Δευτέρα 9 Μαΐου 2016
Παρουσίαση στη σχολική κοινότητα του προγράμματος Αγωγής Υγείας με τίτλο:
"To know us better (Ας γνωριστούμε καλύτερα).
Οι ανθρώπινες σχέσεις μέσα από το πρίσμα του Ελληνικού Κινηματογράφου."
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που εντάσσεται στη θεματολογία της Ψυχικής Υγείας και ιδιαίτερα ασχολήθηκε με:
- την κοινωνική συναισθηματική ανάπτυξη,
- την αυτοεκτίμηση, το αυτοσυναίσθημα, την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων,
- τις διαπροσωπικές σχέσεις,
- τις σχέσεις με τους γονείς,
- την ανάπτυξη δεξιοτήτων για αντιμετώπιση του θυμού, του άγχους και του φόβου,
- την εφηβεία, τις συμπεριφορές και τις αντιλήψεις,
- την ενεργητική ακρόαση,
- το σχολικό εκφοβισμό,
- την αλληλεγγύη και την προσφορά.
Η ανθρώπινη συμπεριφορά είναι ένα περίπλοκο φαινόμενο. Πολλές φορές προσπαθούμε να την ερμηνεύσουμε και να βρούμε την αιτία εξαιτίας της οποίας εκδηλώνεται. Η ερμηνεία είναι επιτακτική όταν έχουμε να κάνουμε με μια προβληματική συμπεριφορά όπως η επιθετική.
Οι επιδράσεις που δέχεται το παιδί από την οικογένεια, το σχολείο, τους συνομηλίκους, τα ΜΜΕ, τις κοινωνικές πιέσεις και τα πρότυπα, συμβάλει αποφασιστικά στη διαμόρφωση της επιθετικής συμπεριφοράς.
Η εμφάνιση και διατήρηση της θυματοποίησης σε ένα άτομο εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο θα επεξεργαστεί και θα την αντιμετωπίσει το παιδί ? θύμα του σχολικού εκφοβισμού. Το αίσθημα της ικανότητας ή ανικανότητας διαχείρισης προβληματικών καταστάσεων συντείνει στην αποτροπή ή στην κλιμάκωση της θυματοποίησης.
Η χαμηλή αυτοεκτίμηση του θύματος οδηγεί στην πεποίθηση ότι δικαίως του επιτίθενται οι θύτες του και με τη σειρά της η πεποίθηση αυτή οδηγεί σε παθητικότητα, απομόνωση και παραίτηση.
Η δράση στόχο είχε ο μαθητής να :
- Αναπτύξει την αυτοεκτίμηση του, το σεβασμό στην προσωπικότητα και στα δικαιώματα του άλλου.
- Αναπτύξει την ικανότητα του να δημιουργεί και να διατηρεί υγιείς σχέσεις και να καλλιεργεί τις ηθικές αξίες του.
- Να καλλιεργήσει την κριτική του σκέψη, τη δημιουργική αναζήτηση, να εμπλουτίζει τη φαντασία του.
Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία της η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων, κα Κική Δανιηλίδου. Την ευχαριστούμε πολύ για αυτό.
Τη Δευτέρα 7 Μάρτη 2016, το πρόγραμμά μας, σε συνεργασία με το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλο "Μαθαίνω να δικεκδικώ σωστά τα δικαιώματά μου" - Υπεύθυνος Προγράμματος ο κ.Κώστας Γιάνναρος - διοργανώσαμε ημερίδα με βιματικές δράσεις ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό, στην οποία συμμετείχε όλη η σχολική κοινότητα. Δείτε παρακάτω την αναλυτική παρουσίαση των εκδηλώσεων της ημερίδας.
Οι Δράσεις μας..
Την Τρίτη 15 Δεκέμβρη 2015 μοιράσαμε μια γλυκιά αγάπη (σπιτικά γλυκά που εμείς παρασκευάσαμε) στο Συσσίτιο του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Νέας Ιωνίας Βόλου.
Την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2016 συναντηθήκαμε με την ομάδα «Μαθαίνω να διεκδικώ σωστά τα δικαιώματά μου» για γνωριμία, τσάι, και συμπάθεια.
Τη Δευτέρα 7 Μαρτίου 2016 συνδιοργανώσαμε με την ομάδα «Μαθαίνω να διεκδικώ σωστά τα δικαιώματά μου» την εκδήλωση για την Πανελλήνια Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού.
Την Πέμπτη 31 Μαρτίου 2016 επισκεφθήκαμε το Χαμόγελο του Παιδιού στη Λάρισα.
Την Παρασκευή 8 Απριλίου 2016 συμμετείχαμε σε βιωματικό εργαστήριο στο 1ο Φεστιβάλ παιδικού και εφηβικού βιβλίου και γνωρίσαμε από κοντά τη συγγραφέα Ελένη Δικαίου.
Την Παρασκευή 22 Απριλίου 2016 συγκεντρώσαμε παιχνίδια και τα στείλαμε στο Χαμόγελο του Παιδιού για να μοιραστούν στα σπίτια του - Ευχαριστούμε τη μεταφορική εταιρεία Net Trans που ανέλαβε να μεταφέρει ΔΩΡΕΑΝ το (μεγάλο και βαρύ) δέμα στο Χαμόγελο του Παιδιού στη Λάρισα.
Δείτε μια σύντομη παρουσίαση των δράσεών μας:
Δείτε ένα βίντεο με όλες μας τις δράσεις:
Δείτε την αξιολόγηση του προγράμματος από τους μαθητές:
Την παιδαγωγική ομάδα αποτελούσαν οι μαθητές:
Βαλσάμη Αγγελική (Γ2), Βασιλάκου Βασιλική (Γ2), Δουλά Θεοφανία (Γ1), Κόκκαλη Αικατερίνη (Γ2), Κωνσταντίνου Γεωργία (Γ2), Μπιλιούρης Δημήτριος (Γ3), Νταλάνι Φιορεντίνα (Γ3), Ντόκα Μαγδαληνή (Γ4), Παπαευαγγέλου Ηλέκτρα (Γ3), Παπαμαργαρίτη Αλεξάνδρα (Β3), Παπουτσής Μάρκος (Γ4), Σάλιαρη-Δημητριάδη Ανδριάννα (Β3), Σεφέρης Λάμπρος (Γ4), Σταματίου Μαρία (Β3), Χατηκυριάκου Γεωργία (Β3), Χουσιάφη Βαρβάρα (Γ4), Χριστογιαννούλα Ιωάννα (Γ3).
Δευτέρα 7 Μάρτη 2016
Ημερίδα με βιωματικές δράσεις αφιερωμένη στην Πανελλήνια Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού
Το πρωί στην προσευχή η ομάδα διάβασε το κείμενο ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό που η ίδια είχε συντάξει και κάλεσε τους μαθητές να υπογράψουν, αν επιθυμούν, το ψήφισμα στο χώρο των εκδηλώσεων.
Η εκδήλωση αποτελούνταν από τρεις δραστηριότητες:
- η πρώτη έλαβε χώρα στην αίθουσα διδασκαλίας,
- η δεύτερη στην αίθουσα εκδηλώσεων και
- η τρίτη στα γήπεδα του σχολείου.
Πρώτη Δραστηριότητα: «Πως ονειρεύομαι την αίθουσά μου».
Χώρος: Η αίθουσα διδασκαλίας.
Εμψυχωτές/τριες: Αγγελική Βαλσάμη - Ελισάβετ Κίσσα, Βάσω Βασιλάκου - Κατερίνα Κατούνη, Θεοφανία Δουλά - Ζωή Γιάνναρου, Γωγώ Κωνσταντίνου - Ανθή Ματσούκα, Φιόρα Νταλάνι - Λάμπρος Σεφέρης, Ηλέκτρα Παπαευαγγέλου - Νίκος Στογιαννίδης.
Καλέσαμε τους μαθητές να συζητήσουν και να συμφωνήσουν τη διάταξη της σχολικής τάξης που επιθυμούν. Επίσης τους ζητήσαμε να συζητήσουν και να αποφασίσουν σχετικά με το τι λείπει και το τι θα ήθελαν να αλλάξουν στην αίθουσά τους, π.χ. Η/Υ, projector, αλλαγή χρώματος στους τοίχους, ντουλάπες, γκράφιτι, κ.α. Καταγράψαμε την ομαδική απόφαση σε ένα χαρτί.
Μετά τους αφήσαμε ελεύθερους να «στήσουν» τη διάταξη της τάξης που συμφώνησαν και να πάρουν οι ίδιοι και ο καθηγητής θέση στο χώρο. Κατόπι, στις νέες τους θέσεις, συζήτησαν για την εμπειρία και τα συναισθήματά τους και έγινε διάλογος με τον καθηγητή για το αν μπορούσε να γίνει πράξη η επιθυμία του τμήματος.
Τοποθετήσαμε σε σημείο που να βλέπουν όλοι οι μαθητές από τις νέες τους θέσεις 3 καρέκλες:
- Ζητήσαμε ένα εθελοντή να καθίσει στην πρώτη καρέκλα και να υποδυθεί το «Παιδί που ασκεί σχολικό εκφοβισμό». Ζητήσαμε να μας περιγράψει τον εαυτό του, τον χαρακτήρα του, τα βιώματά του, τις ανάγκες του και γιατί έχει αποφασίσει να φέρεται έτσι στο θύμα.
- Ζητήσαμε ένα δεύτερο εθελοντή να καθίσει στη δεύτερη καρέκλα. Του ζητήσαμε να υποδυθεί το «Παιδί που δέχεται το σχολικό εκφοβισμό», να μας περιγράψει τον εαυτό του, τον χαρακτήρα του, τα βιώματά του, τις ανάγκες του και γιατί πιστεύει ότι του ασκεί εκφοβισμό ο θύτης.
- Ζητήσαμε ένα τρίτο εθελοντή να καθίσει στην τρίτη καρέκλα. Του ζητήσαμε να υποδυθεί το «Παιδί που παρακολουθεί το σχολικό εκφοβισμό», να μας περιγράψει τον εαυτό του, τον χαρακτήρα του, τα βιώματά του, τις ανάγκες του, τι θέση κρατά ο ίδιος απέναντι στο γεγονός και πως αισθάνεται γι' αυτό.
Οι εθελοντές επέστρεψαν στη θέση τους ανάμεσα στους συμμαθητές τους. Τους ζητήσαμε να μας πουν πως ένιωσαν όταν υποδύονταν το ρόλο και πως ένοιωθαν μετά.
Ζητήσαμε από τα υπόλοιπα παιδιά να μας πουν πως ένιωσαν παρακολουθώντας τους συμμαθητές τους.
Δεύτερη Δραστηριότητα: Γωνιές.
Χώρος: Αίθουσα Εκδηλώσεων.
Πρώτη Γωνιά: «Θέλω - Δεν θέλω στη σχολική ζωή».
Εμψυχώτριες: Βαρβάρα Χουσιάφη ? Μάγδα Ντόκα
Κρεμάσαμε διαφανείς ζελατίνες, αφήνοντας ένα διάδρομο ανάμεσά τους. Η μία είχε τίτλο «ΘΕΛΩ» και η άλλη «ΔΕ ΘΕΛΩ». Οι μαθητές ζωγράφισαν, έγραψαν συνθήματα ή μηνύματα με χοντρούς μαρκαδόρους. Στο τέλος «ταξίδεψαν» ανάμεσα στις ζελατίνες διαβάζοντας τι έγραψαν τα άλλα παιδιά.
Δεύτερη Γωνιά: «Λέω ΟΧΙ».
Εμψυχώτριες: Κατερίνα Κόκκαλη - Εύα Αλμπανούδη
Τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδι ρόλων με θέμα «Λέω ΟΧΙ».
Χωρίσαμε τα παιδιά σε ομάδες Α και Β. Επιλέξαμε μια από τις περιπτώσεις κάθε φορά.
Α' Περίπτωση:
Στην Α ανήκει ο δανειστής και στη Β ο δανειζόμενος.
Ο Β ζητά χρήματα και ο Α δεν θέλει να του δανείσει. Και οι δύο προσπαθούν να πείσουν τον άλλο με κάθε τρόπο γι' αυτό που επιθυμούν. Οι ομάδες μπορούν να υποστηρίξουν τον εκπρόσωπό τους.
Β' Περίπτωση:
Μερικοί φίλοι θέλουν να κάνουν μια πλάκα σε ένα συμμαθητή σου και εσύ δε θέλεις να συμμετέχεις. Και οι δύο προσπαθούν να πείσουν τον άλλο με κάθε τρόπο γι' αυτό που επιθυμούν. Οι ομάδες μπορούν να υποστηρίξουν τον εκπρόσωπό τους.
Γ' Περίπτωση:
Είσαι στο σπίτι ενός φίλου και εκείνος επιμένει να καπνίσεις. Εσύ δε θέλεις. Και οι δύο προσπαθούν να πείσουν τον άλλο με κάθε τρόπο γι' αυτό που επιθυμούν. Οι ομάδες μπορούν να υποστηρίξουν τον εκπρόσωπό τους.
Ακολούθησε σύντομη συζήτηση για το πώς αισθάνθηκαν.
Τρίτη Γωνιά: «Πες μου κάτι να νοιώσω ωραία».
Εμψυχώτριες: Ιωάννα Χριστογιαννούλα - Ελένη Ρεχμάν-Κουκολέτσου
Τα παιδιά ήταν σε κύκλο. Κρατούσαν από μια κάρτα στην οποία είχαν γράψει το όνομά τους. Όσο έπαιζε μουσική οι κάρτες άλλαζαν χέρια. Όταν σταματούσε η μουσική το κάθε παιδί έγραφε στην κάρτα ένα θετικό στοιχείο για το παιδί στο οποίο ανήκε η κάρτα που κρατούσε. Αυτό θα έγινε τρεις φορές. Στο τέλος κάθε παιδί έπαιρνε την κάρτα του και διάβαζε δυνατά: «Είμαι ο/η... και οι συμμαθητές μου πιστεύουν για μένα ότι είμαι...».
Τέταρτη Γωνιά: «Δώσε τόπο στην οργή σου».
Εμψυχωτές/τριες: Δημήτρης Μπιλιούρης ? Κωνσταντίνα Λούπη
Με μουσική, χωρίς λόγια, μόνο με κίνηση και με το σώμα, οι δύο μαθητές της ομάδας καθοδήγησαν τους μαθητές σε μια κινησιολογική δραστηριότητα στο να αποβάλλουν το θυμό τους.
Πέμπτη Γωνιά: «Βγάλε μια φωτό με τους φίλους σου με θέμα: Βάλε τέλος στο Διαδικτυακό Εκφοβισμό!».
Εμψυχωτές/τριες: Μάρκος Παπουτσής, Σοφία Σωτηρίου
Αφού οι εμψυχωτές τους εξήγησαν τι εννοούμε με τον όρο Διαδικτυακό Εκφοβισμό, οι μαθητές συζήτησαν και αποφάσισαν το στήσιμό τους για τη λήψη φωτογραφίας με θέμα «Βάλε τέλος στο Διαδικτυακό Εκφοβισμό! (cyber bullying)».
Έκτη Γωνιά: «Δείξε μου εμπιστοσύνη».
Εμψυχώτριες: Αλεξάνδρα Παπαμαργαρίτη - Μαρία Σταματίου.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ζευγάρια. Ο ένας από κάθε ζευγάρι έδεσε τα μάτια του και ακούμπησε το χέρι του στον ώμο του άλλου και αφέθηκε να τον καθοδηγήσει στο χώρο. Μετά άλλαξαν θέσεις. Στο τέλος περιέγραψαν πως ένιωσαν.
Έβδομη Γωνιά: «Ψήφισμα 6ης Μαρτίου 2016 του 9ου Γυμνασίου Βόλου κατά του σχολικού εκφοβισμού».
Εμψυχώτριες: Γεωργία Χατζηκυριάκου, Ανδριάνα Σαλιάρη-Δημητριάδη
Στο χώρο των εκδηλώσεων, οι δύο μαθήτριες της ομάδας είχαν το κείμενο προς υπογραφή και ήταν έτοιμες να απαντήσουν σε απορίες που τυχόν προέκυπταν σε σχέση με το θέμα.
Το ψήφισμα υπέργαψαν 198 μαθητές.
Τρίτη Δραστηριότητα: «Ευγενής Άμιλλα».
Χώρος: Τα γήπεδα του σχολείου.
Έγιναν αθλοπαιδιές μεταξύ των μαθητών. Πέρα από τους παίχτες υπήρχαν οι ρόλοι των διαιτητών, των εποπτών και των προπονητών.
Φωτογράφοι:
Βάσω Βούλγαρη, Ιωάννα Δημητριάδη, Μάρκος Παπουτσής, Σοφία Σωτηρίου.
Ονοματεπώνυμα Μαθητών
????
Συμπεράσματα 7ης Μάρτη 2016
Πως ονειρεύομαι την αίθουσά μου
Τα παιδιά ανέδειξαν, πέρα από την ανάγκη αναβάθμισης (Η/Υ, projector, κ.α.), επισκευής (πόρτες, παράθυρα, κ.α.) ή και αντικατάστασης (θρανία, καρέκλες, κ.α.) της υπάρχουσας υλικοτεχνικής υποδομής, έντονα την επιθυμία τους για αλλαγή του τρόπου υλοποίησης της μαθησιακής διαδικασίας, μέσα από τη αλλαγή της υπάρχουσας διάταξης των θρανίων, σε πιο ισότιμες και ομαδοσυνεργατικές διατάξεις.
Βιωματικό παιχνίδι στην αίθουσα
Τα παιδιά βιώνοντας τους τρεις κεντρικούς ρόλους ενός συμβάντος σχολικού εκφοβισμού (θύτης, θύμα, παρατηρητής) αντιλήφθηκαν τη συναισθηματική πίεση και φθορά που αυτοί προκαλούν και κατανόησαν την ανάγκη εύρεσης γόνιμων τρόπων διαχείρισής του.
Δράση: Θέλω - Δεν θέλω στη σχολική ζωή
Η ελεύθερη έκφραση και αυτενέργεια των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον αποτελεί πρωταρχική και κυρίαρχη επιθυμία τους.
Δράση: Λέω ΟΧΙ
Τα παιδιά ουσιαστικά δεν αναγνωρίζουν το δικαίωμά τους να αρνούνται να πράξουν κάτι που είναι ενάντια στις αξίες και στα πιστεύω τους.
Δράση: Αθλοπαιδιές
Στις αθλοπαιδιές αναδείχθηκαν η χαρά και η ικανοποίηση για το παιχνίδι που προσφέρει η συνύπαρξη στην ομάδα μαθητών διαφορετικού φύλου και ικανοτήτων, όταν δεν κυριαρχεί η δίψα για νίκη με κάθε τίμημα.
Εξαγωγή συμπερασμάτων 7ης Μάρτη 2016:
Βάσω Βούλγαρη,
Υπεύθυνη προγράμματος «To know us better» και
Κώστας Γιάνναρος,
Υπεύθυνος προγράμματος «Μαθαίνω να διεκδικώ σωστά τα δικαιώματά μου».