Αριθμός Επισκεπτών

Η ώρα είναι...

Links

 

 Διερευνώντας τις σχέσεις των μαθητών στο χώρο του σχολείου μας

Ζωγραφιά Σκοτεινιώτη-Σταφυλά Βαγγελίτσας


Ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας του 9ου Γυμνασίου Βόλου

Υπεύθυνη Προγράμματος : Βάσω Βούλγαρη


Αφίσα Ημερίδας

Φυλλάδιο Μαθητών

Φυλλάδιο Καθηγητών

    

     Η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος ήταν αποτέλεσμα συζήτησης που έγινε κατά τη διάρκεια της πρώτης παιδαγωγικής συνεδρίασης του συλλόγου των εκπαιδευτικών του σχολείου μας.


      Η ομάδα σε συνάντησηΣτο σχολείο μας έχουν πραγματοποιηθεί και στο παρελθόν παιδαγωγικές δράσεις στο πλαίσιο της Αγωγής Υγείας και ιδιαίτερα στην διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας, του σχολικού άγχους και της ύπαρξης βίας στο σχολείο. Μάλιστα δύο από τους εκπαιδευτικούς - μέλη της παιδαγωγικής ομάδας αυτού του προγράμματος, η κα Ιωάννα Σαλιάρη και η κα Βάσω Βούλγαρη, έχουν πραγματοποιήσει πολλές δράσεις με τη συγκεκριμένη θεματολογία. 

Όταν λοιπόν προέκυψε σαν προβληματισμός το θέμα τυχόν ύπαρξης φαινομένων σχολικής βίας στο σχολείο μας, συγκροτήσαμε μια παιδαγωγική ομάδα αποτελούμενη από τους :

 

Α. Εκπαιδευτικοί

 

  • Βούλγαρη Βάσω, ΠΕ20-01, 
  • Γαρουφαλής Σταύρος, ΠΕ04 και 
  • Σαλιάρη Ιωάννα, ΠΕ06

 

Β. Μαθητές

Βία 5


Θεοδοσίου Γιάννης, Κερμελιώτη Ιωάννα, Κομίνη Αγγελική, Κομίνη Μαρία, Κομπογιάννης Στέλιος, Κούρτης Αλέξανδρος, Κωνσταντάρα Μαριάνθη, Μακανίκα Σουμέλα, Μάρκου Ελένη, Σκοτεινιώτη Βαγγελίτσα, Στύλα Αλεξία, Ταμβάκη Καλλιόπη

 

           

Θέσαμε σαν στόχους τους εξής :

 

Στόχοι :

 

  • Διεξαγωγή έρευνας για την ύπαρξη βίας και μορφών εκδήλωσής της στο σχολείο μας με τη μορφή ερωτηματολογίου
  • Σύνταξη ερωτηματολογίου με ζητούμενα :
    1. Υπάρχει βία στο χώρο του σχολείου;
    2. Ποιες είναι οι μορφές εκδήλωσής της;
    3. Είναι το σχολείο ένας ασφαλής χώρος; 
    4. Από που πηγάζει η βία;
    5. Ποιες είναι οι προτάσεις των μαθητών για την εξάλειψη της βίας;
  • Αποδελτίωση και επεξεργασία των αποτελεσμάτων των έρευνας
  • Εξαγωγή συμπερασμάτων
  • Δημιουργία υλικού ? διανομή στη σχολική κοινότητα
  • Σχεδιασμός της παρουσίασης στο Σύλλογο των Καθηγητών, το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, το Δεκαπενταμελές Συμβούλιο των Μαθητών, σε όλη τη Μαθητική Κοινότητα και στην Προϊστάμενη Αρχή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας (κο Προϊστάμενο, κο Παιδαγωγικά Υπεύθυνο της σχολικής μας μονάδας, της κα Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων)
  • Ευαισθητοποίηση - δραστηριοποίηση όλης της σχολικής κοινότητας
  • Ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας της πόλης μας μέσω της ιστοσελίδας μας

 

 

6 Μαρτίου 2012 - Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας

Η οργάνωσή μας, η θέσπιση απλών και πραγματοποιήσιμων στόχων, ο προγραμματισμός των ενεργειών μας, η προθυμία, το ενδιαφέρον, η συμμετοχή και η κατανόηση των μαθητών, βοήθησαν στο να ξεπεραστούν τυχόν πρακτικής φύσεως προβλήματα (π.χ. περιορισμένος ελεύθερος χρόνος των μαθητών της ομάδας) και στην πραγματοποίηση των στόχων με επιτυχία.

 

Ζωγραφιά μαθητριών Αγγελικής και Μαρίας Κομίνη


Σαν ημέρα παρουσίασης όλου του παραχθέντος υλικού επιλέξαμε την 6η Μαρτίου 2012, Πανελλήνιας Ημέρας κατά της Βίας στο Σχολείο, ημέρα ανταλλαγής σκέψεων, πληροφοριών, ερεθισμάτων και ιδεών για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας που εκδηλώνεται μεταξύ μαθητών. Επιλέξαμε τις εξής μεθόδους :

 

 

 

  • Παρουσίαση σχετικά με τους επιμέρους άξονες της θεματολογίας από τους μαθητές της παιδαγωγικής ομάδας
  • Συζητήσεις ανάμεσα στους μαθητές της ομάδας και τους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου μέσα στις τάξεις με σκοπό την εκμαίευση γνώσεων, στάσεων και συμπεριφορών σχετικά με το θέμα
  • Προβολές αποσπασμάτων ταινιών συναφούς θεματολογίας με σκοπό το να αποτελέσουν επιπλέον ερέθισμα για συζήτηση
  • Δημιουργία αφισών και φυλλαδίων με μηνύματα και πληροφορίες κατά της βίας
  • Ανάρτηση όλου του υλικού καθώς και φωτογραφιών από τις συναντήσεις της ομάδας και της ημερίδας της 6ης Μαρτίου 2012 στο διαδίκτυο, στο σχολικό μας site (http://9gym-volou.mag.sch.gr)
  • Ανάρτηση σε ταμπλώ στο ισόγειο του σχολείου μας των αποτελεσμάτων και των συμπερασμάτων της έρευνας και επίσκεψή τους από όλη τη σχολική κοινότητα στο τέλος της εκδήλωσης για την ενημέρωσή της σχετικά με το τι απάντησαν οι μαθητές του σχολείου μας.

 

6 Μαρτίου 2012 - Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας


Την ημερίδα μας τίμησε με την παρουσία του και ο παιδαγωγικά υπεύθυνος για το σχολείο μας, ο Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής κος Χαράλαμπος Σταχτέας, ο οποίος συμμετείχε ενεργά στη συζήτηση με τους μαθητές.

 

 

 

Ζωγραφιά Σκοτεινιώτη-Σταφυλά ΒαγγελίτσαςΟι μαθητές της παιδαγωγικής μας ομάδας μέσα από την έρευνα και την επικοινωνιακή και βιωματική προσέγγιση μέσα στην ομάδα, αφού ενημερώθηκαν και προβληματίστηκαν, προσπάθησαν να αλλάξουν συμπεριφορές για την αρμονική συνύπαρξη στο σχολείο, την αναγνώριση και εντόπιση φαινομένων βίας, δραστηριοποίησή τους στην πρόληψη συμπεριφορών βίας, «συμπαρασύροντας» και τους συμμαθητές τους και όλους γενικότερα τους μαθητές του σχολείου, στο πλαίσιο της ομαδικότητας, συνεργασίας, του σεβασμού και του διαλόγου.

 

Εκ μέρους όλης της παιδαγωγικής ομάδας,

 

                                                           Η Υπεύθυνη του Προγράμματος

 

                                                                       Βάσω Βούλγαρη.

 


6 Μαρτίου. Πανελλήνια Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο.

 

            Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς των σχολείων όλης της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες, ερεθίσματα και ιδέες για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας που εκδηλώνεται μεταξύ των μαθητών.

 

            Στο σχολείο μας, από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς, τρέχει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα «Διερευνώντας τις σχέσεις των μαθητών στο χώρο του σχολείου μας». Την επιθυμία να γίνει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με αυτό το θέμα γέννησε η ανάγκη διερεύνησης της ύπαρξης του φαινομένου της σχολικής βίας στο δικό μας σχολείο. Στα πλαίσια αυτής της ενδοσχολικής δραστηριότητας, η ομάδα μας έφτιαξε ένα ερωτηματολόγιο, το μοίρασε σε όλους τους μαθητές του σχολείου και τους ζήτησε να καταγράψουν την σχολική πραγματικότητα όπως αυτοί την ζουν καθημερινά. Έπειτα, η ομάδα αποδελτίωσε και επεξεργάστηκε τις απαντήσεις των μαθητών και κατέληξε στην έκδοση συμπερασμάτων.

 

Οι μαθητές της ομάδας παρουσίασαν το υλικό που παρήγαγε η ομάδα με εισηγήσεις, παρακολούθηση βίντεο, συζήτηση και γενικότερο προβληματισμό του ακροατηρίου, δηλαδή όλων των υπόλοιπων μαθητών. Όλοι μαθητές συμμετείχαν ενεργά και συνέβαλαν με την κατάθεση της προσωπικής τους άποψης.

Τα συμπεράσματα αναρτήθηκαν σε ταμπλώ στο ισόγειο του σχολείου μας, τα οποία επισκέφθηκαν και μελέτησαν οι μαθητές στο τέλος της εκδήλωσης για να ενημερωθούν σχετικά με το τι απάντησαν οι μαθητές του σχολείου μας


Α.Αφίσα Ημερίδας

Αφ1


Β. Φυλλάδιο Μαθητών


 

9ο Γυμνάσιο Βόλου

 

«Διερευνώντας τις σχέσεις των μαθητών στο χώρο του σχολείου μας»

 

Μια ενδοσχολική δράση

Εικόνα 6

Σκοτεινιώτη-Σταφυλά Ευαγγελία, 2012


6 Μαρτίου 2012,

Πανελλήνια Ημέρα κατά της

βίας στο σχολείο


Σχολική Βία : Είναι η συμπεριφορά που ΒΙΑΖΕΙ την εκπαιδευτική αποστολή του σχολείου, το κλίμα του, τον αυτοσεβασμό του και ΥΠΟΔΑΥΛΙΖΕΙ την πρόθεση του σχολείου να παραμένει ένας χώρος χωρίς επιθετικότητα εναντίον των ανθρώπων η εναντίον της περιούσιας του, ένας χώρος χωρίς ουσίες, όπλα, αποδιοργάνωση και διαταραχή.

Εκφοβισμός (bullying) : όταν ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους εντός και εκτός του σχολείου.

Ο θύτης αντλεί από την πράξη του κάποιο όφελος, όπως ευχαρίστηση, κύρος, υλικά αποκτήματα.

Το θύμα δεν μπορεί να προστατέψει με ουσιαστικό και ριζικό τρόπο τον εαυτό του.

Μορφές σχολικής βίας και εκφοβισμού

Σωματική : τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού

Λεκτική (Φραστική) : ύβρεις, φραστικές επιθέσεις, προσβολές, απειλές, χρήση παρατσουκλιών

Εκφοβισμός με εκβιασμό : απόσπαση χρημάτων, προσωπικών αντικειμένων, εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις

Έμμεση ή κοινωνική : κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμων, άσκηση επιρροής σε ομάδα παιδιών ώστε να αντιπαθήσουν ένα άτομο, διάδοση φημών και ψεμάτων

Ηλεκτρονική : αποστολή υβριστικού υλικού μέσω κινητών, e-mail, MMS, SMS, και σχολίων σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (face book), παραποίηση προσωπικών δεδομένων (προφίλ)

Ρατσιστική : διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, κοινωνικής τάξης, οικονομικής κατάστασης, διαφορετικότητας, οικογενειακής κατάστασης

Σεξουαλική : υβριστικά σχόλια, σκίτσα με σεξουαλικό περιεχόμενο, άσεμνες χειρονομίες

 Αποτελέσματα έρευνας στο σχολείο μας

Όταν ρωτήσαμε τους μαθητές αν υπάρχει βία στο σχολείο μας, μας είπαν ότι:

  • Το σχολείο ΔΕΝ είναι ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από βία και εκφοβισμούς
  • Το σχολείο ΔΕΝ είναι ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από άγχος και πιέσεις

Παρόλα αυτά το αισιόδοξο μήνυμα είναι ότι, σύμφωνα με τους μαθητές?

  • Το σχολείο ΕΧΕΙ ευαισθησία στην αντιμετώπιση των προβλημάτων των μαθητών
  • Οι μαθητές ΔΕΝ δικαιολογούν την ύπαρξη βίας στο σχολείο

 

Λύσεις που πρότειναν οι μαθητές για την αντιμετώπιση του προβλήματος?

  • Τιμωρία των θυτών
  • Αυστηρότερη τιμωρία από αυτές που ήδη επιβάλλονται
  • Αυστηρότερη επιτήρηση
  • Περισσότερη ασφάλεια-φύλαξη
  • Οι καθηγητές να ακούν και να συζητούν με τους μαθητές και ώστε να λύνονται τα προβλήματα με νουθεσία
  • Ενημέρωση σχολικής κοινότητας καθώς και γονέων για το περιστατικό βίας και λύση του προβλήματος με συνεργασία όλων (καθηγητών, γονέων, μαθητών) και με θέσπιση κανόνων
  • Σεμινάρια, ομιλίες από ειδικούς, εκπαιδευτικά προγράμματα, επίσκεψη από ψυχολόγους για την ευαισθητοποίηση όλων

  Εικόνα 3

Για μια καλύτερη παιδεία

ΟΧΙ ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!

 

ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!

 

Συζήτηση, Λύση, Αντιμετώπιση!


 

Την παιδαγωγική ομάδα αποτελούν οι?

 Μαθητές :

Θεοδοσίου Γιάννης, Β2

Κερμελιώτη Ιωάννα, Β2

Κομίνη Αγγελική, Β2

Κομίνη Μαρία, Β2

Κομπογιάννης Στέλιος, Β2

Κούρτης Αλέξανδρος, Β2

Κωνσταντάρα Μαριάνθη, Γ2

Μακανίκα Σουμέλα, Γ2

Μάρκου Ελένη, Γ2

Σκοτεινιώτη Βαγγελίτσα, Β4

Στύλα Αλεξία, Β4

Ταμβάκη Καλλιόπη, Β4

Καθηγητές :

Βούλγαρη Βάσω

Σαλιάρη Ιωάννα

Γαρουφαλής Σταύρος, Υπ/ντής

Ευχαριστούμε θερμά τους :

κ. Αγγελόπουλο Νίκο, Δ/ντή

 κ. Κομίνη Γιώργο


Γ. Φυλλάδιο Καθηγητών


 

9ο Γυμνάσιο Βόλου


«Διερευνώντας τις σχέσεις των μαθητών

 στο χώρο του σχολείου μας»

 Μια ενδοσχολική δράση

 

 Βία 7


6 Μαρτίου 2012,

Πανελλήνια Ημέρα κατά της

βίας στο σχολείο


ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Το σχολείο έχει ισχυρή διεύθυνση, στενή συνεργασία με φορείς της κοινότητας και τους γονείς και συμμετοχή των μαθητών στον σχεδιασμό προγραμμάτων.

Το φυσικό περιβάλλον του σχολείου είναι ασφαλές και οι σχολικές δραστηριότητες στοχεύουν στην προώθηση και υποστήριξη υπεύθυνων συμπεριφορών.

Εφαρμόζονται προγράμματα ΠΡΟΛΗΨΗΣ και ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ.

Οι παρεμβάσεις βασίζονται σε σωστή εκτίμηση των αναγκών των μαθητών.

Στο προσωπικό παρέχεται εκπαίδευση και υποστήριξη ώστε να εφαρμόζουν τις παρεμβάσεις και τα προγράμματα.

ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΟΥ ΕΝΣΩΜΑΤΩΝΟΥΝ ΑΥΤΑ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΘΑ ΕΠΙΤΥΧΟΥΝ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΜΕΙΩΜΕΝΕΣ ΠΟΙΝΕΣ, ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΗΘΙΚΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ                      

(ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΗΠΑ 2000)

 

ΚΟΙΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΥΝΗΤΙΚΑ ΒΙΑΙΩΝ ΕΦΗΒΩΝ

Ξεσπάσματα οργής ανεξέλεγκτα, Χρησιμοποιούν γλώσσα υβριστική, Απειλές βίας συνήθεις, Προβλήματα συστηματικής ανυπακοής, Εξάρτηση από ουσίες, Δεν έχει στενούς φίλους-κακές σχέσεις με συμμαθητές, Έχει συχνές φυγές απ? το σχολείο-αποβολές, Βιαιότητα στα ζώα, Έχει λίγη ή καθόλου υποστήριξη από γονείς, Είναι μάρτυρας ή θύμα βίας στην οικογένεια, Τρομοκρατείται ή τρομοκρατεί συνομηλίκους ή μικρότερα παιδιά, Τείνει να κατηγορεί άλλους για δυσκολίες δικές του, Προτιμά συστηματικά ταινίες, μουσική κ.τ.λ με βίαιο περιεχόμενο, Προτιμά να διαβάζει έντυπα με βίαια θέματα, τελετουργίες κ.α, Στις σχολικές εκθέσεις ή εργασίες εκφράζει θυμό απογοήτευση και την σκοτεινή όψη της ζωής, Είναι μπλεγμένος σε συμμορία ή αντικοινωνική ομάδα, Είναι συχνά θλιμμένος και/η έχει σημαντικές μεταβολές συναισθήματος, Έχει απειλήσει ή έχει κάνει απόπειρα αυτοκτονίας

 

ΤΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΒΙΑΙΑ;

Θετικά πρότυπα. Ανάπτυξη αυτοεκτίμησης. Υποστηρικτικές σχέσεις, συμπεριλαμβανομένων και αυτών με δασκάλους, φίλους. Ελπίδα για το μέλλον. Πίστη στον εαυτό. Κοινωνικές δεξιότητες. Καλές σχέσεις με συνομηλίκους. Στενός δεσμός με έναν ενήλικα. Υποστήριξη και φροντίδα από την μητέρα ή μια μητρική φιγούρα. Ικανότητα να βρίσκει ικανοποίηση σε δημιουργικές δραστηριότητες, χρήσιμη εργασία κα. Αίσθηση ότι ελέγχει τη ζωή του και μπορεί να τα βγάλει πέρα με ό, τι συμβεί.

 

ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ

schoolbully-thumb-largeΝα αποφεύγεται η σκέψη - πεποίθηση : « Δεν μπορεί να μας συμβεί εμάς». Διάχυση των πληροφοριών που σχετίζονται με κρούσματα βίας. Οι γονείς να έχουν στενή επαφή με τα σχολεία των παιδιών τους. Οι γονείς να δημιουργήσουν «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ».

Συμβουλές στα παιδιά (όχι όμως μόνον τι να μην κάνουν). Παροχή φροντίδας και επιτήρησης στα παιδιά - εφήβους. Εμπλοκή των μαθητών σε προγράμματα μετά το σχολείο, κυρίως εθελοντικής βοήθειας. Σεβασμός στα παιδιά. ΜΙΛΑΤΕ «με τα παιδιά» - όχι «στα παιδιά» μόνον. Ανταμοιβή ? κίνητρα στα παιδιά ώστε να δημιουργούν εστίες αντίστασης στην βία.

 

ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ

 Προστασία μαθητών από τον κίνδυνο ή την θυματοποίηση. Προστασία των μαθητών από την ανάπτυξη ή καταφυγή σε επιθετική συμπεριφορά ως τρόπους επίλυσης συγκρούσεων.

 

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ πρέπει να αναπτύξει ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΑΝΟΧΗ στην ΒΙΑ.

 

To ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΕΝ πρέπει να φανεί αδύναμο να ανταποκριθεί στην βία,

είτε επιβάλλοντας βιαστικά τιμωρίες είτε μη κάνοντας απολύτως τίποτα.

 (Βασιλική Ζούμπου, Ψυχίατρος ? Παιδοψυχίατρος,

Δ/ντρια Κ.Ψ.Υ. Βόλου, 2002)


ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ

Είναι η συμπεριφορά που ΒΙΑΖΕΙ την εκπαιδευτική αποστολή του σχολείου, το κλίμα του, τον αυτοσεβασμό του και ΥΠΟΔΑΥΛΙΖΕΙ την πρόθεση του σχολείου να παραμένει ένας χώρος χωρίς επιθετικότητα εναντίον των ανθρώπων η εναντίον της περιούσιας του, ένας χώρος χωρίς ουσίες, όπλα, αποδιοργάνωση και διαταραχή.

 
 ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (BULLYING)

bully23

Όταν ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους εντός και εκτός του σχολείου.

 Ο θύτης αντλεί από την πράξη του κάποιο όφελος, όπως ευχαρίστηση, κύρος, υλικά αποκτήματα.

 Το θύμα δεν μπορεί να προστατέψει με ουσιαστικό και ριζικό τρόπο τον εαυτό του.

 

ΜΟΡΦΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

Σωματική : τραυματισμός ή απειλή τραυματισμούfighting-kids

Λεκτική (Φραστική) : ύβρεις, φραστικές επιθέσεις, προσβολές, απειλές, χρήση παρατσουκλιών

Εκφοβισμός με εκβιασμό : απόσπαση χρημάτων, προσωπικών αντικειμένων, εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις

Έμμεση ή κοινωνική : κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμων, άσκηση επιρροής σε ομάδα παιδιών ώστε να αντιπαθήσουν ένα άτομο, διάδοση φημών και ψεμάτων

Ηλεκτρονική : αποστολή υβριστικού υλικού μέσω κινητών, e-mail, MMS, SMS, και σχολίων σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (face book), παραποίηση προσωπικών δεδομένων (προφίλ)

Ρατσιστική : διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, κοινωνικής τάξης, οικονομικής κατάστασης, διαφορετικότητας, οικογενειακής κατάστασης

Σεξουαλική : υβριστικά σχόλια, σκίτσα με σεξουαλικό περιεχόμενο, άσεμνες χειρονομίες

 

Ο μαθητής σαν ΘΥΜΑ

  • Σχεδόν οι μισοί (1/2) μαθητές δήλωσαν ότι τους έχει ασκηθεί κάποιας μορφής βία, κυρίως από μαθητές του σχολείου
  • Το ένα πέμπτο (1/5) των μαθητών - κυρίως αγόρια - έχει απειληθεί κατά την έξοδό του από το σχολείο, κυρίως από άλλο μαθητή του συγκροτήματος
  • Θύματα της φραστικής βίας είναι κατά τι περισσότερο τα κορίτσια ενώ θύματα όλων των άλλων μορφών βίας είναι τα αγόρια

 

Διαπιστώσαμε ότι οι μαθητές ΔΕΝ αναφέρουν τα περιστατικά βίας που λαμβάνουν χώρα στο χώρο του σχολείου.

Όταν αποφασίζουν να μιλήσουν επιλέγουν?

  • Τους φίλους τους
  • Τους συμμαθητές τους και κατά ένα μικρό ποσοστό,
  • Τους γονείς τους

 

imagesCAJRI9FH1Οι μισοί από τους μαθητές που μίλησαν για το περιστατικό βίας δήλωσαν ότι η αναφορά του ΔΕΝ βοήθησε στη λύση του προβλήματος.

Επίσης, οι μισοί μαθητές δήλωσαν ότι όταν έχουν κάποιο πρόβλημα σχετικό με την προσωπική τους ασφάλεια ΔΕΝ απευθύνονται σε κάποιο/α καθηγητή/α τους.

 

Η πλειοψηφία των μαθητών δηλώνει ότι ΔΕΝ έχει πάρει ΠΟΤΕ μέρος σε πράξεις βίας στο σχολείο

Οι μαθητές που έχουν πάρει μέρος ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ σε πράξεις βίας είναι κυρίως αγόρια και κυρίως σε :

  • ανταλλαγές ύβρεων
  • ξυλοδαρμούς

 

Οι μαθητές που έχουν πάρει μέρος ΣΥΧΝΑ σε πράξεις βίας είναι κυρίως αγόρια και κυρίως σε :

  • ανταλλαγές ύβρεων
  • βανδαλισμοί (συνθήματα στους τοίχους, στα θρανία, κα)

 

Σύμφωνα με τους μαθητές, μόλις το 10% έχει τιμωρηθεί για τη συμμετοχή του σε πράξεις βίας, κυρίως με ωριαία αποβολή ή επίπληξη από τον καθηγητή της τάξης

 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ

Όταν ρωτήσαμε τους μαθητές αν υπάρχει βία στο σχολείο μας, μας είπαν ότι:

  • Το σχολείο ΔΕΝ είναι ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από βία και εκφοβισμούς
  • Το σχολείο ΔΕΝ είναι ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από άγχος και πιέσεις

 

Παρόλα αυτά το αισιόδοξο μήνυμα είναι ότι, σύμφωνα με τους μαθητές?

 

  • Το σχολείο ΕΧΕΙ ευαισθησία στην αντιμετώπιση των προβλημάτων των μαθητών και
  • Οι μαθητές ΔΕΝ δικαιολογούν την ύπαρξη βίας στο σχολείο

 

Το ένα τρίτο (1/3) των μαθητών δήλωσε ότι στο σχολείο υπάρχουν χώροι που ΔΕΝ είναι ασφαλείς.

 Οι χώροι αυτοί είναι:

  • Η πίσω αυλή του σχολείου
  • Οι τουαλέτες
  • Η αυλή

 

Ενώ, αντιθέτως, ο χώρος με τη μεγαλύτερη ασφάλεια :

  • Το γραφείο των καθηγητών

 

Η μορφή της βίας που τους έχει ασκηθεί είναι :

  • Φραστική
  • Άσεμνη Χειρονομία
  • Απειλή
  • Χειροδικία

 

Όταν η βία είναι φραστική κυρίως αφορά?

  • Τη σωματική διάπλαση τους (βάρος, ύψος)
  • Την εξωτερική τους εμφάνιση (ντύσιμο, χτένισμα)

 

ΛΥΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΑΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ?

  • Τιμωρία των θυτών
  • Αυστηρότερη τιμωρία από αυτές που ήδη επιβάλλονται
  • Αυστηρότερη επιτήρηση
  • Περισσότερη ασφάλεια-φύλαξη
  • Οι καθηγητές να ακούν και να συζητούν με τους μαθητές και ώστε να λύνονται τα προβλήματα με νουθεσία
  • Ενημέρωση σχολικής κοινότητας καθώς και γονέων (θυτών και θυμάτων) για το περιστατικό βίας και λύση του προβλήματος με συνεργασία όλων (καθηγητών και γονέων) και με θέσπιση κανόνων
  • Σεμινάρια, ομιλίες από ειδικούς, εκπαιδευτικά προγράμματα, επίσκεψη από ψυχολόγους για την ευαισθητοποίηση όλων σχετικά με το θέμα

 

 ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ?

Της Α? Τάξης ζητούν :

  • Αυστηρές ποινές
  • Αυστηρή αντιμετώπιση των περιστατικών βίας από το σχολείο

 

Της Β? Τάξης ζητούν :

  • Να δίνεται δεύτερη ευκαιρία στους θύτες
  • Τιμωρία μόνο στην περίπτωση επανάληψης του παραπτώματος
  • Πιο ελαστικές μορφές τιμωρίας (ανάλογες του παραπτώματος)
  • Ενημέρωση από ειδικούς, σεμινάρια, εκπαιδευτικά προγράμματα, ημερίδες για την ενδοσχολική βία

 

Της Γ? Τάξης ζητούν :

  • Κατάλληλες τιμωρίες (δίκαιες, επιεικείς)
  • Προστασία από τους εξωσχολικούς
  • Λύση χωρίς τιμωρίες

 

friendship-clip-art-1


Την παιδαγωγική ομάδα αποτελούν οι?

 Μαθητές :

Θεοδοσίου Γιάννης, Β2

Κερμελιώτη Ιωάννα, Β2

Κομίνη Αγγελική, Β2

Κομίνη Μαρία, Β2

Κομπογιάννης Στέλιος, Β2

Κούρτης Αλέξανδρος, Β2

Κωνσταντάρα Μαριάνθη, Γ2

Μακανίκα Σουμέλα, Γ2

Μάρκου Ελένη, Γ2

Σκοτεινιώτη Βαγγελίτσα, Β4

Στύλα Αλεξία, Β4

Ταμβάκη Καλλιόπη, Β4

 Καθηγητές :

Βούλγαρη Βάσω

Σαλιάρη Ιωάννα

Γαρουφαλής Σταύρος, Υπ/ντής

Ευχαριστούμε θερμά τους :

κ. Αγγελόπουλο Νίκο, Δ/ντή

κ. Κομίνη Γιώργο

stk-fgr6 Copyright: Βάσω Βούλγαρη, καθηγήτρια Πληροφορικής ΠΕ20-01 9ου Γυμνασίου Βόλου, Οκτώβρης 2012 stk-fgr6


Σύνδεση διαχειριστή       Εκτεταμένη διαχείριση