Σε κατάσταση πολιορκίας

Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Σ 508-539

Την άλλην πόλην έζωναν δύο στρατοί τριγύρω

που στ’ άρματά τους έλαμπαν. Και δύο γνώμες είχαν,

να την χαλάσουν παντελώς ή τα μισά να λάβουν 510

απ’ όσα κτήματα η λαμπρή χωρούσε πολιτεία.

Εκείνοι δεν επείθοντο και κρύφια για καρτέρι

οπλίζονταν. Εφύλαγαν το τείχος οι γυναίκες

με όλα τ’ ανήλικα παιδιά και οι γέροντες μαζί τους.

Κι εκείνοι εβγαίναν. Η Αθηνά και ο Άρης αρχηγοί τους 515

Χρυσοί και οι δυο με χρυσά τα ενδύματα, μεγάλοι,

όμορφοι, ωσάν αθάνατοι, με τ’ άρματα και πέρα

ξεχωριζόνταν. Κι έβλεπες μικρά τα πλήθη κάτω.

Και ότ’ έφθασαν όπου έπρεπε να στήσουν το καρτέρι,

στον ποταμόν που επότιζε καθένας το κοπάδι, 520

αυτού καθίσαν σκεπαστοί, με τα λαμπρά τους όπλα.

Και δυο ξέμακρα σκοποί σταθήκαν καρτερώντας

πότε να ιδούν τα πρόβατα να φθάσουν κι οι αγελάδες.

Γρήγορα εκείνα πρόβαλαν και δυο βοσκοί κατόπιν

και τούτοι ανυποψίαστοι με σύριγγες επαίζαν. 525

Κι εκείνοι άμα τους ξάνοιξαν επάνω τους χυθήκαν,

μέρος των μόσχων ξέκοψαν και των λευκών προβάτων

κι έσφαξαν κει και τους βοσκούς. Κι οι άλλοι ως εννοήσαν

στα βόδια τόσην ταραχήν, σηκώθηκαν απ’ όπου

κάθονταν στο στρατόπεδο, και αμέσως ανεβήκαν 530

εις τ’ ανεμόποδ’ άλογα και γρήγορα τους φθάσαν.

Κι εκεί στην ακροποταμιά την μάχην αρχινήσαν

κι απ’ τα δυο μέρη ερίχνονταν τα χάλκινα κοντάρια.

Η Έρις μέσα εγύριζεν, ο Κυδοιμός και η Μοίρα,

που άλλον εκράτει αλάβωτον, και αιματωμένον άλλον, 535

άλλον ποδόσερνε νεκρόν στην ταραχήν της μάχης.

Κι ένδυμα εφόρει κόκκινον απ’ των ανδρών το αίμα.

Στρέφονταν κει σαν ζωντανοί θνητοί κι επολεμούσαν,

και απ’ τα δυο μέρη τους νεκρούς στο σιάδι εποδοσέρναν.



Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Μικρογραφία του πολέμου;

Η πολιορκία της Τροίας - ο θάνατος του Έκτορα, περ. 1490-95, Biagio di Antonio da Firenze, Fitzwilliam Museum, Πανεπιστήμιο Κέιμπριτζ, Μ. Βρετανία.

 

Σίγουρα θα εντόπισες στο κείμενο της ενότητας ομοιότητες με σκηνές μάχης που έχουν προηγηθεί. Επομένως, ναι, η σκηνή πολιορκίας που φιλοτεχνεί ο Ήφαιστος αποτελεί μικρογραφία ολόκληρου του Τρωϊκού Πολέμου.

Θυμήσου σε ποιες ραψωδίες έχουμε συναντήσει την τεχνική της ενέδρας, της τειχοσκοπίας, πότε έχουμε ξανασυζητήσει για την τύχη του άμαχου πληθυσμού σε μία πολιορκία, για την τεχνική της επίθεσης και της μονομαχίας και φυσικά, τη σκύλευση του αντιπάλου, την απογύμνωσή του από τα όπλα του και την ατίμωσή του.

Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Οι θεοί της πολιορκίας
Όσο για τους δύο πολεμικούς θεούς, η Αθηνά δεν είναι καθόλου κατώτερη από τον Άρη. Ευνοεί όμως περισσότερο τη συνετή διεξαγωγή του πολέμου, συνδυάζοντας την τόλμη και την εξυπνάδα στη μάχη:

Σε ποιο σημείο της Ιλιάδας αναφέρεται η παρακάτω σκηνή με τη θεά Αθηνά (στα δεξιά) και τον Αχιλλέα; Ποια είναι κατά τη γνώμη σου η αντρική μορφή στα αριστερά και ποιες στο βάθος του πίνακα; Δικαιολογείται η στάση της θεάς Αθηνάς με βάση τα όσα εξηγήσαμε παραπάνω;



Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Οι εικόνες

Να επισημάνεις τα ρήματα κίνησης της ενότητας. Σε ποια φάση της μάχης εντοπίζονται; Πώς δικαιολογείται η παρουσία τους;


Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Οι σημασίες των λέξεων

Μαντεύεις τη σημασία του ρήματος "ξανοίγω" στο στίχο 526; Για να βρεις την απάντηση, αναζήτησε το ρήμα αυτό στα λεξικά της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα. Στα αποτελέσματα της αναζήτησης θα δεις αναφορά σε δύο λεξικά: στο Λεξικό Τριανταφυλλίδη και στο Λεξικο Κριαρά. Το πρώτο είναι λεξικό της Νέας Ελληνικής και το δεύτερο της Μεσαιωνικής Δημώδους Ελληνικής. Σε ποιο από τα δύο λεξικά το ρήμα "ξανοίγω" έχει περισσότερες σημασίες; Ταιριάζει κάποια από αυτές στο κείμενο της Ιλιάδας;


Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Η Jacqueline de Romilly γράφει για την ομηρική μάχη

Θα πρέπει να αρχίσουμε από τον πόλεμο: η Ιλιάδα είναι ένα ποίημα πολεμικό.

Ίσως αυτό να μας απογοητεύει και κινδυνεύουμε να πάρουμε μια στάση ανωτερότητας απέναντι σε αυτές τις διαθέσεις που είναι άλλης εποχής. Αυτό είναι δυνατόν να συμβαίνει πολύ περισσότερο αφού ο Όμηρος περιγράφει με ζωηρό ενδιαφέρον και βαθύ ρεαλισμό τα εύστοχα χτυπήματα, τις πληγές, τα δόντια που ξεφεύγουν από τις σιαγώνες, τα σπλάχνα που σκορπίζονται και, όταν κοπεί το κεφάλι, τον μυελό που ξεχύνεται από τους σπονδύλους. Με τις περιγραφές του μας κάνει επίσης να ακούμε -χαρά για το νικητή- τον γδούπο των σωμάτων που πέφτουν και χτυπούν βαριά στο χώμα.

Τόση ειλικρίνεια μας δυσαρεστεί, είναι επόμενο. Είναι όμως βέβαιο ότι η ευαισθησία μας έχει απαλλαγεί από τη ροπή προς τη βία; Υπάρχει η βιαιότητα των νέων, των πολέμων χωρίς οίκτο. Υπάρχει ο τύπος και η τηλεόραση που μας δίνουν σε όλη τη διάρκεια της ημέρας εικόνες φρίκης. Ίσως εκείνο που έχει αλλάξει βρίσκεται μάλλον αλλού: δεν υπάρχει πια η ατομική αναμέτρηση, η δόξα της μονομαχίας και η έπαρση που ακολουθεί. Γιατί στην πραγματικότητα, ο Όμηρος μισούσε τον πόλεμο. Όπως τον μισούσαν και οι τραγικοί. Το λέει και το ξαναλέει. Τα επίθετα που τον χαρακτηρίζουν μιλούν για πένθος και οδύνη. Ο πόλεμος είναι «φρικτός». Ακόμα και ο Άρης, ο θεός που τον ενσαρκώνει, είναι η μάστιγα των ανθρώπων. Ο Δίας δεν τον αγαπά: «μην κάθεσαι κοντά μου και κλαψουρίζεις, αλλοπρόσαλλε! Είσαι για μένα ο πιο μισητός από όλους τους θεούς που μένουν στον Όλυμπο, γιατί πάντα σου αρέσουν τα μαλώματα και οι πόλεμοι και οι μάχες». Επίσης και η Πάλη, η φοβερή του σύντροφος, κάνει να αντηχεί παντού εκείνο που ο Όμηρος ονομάζει «βόγγο των αντρών».

Δεν λείπει, άλλωστε, ποτέ ο οίκτος ούτε η νοσταλγία για τον καιρό της ειρήνης. Από την αρχή του ποιήματος, ο Όμηρος μιλάει για τους νεκρούς τους πολέμου και για τους ήρωες που έγιναν βορά των σκύλων και των αρπακτικών πουλιών. Όταν ένας πολεμιστής πέφτει, αναφέρεται συχνότατα η οικογένειά του που δεν θα τον ξαναδεί. Αλλού, οι δύσμοιροι που υποκύπτουν στη βία παρομοιάζονται με το περιστέρι, με το ελαφάκι, με την ελαφίνα. Και οι νεκροί: είναι η κατάληξη αυτών των μαχών -μαρτυρία οι στίχοι με τους οποίους τελειώνει η Δ ραψωδία, που περιγράφει οικτρά αυτά τα σώματα- γιατί πολλοί από τους Αχαιούς και τους Τρώες την ημέρα εκείνη βρίσκονταν ξαπλωμένοι μπρούμυτα μέσα στις σκόνες, ο ένας δίπλα στον άλλο. Ο πόνος και το πένθος είναι κάθε στιγμή μπροστά μας. Και πολύ συχνά, στο κορύφωμα της δράσης, βλέπουμε να διαπερνά η νοσταλγία για την εποχή της ειρήνης, - όπως, για παράδειγμα όταν, κατά την καταδίωξη που θα λήξει με το θάνατο του Έκτορα, ο ποιητής μιλάει με βαθιά νοσταλγία: εκεί κοντά βρίσκονταν γούρνες για πλύσιμο, πλατιές, όμορφες, πέτρινες, όπου έπλυναν τα αστραφτερά τους ρούχα οι γυναίκες των Τρώων και οι όμορφές τους κόρες πρωτύτερα, τότε που ήταν ειρήνη, πριν έρθουν οι γιοι των Αχαιών.

Η Ιλιάδα, λοιπόν, είναι συγχρόνως ποίημα της δύναμης, όπως θα έλεγε η Simone Weill, και ποίημα οίκτου, όπως προσπάθησα να δείξω εγώ. Και το ένα και το άλλο προχωρούν μαζί. [...]

Είναι χωρίς αμφιβολία, μια περίπτωση σπάνια στη λογοτεχνία. Και μας συγκινεί η αντίθεση με τη σύγχρονη αντίληψη.

Ο πόλεμος λοιπόν έχει δύο όψεις στον Όμηρο. Είναι ωραίος. Είναι φοβερός. Κυρίως είναι και τα δυο συγχρόνως. Γιατί συχνά μιλάμε για την αμφισημία του ομηρικού πολέμου. Πράγματι, τα δυο χαρακτηριστικά συμπληρώνονται μεταξύ τους, και τα δύο εξίσου έκδηλα, σε μια φυσική αλληλουχία, χωρίς να έχουμε τη δυνατότητα να αισθανθούμε πόσο φανερή είναι.

Πρέπει όμως να προσθέσουμε κάτι και να κρατήσουμε ένα χαρακτηριστικό στη μνήμη μας: Όλα τα έπη των άλλων πολιτισμών είναι ποιήματα πολεμικά που περιγράφουν ηρωικές μάχες και φονικά κατορθώματα. Η Ιλιάδα, από αυτήν την άποψη, είναι μέσα σε αυτόν τον κανόνα. Διακρίνεται όμως συγκεκριμένα από το στοιχείο του οίκτου και της ανθρωπιάς που συνυπάρχει πάντα με τα άλλα. Η σύγκριση χρησιμεύει εδώ για να αποκαλυφθεί κάτι πιο σημαντικό.

Η Ιλιάδα είναι ένα ποίημα για τον πόλεμο, αλλά όχι φιλοπόλεμο.

 

Από το βιβλίο "Ο 'Εκτορας", Άστυ, Αθήνα, 1998.

 

 

 


Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Στιγμιότυπο από την πιο διάσημη μονομαχία της Ιλιάδας
 
Ο Αχιλλέας κατατροπώνει τον Έκτορα, 1630-32, Peter Paul Rubens (1577-1640), Musée des Beaux-Arts, Pau, Γαλλία. Πηγή: The Bridgeman Art Library.

Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Το πιο διάσημο τέχνασμα του Τρωϊκού Κύκλου

Μπορείς να μαντέψεις ποιο είναι το τέχνασμα;
Αναφέρεται ο Όμηρος στην Ιλιάδα σχετικά;


Μπορείς τώρα να καταλάβεις γιατί οι ιοί των υπολογιστών ονομάζονται Trojan horses; Εξήγησέ το στους συμμαθητές σου.