ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Μελανόμορφος ρυθμός ώριμη περίοδος

Κοντά στον ζωγράφο του Εδιμβούργου, Ο Ηρακλής και ο Κύκνος


 

Υδρία ύψος 43 εκ., διάμετρος 27 εκ. περίπου 510-500 π.Χ., Toledo Museum of Art, 161, 219

 

Ζωγράφος του ΕδιμβούργουΣτην κύρια παράσταση του αγγείου ο Ηρακλής έχει αρπάξει τον Κύκνο από το λοφίο της περικεφαλαίας του. Στο υψωμένο δεξί του χέρι κρατάει το σπαθί του. Φοράει τη λεοντή και χιτωνίσκο. Στην πλάτη του κρέμεται ο γωρυτός (φαρέτρα).

Ο Κύκνος, πεσμένος στα γόνατα, εκτός από κορινθιακό κράνος του, φοράει χιτωνίσκο, θώρακα και περικνημίδες και φέρει βοιωτική οκτώσχημη ασπίδα και δόρυ. Η Αθηνά στέκεται πίσω από τον Ηρακλή, παρακολουθεί τη δράση, φορώντας ιμάτιο, πέπλο, και φιλέτο. Κρατάει αττικό κράνος της στο δεξί της χέρι και ένα δόρυ όρθιο στο αριστερό της.

Πίσω από τον Κύκνο στέκεται ο Δίας με ανασηκωμένο το αριστερό του χέρι. Δεξιά του Κύκνου σπεύδει ο Άρης να βοηθήσει. Φοράει κορινθιακό κράνος, χιτωνίσκο, περικνημίδες. Κρατάει κυκλική ασπίδα στο αριστερό χέρι και δόρυ στο ανασηκωμένο δεξί. Πίσω στέκεται η Πελοπία, η μητέρα του Κύκνου. (Διάβασε για το μύθο στο τέλος της σελίδας.)

 

Στον ώμο του αγγείου τέσσερις γυμνοί αθλητές με την παρουσία ενός προπονητή.

 

Ζωγράφος του Εδιμβούργου

Ζωγράφος του Εδιμβούργου

Σύμφωνα με την ησιόδεια εκδοχή του μύθου, ο Κύκνος ήταν γιος του Άρη και της Πελοπίας, μιας κόρης του Πελία. Ήταν αιμοβόρος και βίαιος, λήστευε τους ταξιδιώτες που έπιανε και στη συνέχεια τους σκότωνε. Επειδή δρούσε κοντά στο μαντείο των Δελφών και ενοχλούσε τους προσκυνητές, ο Απόλλωνας παρακίνησε εναντίον του τον Ηρακλή. Μετά το θάνατο του Κύκνου, ο Άρης προσπάθησε να εκδικηθεί, αλλά η Αθηνά έκανε το ακόντιό του να αστοχήσει, δίνοντας την ευκαιρία στον Ηρακλή να τραυματίσει τον Άρη στο μηρό και αναγκάζοντάς τον να επιστρέψει στον Όλυμπο.

 

 

 

Πηγή: Perseus