ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ 2007-2013
Leonardo da Vinci
ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ - ΤΕΛΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 2013
ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ: 2012-1-GR1-LEO01-09667.
ΘΕΜΑ: Επιχειρηματικότητα-πώς να δημιουργήσετε νέες επιχειρήσεις από καινοτόμες ιδές.
ΤΙΤΛΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ: Γεωργική επιχειρηματικότητα στην Νορβηγία
ΑΝΑΔΟΧΟΣ: ΕΠΑ.Λ. ΚΑΤΩ ΑΧΑΪΑΣ
ΧΩΡΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ: Αυστρία, Ελλάδα, Λετονία, Ολλανδία.
Το πρόγραμμα κινητικότητας διεξήχθη το Μάρτιο του 2013 για 3 εβδομάδες (04/03/2013-23/03/2013) στη Lena Νορβηγίας με φορέα υποδοχής τη σχολική μονάδα Valle Videreg?ende Skole .
Μαθητές:
ΑΠΕΡΓΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ, ΜΠΑΤΣΙΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ,
ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ ΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
Συνοδοί καθηγητές:
ΦΛΙΓΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ 03/03/2013-14/03/2013
ΚΟΝΤΟΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ 12/03/2013-23/03/2013
1. Εκπαιδευτικοί στόχοι:
Το πρόγραμμα είχε στόχο για:
- να ενημερώσει τους φοιτητές για τα αγροτικά προϊόντα της περιοχής (Totten)
- να ενθαρρύνει την επιλογή, ανάπτυξη και παραγωγή προϊόντων απευθυνόμενα σε νέους ανθρώπους, σύμφωνα με την τάση της τοπικής αγοράς.
- να ωθήσει τους μαθητές στην ανάπτυξη στρατηγικών οι οποίες να καθιστούν τα προϊόντα ελκυστικά έτσι ώστε οι νέοι άνθρωποι να δοκιμάσουν ή να αγοράσουν
- να δημιουργηθεί ένα επιχειρηματικό σχέδιο, προκειμένου να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι.
- να γνωρίσουν οι μαθητές τη Νορβηγική κουλτούρα με διάφορες πολιτιστικές επισκέψεις.
Για την υποστήριξη αυτών των στόχων, οι εκπαιδευτικοί του Valle videreg?ende Skole, ως υπεύθυνοι για την υλοποίηση του προγράμματος είχαν προγραμματιστεί πολλές δραστηριότητες ώστε να καλύψουν πλήρως τις εκπαιδευτικές, επαγγελματικές και προσωπικές ανάγκες των συμμετεχόντων.
2. Μέθοδοι διδασκαλίας
Το όλο έργο στηρίζεται στη διδακτική μέθοδο PBL (Problem Based Learning). Οι μαθητές αρχικά καταρτίστηκαν με θεωρητικές γνώσεις τις οποίες κλήθηκαν να εφαρμόσουν με πρακτική εξάσκηση σε συνθήκες πραγματικής αγοράς. Μέσω της δραστηριότητας αυτής κατάφεραν να οικοδομήσουν το επιχειρηματικό τους σχέδιο και να το παρουσιάσουν σε τελική παρουσίαση στους μαθητές του Νορβηγικού σχολείου παρουσία φορέων της περιοχής.
Σημειώνουμε πώς οι ομάδες ήταν δύο και είχαν χωριστεί από την αρχή του προγράμματος.
Το πρόγραμμα ήταν χωρισμένο σε δύο μέρη, το τεχνικό μέρος και το πολιτιστικό μέρος.
3. Τεχνικό μέρος του προγράμματος
Στο τεχνικό μέρος περιλαμβάνονται:
- Διαλέξεις και παρουσιάσεις των θεμάτων που σχετίζονται με τα κύρια θέματα του προγράμματος.
- Διαλέξεις και παρουσιάσεις από εξωτερικούς συνεργάτες, ειδικούς σχετικά με το επιχειρηματικό και εμπορικό σχεδιασμό.
- Επισκέψεις σε εταιρείες που περιλαμβάνονται στο Πιστοποιητικό Δραστηριότητας το οποίο εντάσσεται στο όλο πλαίσιο του INPACT TOI project.
- Βιωματική δραστηριότητα σε πραγματικές συνθήκες αγοράς: έκθεση των προϊόντων και έρευνα αγοράς, σε μια τοπική έκθεση στο Gjovic.
- Πραγματική εκπαίδευση: πώληση τοπικών προϊόντων στη πραγματική αγορά στη Lena.
- Αναζήτηση, αξιολόγηση και επεξεργασία των πληροφοριών σχετικά με τα κύρια και δευτερεύοντα θέματα.
- Δημιουργία του επιχειρηματικού σχεδίου, του φυλλάδιο της εταιρείας (μπροσούρα) και της τελικής παρουσίασης.
- Δημιουργία ενός βίντεο με τα πιο σημαντικά σημεία του όλου προγράμματος
Επιχειρήσεις που επισκεφτήκαμε:
- Βιο forsk IngvarHage
Πρόκειται για μια αρκετά μεγάλη επιχείρηση παρασκευής και διάθεσης κατεψυγμένων γεωργικών προϊόντων, πολλά από τα οποία προέρχονται από τη γύρω περιοχή (Totten).
- KIM?s chips factory
Πρόκειται για μια μεγάλη και φημισμένη στη Νορβηγία εταιρεία παραγωγής chips και peanuts η οποία καλύπτει ένα ευρύ φάσμα της Νορβηγικής αγοράς. O Διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας μας πληροφόρησε σχετικά με τα προϊόντα και της προοπτικές της εταιρείας , το μερίδιο της εταιρείας στην παγκόσμια αγορά, την προμήθεια πρώτων υλών (πατάτας ) από την περιοχή Totten και στη συνέχεια, ακολούθησε ξενάγηση σε γραμμή παραγωγής chips.
4. Πολιτιστικό μέρος του προγράμματος
Το τμήμα του έργου περιλαμβάνονται:
- Ομαδικές δραστηριότητες με Νορβηγούς φοιτητές native (ποδόσφαιρο, πάρτι κλπ)
- Χειμερινές τοπικές δραστηριότητες όπως σκι και αλιεία σε πάγο.
- Τοπικές δραστηριότητες όπως μιας εκδήλωσης αποκριών σκι στην περιοχή σχολείο με σκι ανταγωνισμού και άλμα με σκι.
- Ελληνική βραδιά: με συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων μαθητών του προγράμματος και Νορβηγών μαθητών του Valle Videreg?ende Skole. Η εκδήλωση που διοργανώθηκε από την ελληνική ομάδα, παρουσίασε στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού (αρχαιολογικά μέρη και μνημεία, τοπία ελληνικά παραδοσιακά εδέσματα, παραδοσιακούς χορούς) κλείνοντας με μια χορευτική δραστηριότητα όπου όλοι έμαθαν να χορεύουν «συρτάκι».
5. Αξιολόγηση
Οι μαθητές ήταν υπό την εποπτεία 2 Νορβηγών καθηγητών παρουσία ενός Έλληνα εκπαιδευτικού ως συνοδό την ελληνική αποστολής. Η ατμόσφαιρα ήταν, αρχικά μια κάπως άβολη, καθώς για μερικές ημέρες υπήρχε ένα διστακτικό κλίμα αναγνώρισης και εξοικείωσης του πολυπολιτισμικού χαρακτήρα μεταξύ των μελών της αποστολής. Το κλίμα αυτό περιορίστηκε για ένα μικρό χρονικό διάστημα και στη συνεχεία καθώς υπήρχε εξοικείωση μεταξύ των μελών, έγινε αρκετά φιλικό επιφέροντας πνεύμα συνεργασιμότητας και αλληλοβοήθειας. Σημειώνουμε πώς οι ομάδες ήταν δύο και είχαν χωριστεί από την αρχή του προγράμματος. Μετά το τέλος της παρουσίασης οι εμπλεκόμενοι μαθητές αξιολογήθηκαν από τους
Νορβηγούς καθηγητές και τους παραδόθηκε σχετικό φυλλάδιο αξιολόγησης. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι μαθήτριες της ελληνικής αποστολής παρουσίασαν υψηλές βαθμολογίες σε όλο το εύρος της αξιολόγησης σε σχέση με τα υπόλοιπα μέλη της αποστολής.
Σε ότι αφορά την επικοινωνία με χρήση της αγγλικής γλώσσας αναφέρουμε πώς μόνο σε ένα μέλος της αποστολής
παρουσιάστηκε πρόβλημα που σύντομα περιορίστηκε. Για τα υπόλοιπα μέλη δεν υπήρχε κανένα απολύτως πρόβλημα επικοινωνίας.
6. Συμπέρασμα
Θεωρούμε ότι το εν λόγω πρόγραμμα οδήγησε σε βελτίωση των επαγγελματικών ικανοτήτων των εμπλεκομένων δημιουργώντας ένα ικανοποιητικό υπόβαθρο ανάπτυξης επιχειρηματικότητας. Σε ότι αφορά την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του έργου μπορούμε να πούμε ότι είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από όλη τη δραστηριότητα ευελπιστώντας σε μελλοντική συνεργασία μεταξύ των δύο θεσμικών οργάνων.