Table Tennis, Coaching and Sport Science

Personal Training, Sparring Partner...και άλλα ζωάκια

Δεν είναι καινούργιο και σίγουρα δεν αποτελεί πρωτοτυπία η προσωπική προπόνηση (Personal Traning) ή η χρήση αθλητών (Sparring Partners), με σκοπό την εφαρμογή ειδικών προπονητικών ερεθισμάτων. Επειδή τελευταία γίνεται πολύς λόγος για τα παραπάνω, σκοπός του άρθρου είναι μια συνοπτική παρουσίαση αυτών των μορφών προπόνησης, των θετικών και αρνητικών που μπορεί να παρουσιάζονται καθώς και να ξεκαθαρίσει από τεχνική πλευρά αν και πόσο αυτού του είδους η προπόνηση είναι ωφέλιμη για την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών-τριων.

Πρώτα απ' όλα ας ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνουν τα παραπάνω:

1. Personal Training είναι η προσωπική (Ατομική) προπόνηση, που απευθύνεται σε συγκεκριμένο αθλητή ή μικρή ομάδα αθλητών, προσαρμοσμένο ειδικά στις απαιτήσεις και ανάγκες του/τους (Τεχνική, Τακτική, Φυσική Κατάσταση)

2. Sparring Partner είναι ο αθλητής που χρησιμοποιείται  ως εργαλείο για την βελτίωση ενός άλλου αθλητή. Ο όρος Sparring Parner μεταφέρθηκε από πολεμικές τέχνες και αναφέρεται στον "σάκο" που χρησιμοποιούν οι προπονητές για την βελτίωση των κτυπημάτων ή την αύξηση της δύναμης των αθλητών.

Άρα ο Sparring Partner είναι ένα "εργαλείο", ενώ το Personal Training είναι μορφή προπόνησης που μπορεί μεταξύ των άλλων "εργαλείων" να χρησιμοποιεί και Sparring Partners. Η διαφορά της Προσωπικής Προπόνησης από την προπόνηση που γίνεται σε ομάδα αθλητών εστιάζεται στην εξειδίκευση των ερεθισμάτων καθώς και στην αμεσότητα ανατροφοδότησης που έχει ο προπονητής. Σε κάθε περίπτωση και για να έχει αποτέλεσμα η προπόνηση, θα πρέπει να αποτελεί προιόν προγραμματισμού από εξειδικευμένο επαγγελματία και όχι μια τυπική διαδικασία χωρίς έλεγχο και αξιολόγηση. Στην δεύτερη περίπτωση όχι μόνο δεν υπάρχει εξέλιξη αλλά και υφίστανται κίνδυνοι για τον αθλητή.

Από εκεί και πέρα δυστυχώς ο ρόλος του προπονητή τείνει να ισοπεδωθεί, αφού στις ημέρες μας ο καθένας "βαφτίζει" τον ευατό του προπονητή χωρίς να έχει τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που απαιτούνται. Αποτέλεσμα αυτών είναι να επικρατεί σύγχυση μεταξύ αθλητών και γονιών, αφού θέλουν το καλύτερο για το παιδί τους, όμως οι πληροφορίες που αντλούν είναι από ανεπαρκή και απληροφόρητα άτομα που σε κάποια στιγμή της ζωής τους είπαν να κάνουν και τους προπονητές, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Στην πράξη όμως και μιας και το άρθρο αυτό κυρίως αναφέρεται στους γονείς και τους αθλητές θα πρέπει ξεκαθαρίσω τα παρακάτω:

1. Για να αποδώσει κάθε είδους προπόνηση θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα προσεκτικού σχεδιασμού από τους εξειδικευμένους επαγγελματίες.

2. Η μη ελεγχόμενη προπόνηση με Sparring Partners έχει μόνο ψυχολογικό όφελος και καμία προοπτική εξέλιξης.

 

3. Για να υπάρχει όφελος από τη προπόνηση θα πρέπει να είναι μια συνεχής διαδικασία και όχι κάτι το αποσπασματικό.

4. Δεν χρειάζεται να παίζεις συνέχεια με καλύτερους για να γίνεις καλύτερος. Χρειάζεται να έχεις την υπομονή κάθε μέρα που περνάει να προσπαθείς ώστε να ελαχιστοποιείς τα λάθη σου.

5. Το καλύτερος ή χειρότερος δεν είναι εύκολα μετρήσιμο στα τεχνικά αθλήματα όπως η Επιτραπέζια Αντισφαίριση, ούτε αποτελεί κριτήριο σχετικά με το ποιος χάνει ή κερδίζει σε έναν αγώνα.

6. Αναζητείστε πληροφορίες και εμπιστευτείτε τους  επαγγελματίες προπονητές που έχουν τη γνώση αλλά και τα προσόντα για παιδαγωγική υποστήριξη και ασφαλή ανάπτυξη των νέων ειδικά αθλητών-τριων.

 

Μιχάλης Κατσικαδέλης

Προπονητής Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης Α' Κατηγορίας

http://ttennis2.webnode.gr/

 

ETTU COACHING CONFERENCE 2013

Η ετήσια σύνοδος της ETTU για προπονητές Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης πραγματοποιήθηκε από τις 13-15/12/2013 στο Cardiff της Αγγλίας. Το ετήσιο αυτό ραντεβού είναι μια σημαντική ευκαιρία για τους προπονητές να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με την προπονητική της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης σε πολλούς τομείς. Κύριο στοιχείο αυτής της συνόδου ήταν η καταγραφή του ρόλου του προπονητή στην προπονητική διαδικασία.

Έχει γίνει πια κατανοητό ότι ο προπονητής με τις ενέργειες ή την συμπεριφορά του παίζει καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη του αθλήματος από πολλές και διαφορετικές πλευρές. Είτε πρόκειται για την αρχική ενασχόληση των νεαρών αθλητών-τριων με τον αθλητισμό, είτε πρόκειται για την ομαλή εξέλιξη και βελτίωση των παραγόντων που άπτονται καθαρά της αθλητική επιστήμης και της μεγιστοποίησης της απόδοσης των προχωρημένων. Και όλα αυτά έχοντας επίγνωση τόσο των εξελίξεων που συμβαίνουν στο χώρο του αθλητισμού όσο και της δυνατότητας για επικοινωνία με τους υπόλοιπους "κρίκους" της αλυσίδας (γονείς, αθλητές, διοίκηση κα).

Κάτι που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι η Ευρωπαική Ομοσπονδία θέτει σε σημαντική θέση την παιδαγωγική προσέγγιση των προπονητών, κάτι που ήταν και ένα επιπλέον στοιχείο της συνόδου. Οι ομιλητές εστίαζαν όχι μόνο στο τεχνικό κομμάτι αλλά και στον τρόπο που θα πρέπει να χρησιμοποιεί το λόγο ο προπονητής εστιάζοντας στο θετικό μέσα από ένα κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ προπονητή-αθλητή.

Τέλος, θα πρέπει να σημειώσω ότι η Ευρωπαική Ομοσπονδία  δεσμεύτηκε να αξιοποιήσει το έργο που πραγματοποιείται στον Ελληνικό χώρο και ιδιαίτερα στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης σχετικά με το άθλημα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης. Δυστυχώς, για μια ακόμα φορά η Ελληνική εκπροσώπηση περιορίσθηκε στον υπογράφοντα κάτι που συμβαίνει τα τελευταία δέκα χρόνια και που θα πρέπει να απασχολήσει όλους όσους εργάζονται για την εξέλιξη της Ελληνικής Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης, δηλαδή η παντελής απουσία Ελλήνων προπονητών από επιμορφωτικές συναντήσεις σε Ευρωπαικό και Διεθνές επίπεδο.

http://www.ettu.org/2013/12/coaching-experts-gathering-in-wales/

Μ.Κ.

 

 

 

 

 

 

Προγράμματα Ατομικής Προπόνησης Πινγκ-Πονγκ για όλους

 

Αντοχή;....γιατί;

Δεν είναι λίγες οι φορές που αθλητές, προπονητές ή απλά ασχολούμενοι με το άθλημα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης μου έκαναν το παραπάνω ερώτημα. "Αντοχή; Γιατί; Τι να την κάνω;". Και μετά ακολουθούσε το αλησμόνητο "Μα καλά, Μαραθωνοδρόμος θα γίνω;" Και αν προερχόταν από νεανικά χείλη, μπορείς να το παραβλέψεις διότι ακόμα δεν έχουν γνωρίσει όλες τις όψεις του αθλήματος. Όταν το ακούς από "έμπειρους" κατά τα άλλα προπονητές είναι ανησυχητικό. Πόσο μάλλον, όταν τα προπονητικά σχέδια που τυχόν σχεδίαζαν, εφάρμοζαν και το παραπάνω ατυχές ερώτημα. Σίγουρα πάντως οι συνεδρίες Φυσικής Κατάστασης δεν κάνουν κανένα μαραθωνοδρόμο -μακάρι να τον έκαναν άλλωστε-.Laughing

Πριν ξεκινήσω την τοποθέτησή μου μέσα από αυτό το μικρό άρθρο, θα πρέπει να έχουμε ως κοινή παραδοχή τα εξής:

1. Η προπονητική είναι μια επιστήμη που εξελίσσεται.

2. Ο προπονητής θα πρέπει να είναι ενημερωμένος. Συνέδρια, Workgroup, Συναντήσεις Προπονητών, Επιμορφώσεις θα πρέπει να είναι συνεχή και εντατικά.

3. Η καλή γνώση της θεμελιώδους προπονητικής μαζί με τα επιτεύγματα της σύγχρονης επιστήμης είναι το εχέγγυο για ουσιαστική υποστήριξη των αθλητών.

4. Όλα τα παραπάνω δεν μπορούν να προέρχονται από τα όσα κάποιος είχε διδαχθεί ως αθλητής ή από την όποια επιφοίτηση ή παρθενογένεση.

ΑΝ κάτι από τα παραπάνω δεν αντιπροσωπεύει την άποψη που έχετε για την προπονητική, έχετε φτάσει στο τέλος του άρθρου. Όλα τα παρακάτω θα σας φανούν άσκοπα, ανούσια και εξωπραγματικά. Δεν χρειάζεται να συνεχίζετε το διάβασμα. Προφανώς τα γνωρίζετε όλα άλλωστε, τόσο ώστε να μην τα εφαρμόζετε.

ΑΝ όμως οι παραπάνω αρχές σας εκφράζουν, τότε το υπόλοιπο κείμενο είναι για εσάς. Με απλά λόγια προορισμένο από προπονητή σε προπονητή.

 

Στο προηγούμενο άρθρο μιλήσαμε για τις βασικές αρχές της Γενικής Προετοιμασίας. Είναι -είδαμε- η πρώτη φάση του προπονητικού κύκλου όπου κυριαρχεί ο όγκος της προπόνησης και "καλλιεργούνται" οι Φυσικές Ικανότητες. Μια εξ΄αυτών είναι η Αντοχή. Δανειζόμενος πολλούς ορισμούς θα λέγαμε, ότι Αντοχή είναι η φυσική ικανότητα ανταπόκρισης σε απαιτήσεις έργου μεγάλης διάρκειας. Όσο δηλαδή κάποιος αντέχει να εκτελεί μια δραστηριότητα (π.χ. κίνηση) επιτυχώς για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε στην καθομιλουμένη λέμε, ότι αντέχει πολύ. Αυτό λοιπόν είναι και το σημείο των περισσότερων παρανοήσεων, κυρίως λόγω άγνοιας. "Γιατί να χρειάζεται η αντοχή σε ένα άθλημα που δεν κρατάει πολύ ώρα;" πλανάται στον στενό ορίζοντα των ημιμαθών. Ας εξηγήσουμε όμως γιατί:

1. Η καλλιέργεια της Γενικής Αντοχής (Αερόβιας Ικανότητας) είναι απαραίτητη για την Ειδική Αντοχή, δηλαδή την προσαρμογή στις απαιτήσεις του αθλήματος. Χωρίς να αντέχει κάποιος να τρέξει αργά για 15' είναι σχεδόν βέβαιο, ότι δεν θα αντέξει να κρατάει υψηλή την απόδοσή του στο τραπέζι σε ερεθίσματα υψηλής έντασης, ακόμα και αν πρόκειται για επαναλαμβανόμενους μικρούς πόντους. Αυτό διότι οι απαιτήσεις του αθλήματος της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης δεν αποτελούνται από μια μόνο προσπάθεια αλλά για συνεχείς και επαναλαμβανόμενες.

2. Η καλλιέργεια της Γενικής Αντοχής δεν μπορεί να γίνει μόνο στο τραπέζι της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης. Χρειάζονται συνεχόμενα ερεθίσματα μικρής έντασης αλλά μεγάλης διάρκειας για να εμφανιστούν οι κατάλληλες προσαρμογές.

3. Το πόσο ξεκούραστος κάποιος μπορεί να παίζει, σημαίνει ότι είναι πιο συγκεντρωμένος από τον αντίπαλο, άρα εκτελεί ορθότερα και με ακρίβεια τα κτυπήματα. (Η κούραση συνδέεται άμεσα με την έλλειψη συγκέντρωσης)

4. Όταν το μυικό και καρδιοαναπνευστικό σύστημα αντέχει, είναι πιο ανθεκτικό σε πιθανούς τραυματισμούς, ιδιαίτερα όταν αυτοί συμβαίνουν λόγω κόπωσης.

5. Οι πόντοι Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης, μολονότι αποτελούνται από μικρά σε διάρκεια ερεθίσματα, εντούτοις απαιτούν συχνά πολύ μεγάλο αριθμό επαναλήψεων (Σετ, Αγώνες). Συγκριτικά στη διάρκεια της ημέρας με αλλεπάλληλους συνεχόμενους αγώνες η Γενική όσο και Ειδική Αντοχή επιτρέπουν υψηλή επίδοση.

Εν' κατακλείδι λοιπόν, στη φάση της Γενικής Προετοιμασίας αφιερώνουμε χρόνο για συνεδρίες Φυσικής Κατάστασης όπου θα δίνονται τα κατάλληλα ερεθίσματα χαμηλής έντασης και μεγάλης διάρκειας. Το ίδιο συμβαίνει και στις αντίστοιχες προπονήσεις στο τραπέζι όπου οι ασκήσεις θα πρέπει να έχουν μεγάλη διάρκεια και χαμηλή ένταση. Αν δεν δώσουμε τον κατάλληλο όγκο προπόνησης στους αθλητές ειδικά στην περίοδο της Γενικής Προετοιμασίας δεν θα υπάρχουν οι κατάλληλες προσαρμογές για την καλλιέργεια της Ειδικής Αντοχής στην επόμενη φάση της Προετοιμασίας. Πρέπει -στο κάτω κάτω της γραφής- να καταλάβουν όλοι ότι το 3ο σπιν δεν το χάνει κάποιος λόγω τεχνικής αδυναμίας -θα έχανε το πρώτο άλλωστε- αλλά λόγω ελλείψεων κυρίως στην Αντοχή, αφού κουράζεται και δεν μπορεί να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις των κτυπημάτων. Άλλοι παράγοντες μπορεί να είναι η πλημμελής καλλιέργεια της Δύναμης ή της Ευλυγισίας.  Όπως και να έχει, αν δεν αφιερώσουμε το χρόνο που πρέπει δίνοντας τα κατάλληλη ερεθίσματα όταν πρέπει, κάποια στιγμή θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα στην εξέλιξη του αθλητή που ίσως να είναι αργά.

Καλή Προπόνηση!

 

 

 

Δειγματικές Διδασκαλίες Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης

Συνέδριο Ένωσης Γυμναστών Βορείου Ελλάδος - Διεθνές Συνέδριο Φυσικής Αγωγής 2013

Επιμορφωτικό Σεμινάριο Καθηγητών Φυσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φλώρινας - 2013

 
Ημερολόγιο
No images

On-line

Έχουμε 1 επισκέπτης συνδεδεμένους