Ευρωπαϊκό Σύστημα πιστωτικών μονάδων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ECVET)

Πρόγραμμα: LEONARDO DA VINCI

Τομέας Δράσης: ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

Δράση: LEONARDODAVINCIIVT (Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση)

Τίτλος: "Professional Skills Development in Europe"

Κωδικός προγράμματος: 2013-1-GR1-LEO01-14816

Φορέας υλοποίησης: Vocational Lyceum Kato Achaias

Φορέας υποδοχής: Wisamar Bildungsgesellschaft gemeinn?tzige GmbH

 1η ροή προγράμματος: 06/04/2014 ? 03/05/2014

 2η ροή προγράμματος: 26/08/2014 ? 23/09/2014

 

Το συγκεκριμένο σχέδιο επικεντρώθηκε στην υλοποίηση πρακτικής άσκησης μαθητών που βρίσκονται σε στάδιο αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης σε εργασιακούς φορείς του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα στη Λειψία Γερμανίας. Το σχέδιο υλοποιήθηκε σε δύο ροές, στις οποίες συμμετείχαν μαθητές Β και Γ τάξης των τομέων Γεωπονίας, Μηχανολογίας και Πληροφορικής.

 Α. Φιλοσοφία του προγράμματος

 Το σχέδιο στηρίχτηκε στα χαρακτηριστικά του ECVET για την αναγνώριση γνώσεων και δεξιοτήτων. Το ECVET ουσιαστικά αποτελεί παροχή πιστωτικών μονάδων τους συμμετέχοντες με την αξιολόγηση και πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων κατόπιν αξιολόγησης επικύρωσης και αναγνώρισης σαφώς συγκεκριμένων μαθησιακών αποτελεσμάτων (learning outcomes). Αυτό επιτυγχάνεται με τη συνεργασία των φορέων αποστολής και υποδοχής αρχικά μέσα ένα Μνημόνιο Συνεργασίας (MOU) που συνυπογράφεται από τους συγκεκριμένους φορείς. Το Μνημόνιο Συνεργασίας εμπεριέχει τη Συμφωνία Μάθησης (Learning Agreement) όπου εκεί περιγράφονται  λεπτομερώς οι υποχρεώσεις και τα καθήκοντα του κάθε μέρους.

 Η αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων γίνεται  μέσω εργαλείου αξιολόγησης το οποίο θα αναπτύσσεται και εστιάζει στο επίπεδο επίτευξης μαθησιακών αποτελεσμάτων και θα είναι αποδεκτό τόσο από τους φορείς όσο και τους συμμετέχοντες. Στην αξιολόγηση θα εμπλακούν εντεταλμένα άτομα του φορέα υποδοχής, οι υπεύθυνοι για την παρακολούθηση των καταρτιζόμενων στους εργασιακούς φορείς και οι συνοδοί εκπαιδευτικοί εκ μέρους του φορέα αποστολής. Μετά την κινητικότητα, ο φορέας αποστολής μεριμνεί για την επικύρωση και αναγνώριση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Τέλος, οι φορείς αποστολής και υποδοχής εκδίδουν πιστοποιητικό παρακολούθησης του προγράμματος για τους συμμετέχοντες. Επίσης προβλέπονται οι απαραίτητες διαδικασίες για την έκδοση των πιστοποιητικών Europass Κινητικότητα.

Β. Σκοπός του προγράμματος

Απώτερος σκοπός του σχεδίου είναι να ανοίξει διόδους εκεί που η παραδοσιακή σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας της χώρας μας χωλαίνει. Οι μαθητές ενός ελληνικού επαγγελματικού σχολείου αποφοιτούν έχοντας καλό θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο, αλλά χωρίς ουσιαστική επαφή με  τον πραγματικό χώρο της εργασίας. Αυτός ήταν και ο ουσιαστικός σκοπός του σχεδίου: να εισάγει τους συμμετέχοντες σε έναν πραγματικό εργασιακό περιβάλλον όπου καλούνται να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της πραγματικής εργασίας και όχι των προσχεδιασμένων πρακτικών μιας αυστηρά δομημένης εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Γ. Στόχοι του προγράμματος

Ο βασικός στόχος του σχεδίου είναι η απόκτηση εργασιακής εμπειρίας στο εξωτερικό σε φορείς ανάλογους με τους φορείς τους οποίους οι απόφοιτοί μας  βρίσκουν εργασία στην μεγαλύτερή τους πλειοψηφία. Το σχέδιο θα βοηθήσει τους συμμετέχοντες να σχηματίσουν μια πληρέστερη εικόνα για :

1) Τις δυνατότητες απασχόλησης

2) Τις δεξιότητες που αποζητά η αγορά εργασίας

3) Την δυνατότητα αυτοβελτίωσης και προσαρμογής στις απαιτήσεις αγοράς εργασίας.

Οι συμμετέχοντες με το πέρας της τοποθέτησης θα είναι σε θέση να προσδιορίσουν την εργασιακή και εκπαιδευτική τους πορεία, σχηματίζοντας ιδία αντίληψη για τις ελλείψεις και τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα και τέλος θα μπορούν να συγκρίνουν τα δεδομένα της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα και την Γερμανία.

Δ. Κινητικότητα

Δ1. Εκπαίδευση ? τοποθετήσεις 

Το πρόγραμμα διαρθρώθηκε σε δύο ροές οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στην Γερμανία στην περιοχή της Λειψίας. Η κάθε ροή περιελάμβανε 8 μαθητές και είχε διάρκεια τεσσάρων εβδομάδων. Η πρώτη ροή πραγματοποιήθηκε  τον Απρίλιο 2014 (ημέρες διακοπών Πάσχα) και η δεύτερη τον Σεπτέμβριο του 2014.

Οι πρώτες 3 ημέρες περιλάμβαναν μια εισαγωγή στην Γερμανική Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση οπού οι συμμετέχοντες αποκόμισαν χρήσιμες πληροφορίες για τη δομή και την οργάνωσή της, τον τρόπο διασύνδεσης επαγγελματικών σχολών κέντρων κατάρτισης και επιχειρήσεων, τον τρόπο αξιολόγησης κα πιστοποίησης προσόντων, και γενικά τα πλεονεκτήματά και τα μειονεκτήματά της.

Στη συνέχεια ακολούθησε η τοποθέτηση των μαθητών στις επιχειρήσεις:

Οι μαθητές της Μηχανολογίας τοποθετήθηκαν σε επιχείρηση παρασκευής μεταλλικών εξαρτημάτων και εργάστηκαν ως χειριστές μηχανών CNC μαθαίνοντας την παραγωγή και έλεγχο τεμαχίων σύμφωνα με συγκεκριμένες προδιαγραφές . Αποκόμισαν σημαντικές γνώσεις μεταλλογνωσίας, και μηχανικής κατεργασίας μετάλλων. Έμαθαν βασικούς κανόνες υγιεινής και ασφάλειας  και χρήση των ΜΑΠ, και απέκτησαν γνώσεις και δεξιότητες στο χειρισμό του βασικού ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού κατεργασίας μετάλλων (μονάδες CNC τόρνευσης, διάτρησης λείανσης). Επιπλέον, βελτίωσαν τις γνώσεις στο μηχανολογικό σχέδιο και σε διαδικασίες μέτρησης και ελέγχου μηχανολογικών εξαρτημάτων.

Οι μαθητές της Γεωπονίας εργάστηκαν σε μια φάρμα γεωργικής καλλιέργειας. Αποκόμισαν γνώσεις σχετικά με τη ανάπτυξη λίπανση και φροντίδα φυτών και γνώσεις προστασίας απέναντι στις ασθένειες και στον τρόπο αντιμετώπισης. Έμαθαν επίσης να επιλέγουν κα να χρησιμοποιούν τον κατάλληλο εξοπλισμό για την αντίστοιχη εργασία όπως κατεργασία εδάφους, ράντισμα, κλάδεμα, αφαίρεση ζιζανίων κλπ.

Επιπλέον έμαθαν να φυτεύουν μικρά δέντρα και άλλα μοσχεύματα, και να  βρίσκουν την σωστή θέση φύτευσης ανάλογα με τις απαιτήσεις  και προδιαγραφές των διαφορετικών μοσχευμάτων, να χρησιμοποιούν ξηρά και υγρά λιπάσματα και ζιζανιοκτόνα και να εκτελούν τις απαιτούμενες μετρήσεις με σκοπό να προετοιμάζουν την βέλτιστη δοσολογία ώστε να επιτύχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στην ανάπτυξη του φυτού. 

 Οι μαθητές της Πληροφορικής απασχολήθηκαν στο τμήμα εκπαίδευσης του ίδιου του φορέα υποδοχής. Οι προκαταρκτικές γνώσεις τους αφορούσαν τα βασικά μέρη ενός Η/Υ και έμαθαν πώς να αναγνωρίζονται από τη μονάδα άγνωστα μέρη hardware με  HWiNFO and the Windows Device Manager. Επίσης βελτίωσαν τις γνώσεις και δεξιότητές τους στην εγκατάσταση και λειτουργία αγνώστων drivers σε μη κατηγοριοποιημένες μονάδες (USB3 controller, SM-BUS controller, webcam) και την αναβάθμιση εγκατεστημένων drivers για ποικίλες μονάδες με πακέτα αναβάθμισης του κατασκευαστή. Οι μαθητές επίσης συναρμολόγησαν κεντρικές μονάδες από μηδενικό στάδιο και προχώρησαν σε ελέγχους λειτουργίας και λαθών. Στη συνέχεια έκαναν boot σε Windows 7 USB-Drive με τη βοήθεια Windows USB-Tool και  Ubuntu 14.04 LTS USB-Drive με χρήση εργαλείου Universal USB Installler Tool (UUI). Επιπλέον, έκαναν set up  σε BIOS για το USB-Boot και εγκατέστησαν Windows 7 και  Ubuntu 14.04 LTS. Τέλος εγκατέστησαν  software χρησιμοποιώντας το Software-Center, ?κατέβασαν? και εγκατέστησαν προγράμματα με χρήση πακέτων .deb, και εγκατέστησαν προγράμματα Windows χρησιμοποιώντας το Ninite (silent installer tool). Τέλος επιδιόρθωσαν ένα σκληρό δίσκο φορητού υπολογιστή  χωρίς πλήρη αποσυναρμολόγηση. 

Δ2. Πολιτιστικές επισκέψεις

  Ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα και μάλιστα τόσο μεγάλης παραμονής δεν μπορεί να μην περιλαμβάνει αρκετές πολιτιστικές δραστηριότητες.

Σε συνεργασία με τον φορέα υποδοχής διοργανώθηκε και πραγματοποιήθηκε:

  • ημερήσια επίσκεψη στη Δρέσδη με ξενάγηση στην ιστορική παλιά πόλη με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά.
  • διήμερη επίσκεψη στο Βερολίνο και ξενάγηση στα ιστορικά μνημεία της πόλης και στο Μουσείο της Τεχνολογίας
  • επίσκεψη στο εργοστάσιο της BMW οπού ξεναγηθήκαμε στην πλέον εξελιγμένη τεχνολογικά γραμμή παραγωγής.
  • Επίσκεψη στην  Spinnerei area, παλιά βιομηχανική  περιοχής της Λειψίας που έχει μετατραπεί σε πολιτιστικό κέντρο τέχνης (γλυπτική, ζωγραφική, παραγωγή ταινιών κλπ)

Πραγματοποιήθηκαν επίσης επισκέψεις σε πολιτιστικά σημεία της πόλης της Λειψίας όπως το επιβλητικό μνημείο της μάχης των Εθνών (monument for Battle of the Nations), τον  ζωολογικό κήπο της πόλης που θεωρείται από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη,  τις κεντρικές αγγλικανικές εκκλησίες Nikolaikirche και Thomaskirche το παλιό δημαρχείο της πόλης (Rahaus) το κτήριο της όπερας, το  μοναδικής αρχιτεκτονικής  Πανεπιστήμιο της πόλης και την κεντρική αγορά.

Επίσης  διοργανώθηκε ημερήσια εκδρομή στην πόλη της Ερφούρτης γενέτειρα του Λούθηρου και επισκεφτήκαμε το γραφικό κέντρο της πόλης και τις  ιστορικής αξίας εκκλησίες Severikirche και Mariankirche.

 Δ3. Καθημερινή δραστηριότητα

 Η καθημερινή δραστηριότητα των μαθητών ήταν επικεντρωμένη στις τοποθετήσεις  και τις πρωινές ώρες απασχολούνταν στις επιχειρήσεις. Συνεπώς  η ύπαρξη ελεύθερου χρόνου τις απογευματινές και βραδινές ώρες, περιοριζόταν σε στιγμές χαλάρωσης και ηρεμίας. Μετά την μεσημεριανή ανάπαυλα το πρόγραμμα περιελάμβανε δείπνο και στη συνέχεια είτε περιήγηση στην πόλη είτε επιστροφή στον ξενώνα αν το ημερήσιο πρόγραμμα ήταν ήδη βεβαρυμμένο από όλους. Στο ξενώνα υπήρχε προσωπική διαχείριση του χρόνου με ατομικές δραστηριότητες όπως  joking σε γειτονικό πάρκο, παρέα και συζήτηση με σπουδαστές των άλλων αποστολών, ή ποδόσφαιρο σε γειτονικό γήπεδο 5x5.

Ε. Αξιολόγηση του προγράμματος

 Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου είναι πολυποίκιλα.

 Αρχικά οι συμμετέχοντες γνώρισαν από κοντά ένα εκπαιδευτικό σύστημα διαφορετικής φιλοσοφίας από το ελληνικό με πραγματική διασύνδεση της Επαγγελματικής εκπαίδευσης με τις τάσεις της εργασιακής αγοράς. Επιπλέον, η επαφή των μαθητών με τον πραγματικό χώρο της εργασίας ανέβασε σε πολύ μεγάλο βαθμό την εμπειρία των συμμετεχόντων καθώς η συγκεκριμένη εμπειρία υπερέβη κατά πολύ την συνήθη εμπλοκή τους σε εργαστηριακό επίπεδο. Η διαχείριση μεγάλου όγκου εργασίας σε ιεραρχημένες ομάδες  εμπλούτισε τις κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών με στοιχεία περιζήτητα  από την σύγχρονη αγορά εργασίας η οποία εστιάζει στην οικονομία μεγάλης κλίμακας και την συνεργασία ατόμων και ομάδων. Θεωρούμε ότι οι συμμετέχοντες κάλυψαν τις ανάγκες απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας σε ένα μη ανταγωνιστικό γι αυτούς περιβάλλον καθώς τα ήθη στην ελληνική αγορά εργασίας δημιουργούν φραγμούς στους νέους που θέλουν να εισέλθουν δυναμικά στην αγορά εργασίας.

 Οι συμμετέχοντες, καθώς ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με πραγματικές συνθήκες εργασίας, ενίσχυσαν σημαντικά την αυτοεικόνα τους και βελτίωσαν την αυτοεκτίμησή τους. Επίσης συνειδητοποίησαν την ύπαρξη και ανάπτυξη της επαγγελματικής ταυτότητας και την ανάγκη να ενσωματώσουν στο επαγγελματικό τους προφίλ δεξιότητες οι οποίες αποτελούν σημαντικά εφόδια για την επαγγελματική τους πορεία όπως η συνεργασιμότητα, η ομαδική εργασία αλληλοσεβασμός κ.α.

 Μέσω της επαφής και συνεργασίας τους με Γερμανούς σπουδαστές και εκπαιδευτές οι συμμετέχοντες εξέλιξαν το γνωστικό τους πεδίο, απόκτησαν δεξιότητες και ανέπτυξαν ικανότητες στον τομέα σπουδών τους και παράλληλα ανέπτυξαν πνεύμα κοινωνικότητας και συνεργασίας Τέλος,  καθώς οι απαιτήσεις της πραγματικής εργασίας τους εξώθησαν σε ολοκληρωτική χρήση της αγγλικής γλώσσας επικοινωνίας σε όλη την διάρκεια του τεχνικού μέρους της τοποθέτησης και κατά συνέπεια βελτίωσαν τις γνώσεις τους στη αγγλική γλώσσα τόσο σε επίπεδο επικοινωνίας όσο και στην τεχνική ορολογία του αντικειμένου σπουδών τους.

 Συνολικά, θεωρούμε ότι το εν λόγω πρόγραμμα πέτυχε σε μεγάλο βαθμό το στόχους υλοποίησης. Το γεγονός και μόνο ότι ώθησε σε έντονο προβληματισμό είναι σημαντικός για μια θετική αποτίμηση. Και σίγουρα κάθε επαγγελματικός προβληματισμός οδηγεί σε περεταίρω έρευνα της επαγγελματικής ταυτότητας και αναζήτηση όλων αυτών των παραμέτρων που θα την καθιερώσουν και θα την εξελίξουν μέσα στη δύσκολή ελληνική αγορά εργασίας. Ίσως αυτό θα πρέπει να είναι και η προτεραιότητα της Τεχνικής Επαγγελματικής εκπαίδευσης. 

 

Joomla templates by Joomlashine