Παίξτε το παιχνίδι μας

enter

 

 

Η Συμμετοχή μας στον 4ο πανελλήνιο διαγωνισμό πρωτοπόρων δασκάλων

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

  

blogspot stats

"Πάμε βόλτα στα Χανιά  ... στο χώρο και στο χρόνο"

Εμείς θα προσπαθήσουμε να δούμε την Iστορία 

                                        μέσα από τα σημάδια που άφησε στη δική μας πόλη.  

                                     Οι πλατείες της, τα ονόματα των δρόμων, τα μνημεία…

                                  θα μας ξεδιπλώσουν την ιστορία της.

                     Βέβαια, δεν είναι δυνατόν να τα πούμε όλα.

                                      Τα υπόλοιπα αφήνουμε να τα ανακαλύψετε μόνοι σας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

Μπήκαμε στη μηχανή του χρόνου και μεταφερθήκαμε στην εποχή της Τουρκοκρατίας.  Ακολουθήστε μας μέσα από τον Χάρτη  της πόλης μας στο φανταστικό μας ταξίδι.

Ξεναγηθείτε στα μνημεία της πόλης μας και στην τοπική ιστορία αφού πρώτα μας βρείτε στο  Χάρτη 

Για την εργασία μας

Πρόγραμμα τοπικής ιστορίας

 

 

Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας είχε από την αρχή στόχο να παρουσιαστεί στη σχολική γιορτή για την επέτειο της 25ης Μαρτίου 1821

Χωρίστηκε σε τρεις φάσεις. Στην πρώτη φάση τα παιδιά, ξεκινώντας από γνωστικές συγκρούσεις που αφορούν καταστάσεις της πόλης τους (π.χ. η εκκλησία του Αγ. Νικολάου έχει αριστερά της καμπαναριό και δεξιά της μιναρέ), έκαναν υποθέσεις για τις αιτίες και άντλησαν πληροφορίες μέσα από προεπιλεγμένο  έντυπο αλλά και ηλεκτρονικό τύπο.

Στη δεύτερη φάση τα παιδιά ασχολήθηκαν με τη βιντεοσκόπηση (βιντεοσκόπησαν μνημεία της πόλης, δραματοποιημένα αποσπάσματα από ιστορικά ριζίτικα τραγούδια, δημοσκόπηση,… ). Συμμετείχαν στο μοντάζ, στη δημιουργία διαφανειών (στο Power Point ) και προετοίμασαν την παρουσίαση της σχολικής εκδήλωσης.

Στην τρίτη φάση το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την παρουσίασή του, η οποία στηρίχθηκε τόσο στη ζωντανή επί σκηνής αφήγηση, όσο και στη χρήση των σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων (π.χ., τον Η/Υ και το βιντεοπροβολέα).

·         Εισαγωγή

 ·         Ιστορικό και επεξήγηση εφαρμογής

 ·         Μεθοδολογία

 ·         Αποτελέσματα/παραδείγματα εφαρμογών

  ·         Σχόλια

 ·         Βιβλιογραφία

Σχέδιο σεναρίου διδασκαλίας στην τοπική ιστορία με τη χρήση ΤΠΕ ppt Word

"Το Ξυλαργάστηρο"

  Περπατάμε στους δρόμους της παλιάς πόλης αναζητώντας το τρομερό Ξυλαργάστηρο. Αυτά που διαβάζουμε μας  αναστατώνουν, αλλά το χειρότερο από όλα είναι όταν μπαίνουμε στην Μηχανή του χρόνου.

Μεταφερθείτε στο Χάρτη της πόλης μας, βρείτε το Ξυλαργάστηρο και δείτε το βίντεο των μαθητών του 12ου Δημ. Σχ. Χανίων

Παραλειπόμενα 2006-2007

 

 

 

Παραλειπόμενα 2005-2006

 

 

Πλατεία 1821

Βρεθήκαμε στην Πλατεία 1821 της πόλης μας περιηγηθήκαμε στον ναό του Αγίου Νικολάου. Μεταφερθείτε στοΧάρτη  και βρείτε την ομάδα μας  

Γιαλί Τζαμί

Βρεθήκαμε  στο Γιαλί Τζαμί και διαφωνήσαμε για ένα ιστορικό θέμα. Μεταφερθείτε στο Χάρτη της πόλης μας, βρείτε το  Γιαλί Τζαμί και δείτε το βίντεο των μαθητών του 12ου Δημ. Σχ. Χανίων  

 

Κατά την διάρκεια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων τοπικής ιστορίας γυρίστηκαν 12 βίντεο συνολικής διάρκειας περίπου 120 λεπτών, (δημοσκόπηση, περιήγηση στην πόλη, δραματοποιημένα τραγούδια για το Δασκαλογιάννη και τη μάχη στο Θέρισο) καθώς και δύο βίντεο με τα παραλειπόμενα των γυρισμάτων.

 

"Αϊντέστε  σεις οι Καστρινοί..."

Δραματοποιημένο ιστορικό τραγούδι γυρισμένο από μαθητές της Δ΄ δημοτικού του 18ου Δ. Σ. Χανίων 2005-2006

 

 

 

 

 

 

Αϊντέστε... Hip Hop 

Οι μαθητές της Στ τάξης του 12ου Δημ. Σχ. Χανίων τραγουδάνε στην πλατεία 1866 παραλλαγή του ιστορικού τραγουδιού σε ρυθμό Hip Hop

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο "Κουμπές" και ο "Τεκές των Μεβλεβήδων" Βιντεοσκοπήσαμε ένα μικρό γκάλοπ, ανάμεσα στους συμμαθητές αλλά και τους δασκάλους και τους περίοικους, σχετικά με το αν γνωρίζουν τι ήταν παλαιότερα ο «Κουμπές» ( ένα μουσουλμανικό μνημείο της γειτονιάς του σχολείου μας, από το οποίο πήρε και το όνομά της η συνοικία αυτή, και το οποίο λειτουργεί σήμερα σαν ψησταριά), καθώς και ο τεκές των Μεβλεβήδων (μουσουλμανικό μοναστήρι) και οι δερβίσηδες, δείτε τι μας απάντησαν, έχει ... ενδιαφέρον

 

 

Δασκαλογιάννης

Μπροστά στο άγαλμα του Δασκαλογιάννη χορεύουμε πεντoζάλι, λέγεται ότι γράφτηκε για την επανάσταση του Δασκαλογιάννη, και δραματοποιούμε το ιστορικό τραγούδι το οποίο τραγούδησε ένας αγράμματος τυροκόμος από τα Σφακιά.   Μεταφερθείτε στο Χάρτη της πόλης μας, βρείτε την οδό Δασκαλογιάννη  και δείτε το βίντεο των μαθητών του 12ου Δημ. Σχ. Χανίων

Τουρκοκρητικοί 

Από την εποχή κιόλας του Κρητικού Πολέμου (1645-1669), οργανώθηκε, στην Κρήτη, μια ισχυρή μουσουλμανική κοινωνία αποτελούμενη, σχεδόν αποκλειστικά, από Τουρκοκρήτες, Έλληνες, στην καταγωγή, μουσουλμάνους. Οι υπόλοιποι ΄Ελληνες, που παρέμεναν χριστιανοί, αντιμετώπιζαν με περιφρόνηση και εχθρότητα τους εξισλαμισμένους. Θεωρούσαν ότι «τούρκεψαν» και τους αποκαλούσαν «Τούρκους», εννοώντας ότι πρόδωσαν την πατρογονική πίστη αλλά και οι «γνήσιοι» Τούρκοι δεν τους είχαν σε μεγάλη υπόληψη και τους αποκαλούσαν «μουρτάτες» επειδή δεν ακολουθούσαν πιστά τις επιταγές του Κορανίου.

 

 

            

                                

Σχετικά θέματα

 

Ενδυμασία

Η ενδυμασία χριστιανών και μουσουλμάνων Κρητικών διέφερε σε ορισμένα στοιχεία, ωστόσο κατά βάθος παρέμενε η ίδια. Ας κάνουμε μια χρονική αναδρομή στην ενδυμασία των Κρητών για να δούμε πώς προέκυψε η κρητική ενδυμασία.


 

 

 

      

  

Τουρκοκρητικές                   Τουρκοκρητικοί                   Χριστιανοί Κρητικοί

 Σχετικά θέματα

Γυναικεία μουσουλμανική φορεσιά

βράκα_σαλβάρι

Μουσική και Μουσικοί

Οι Τουρκοκρητικοί, με συνοδεία των μουσικών οργάνων λύρας, λαγούτου και μπουλγάρι (είδος τρίχορδου μπουζουκιού), χόρευαν τους ίδιους χορούς που χόρευαν και οι χριστιανοί κάτοικοι της Κρήτης, τραγουδούσαν τους ίδιους περίπου σκοπούς, χωρίς τη συντροφιά γυναικών. Πολλοί Τουρκοκρητικοί διακρίθηκαν ως χορευτές και άλλοι έγιναν διάσημοι λυράρηδες και λαγουτιέρηδες

Χασάν Αγάς ο Χανιώτης.

Χουσεΐν Τζίνης

Μεχμέτ Μπέης Σταφιδάκης

Μουσταφάς Καραγκιουλές

Ναΐμης o Σητειακός

Ο Χουσεΐν (ή Ξεΐν) Ζαρωνάκης

Αλή Σουμάνης

 

Σχετικά θέματα

 

Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Comenius

Στα πλαίσια του προγράμματος Comenius, το σχολείο μας, το 8ο Δ. Σ. Χανίων, συνεργάστηκε με το Theodor Heuss Schule του Sinsheim (Γερμανία) και το Janos Altalanos Iskola του Barcs (Ουγγαρία) κατά τα σχ. έτη 2005-08, με θέμα " Η πόλη μας στο δρόμο προς την Ευρώπη".                Στα πλαίσια της υποενότητας "Τα μνημεία της πόλης μας", οι μαθητές της  Α΄τάξης, το σχ. έτος 2006-7, ασχολήθηκαν με τη Δημοτική Αγορά Χανίων. Δημιουργήθηκαν μικρά βίντεο τα οποία πλαισιώθηκαν με διαφάνειες του Power Point, μεταφράστηκαν στα γερμανικά (την επίσημη γλώσσα επικοινωνίας των μαθητών των συνεργαζόμενων σχολείων) και παρουσιάστηκαν στα εταιρικά σχολεία.

Η Δημοτική Αγορά Χανίων, λοιπόν, όπως την είδαν τα πρωτάκια....

                  .....

 

 

     Αραβοκρατία

Πάντοτε ανοιχτά είναι τα θέματα σχετικά με το χρόνο της επιδρομής και κατάκτησης της Κρήτης, με τον τόπο απόβασης και τις συνθήκες εγκατάστασης των Αράβων στο νησί, με την αντίσταση ή αδιαφορία του χριστιανικού πληθυσμού, τους υποχρεωτικούς ή ακούσιους εξισλαμισμούς κ.λ.π.

 

 

Πειρατεία.

Η παροιμία «ο Κρης αγνοεί την θάλασσαν» λεγόταν ειρωνικά για όσους προσποιούνταν πως αγνοούν ένα αντικείμενο το οποίο κατέχουν στην εντέλεια. Ειδική μορφή της ναυτικής δραστηριότητας, βασική ασχολία των πολιτών και πηγή πλούτου, ήταν η πειρατεία.

 

    Βενετοκρατία

Οι χωρικοί κατέβαλλαν φόρους  και ήταν υποχρεωμένοι σε αγγαρείες και κανίσκια. Η αγγαρεία μάλιστα στις γαλέρες ήταν τόσο βαριά, ώστε οι αγγαρικοί αναγκάζονταν, για να την αποφύγουν,  είτε να τρέπονται προς τα βουνά είτε να πουλούν τα υπάρχοντά τους πληρώνοντας αντικαταστάτες, τους λεγόμενους αντισκάρους.

 

Τουρκοκρατία

Μίαν Κυριακήν και μιαν αυγή, μίαν εορτή μεγάλη

Επήραν του Παπa-Βορειά τες τρεις του θυγατέρες.

Στην Κρήτη σκλαβωθήκανε, με τα καράβια φεύγουν,

Κι η μάνα, κύρης και δικοί κλαίνε και δεν αρνεύγουν...

Χαιρέτα μου τη μάνα μου, προσκύνα μου τον κύρη

Και πε του πως ο βασιλιάς, γυναίκα του με πήρε.

Θέλει γενιά χριστιανική και φλέγ’ από την Κρήτη,

Μ’ αφήνω και παραγγελιά των εδικολογιώ μου,

Να πολεμούνε την Τουρκιά και να τηνε ζυγώνουν.

Γιατί ήρθε μ’ επιβουλιά, σκλαβώνει και τουρκεύγει

          Και σαν το Χάρ’  αλύπητα σκοτώνει, μακελεύγει.