Κύλικα τύπου Β διάμετρος 28,4 εκ., 485-480 π.Χ., Βερολίνο, Antikenmuseum F 2285
Στο εξωτερικό του αγγείου εικονίζεται σκηνή από σχολείο της Αθήνας. Τέτοιες απεικονίσεις είναι σπάνιες στην αρχαία ελληνική τέχνη.
Στο μέσο της μίας πλευράς εικονίζεται να κάθεται σε δίφρο ένας «γραμματιστής» που διδάσκει γραφή ή διορθώνει με τη γραφίδα το «γραμματείον» (ή πυξίον) του νεαρού μαθητή που στέκεται εμπρός του. Δεξιά κάθεται ο «παιδαγωγός». Στο αριστερό μέρος της σύνθεσης καθισμένος σε δίφρο ένας αυλοδιδάσκαλος, παίζοντας ο ίδιος δίαυλο, διδάσκει αύληση στο μαθητή του. Κρέμονται ένας κανόνας, ένα πυξίον και μια λύρα.
Στο μέσο της β' όψης ένας δάσκαλος καθισμένος σε κλισμό (καρέκλα με πλάτη) έχει ξετυλίξει ένα κύλινδρο στον οποίο διαβάζουμε την αρχή ίσως κάποιου διθύραμβου) που θα εξυμνούσε τα κατορθώματα του Αχιλλέα στην Τροία, κοντά στο Σκάμαδρο ποταμό: ΜΟΙΣΑΜΟΙΑΦΙΣΚΑΜΑΝΔΡΟΝΕΥΡΩΝΑΡΧΟΜΑΙΑΕΙΝΔΕΝ (Μοῖσά μοι ἀ[μ]φί Σκάμανδρον ἐϋ[ρ]οον ἄρχομαι ἀείνδεν. Μπροστά του στέκεται ο μαθητής και στη συνέχεια ο παιδαγωγός. Ο τρόπος που έχει διπλωμένα τα πόδια του δεν είναι και τόσο ευπρεπής, δηλωτικό της ταπεινής, ίσως βαρβαρικής, καταγωγής του. Στα αριστερά ένας δάσκαλος μαθαίνει στον μαθητή του λύρα. Και οι δύο κάθονται σε δίφρους.
Κρέμονται από αριστερά προς τα δεξιά: μια κύλικα, μια λύρα, ένα κιβώτιο που ίσως περιέχει κυλίνδρους, μια συβήνη (θήκη αυλών), μια δεύτερη λύρα και μια δεύτερη κύλικα.
Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive , Perseus , Βερολίνο, Antikenmuseen,