ΟΔΟΝΤΩΤΟΣ
Ο Οδοντωτός σιδηρόδρομος είναι έργο του Χαρίλαου Τρικούπη.
Η σύμβαση της κατασκευής της γραμμής υπογράφηκε το 1889 και η κατασκευή της τελείωσε επτά χρόνια μετά. Ο σχεδιασμός της γραμμής έγινε από Γάλλους τεχνικούς. Το έργο ήταν πολύ δύσκολο λόγω του δύσβατου του εδάφους. Στις 10 Μαρτίου 1896 το τρένο πραγματοποίησε το πρώτο του δρομολόγιο.
Η διαδρομή ξεκινά από το Διακοφτό διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού περνά το χωριό Ζαχλωρού και καταλήγει στα Καλάβρυτα.
Ο Οδοντωτός σιδηρόδρομος, έργο του Χαρίλαου Τρικούπη, ξεκίνησε να κατασκευάζεται με την υπογραφή της σύμβασης το 1889 και ολοκληρώθηκε επτά χρόνια αργότερα. Η νέα, σύγχρονη αμαξοστοιχία του Οδοντωτού, διαθέτοντας «υπερσύγχρονα» βαγόνια, χαρίζει μια συναρπαστική διαδρομή στους επιβάτες της.
Πληροφοριακά, πρόκειται για το στενότερο οδοντωτό στον κόσμο, με το πλάτος της γραμμής να φτάνει μόλις τα 75 εκατοστά γεγονός που την καθιστά ως τη στενότερη γραμμή της Ευρώπης. Διανύει 22,4 χιλιόμετρα διαδρομής και αναρριχάται σε υψόμετρο 720 μέτρων. Το δρομολόγιο διαρκεί περίπου μία ώρα, ενώ ο συρμός έχει σταθμό αναχώρησης το Διακοφτό, συνεχίζει διασχίζοντας το φαράγγι του Βουραϊκού και το χωριό Ζαχλωρού, με σταθμό άφιξης τα Καλάβρυτα.
Στη διαδρομή πραγματοποιούνται δύο επιπλέον ενδιάμεσες στάσεις, στο Μεγάλο Σπήλαιο και στην Κερπινή. Το μήκος του δικτύου είναι στο σύνολό του 22.320 μέτρα, με μέγιστη ταχύτητα τα 40χμ, ενώ το μήκος των οδοντωτών τμημάτων φτάνει τα 3.400 μέτρα, με μέγιστη ταχύτητα μόλις τα 12χμ ανά ώρα. Επιπλέον τεχνικά έργα της γραμμής είναι οι τοίχοι αντιστήριξης, 3 λίθινες επενδύσεις επιχωματώσεων, 6 σήραγγες, 25 μεταλλικές γέφυρες με 10-70 μέτρα άνοιγμα, 15 μεταλλικές γέφυρες 3-10 μέτρων άνοιγμα, 9 λίθινες γέφυρες με τόξα 4-10 μέτρων, ακόμα και ανοιχτές από το ένα τοίχωμα σήραγγες λαξεμένες στο βράχο, λίθινες κάμαρες για την διευθέτηση των υδάτων και φυσικοί κομψοί σταθμοί, φυλάκια και υδατόπυργοι. Όλα τα παραπάνω αποτελούν δείγματα εξαιρετικής βιομηχανικής αρχιτεκτονικής. Πρόκειται για ένα μικρό θαύμα το οποίο κατόρθωσε να βγάλει από την απομόνωση την περιοχή γύρω από τον Βουραϊκό λόγω του δύσβατου εδάφους. Εξαιτίας της σπουδαιότητας και της μοναδικότητας των τεχνικών έργων, το Υπουργείο Πολιτισμού, κατόπιν σχετικής γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων, κήρυξε τον Οδοντωτό σιδηρόδρομο και όλες τις εγκαταστάσεις του (σταθμοί, φυλάκια, τεχνικά έργα) διατηρητέο τεχνικό μνημείο, με ζώνη προστασίας 20 μέτρων εκατέρωθεν του άξονα της γραμμής.
Καθώς ταξιδεύει κανείς με το συγκεκριμένο τρένο, σαγηνεύεται από την ομορφιά των υπέροχων κατανυκτικών τοπίων και της μοναδικής θέας που προσφέρει. Δημιουργείται στους ταξιδιώτες ένα συναίσθημα απεραντοσύνης και γαλήνης, καθώς ο συρμός περνά μέσα από αλλεπάλληλες λαξεμένες στο βράχο στοές και σπηλιές με απίστευτους σταλαγμίτες.
Ο φυσικός πλούτος, οι παραδοσιακοί οικισμοί και τα κρυστάλλινα νερά των καταρρακτών μαγεύουν τους επιβάτες. Το ταξίδι στον εκάστοτε προορισμό μετατρέπεται σε ταξίδι μέσα στη φύση και προκαλεί μια μοναδική εναρμόνιση με το περιβάλλον. Μέσα από τη συγκεκριμένη διαδρομή οι ταξιδιώτες γνωρίζουν το βόρειο τμήμα της Πελοποννήσου και καθηλώνονται από το δέος που τους προκαλούν οι απαράμιλλης ομορφιάς διαδοχικές εικόνες.
Η πορεία διανθίζεται από φυσικές «πινελιές» ανεπανάληπτων χρωματικών συνδυασμών που παραπέμπουν σε ονειρικές παραστάσεις, και το ταξίδι φαντάζει παραμυθένιο. Πρόκειται για μία ειδυλλιακή εμπειρία κατάλληλη για κάθε εποχή του έτους. Τα χιονισμένα Καλάβρυτα τον χειμώνα και το ηλιόλουστο Διακοπτό την άνοιξη ενδείκνυνται για κάθε είδους εξορμήσεις.
Σημαντικός σταθμός στο διάβα του Οδοντωτού είναι οι Τρικλιές, τόπος με πλούσια βλάστηση και καταρράκτες. Κατόπιν συναντάμε τις Πόρτες, το πιο στενό σημείο της διαδρομής. Το τρένο περνάει μέσα από σήραγγα, στις εισόδους της οποίας βρίσκονται τοποθετημένες δύο μεγάλες, σκουριασμένες πια, πόρτες. Επόμενος σταθμός η Ζαχλωρoύ, στην οποία τα τρεχούμενα νερά του ποταμού σε συνδυασμό με τα τεράστια πλατάνια συνθέτουν μια αξέχαστη εικόνα. Από τη Ζαχλωρού, υπάρχει η δυνατότητα να περπατήσει κανείς μέχρι το μοναστήρι του Μεγάλου Σπηλαίου. Συνεχίζοντας το ταξίδι με τον Οδοντωτό, περνάμε από το σταθμό της Κερπινής, προτού καταλήξουμε στα Καλάβρυτα. Μια πόλη της οποίας το όνομα σημαίνει “καλά νερά” και η ιστορία της συναντά τα μαγευτικά τοπία. Από τη μία πλευρά η συμμετοχή στην Επανάσταση του 1821 και η καταστροφή από τους Γερμανούς το 1943 και από την άλλη η φυσική ομορφιά έχουν σημαδέψει αυτόν τον τόπο.
Ο ρόλος του Οδοντωτού ως συγκοινωνιακό μέσο ενισχύει την προβολή της περιοχής και ενδυναμώνει την εικόνα της στους επισκέπτες. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο ρόλος του βρίσκεται σε πλήρη εναρμόνιση με το φυσικό περιβάλλον της περιοχής και είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τους πολίτες, τους εργαζόμενους σ΄ αυτόν και όλους όσους τον επιλέγουν ως μέσω μεταφοράς τους, με δεσμούς ιστορικούς, οικονομικούς και συναισθηματικούς.
Η διαδρομή διαρκεί περίπου 1 ώρα. Απολαύστε το σχετικό Βίντεο (συνοδεία “παραδοσιακών” ακουσμάτων)…
ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΔΟΝΤΩΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ
Από Καλάβρυτα προς Διακοπτό:
08:10, 10:30, 13:20 & 15:50
Από Διακοπτό προς Καλάβρυτα:
06:55, 09:20, 11:45 & 14:30