Η Ε.Ε. και τα δικαιώματα του παιδιού

Σεπτεμβρίου 14, 2014 in Ε. Π. στο Νότιο Αιγαίο by Νεκτάριος Φαρασόπουλος

Σχολική Μονάδα: 5ο Δημοτικό Σχολείο Πόλεως Ρόδου
Τάξη: Α
Συμμετέχων Εκπαιδευτικός: Ειρήνη – Ανθή Παπαζαχαρίου
Πρόγραμμα: Teachers4Europe
Όνομα Δράσης: Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα δικαιώματα του παιδιού
Σχολικό Έτος: 2013 ? 2014

Το πρόγραμμα ?Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα δικαιώματα του παιδιού ? αποτελείται από μια σειρά δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν στην Α? Τάξη του 5ου ΔΣ Πόλεως Ρόδου και συμμετείχαν συνολικά 17 μαθητές/τριες. Το πρόγραμμα αυτό σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε κατά την περίοδο Φεβρουάριος – Απρίλιος 2014 στα πλαίσια της εκπαιδευτικής δράσης με τίτλο «Teachers4Europe».
Η χώρα μας είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 1981, αλλά ελάχιστοι γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και ιδιαίτερα τα παιδιά. Με την υλοποίηση του προγράμματός μας προσπαθήσαμε να γνωρίσουμε εμείς και οι μαθητές/τριες μας τα δικαιώματά τους μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να γίνουν αυριανοί ενεργοί Ευρωπαίοι πολίτες έχοντας αποκτήσει γνώσεις, στάσεις και δεξιότητες που θα τους είναι χρήσιμες. Το πρόγραμμά μας υλοποιήθηκε χρησιμοποιώντας τη διαθεματική προσέγγιση αφού εμπλέκονται τα γνωστικά αντικείμενα της γλώσσας, των μαθηματικών, των εικαστικών, της πληροφορικής, της ιστορίας και της γεωγραφίας. Τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες, ήρθαν σε επαφή με τις χώρες, την ιστορία, τα σύμβολα και τις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσα από δραστηριότητες με παιγνιώδη μορφή.

Σκοπός του προγράμματος ήταν οι μαθητές/τριες και αυριανοί ενεργοί Ευρωπαίοι πολίτες να γνωρίσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση, την ιστορία της και να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τα δικαιώματα του παιδιού μέσα σ” αυτήν, ώστε να μπορέσουν αργότερα να ασκήσουν τα αντίστοιχα δικαιώματά τους.

Το πρόγραμμα τελείωσε μέσα σε ένα γενικό κλίμα χαράς και ικανοποίησης. Οι μαθητές/τριες γνώρισαν την ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα σύμβολά της και μελέτησαν τα δικαιώματα του παιδιού. Τους δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσουν το χώρο των μελλοντικών τους δραστηριοτήτων (πχ. σπουδές, εργασία, κ.ά.), ενώ απέκτησαν ενδιαφέρον γι” αυτόν. Ανέπτυξαν ικανότητες και διαμόρφωσαν στάσεις, αξίες και συμπεριφορές ώστε να κατανοήσουν τη σημασία συνύπαρξης και συνεργασίας των ευρωπαίων πολιτών στον κοινό ευρωπαϊκό χώρο.
Η μάθηση πραγματοποιήθηκε μέσα από βιωματικές δράσεις και προωθώντας τη συνεργατική μάθηση (εργασία σε ανομοιογενείς ομάδες των 4 ατόμων) οι μαθητές/τριες απέκτησαν γνώσεις, υιοθέτησαν στάσεις και αξίες με τρόπο φυσικό και αβίαστο. Σημαντική ήταν η χρήση των νέων τεχνολογιών στην επίτευξη των μαθησιακών στόχων του προγράμματος. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος όλοι οι συμμετέχοντες αισθάνθηκαν ότι είχαν συμβάλει εξίσου και μοιράστηκαν με την ίδια χαρά την ικανοποίηση της υλοποίησης. Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές/τριες:

  • έφτιαξαν μια αφίσα και ένα παζλ με θέμα την «Αρπαγή της Ευρώπης»,
  • έφτιαξαν μια αφίσα κολάζ με τα σύμβολα της Ε.Ε.,
  • δημιουργήσαμε μια ψηφιακή αφίσα με τα σύμβολα της Ε.Ε. χρησιμοποιώντας το glogster.edu.
  • κατασκεύασαν μια ομαδική σημαία Ε.Ε. και μια ατομική,
  • έγραψαν και εικονογράφησαν ένα βιβλίο με τίτλο «Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα δικαιώματα του παιδιού»,
  • δημιούργησαν τα δικά τους κόμικς (στην ελληνική και γαλλική γλώσσα),
  • κατασκεύασαν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι τρίλιζα με τα χρώματα της Ε.Ε.,
  • δημιούργησαν μια ταινία μικρού μήκους σχετικά με την Ε.Ε. και τα δικαιώματα του παιδιού. Τίτλος της ταινίας είναι: «Ένα σχολείο για τις μαργαρίτες».

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα μπορείτε να βρείτε στο ηλεκτρονικό περιοδικό της τάξης και στην επίσημη σελίδα του προγράμματος Teachers4Europe.