Ευρωπαϊκό Σύστημα πιστωτικών μονάδων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ECVET)

Ειδική Θεματική Δραστηριότητα Β? ΕΠΑ.Λ

Σχολικό έτος 2012-13

«Εικονική επιχείρηση ? κατασκευή και μελέτη παγοδρομίου»

 

Α. Σκοπός του προγράμματος:

Σκοπός του όλου εγχειρήματος είναι η κατανόηση της έννοιας και του τρόπου λειτουργίας μιας επιχείρησης μέσα σε ? όσο το δυνατό - πραγματικές συνθήκες λειτουργίας, με απώτερο σκοπό την ενεργοποίηση των διαθέσεων των μαθητών για
ουσιαστική συμμετοχή και μάθηση. Παράλληλα το πρόγραμμα αποσκοπεί στην απόκτηση εμπειρίας και γνώσεων μέσα από την συμμετοχή τους στο παίγνιο Αυτό θεωρούμε ότι επιτρέπει στους μαθητές να διαμορφώνουν πολύ πιο συγκεκριμένο επαγγελματικό όραμα καθώς και να προετοιμάζονται καλύτερα και με ισχυρότερο ψυχολογικό σθένος για την αντιμετώπιση της σκληρής επαγγελματικής πραγματικότητας.

 

Β. Στόχοι του προγράμματος:

Οι στόχοι του προγράμματος επικεντρώνονται στα παρακάτω:

  • Οι μαθητές να μάθουν να κατασκευάζουν μια μακέτα ενός παγοδρομίου το οποίο θα αποτελεί την υλικοτεχνική υποδομή της επιχείρησης. Αυτός είναι και ο βασικός στόχος του τεχνικού τμήματος. Επίσης ο παραπάνω στόχος επιμερίζεται σε ανάλογους υπο ?στόχους σύμφωνα με την ομάδα ενδιαφέροντος (κατασκευαστικός, μηχανολογικός ?ψυκτικός, ηλεκτρολογικός τομέας και τομείς λογιστηρίου ? μάρκετινγκ)
  • Οι μαθητές να μαθαίνουν και να αναπτύσσουν τεχνικές γνώσεις μέσα από δραστηριότητες κατασκευής για τη δημιουργία του τεχνήματος
  • Οι μαθητές να αναπτύσσουν προσωπικές δεξιότητες τόσο σε επίπεδο κατασκευής όσο και επίπεδο επιχειρηματικότητας
  • Οι μαθητές να καλλιεργήσουν πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας
  • Οι μαθητές να μάθουν να συντάσσουν και να προωθούν στοιχειώδη επιχειρηματική αλληλογραφία / έγγραφα.
  • Οι μαθητές να εμπλακούν ενεργά σε αλληλεπίδραση ομάδων (όπως προκύπτει από το οργανόγραμμα της επιχείρησης και συμφώνα με το καταστατικό λειτουργίας της).

 

Γ. Εκπαιδευτικές μέθοδοι που εφαρμόστηκαν:

Οι μεθοδολογικές προσεγγίσεις που θα εφαρμοστούν,  έχουν χαρακτήρα βιωματικό, ενεργητικό, ανακαλυπτικό και συμμετοχικό. Το σημαντικό είναι ότι το περιεχόμενο του εν λόγω προγράμματος δεν πρέπει να επικεντρώνεται μόνο στη μετάδοση στείρων κατασκευαστικών τεχνικών ή οικονομικών/διοικητικών γνώσεων μέσα  από ένα δασκαλοκεντρικό μοντέλο αλλά στις στάσεις ορθής παιδαγωγικής συμπεριφοράς με τον εντοπισμό μαζί με τους μαθητές των διαφόρων παραγόντων που επηρεάζουν την τελευταία, με την  εισήγηση προτάσεων ή/και λύσεων και την εφαρμογή τους μέσα από μια σειρά δράσεων.

Τα θέμα προσεγγίστηκε περισσότερο με μέθοδο Project (σχέδιο εργασίας) καθώς:

  • Μέσα από το θέμα  της Εικονικής Επιχείρησης, διαμορφώθηκαν από κοινού το είδος της επιχείρησης στη συνέχεια το πλαίσιο δράσης: Αφού τέθηκαν οι στόχοι, οι ίδιοι οι μαθητές με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών επέλεξαν τον τρόπο με τον οποίο θα τους προσεγγίσουν. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών ήταν καθαρά συμβουλευτικός και αποσκοπούσε μόνο στην παροχή γνώσεων κατά την κατασκευή του τεχνήματος ? επιχείρησης και  την οργάνωση και λειτουργία της επιχείρησης όπου αυτό κρίνονταν απαραίτητο.
  • Δημιουργήθηκαν ομάδες (παρόμοιες με αυτές των εμπλεκόμενων ειδικοτήτων)  οι οποίες ανάλαβαν συγκεκριμένες αρμοδιότητες και εργασίες.
  • Σε κάθε συνάντηση ολομέλειας παρουσιάζονταν ένα θέμα του απασχολούσε και ακολουθούσε κριτική ανταλλαγή απόψεων στην ολομέλεια.

Σε σημεία που οι μαθητές δεν είχαν την απαραίτητες γνώσεις,  υπήρχε θεωρητική προσέγγιση του θέματος κατά τη διάρκεια της κατασκευής.

 

Δ. Υλοποίηση του προγράμματος

 Αρχικά και μετά από την απαραίτητη γνωριμία των μελών της ολομέλειας, επιλέχθηκε το όνομα και η φύση της επιχείρησης και στη συνέχεια έγινε διανομή ρόλων. Η επιχείρηση ήταν ένα παγοδρόμιο με έδρα την κ Αχαΐα και με σκοπό ψυχαγωγίας και δημιουργίας καλλιτεχνικών εκδηλώσεων ? δρώμενων πάγου.

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε 5 βασικές ομάδες: α/ Τομέας οικονομίας β/ Τομέας μηχανολογίας (κατασκευαστικός) γ/Τομέας μηχανολογίας (ψυκτικό μέρος) δ/ τομέας ηλεκτρολογίας ε/ τμήμα σχεδιασμού. Οι ομάδες αυτές αντιπροσωπεύουν τομείς της επιχείρησης και κάθε  μια αποτελείται από μέλη ? στελέχη της επιχείρησης που επιμερίζονται σε ενεργούς ρόλους (πχ υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων, υπεύθυνος αποθήκης, τεχνικός ασφαλείας προϊστάμενος συντήρησης κλπ)

Σκοπός όλων των μελών είναι να εμπλακούν σε ρόλους που αρμόζουν σε στελέχη επιχειρήσεων. Συγχρόνως και κατά την καταγραφή της έκθεσης τους θα ανατρέξουν σε δικτυογραφία ώστε να καταγράψουν για τις αρμοδιότητες τους. Στη συνέχεια και συμφώνα με τις αρμοδιότητες τους θα επιτελέσουν το επιχειρησιακό τους έργο με σκοπό τη δημιουργία και (εικονική) λειτουργία του παγοδρομίου στην περιοχή. Tέλος θα αξιολογήσουν την εμπλοκή τους σε ότι αφορά την δημιουργία και την εξέλιξη της επιχείρησης.

 

Ε. Προγραμματισμός

Ο προγραμματισμός μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου ( Α τετράμηνο) ήταν να έχει ολοκληρωθεί το τέχνημα και να έχουν γίνει τα πρώτα τεστ λειτουργίας. Σε ότι αφορά το οικονομικό τμήμα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή του καταστατικού, ο τιμοκατάλογος παροχής υπηρεσιών,  η δημιουργία λογότυπου η κατασκευή εσωτερικών εγγράφων .

Στο 2ο τετράμηνο επικεντρώνουμε τη δραστηριότητα σε αλληλοεμπλοκή ? συνεργασία  τμημάτων με σκοπό την ?εξέλιξη? της επιχείρησης και το ?άνοιγμα? της στην ευρύτερη περιοχή με τα εγκαίνια που προγραμματίζονται στις 12/4/2013.

 

ΣΤ. Προβλήματα που δημιουργήθηκαν

Προβλήματα δημιουργήθηκαν με κάποια κωλυσιεργία ορισμένων μαθητών και δυσκολία αποδοχής των ρόλων τους. Θεωρούμε ότι το όλο εγχείρημα είναι ακόμα πρωτόγνωρο για τους μαθητές καθώς μέχρι τώρα είναι συνηθισμένοι σε παραδοσιακές διδακτικές μεθόδους. Το θέμα αντιμετωπίστηκε με συζήτηση, ανακατανομή ρόλων συμφώνα με τις δεξιότητες του κάθε μαθητή και δημιουργία καλού εκπαιδευτικού κλίματος.

 

Ζ. Σύντομη αξιολόγηση

Θεωρούμε πως μέχρι τώρα οι μαθητές έχουν ως ένα βαθμό εμπλακεί στο ρόλο τους στην επιχείρηση και η δημιουργία τόσο του τεχνήματος όσο και των λοιπών στοιχειών κρίνεται ικανοποιητική. Οι στόχοι του προγράμματος περί ομαδοσυνεργατικής δραστηριότητας θεωρούμε ότι επιτεθήκαν σε ικανοποιητικό βαθμό καθώς υπήρχε καλή συνεργασία μεταξύ των μελών των ομάδων. Η παροχή γνώσεων σε κάθε τομέα κρίνεται άκρως ικανοποιητική καθώς μαθητές μέσα από την κατασκευή ? δραστηριότητα του παιγνίου αποκόμισαν τις γνώσεις αυτές πάνω στην πρακτική εξάσκηση.

 

Για την τελική έκθεση πατήστε εδώ

Δείτε επίσης το βίντεο που δημιούργησαν και παρουσίασαν οι μαθητές μετά το τέλος της δραστηριότητας:

 

 

Joomla templates by Joomlashine