Πίνακες αυτορρύθμισης συμπεριφοράς-επιβραβεύσεων
Πολύ χρήσιμο εργαλείο προς την αυτονόμηση ενός μαθητή με Δ.Α.Φ. ή με δυσκολίες στη συμπεριφορά μπορεί να αποτελέσει ο πίνακας αυτορρύθμισης συμπεριφοράς – επιβραβεύσεων. Πρόκειται για έναν πίνακα που κατασκευάζεται από τον εκπαιδευτικό και που περιέχει όλες εκείνες τις συμπεριφορές που επιθυμεί να έχει το παιδί.
Καλό είναι να υπάρχει μία σχετική εικόνα για την κάθε συμπεριφορά και η διατύπωση να μην περιέχει άρνηση(π.χ. «δεν»), να λέγεται δηλαδή αυτό που πρέπει να γίνει κι όχι εκείνο που δεν πρέπει. Τον πίνακα συμπληρώνει το ίδιο το παιδί στο τέλος κάθε μέρας, ελέγχοντας ποιες συμπεριφορές εκτέλεσε σωστά. Αν συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός επιθυμητών συμπεριφορών , τότε δίνεται μία εξωτερική αμοιβή(π.χ. μία σφραγίδα, ένα αυτοκόλλητο κ.λπ.). Μόλις εσωτερικευτούν οι συμπεριφορές κι εκτελούνται αυθόρμητα από το μαθητή, το «σύστημα» αυτό βαθμιαία πρέπει να εγκαταλείπεται, για να μην εξαρτηθούν οι συμπεριφορές με τις αμοιβές επ’ άπειρον. Με άλλα λόγια να μην εκτελεί ο μαθητής τις συμπεριφορές με την προϋπόθεση της αμοιβής ή της στέρησής της.
Ο πίνακας αυτός μπορεί να εκτυπώνεται μία φορά κάθε εβδομάδα, για να αντιλαμβανόμαστε σε εβδομαδιαία βάση το παιδί, οι εκπαιδευτικοί, αλλά και οι γονείς την πρόοδο που σημειώνεται, σε ποιες συμπεριφορές πρέπει να επιμείνουμε περισσότερο κ.λπ.
Παρακάτω δίνονται ενδεικτικοί , παρόμοιοι πίνακες που κατασκεύασα:
Κι ένας πίνακας σε πιο απλή μορφή που έχει χρησιμοποιηθεί πλαστικοποιημένος με velcro(κάθε καρδούλα κερδιζόταν αν η συμπεριφορά του παιδιού ήταν επιθυμητή σε κάθε ένα από τα τρία διαλείμματα της κάθε μέρας. Αν συμπληρωνόταν κι οι τρεις καρδιές η μητέρα του μαθητή του έδινε ένα χυμό ή μία μικρή σοκολάτα ή του επέτρεπε να ζωγραφίζει ή να παίζει μπόουλινγκ για μία ώρα ή τον πήγαινε μία βόλτα στο λιμάνι):
Εμφανίσεις: 930