ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ

Γεωμετρική Αγγειογραφία, Γεωμετρική ύστερη


 

Γεωμετρικός αμφορέας με λαιμό, 725-700 π.Χ. Ύψος 68,5 εκ. ΜΕΤ, Νέα Υόρκη, 10.210.7

 

Ο αμφορέας αυτός αποτελεί δείγμα της εξέλιξης του ύστερου γεωμετρικού ρυθμού και απεικονίζει τη σημαντική μετατόπιση του κέντρου βάρους από τον αφηρημένο σχεδιασμό στην ανθρώπινη φιγούρα.

Σε κάθε πλευρά του λαιμού του αμφορέα ένας πολεμιστής με στρογγυλή ασπίδα ισορροπεί ανάμεσα σε δύο άλογα. Κάτω από κάθε άλογο βρίσκεται ένα πτηνό με ψηλά πόδια.

Στην κοιλιά του αγγείου εικονίζονται πέντε άρματα. Κάθε ηνίοχος φοράει ένα μακρύ χιτώνα και κρατάει στα χέρια του τέσσερα ηνία, που σημαίνει ότι το κάθε άρμα το σέρνουν δύο άλογα. Σημαντική εξέλιξη αποτελεί το ότι αποδίδεται σωστά μόνο μια ρόδα του άρματος και ένα μόνο άλογο.

Οι ανατομικές λεπτομέρειες των πολεμιστών, των ηνίοχων και των αλόγων έχουν αποδοθεί με απλά γεωμετρικά σχήματα. Χαρακτηριστικά, τα κεφάλια αποδίδονται σε προφίλ και τα σώματα σε στάση τριών τετάρτων.

Το αγγείο είναι διάσπαρτο από ρόμβους, τεθλασμένες γραμμές και άλλα σχήματα.

Στο χείλος, στις λαβές και στο πάνω μέρος της κοιλιάς του αγγείου υπάρχουν πρόσθετα διακοσμητικά φίδια.

Το αγγείο είναι παρόμοιο με εκείνο του Μουσείου Μπενάκη, το οποίο αποδίδεται στον ζωγράφο του Μουσείου Μπενάκη.

 

 Γεωμετρική Αγγειογραφία, αμφορέας με λαιμό

 Γεωμετρική Αγγειογραφία, αμφορέας με λαιμό

 Γεωμετρική Αγγειογραφία, αμφορέας με λαιμό

 Γεωμετρική Αγγειογραφία, αμφορέας με λαιμό