ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Μελανόμορφος ρυθμός πρώιμη περίοδος

Κλειτίας, αγγείο Francois α' πλευρά, Η καταδίωξη του Τρωίλου


 

Ελικωτός κρατήρας, 570-565 π.Χ. Ύψος 66 εκ., Φλωρεντία, Museo Archeologico Etrusco.

 

Όλο το αγγείο είναι διακοσμημένο σε έξι ζώνες.

Στην α ζώνη της α' πλευράς εικονίζεται το κυνήγι του Καλυδωνίου κάπρου.

Στην α' ζώνη της β' πλευράς εικονίζεται ο χορός μετά την εξόντωση του Μινώταυρου.

Στη β' ζώνη της α΄ πλευράς εικονίζεται η αρματοδρομία προς τιμή του νεκρού Πατρόκλου.

Στη β' ζώνη της β' πλευράς παριστάνεται η Κενταυρομαχία.

Στη γ' ζώνη της α'  και β' πλευράς εικονίζεται ο γάμος του Πηλέα με τη Θέτιδα.

Στη δ' ζώνη της α' πλευράς εικονίζεται η καταδίωξη του Τρωίλου από τον Αχιλλέα έξω από τα τείχη της Τροίας

 

δ' ζώνη της α' πλευράς: εικονίζεται η καταδίωξη του Τρωίλου από τον Αχιλλέα έξω από τα τείχη της Τροίας

 

Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Μελανόμορφη, Κλειτίας, αγγείο Francois

Σύρτε το ποντίκι πάνω στην εικόνα για να αναγνωρίσετε τις μορφές.

 

Στο κέντρο της σύνθεσης διακρίνεται από τον Αχιλλέα μόνο το δεξί του πόδι. Από το διασκελισμό του ποδιού του συμπεραίνεται το γρήγορο τρέξιμό του (ωκύπους). Μπροστά του βρίσκεται έφιππος ο καταδιωκόμενος Τρωίλος. Κρατά στα χέρια του δύο δόρατα και οδηγεί κι ένα δεύτερο άλογο που καλπάζει δίπλα του. Προπορεύεται η αδερφή του Πολυξένη, που έχει ρίξει ήδη την υδρία με την οποία θα έπαιρνε νερό από την κρήνη Πριήνη, στην οποία έστησε ενέδρα ο Αχιλλέας στον Τρωίλο. Πίσω από τον Αχιλλέα στέκεται η Αθηνά φορώντας πέπλο και ιμάτιο. Ακολουθεί ο Ερμής, που κρατά στο δεξί του χέρι το κηρύκειο, φορώντας στο κεφάλι του τον πέτασο. Κοιτά προς τα πίσω, προς τη Θέτιδα, τη μητέρα του Αχιλλέα. Πίσω από τη Θέτιδα βρίσκεται μια Τρωαδίτισσα, η Ροδία, που έχει σηκωμένα τα δυο της χέρια, εκφράζοντας έτσι το φόβο της για όσα βλέπει. Στ' αριστερά βρίσκεται η κρήνη με κρουνούς δυο λεοντοκεφαλές. Κάτω από τον πρώτο κρουνό βρίσκεται μια υδρία, ενώ κάτω από το δεύτερο ένας νεαρός Τρωαδίτης τοποθετεί μια άλλη υδρία. Πίσω από την κρήνη πλησιάζει ο Απόλλων, εντελώς δυσαρεστημένος με όσα διαδραματίζονται.

Στα δεξιά της σύνθεσης εικονίζονται τα τείχη της Τροίας. Από μια ανοιχτή πύλη παρακολουθούν τα γεγονότα ο Έκτορας και ο Πολίτης. Τέλος, μπροστά από τα τείχη ο Πρίαμος, καθιστός σε μια πέτρα βλέπει μαζί με το φίλο του Αντήνορα το μοιραίο τέλος του γιου του.

 

Επιστροφή στην αρχική σελίδα του αγγείου

 

Περισσότερες φωτογραφίες μπορείτε να βρείτε στο Perseus