση της λειτουργίας του σε διαφορετικές περιπτώσεις. Η δυνατότητα για διαφορετικούς εικονικούς «πειραματισμούς» παρέχει στον/στην εκπαιδευτικό το κατάλληλο επίπεδο υποστήριξης («σκαλωσιά», ζώνη επικείμενης ανάπτυξης) για κάθε μαθητή και ευκαιρία για αναστοχασμό.
Η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί αξιοποιώντας και την ομαδοσυνεργατική τεχνική, με την παρουσίαση της αναπαράστασης στον πίνακα μέσω προβολέα. Εναλλακτικά, οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες, με έναν υπολογιστή ανά ομάδα. Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Πριν ξεκινήσεις, διάβασε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης. 1. Σύνδεσε τρεις λάμπες στο κύκλωμα και κλείσε το διακόπτη. Τι παρατηρείς; Μπορείς να το ερμηνεύσεις; 2. Αυξομείωσε την τάση της πηγής. Τι παρατηρείς; 3. Ρύθμισε την τάση στα 6V. 4. Αντικατάστησε τη λάμπα με το διακόπτη στη θέση 1. Τι παρατηρείς; 5. Κλείσε τον διακόπτη 1. Τι παρατηρείς; Προσπάθησε να το ερμηνεύσεις. 6. Βάλε τη λάμπα πίσω στη θέση της (1). Αντικατάστησε τώρα τη λάμπα στη θέση 2 με το διακόπτη και κλείσε το κύκλωμα. Παρατηρείς διαφορά σε σχέση με τον προηγούμενο συνδυασμό; Προσπάθησε να το ερμηνεύσεις. 7. Αντικατάστησε και τις δύο λάμπες στις θέσεις 1 και 2 με διακόπτες. Κλείσε το κύκλωμα. Τι παρατηρείς; Προσπάθησε να το ερμηνεύσεις. 8. Βάλε λάμπες στις θέσεις 1 και 2 και διακόπτη στη θέση 3. Κλείσε το κύκλωμα. Γιατί η φωτοβολία των λαμπών είναι εντονότερη σε σχέση με την περίπτωση που υπάρχουν 3 λάμπες; 9. Ο διακόπτης 3 παραμένει κλειστός. Αντικατάστησε τη λάμπα 1 με διακόπτη. Κλείσε το κύκλωμα. Γιατί δεν ανάβει η λάμπα; 10. Αντικατάστησε και τη λάμπα 2 με διακόπτη και κλείσε το κύκλωμα. Τι συμβαίνει τώρα; 11. Εμφάνισε τα εικονικά «ηλεκτρόνια» και επανάλαβε τα τρία προηγούμενα βήματα (7, 8 και 9) Παρατήρησε τι συμβαίνει στις τρεις προηγούμενες περιπτώσεις. Τι συμπέρασμα βγάζεις; 12. Από τα προηγούμενα εικονικά πειράματα τι συμπέρασμα βγάζεις για το ρόλο των λαμπών στο κύκλωμα; |
ΦΕ10: Το ηλεκτρικό βραχυ-κύκλωμα ? Κίνδυνοι και «ασφάλεια».Προσομοίωση ηλεκτρικού κυκλώματος:http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6207 |
ΦΕ11: Από τον ηλεκτρισμό στο μαγνητισμό ? Ένας ηλεκτρικός (ιδιο-)κινητήρας
Προσδοκώμενα Αποτελέσματα(Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | Ενδεικτικές Δραστηριότητες (Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | Εκπαιδευτικό Υλικό (Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. κατανοήσουν την αρχή λειτουργίας των ηλεκτρικών κινητήρων (2ο επίπεδο Bloom)2. αναγνωρίζουν και να κατανοούν τα χαρακτηριστικά στοιχεία λειτουργίας των ηλεκτρικών κινητήρων (1ο και 2ο επίπεδο Bloom)3. εφαρμόσουν τις γνώσεις τους, να αναλύουν τις παραμέτρους λειτουργίας του κινητήρα και να αξιολογούν τη λειτουργία του σε σχέση με τα εμπλεκόμενα φυσικά μεγέθη (3ο, 4ο και 5ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
Ηλεκτρικός κινητήρας | Προσομοίωση λειτουργίας ηλεκτρικού κινητήρα (μέγιστη διάρκεια 15?)Για τον εκπαιδευτικόΗ δυναμική προσομοίωση επιτρέπει τη διερευνητική προσέγγιση και μελέτη του ηλεκτρικού κινητήρα σε διάφορες καταστάσεις λειτουργίας του, μέσω της μεταβολής των τιμών των εμπλεκομένων φυσικών μεγεθών. Η επιλογή των μεγεθών που μεταβάλλονται κάθε φορά σχετίζεται με τις γνώσεις των μαθητών. Μπορεί να διαφέρει από μαθητή σε μαθητή, παρέχοντας το εργαλείο για εξατομικευμένη μάθηση, το κατάλληλο επίπεδο υποστήριξης («σκαλωσιά», ζώνη επικείμενης ανάπτυξης) και αναστοχασμό.Η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί αξιοποιώντας και την ομαδοσυνεργατική τεχνική, με την παρουσίαση της αναπαράστασης στον πίνακα μέσω προβολέα.
Εναλλακτικά, οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες, με έναν υπολογιστή ανά ομάδα. Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Πριν ξεκινήσεις, διάβασε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης. 1. Θέσε τον κινητήρα σε λειτουργία και περίμενε μέχρι να σταθεροποιηθεί ο αριθμός των στροφών του (734rpm, 734 revolutions per minute). 2. «Άνοιξε» το πλαίσιο των ρυθμίσεων. Ποια φυσικά μεγέθη είναι βασικά για τη λειτουργία του κινητήρα; 3. Μετάβαλε την τάση της μπαταρίας ανά 1V, ξεκινώντας από τα 2V και φτάνοντας στα 10V. Παρατήρησε κάθε φορά την ταχύτητα του κινητήρα και σημείωνε τον αριθμό των στροφών το λεπτό. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα λογιστικό φύλλο για την καταγραφή των τιμών. 4. Κάνε ένα διάγραμμα και συμπέρανε για τη σχέση μεταξύ της τάσης της μπαταρίας και της ταχύτητας του κινητήρα. 5. Στην προσομοίωση, εμφάνισε τις τιμές και άλλων φυσικών μεγεθών επιλέγοντας το «περισσότερα» και επανάλαβε το εικονικό πείραμα. Σημείωνε την τιμή της ηλεκτρικής ισχύος του κινητήρα Pηλ, για κάθε τιμή της τάσης της μπαταρίας. 6. Κάνε ένα διάγραμμα και συμπέρανε για τη σχέση μεταξύ της τάσης της μπαταρίας και της ηλεκτρικής ισχύος του κινητήρα. 7. Με βάση τα συμπεράσματα από τα δύο παραπάνω εικονικά πειράματα, συμπέρανε για τη σχέση μεταξύ της ηλεκτρικής ισχύος και της ταχύτητας του κινητήρα. 8. Σκέψου έναν τρόπο παρόμοιο με τους παραπάνω, ώστε να επιβεβαιώσεις το συμπέρασμά σου. |
ΦΕ11: Από τον ηλεκτρισμό στο μαγνητισμό ? Ένας ηλεκτρικός (ιδιο-) κινητήρας.Προσομοίωση ηλεκτρικού κινητήρα:http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6180
|
ΦΕ12: Από το μαγνητισμό στον ηλεκτρισμό ? Μία ηλεκτρική (ιδιο-)γεννήτρια
ΠροσδοκώμεναΑποτελέσματα (Διδακτικοί στόχοι) | Βασικά θέματα (Επιστημονικό περιεχόμενο) | ΕνδεικτικέςΔραστηριότητες (Διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες) | ΕκπαιδευτικόΥλικό (Μαθησιακό αντικείμενο) |
Οι μαθητές αναμένεται να:1. αναγνωρίζουν και να κατανοούν τα χαρακτηριστικά στοιχεία λειτουργίας των ηλεκτρικών γεννητριών (1ο και 2ο επίπεδο Bloom)2. κατανοήσουν την αρχή λειτουργίας των ηλεκτρικών γεννητριών (2ο επίπεδο Bloom)3. εφαρμόσουν τις γνώσεις τους, να αναλύουν τις παραμέτρους λειτουργίας της γεννήτριας και να αξιολογούν τη λειτουργία της σε σχέση με τα εμπλεκόμενα φυσικά μεγέθη (3ο, 4ο και 5ο επίπεδο Bloom)
Πηγή: Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Σημείωμα / Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό |
Ηλεκτρική γεννήτρια | Προσομοίωση λειτουργίας ηλεκτρικής γεννήτριας (μέγιστη διάρκεια 15?) Για τον εκπαιδευτικόΗ δυναμική προσομοίωση επιτρέπει τη διερευνητική προσέγγιση και μελέτη της ηλεκτρικής γεννήτριας σε διάφορες καταστάσεις λειτουργίας της, μέσω της μεταβολής των τιμών των εμπλεκομένων φυσικών μεγεθών. Η επιλογή των μεγεθών που μεταβάλλονται κάθε φορά σχετίζεται με τις γνώσεις των μαθητών. Μπορεί να διαφέρει από μαθητή σε μαθητή, παρέχοντας το εργαλείο για εξατομικευμένη μάθηση, το κατάλληλο επίπεδο υποστήριξης («σκαλωσιά», ζώνη επικείμενης ανάπτυξης) και αναστοχασμό.
Η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί αξιοποιώντας και την ομαδοσυνεργατική τεχνική, με την παρουσίαση της αναπαράστασης στον πίνακα μέσω προβολέα. Εναλλακτικά, οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες, με έναν υπολογιστή ανά ομάδα. Η πρόταση μπορεί να θεωρηθεί ως επέκταση του φύλλου εργασίας.
Για το μαθητή Μετά την κατασκευή της γεννήτριας, η προσομοίωση σου επιτρέπει να τη μελετήσεις πιο αναλυτικά. Πριν ξεκινήσεις, διάβασε προσεκτικά τις οδηγίες της προσομοίωσης. 1. Θέσε τη γεννήτρια σε λειτουργία. Μετάβαλε την ισχύ του μαγνήτη και παρατήρησε τη φωτεινότητα της λάμπας. Στη συνέχεια μετάβαλε τη συχνότητα περιστροφής του πηνίου και παρατήρησε τη φωτεινότητα της λάμπας. Τέλος, κάνε το ίδιο αλλάζοντας τον αριθμό σπειρών στο πηνίο. Τι συμπέρασμα βγάζεις για τη φωτεινότητα της λάμπας σε σχέση με κάθε έναν από τους τρεις παραπάνω παράγοντες; Πού καταλήγεις για τη φωτεινότητα της λάμπας ? με ποιες συνθήκες η φωτεινότητα γίνεται μεγαλύτερη; Τι συμπέρασμα βγάζεις για την περίπτωση που δεν περιστρέφεται το πηνίο; Τι συμπέρασμα βγάζεις για την περίπτωση που δεν υπάρχει μαγνητικό πεδίο; 2. Εμφάνισε τον παλμογράφο που μας δείχνει πώς αλλάζει η τάση στο κύκλωμα με την πάροδο του χρόνου. Ξεκίνα την περιστροφή του πηνίου και παρατήρησε την οθόνη του παλμογράφου και τις τιμές της τάσης, της έντασης του ρεύματος και της ισχύος της γεννήτριας. 3. Σταμάτησε τη λειτουργία και θέσε πάλι τη γεννήτρια σε λειτουργία. Για να μπορέσεις να παρατηρήσεις με άνεση τις μεταβολές των παραπάνω φυσικών μεγεθών, «περίστρεφε» το πηνίο ανά ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου, με το κουμπί στα δεξιά. 4. Τι παρατηρείς για τις τιμές της τάσης, της έντασης του ρεύματος και της ισχύος της γεννήτριας; 5. Πώς εξηγείς την περιοδική αύξηση ? μείωση ? αύξηση της τάσης και του ρεύματος; 6. Πώς εξηγείς τις αρνητικές τιμές της τάσης και του ρεύματος; |
ΦΕ12: Από το μαγνητισμό στον ηλεκτρισμό ? Μία ηλεκτρική (ιδιο-) γεννήτρια.Προσομοίωση ηλεκτρικής γεννήτριας:http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6179
|
Social Links