Οι πλατείες της, τα ονόματα των δρόμων, τα μνημεία…
θα μας ξεδιπλώσουν την ιστορία της.
Βέβαια, δεν είναι δυνατόν να τα πούμε όλα.
Τα υπόλοιπα αφήνουμε να τα
ανακαλύψετε μόνοι σας
Μπήκαμε στη μηχανή του χρόνου και μεταφερθήκαμε στην εποχή της
Τουρκοκρατίας. Ακολουθήστε μας μέσα από τον
της πόλης μας στο φανταστικό μας ταξίδι.
Ξεναγηθείτε στα μνημεία της
πόλης μας και στην τοπική ιστορία αφού πρώτα μας βρείτε στο
Πρόγραμμα τοπικής ιστορίας
2006-2007
Το
εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας είχε από την αρχή στόχο
να παρουσιαστεί στη σχολική γιορτή για την επέτειο της 25ης
Μαρτίου 1821
Χωρίστηκε σε τρεις φάσεις. Στην πρώτη φάση τα παιδιά, ξεκινώντας από
γνωστικές συγκρούσεις που αφορούν καταστάσεις της πόλης τους (π.χ. η
εκκλησία του Αγ.
Νικολάου
έχει αριστερά της καμπαναριό και δεξιά της
μιναρέ), έκαναν υποθέσεις για τις αιτίες και άντλησαν πληροφορίες
μέσα από προεπιλεγμένο έντυπο αλλά και ηλεκτρονικό τύπο.
Στην
τρίτη φάση το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την παρουσίασή του, η οποία
στηρίχθηκε τόσο στη ζωντανή επί σκηνής αφήγηση, όσο και στη χρήση
των σύγχρονων
τεχνολογικών εργαλείων (π.χ., τον Η/Υ και το βιντεοπροβολέα).
Περπατάμε
στους δρόμους της παλιάς πόλης
αναζητώντας το τρομερό
Ξυλαργάστηρο. Αυτά που διαβάζουμε μας αναστατώνουν, αλλά το
χειρότερο από όλα είναι όταν μπαίνουμε στην Μηχανή του χρόνου.
Μεταφερθείτε στο
της πόλης μας, βρείτε το
Ξυλαργάστηρο και δείτε το βίντεο των μαθητών του 12ου Δημ.
Σχ. Χανίων
Βρεθήκαμε στην Πλατεία 1821 της πόλης μας
περιηγηθήκαμε στον ναό του Αγίου Νικολάου.
Μεταφερθείτε στο
και βρείτε την ομάδα μας
Γιαλί
Τζαμί
Βρεθήκαμε
στο Γιαλί Τζαμί και διαφωνήσαμε για ένα ιστορικό θέμα.
Μεταφερθείτε στο
της πόλης μας, βρείτε
το
Γιαλί Τζαμί
και δείτε το βίντεο των μαθητών του 12ου Δημ. Σχ. Χανίων
Κατά την διάρκεια των
εκπαιδευτικών προγραμμάτων τοπικής ιστορίας γυρίστηκαν 12
βίντεο
συνολικής διάρκειας περίπου
120 λεπτών, (δημοσκόπηση, περιήγηση στην πόλη,
δραματοποιημένα τραγούδια για το Δασκαλογιάννη και τη μάχη
στο Θέρισο) καθώς και δύο βίντεο με τα παραλειπόμενα των
γυρισμάτων.
Οι μαθητές της Στ τάξης του 12ου Δημ. Σχ. Χανίων τραγουδάνε στην
πλατεία 1866 παραλλαγή του ιστορικού τραγουδιού
σε ρυθμό
Hip Hop
Ο
"Κουμπές" και ο
"Τεκές των Μεβλεβήδων"
Βιντεοσκοπήσαμε ένα μικρό γκάλοπ, ανάμεσα στους συμμαθητές
αλλά και τους δασκάλους και τους περίοικους, σχετικά με το αν γνωρίζουν
τι ήταν παλαιότερα ο «Κουμπές» ( ένα μουσουλμανικό μνημείο της γειτονιάς
του σχολείου μας, από το οποίο πήρε και το όνομά της η συνοικία αυτή,
και το οποίο λειτουργεί σήμερα σαν ψησταριά),
καθώς και ο τεκές των Μεβλεβήδων (μουσουλμανικό μοναστήρι)
και οι δερβίσηδες, δείτε τι μας
απάντησαν, έχει
... ενδιαφέρον
Δασκαλογιάννης
Μπροστά
στο άγαλμα του Δασκαλογιάννη χορεύουμε
πεντoζάλι, λέγεται ότι γράφτηκε για την
επανάσταση του Δασκαλογιάννη, και δραματοποιούμε το ιστορικό
τραγούδι
το οποίο τραγούδησε ένας αγράμματος τυροκόμος από τα Σφακιά.
Μεταφερθείτε στο
της πόλης μας, βρείτε την οδό Δασκαλογιάννη
και δείτε το βίντεο των μαθητών του 12ου Δημ. Σχ. Χανίων
Από την εποχή κιόλας του Κρητικού Πολέμου
(1645-1669), οργανώθηκε, στην Κρήτη, μια ισχυρή μουσουλμανική
κοινωνία αποτελούμενη, σχεδόν αποκλειστικά, από Τουρκοκρήτες,
Έλληνες, στην καταγωγή, μουσουλμάνους. Οι υπόλοιποι ΄Ελληνες, που
παρέμεναν χριστιανοί, αντιμετώπιζαν με περιφρόνηση και εχθρότητα
τους εξισλαμισμένους. Θεωρούσαν ότι «τούρκεψαν» και τους αποκαλούσαν
«Τούρκους», εννοώντας ότι πρόδωσαν την πατρογονική πίστη αλλά και οι
«γνήσιοι» Τούρκοι δεν τους είχαν σε μεγάλη υπόληψη και τους
αποκαλούσαν «μουρτάτες» επειδή δεν ακολουθούσαν πιστά τις επιταγές
του Κορανίου.
Η
ενδυμασία χριστιανών
και μουσουλμάνων Κρητικών διέφερε σε ορισμένα
στοιχεία, ωστόσο κατά βάθος παρέμενε η ίδια. Ας κάνουμε μια
χρονική αναδρομή στην ενδυμασία των Κρητών για να δούμε πώς
προέκυψε η κρητική ενδυμασία.
Οι Τουρκοκρητικοί, με συνοδεία των μουσικών
οργάνων λύρας, λαγούτου και μπουλγάρι (είδος τρίχορδου
μπουζουκιού), χόρευαν τους ίδιους χορούς που χόρευαν και οι
χριστιανοί κάτοικοι της Κρήτης, τραγουδούσαν τους ίδιους
περίπου σκοπούς, χωρίς τη συντροφιά γυναικών. Πολλοί
Τουρκοκρητικοί διακρίθηκαν ως χορευτές και άλλοι έγιναν
διάσημοι λυράρηδες και λαγουτιέρηδες
Στα πλαίσια του προγράμματος
Comenius,
το σχολείο μας, το 8ο Δ. Σ. Χανίων,
συνεργάστηκε με το Theodor Heuss Schule
του Sinsheim (Γερμανία) και το
Janos Altalanos Iskola του Barcs
(Ουγγαρία) κατά τα σχ. έτη 2005-08, με θέμα "
Η πόλη μας στο δρόμο προς την Ευρώπη".
Στα πλαίσια της υποενότητας "Τα μνημεία της πόλης μας", οι μαθητές της Α΄τάξης, το σχ. έτος
2006-7, ασχολήθηκαν με τη Δημοτική Αγορά Χανίων.
Δημιουργήθηκαν μικρά βίντεο τα οποία πλαισιώθηκαν με
διαφάνειες του Power Point,
μεταφράστηκαν στα γερμανικά (την επίσημη γλώσσα επικοινωνίας
των μαθητών των συνεργαζόμενων σχολείων) και παρουσιάστηκαν
στα εταιρικά σχολεία.
Η Δημοτική Αγορά
Χανίων, λοιπόν, όπως την είδαν τα πρωτάκια....
Πάντοτε ανοιχτά είναι τα θέματα σχετικά με το χρόνο
της επιδρομής και κατάκτησης της Κρήτης, με τον τόπο
απόβασης και τις συνθήκες εγκατάστασης των Αράβων
στο νησί, με την αντίσταση ή αδιαφορία του
χριστιανικού πληθυσμού, τους υποχρεωτικούς ή
ακούσιους εξισλαμισμούς κ.λ.π.
Η παροιμία «ο Κρης αγνοεί την θάλασσαν» λεγόταν
ειρωνικά για όσους προσποιούνταν πως αγνοούν ένα
αντικείμενο το οποίο κατέχουν στην εντέλεια. Ειδική
μορφή της ναυτικής δραστηριότητας, βασική ασχολία
των πολιτών και πηγή πλούτου, ήταν η πειρατεία.
Οι
χωρικοί κατέβαλλαν φόρους και ήταν
υποχρεωμένοι σε αγγαρείες και κανίσκια. Η αγγαρεία
μάλιστα στις γαλέρες ήταν τόσο βαριά, ώστε οι
αγγαρικοί αναγκάζονταν, για να την αποφύγουν,
είτε να τρέπονται προς τα βουνά είτε να πουλούν τα
υπάρχοντά τους πληρώνοντας αντικαταστάτες, τους
λεγόμενους αντισκάρους.