ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Μελανόμορφος ρυθμός πρώιμη περίοδος

Κλειτίας, αγγείο Francois, α' πλευρά, Το κυνήγι του Καλυδωνίου κάπρου


 

Ελικωτός κρατήρας, 570-565 π.Χ. Ύψος 66 εκ., Φλωρεντία, Museo Archeologico Etrusco.

 

Όλο το αγγείο είναι διακοσμημένο σε έξι ζώνες.

Στην α ζώνη της α' πλευράς εικονίζεται το κυνήγι του Καλυδωνίου κάπρου.

Στην α' ζώνη της β' πλευράς εικονίζεται ο χορός μετά την εξόντωση του Μινώταυρου.

Στη β' ζώνη της α΄ πλευράς εικονίζεται η αρματοδρομία προς τιμή του νεκρού Πατρόκλου.

Στη β' ζώνη της β' πλευράς παριστάνεται η Κενταυρομαχία.

Στη γ' ζώνη της α'  και β' πλευράς εικονίζεται ο γάμος του Πηλέα με τη Θέτιδα.

Στη δ' ζώνη της α' πλευράς εικονίζεται η καταδίωξη του Τρωίλου από τον Αχιλλέα έξω από τα τείχη της Τροίας

 

α ζώνη της α' πλευράς:  εικονίζεται το κυνήγι του Καλυδωνίου κάπρου.

 

Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Μελανόμορφη, Κλειτίας, αγγείο Francois

 

 

Στη μέση παριστάνεται ο κάπρος που κινείται προς τα αριστερά, ενώ γύρω του προσπαθούν να τον κτυπήσουν 19 κυνηγοί με ακόντια, δόρατα, βέλη και πέτρες. Κάτω από τον κάπρο βρίσκονται ήδη νεκροί, ένα μαύρο σκυλί, (ΟΡΜΕΝΟS), κι ένας κυνηγός, ο Αγκαίος (ANTAIOS). Ο κάπρος είναι χτυπημένος από τέσσερα βέλη κι ένα άσπρο σκυλί έχει πηδήξει στην πλάτη του και του δαγκάνει το λαιμό (ΜΑΡΨΑS). Αριστερά από τον κάπρο διακρίνονται το ζευγάρι του Πηλέα και του Μελέαγρου (PELEVS MELEAΓΡΟS). Ο Πηλέας είναι αγένειος ενώ ο Μελέαγρος γενειοφόρος. Φορούν κοντούς χιτώνες και δέρματα ζώων. Πίσω τους ακολουθούν το ζευγάρι του Μελανίωνα και της Αταλάντης (MELANION, ATALATE), της μοναδικής γυναίκας στην παράσταση, ζωγραφισμένης με άσπρο χρώμα. Η Αταλάντη φέρει στην πλάτη της φαρέτρα, μιας και, σύμφωνα με το μύθο, ήταν η πρώτη που έριξε βέλος στον κάπρο. Πίσω βρίσκεται καθιστός ένας τοξότης, ο Ευθύμαχος (EYΘΥΜΑΧΟS), φορώντας ένα ψηλό και μυτερό καπέλο. Στο βάθος διακρίνεται ένας δεύτερος μαύρος σκύλος (MEΘEΠON). Ακολουθεί ο Θώραξ (ΦΟΡΑΧS) με τον Άντανδρο (ANTANDPOS) και ο Αρπαλέας (APΠΥLEA) με τον Αρίστανδρο (APISTANDPOS. Ο Αρίστανδρος ρίχνει πέτρα, ενώ οι άλλοι τρεις κρατούν δόρατα. Κάτω από του τελευταίους τέσσερις βρίσκεται ένα άσπρο σκυλί, ο Λάμπρος (LABPOS).

Ο Αγκαίος είναι γιος του Λυκούργου και πήρε μέρος στην Αργοναυτική εκστρατεία.

Δεξιά από τον κάπρο παριστάνεται ο Κόραξ, ο μαύρος σκύλος που δαγκάνει τον κάπρο (ΚΟΡΑΧS) και πίσω του το ζευγάρι των Διόσκουρων, ο Κάστωρ και ο Πολυδεύκης (ΚΑΣΤΟΡ, ΠΟLΥΔΕΥΚΕΣ). Ακολουθούν ο Άκαστος (AKASTOS) και ο Άδμητος (ΑSΜΕΤΟS). Η στάση τους είναι σχεδόν παρόμοια με εκείνη της Αταλάντης. Ανάμεσα στα δύο πρώτα ζευγάρια προβάλει ένας άσπρος σκύλος, ο Εγέρτης (ΕΓΕΡΤΕS). Ακολουθεί ένας καθιστός τοξότης, όπως και στην αριστερή πλευρά, με την επιγραφή ΚΙΜΕΡΙΟΣ.  Πίσω του έρχονται ο Αντίμαχος (ANTIMAXOS) και ο Σίμων (SIMON), φορώντας πέτασους. Στο βάθος διακρίνεται ένα άσπρο σκυλί, ο Εύβολος (EYBOLOS) Άλλος ένας καθιστός τοξότης και τέλος ο Παυσιλέων και ο Κυνόρτας (ΠΑΥΣΙLΕΟΝ, ΚΥΝΟΡΤΕΣ).

Δεξιά και αριστερά της σύνθεσης εικονίζονται σφίγγες.

Ο Άκαστος είναι γιος του Πελία, του βασιλιά της Ιωλκού. Πήρε μέρος και στην Αργοναυτική εκστρατεία.

Ο Άδμητος είναι γιος του Φέρητα και ήταν βασιλιάς των Φερών στη Θεσσαλία. Πήρε κι αυτός μέρος στην Αργοναυτική εκστρατεία.

Ο Κυνόρτας, Λάκωνας ήρωας, είναι γιος του Αμύκλα, που με τη σειρά του ήταν γιος του Λακεδαίμονα.

Συνολικά στη σύνθεση εικονίζεται 19 άνδρες (ο ένας απ' αυτούς σκοτωμένος), 1 γυναίκα, η Αταλάντη, 7 σκύλοι (3 άσπροι και τέσσερις μαύροι) και ο κάπρος.

 

Επιστροφή στην αρχική σελίδα του αγγείου

 

Περισσότερες φωτογραφίες μπορείτε να βρείτε στο Perseus