ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Μελανόμορφος ρυθμός πρώιμη περίοδος

Νέαρχος, Η ζεύξη του άρματος του Αχιλλέα


 

Κάνθαρος, θραύσμα, ύψος 15,5 εκ. περίπου 550 π.Χ., Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Α 15166

 

Το αγγείο σώζεται σε θραύσματα που βρέθηκαν στην Ακρόπολη στο στρώμα της περσικής καταστροφής.

Στο θραύσμα εικονίζεται ο Αχιλλέας να καταπραΰνει το ένα από τα τρία άλογα του άρματός του, που είναι ήδη ζεμένα. Ο Μ. Τιβέριος σημειώνει: "Εντυπωσιάζει η σωστή, πυκνή και λεπτή χάραξη του Νέαρχου, ιδιαίτερα εμφανής στις χαίτες των αλόγων. Αυτό, σε συνδυασμό και με την εξαιρετικά πλούσια παρουσία του ιώδους και του λευκού επίθετου χρώματος, έχει ως αποτέλεσμα ο κάνθαρος αυτός να συγκαταλέγεται, παρά την αποσπασματική του κατάσταση, στα αριστουργήματα του αττικού Κεραμεικού. Σημειώνουμε ότι η διακόσμημή του έχει γίνει με τη βοήθεια χαρακτού προσχεδίου."

Στο αγγείο διακρίνονται οι επιγραφές: ΑΧΙΛ[ΕΥΣ], ΧΑΙΤΟΣ, ΕΥΘΟΙΑΣ, ΝΕΑΡΧΟΣ ΜΕ/ΓΡΑΦΣΕΝΚΑ[ΠΟΙΕΣΕΝ]

 

Στον αγγειογράφο Νέαρχο αποδίδεται ότι πρόσφερε μια κόρη στους θεούς ως ανάθημα. Είναι η γνωστή κόρη του Αντήνορα που φυλάσσεται στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης

 

Νέαρχος

 

Η φωτογραφία από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Πηγές:

Μιχάλης Τιβέριος, Ελληνική Τέχνη, Αρχαία Αγγεία, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1996

John Boardman, Αθηναϊκά Ερυθρόμορφα Αγγεία - Κλασική Περίοδος, Ινστιτούτο του Βιβλίου - Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1995

The Beazley Archive