Η δίκη

Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Σ 496-507

Κι ήταν λαού συνάθροιση στην αγοράν, που δύο

φιλονικούσαν άνθρωποι για πρόστιμο ενός φόνου.

Ο ένας που όλα επλήρωσεν εκήρυττε στα πλήθη,

ο άλλος οπού τίποτε δεν έλαβε. Και οι δύο

εμπρός ηθέλαν στον κριτήν το πράγμα να τελειώσει. 500

Του ενός και τ’ άλλου με φωνές τα πλήθη επαίρναν μέρος.

Οι κήρυκες τα ησύχαζαν. Και μες στον άγιον κύκλον

στα σκαλισμένα μάρμαρα εκάθισαν οι γέροι,

και από τα χέρια λάμβαναν των λιγυρών κηρύκων

τα σκήπτρα κι εσηκώνονταν κι εδίκαζε καθένας.505

Βαλμένα ήσαν στην μέσην τους δυο τάλαντα χρυσάφι

γι’ αυτόν που δικαιότερα την κρίσην του προφέρει.



Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Δραστηριότητα

Η αγγειογραφία παραπάων παριστάνει την περίφημη κρίση του Πάρη! (British Museum)

Θυμάσαι ποιες είναι οι 3 θεές που επιζητούν την κρίση του; Πρόσεξε τις διαφορές στον τρόπο που έχει επιλέξει να τις αποτυπώσει ο αγγειογράφος. Ποια νομίζεις ότι είναι αυτή που του δίνει το μήλο;

Για να δεις καλύτερα την εικόνα κάνε κλικ εδώ. Θα οδηγηθείς και πάλι στον κόμβο του Περσέα, όπου μπορείς να μάθεις περισσότερες πληροφορίες για την αγγειογραφία.

Εδώ μπορείς να δεις μια ακόμα αγγειογραφική απεικόνιση της ίδιας σκηνής. Βρίσκεις ομοιότητες και διαφορές; 


Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Ερώτησης Ερώτηση πολλαπλών επιλογών
Ποιος απονέμει δικαιοσύνη στο απόσπασμα του έπους;
       
Οι γέροντες
Ο λαός
Το δικαστήριο
Ο βασιλιάς

Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Σκέψου!
Ποια πιστεύεις ότι είναι η σημασία της συγκεκριμένης σκηνής απονομής δικαιοσύνης στο πλαίσιο της Ιλιάδας και ιδιαίτερα σε σχέση με το ρόλο του Αχιλλέα, για τον οποίο και προορίζεται η ασπίδα;

Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Μια εναλλακτική μετάφραση

Κι οι άντρες στη σύναξη εμαζώνουνταν, πλήθος μεγάλο, κι είχε

καβγάς ανάψει᾿ δυο τους μάλωναν για κάποιου σκοτωμένου

την ξαγορά᾿ κι ο πρώτος φώναζε κι όρκίζουνταν στους άλλους

πως έχει ξεπλερώσει, ο δεύτερος πως τίποτα δεν πήρε.                        505

Και σε κριτή κι οι δυο τους γύρευαν να παν να βγάλει κρίση.

Κι ο κόσμος εμοιράστη κι έπαιρνε και των δυονώ το μέρος·

κι οι κράχτες να κρατήσουν πάλευαν τον κόσμο, κι οι γερόντοι

στα μαγλινά πεζούλια εκάθιζαν, στο άγιο το αλώνι μέσα

κι από τους κράχτες τους βροντόλαλους ραβδιά στα χέρια έπαιρναν,

κι αυτά κρατώντας εσηκώνουνταν να κρίνουν ένας ένας.

Κι ήταν στη μέση εκεί δυο τάλαντα χρυσάφι απιθωμένο,

όποιος απ᾿ όλους φρονιμότερα μιλούσε να το πάρει.

 

(μετάφραση Καζαντζάκης -Κακριδής)



Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Από μετάφραση σε μετάφραση...
Τι σου κάνει περισσότερο εντύπωση στη μετάφραση των Καζαντζάκη-Κακριδή σε σχέση με τη μετάφραση του Πολυλά;