Ε Λ Λ Η Ν Ι Κ Ο Α Ν Ο Ι Κ Τ Ο Π Α Ν Ε Π Ι Σ Τ Η Μ Ι Ο
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
«ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»
2η ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Αξιολόγηση Διδακτικού και Συμβουλευτικού Έργου Καθηγητών-Συμβούλων του ΕΑΠ
ΟΝΟΜΑ ΦΟΙΤΗΤΗ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ-ΒΙΚΤΩΡ ΧΑΤΖΗΣΤΑΜΑΤΗΣ
ΟΝΟΜΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗΤΡΙΑΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ
ΑΔΑΜΑΝΤΙΑ ΣΠΑΝΑΚΑ
ΑΘΗΝΑ
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011
Πρόλογος
Στο πλαίσιο παρακολούθησης των μεταπτυχιακών σπουδών στο ΕΑΠ αποτελεί υποχρέωση του κάθε σπουδαστή η εκπόνηση τεσσάρων γραπτών εργασιών σε κάθε θεματική ενότητα. Η παρούσα δεύτερη γραπτή εργασία αφορά στην θεματική ενότητα Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (ΑεξΑΕ) – ΕΚΠ65 και αναφέρεται σε μια πρώτη προσέγγιση του θέματος για μια:
Αξιολόγηση Διδακτικού και Συμβουλευτικού Έργου Καθηγητών-Συμβούλων του ΕΑΠ
Το παραπάνω αποτελεί και την αφόρμηση για την δημιουργία της γραπτής αυτής εργασίας. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλο το ανθρώπινο δυναμικό του ΕΑΠ για την προσπάθεια που καταβάλλει παράγοντας κυρίως πλούσιο βιβλιογραφικό υλικό που αφορά εκτός του υποστηρικτικού και αυτό των Συνεδρίων που διοργανώνει το ΕΑΠ ανά διετία. Ειδικά το υλικό του Συνεδρίου του 2011 χρησιμοποιήθηκε δεόντως. Ξεχωριστά ευχαριστίες θα ήθελα να απευθύνω στον Ακαδημαϊκό Υπεύθυνο & Συντονιστή της Θ.Ε. Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Αντώνη Λιοναράκη για την συμμετοχή του στην παραγωγή νέου πλούσιου υλικού μέσα από το προαναφερόμενο συνέδριο αλλά και για το ενδιαφέρον θέμα που επελέγη. Κυρίως όμως θα ήθελα να ευχαριστήσω την Καθηγήτρια ? Σύμβουλο (Σ.Ε.Π.) κα. Αδαμαντία Σπανακά για την άμεση μαθησιακή και συμβουλευτική υποστήριξή της αλλά κυρίως για το πάντα αισιόδοξο μήνυμα των σχολιασμών της που δίνει κουράγιο για περισσότερη προσπάθεια από μέρους μου.
Αθήνα 30 Δεκεμβρίου 2011
Εισαγωγή
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την αξιολόγηση του παράγοντα Καθηγητής – Σύμβουλος που όπως αναφέρει και ο Λιοναράκης (2010), αποτελεί τον ένα από τους τρεις βασικούς αλληλεπιδραστικούς παράγοντες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, την «ψυχή της υποστήριξης του φοιτητή» (σελ.11), που «υποστηρίζει, συμβουλεύει και συγχρόνως διδάσκει τον μαθητή» (σελ.12).
Η αξιολόγηση του Καθηγητή ? Συμβούλου στην ΑεξΑΕ καθίσταται αναγκαία προκειμένου να προσδιοριστεί ο βαθμός ανταπόκρισης στο ρόλο του αφού όπως αναφέρουν οι Παπαδημητρίου & Λιοναράκης (2011) μεγάλο ποσοστό του διδακτικού προσωπικού «των Ανοικτών Πανεπιστημίων προέρχεται από τη συμβατική εκπαίδευση» (σελ.329) με αποτέλεσμα να κρίνεται αναγκαία η συστηματική υποστήριξη του Καθηγητή ? Συμβούλου ώστε να καταστεί «αποτελεσματικός» (σελ.330). Άλλωστε η αξιολόγηση λειτουργεί στο ΕΑΠ μέσω της Μονάδας Εσωτερικής Αξιολόγησης & Εκπαίδευσης (ΜΕΑΕ).
Η υλοποίηση της αξιολόγησης του Καθηγητή – Συμβούλου μέσα από μια ερευνητική επιστημονική διαδικασία καθίσταται και ιδιαιτέρως χρήσιμη για τον Καθηγητή – Σύμβουλο και την ομάδα του, τους σχεδιάζοντες το σύστημα της ΑεξΑ.Ε., τους ανεξάρτητους ερευνητές, την εκπαιδευτική κοινότητα και κατ? επέκταση το κοινωνικό σύνολο. Συνάμα αποτελεί δύσκολη και πολύπλοκη διαδικασία κυρίως διότι θα πρέπει να αξιολογηθεί η υποστηρικτική ¨ψυχή¨ του συστήματος της ΑεξΑΕ.
Σκοπός και Αντικειμενικοί Στόχοι
Σκοπός
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να αξιολογηθεί το διδακτικό και συμβουλευτικό έργο των Καθηγητών ? Συμβούλων του ΕΑΠ.
Επιμέρους Στόχοι
Να διερευνηθεί αν ο Καθηγητής -Σύμβουλος επιτελεί τον επικοινωνιακό του ρόλο.
Να διερευνηθεί αν ο Καθηγητής -Σύμβουλος επιτελεί τον ρόλο του ως διδάσκων.
Να διερευνηθεί αν ο Καθηγητής -Σύμβουλος επιτελεί τον ρόλο του ως σύμβουλος.
Θεωρητικό πλαίσιο της αξιολόγησης σχετικά με το ρόλο του διδάσκοντα ως προς τις αρχές της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης ενηλίκων
Σύμφωνα με τους (Παπαγεωργίου & Βασάλα, 2005, όπ. αναφ. στο Βασάλα, Μουλά & Λιοναράκης, 2011) το ΕΑΠ υποστηρίζοντας τον σπουδαστή θεσμοθέτησε τον Καθηγητή -Σύμβουλο στο οποίο ανέθεσε να: «εποπτεύει τους σπουδαστές, συντονίζει Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις (ΟΣΣ), αξιολογεί τις γραπτές εργασίες των σπουδαστών» (σελ.146), επικοινωνεί με τηλέφωνο/fax, ταχυδρομικά, ηλεκτρονικά με τους σπουδαστές, καθορίζει ένα τρίωρο εβδομαδιαία επικοινωνίας των σπουδαστών, συμμετέχει στις τελικές εξετάσεις αξιολογώντας, «διαθέτει τον απαιτούμενο χρόνο για την αφομοίωση του διδακτικού υλικού» (σελ. 146), επιβλέπει τις διπλωματικές εργασίες και «το ερευνητικό έργο των σπουδαστών επικοινωνώντας τακτικά για μια σειρά από εκπαιδευτικά, ερευνητικά και διοικητικά ζητήματα» (σελ.146). Σύμφωνα επίσης με την Αθανασούλα-Ρέππα (2006) «στην πραγματικότητα μιλούμε περισσότερο για έναν Καθηγητή ? Μέντορα που υποστηρίζει την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία των φοιτητών και λιγότερο για ένα Σύμβουλο με την έννοια της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας όπου ο φοιτητής είναι ο «πελάτης»» (σελ.80). Το προηγούμενο δεν μειώνει τις συμβουλευτικές δεξιότητες του Καθηγητή ? Σύμβουλου αφού η ίδια ερευνήτρια για την ΑεξΑΕ αναγνωρίζει στην συνέχεια πως ο αποτελεσματικός Καθηγητής ? Σύμβουλος πρέπει «να διαθέτει σημαντικές παιδαγωγικές και συμβουλευτικές δεξιότητες» (σελ.81) ενώ αναφέρει ότι πολλές έρευνες έχουν δείξει πως «οι ανθρώπινες σχέσεις, η εμψύχωση και η επικοινωνία είναι από τις βασικότερες δεξιότητες του Καθηγητή ? Συμβούλου» (σελ.81).
Κατά τον Μακράκη (1998), «η εκπαιδευτική αξιολόγηση γενικά μπορεί να ορισθεί ως μια συστηματική διαδικασία συλλογής, επεξεργασίας, ανάλυσης και ερμηνείας δεδομένων, που αφορούν συγκεκριμένα αντικείμενα, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, με απώτερο σκοπό την ανατροφοδότηση των δραστηριοτήτων και προσπαθειών μας με χρήσιμες πληροφορίες» (σσ.250-251).
Εκτός από τους βασικούς ερευνητές διεθνώς, όπως για παράδειγμα ο Holberg (2002) που αναφέρεται στην «αλληλεπίδραση σπουδαστή καθηγητή?» (σελ.151) στον ρόλο και τη θεωρία της αξιολόγησης στα πλαίσια της ΑεξΑΕ, και στον Ελλαδικό χώρο έχει δημιουργηθεί σημαντικό υλικό. Εκτός από το διδακτικό υλικό που διανέμεται από το ΕΑΠ όπου προσδιορίζονται ζητήματα αξιολόγησης όπως και το πλαίσιο αρμοδιοτήτων του Καθηγητή ? Σύμβουλου σημαντικές επιστημονικές απόπειρες εκτίμησης αξιολόγησης του ρόλου του Καθηγητή-Συμβούλου αναφέρονται στις εργασίες των Τζουτζά (2009), Βασάλα & Ανδρεάδου (2009), Ηλιάδου & Αναστασιάδης (2010), Ηλιάδου (2011), Πιερρακέα κ.συν. (2001), Σαρακατσάνου & Βασάλα (2011). Σ? αυτές πηγές δειγματοληψίας αποτελούν οι σπουδαστές, οι Καθηγητές-Σύμβουλοι ή και οι δύο. Μια σειρά επιστημονικών άρθρων αναφέρονται στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών οργανισμών και εμμέσως και στον Καθηγητή Σύμβουλο και την αξιολόγησή του όπως η εργασία της Χουλιάρα (2010) όπου εμφανίζεται και όλο το πλαίσιο της αξιολόγησης. Επίσης μια σειρά από άρθρα γενικότερου χαρακτήρα, αξιολόγησης των γραπτών εργασιών, υποστήριξης του Καθηγητή ? Συμβούλου ή διασφάλισης της ποιότητας διδασκαλίας και μάθησης στην ΑεξΑΕ βοηθούν στην άντληση χρήσιμων στοιχείων που αφορούν την παρούσα εργασία. Τέλος μια σειρά από διπλωματικές εργασίες σπουδαστών αναφέρονται σε ζητήματα του Καθηγητή ? Συμβούλου όπως οι εργασίες των Κανελλοπούλου (2009), Παυλάκη (2009), Ζυγούρη (2009).
Άξονες και κριτήρια (περίπου πέντε σε κάθε άξονα) της αξιολόγησης
Οι άξονες που έχουν τεθεί σύμφωνα και με τα επιμέρους στόχους είναι ο επικοινωνιακός, ο διδακτικός συμπεριλαμβανομένου και του ρόλου του αξιολογητή και ο συμβουλευτικός που περιλαμβάνει και τον ρόλο του εμψυχωτή.
Τα κριτήρια που απευθύνονται οι προαναφερόμενοι άξονες είναι:
Διδακτικός
Ο Καθηγητής – Σύμβουλος:
1. Διαθέτει γνωστική επάρκεια.
2. Έλυσε ικανοποιητικά τις απορίες μου.
3. Είναι μαθητοκεντρικός.
4. Χρησιμοποιεί πληθώρα εκπαιδευτικών τεχνικών.
5. Χρησιμοποιεί στις Ο.Σ.Σ. περισσότερα από δυο εποπτικά μέσα διδασκαλίας
6. Με αξιολόγησε αντικειμενικά
7. Τα σχόλια αξιολόγησής του ήταν τεκμηριωμένα.
Επικοινωνιακός
Ο Καθηγητής?Σύμβουλος:
1. Επικοινώνησε πρώτος μαζί μου με σχετική επιστολή του
2. Επικοινώνησε μαζί μου μετά την 1η Ο.Σ.Σ. με πρωτοβουλία του.
3. Επικοινώνησε μαζί μου μετά την 1η Ο.Σ.Σ. με πρωτοβουλία μου.
4. Στην εξ αποστάσεως επικοινωνία μας χρησιμοποίησε περισσότερους από δυο τρόπους επικοινωνίας.
5. Επικοινώνησε ικανοποιητικά μαζί μου σε όλη την περίοδο συνεργασίας μας.
6. Η επικοινωνία μας γινόταν με λογική χρονοκαθυστέρηση.
7. Ήταν διαθέσιμος.
Συμβουλευτικός
Ο Καθηγητής-Σύμβουλος:
1. Συνέβαλε συμβουλευτικά στην μείωση της μοναξιάς μου κατά την διάρκεια της μελέτης μου.
2. Συνέβαλε συμβουλευτικά στην μείωση του άγχους μου για τον χρόνο παράδοσης των εργασιών μου.
3. Με εμψύχωσε
4. Με αποδέχθηκε όπως είμαι.
5. Διέθετε ενσυναίσθηση.
6. Διέθετε ενεργητική ακρόαση.
7. Μας μετέφερε το άγχος του.
Κλίμακες μέτρησης για τα κριτήρια αξιολόγησης
Ως κλίμακες μέτρησης σύμφωνα με τον Μακράκη (1998a) χρησιμοποιήθηκαν οι ονομαστικές και οι τακτικές Likert όπου επιλέχτηκε να μην υπάρχει ουδέτερη θέση ώστε να πάρουν συγκεκριμένη θέση οι συμμετέχοντες στην έρευνα.
Μεθοδολογική προσέγγιση με την οποία θα διεξαχθεί η αξιολόγηση
Θα χρησιμοποιηθεί ως μέθοδος αυτή της εμπειρικής έρευνας επισκόπησης η οποία θα είναι απολογιστική και θα διεξαχθεί κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών μέσω e-mails.
Το ¨γιατί¨ χρησιμοποιήθηκε η συγκεκριμένη μέθοδος αποτελεί έναν συνδυασμό λόγων που συνοπτικά περιλαμβάνει τους κάτωθι:
1. Συνηθίζεται περισσότερο από τους ερευνώντες σε θέματα εκπαιδευτικά και κοινωνικά παρά τα όποια μειονεκτήματά της.
2. Διαθέτει κατά τους Cohen & Manion (1997) ποικιλία «ως προς τα επίπεδα πολυπλοκότητάς τους, ξεκινώντας από αυτές που παρέχουν απλές μετρήσεις συχνότητας έως εκείνες που παρουσιάζουν ανάλυση σχέσεων»(σ.122).
3. Διαθέτει κατά τους Cohen & Manion (1997) διαφοροποίηση της έκτασης που καλύπτουν από μεγάλης κλίμακας μέχρι μικρής κλίμακας.
4. Διαθέτει κατά τους Cohen & Manion (1997) συγκεκριμένη και σαφή διαδικασία, ενώ κατά τον Δημητρόπουλο (2001) ακρίβεια, έλεγχο «ακρίβειας πληροφοριών, θέσεων ή απόψεων»(σ.141).
5. Είναι οικονομικά αποδεκτή για τον ερευνώντα.
Ως τεχνική θα χρησιμοποιηθεί η τεχνική της γραπτής επικοινωνίας για την οποία όπως αναφέρει και ο Δημητρόπουλος (2004) «το μεγαλύτερο μέρος των επίσημων επισκοπήσεων (μέθοδος) στην κοινωνική έρευνα στηρίζεται σε τεχνικές γραπτής επικοινωνίας»(σ.179). Παρότι η γραπτή επικοινωνία έχει και αυτή τα μειονεκτήματά της όπως για παράδειγμα ότι αποκλείει στον ερευνώντα την πληροφόρηση από την μη λεκτική επικοινωνία.
Σε ότι αφορά την διαδικασία θα χωριστεί σε φάσεις πριν, κατά και μετά και στάδια όπως προβλέπονται από τον Δημητρόπουλο (2004:74) ενώ το ερωτηματολόγιο/προτασιολόγιο που παρατίθεται στο παράρτημα αποτελεί δείγμα για την διενέργεια της πιλοτικής φάσης γι? αυτό διαθέτει και μεγάλο αριθμό ερωτήσεων/προτάσεων.
Πηγές και μέσα συλλογής δεδομένων
Πηγές δειγματοληψίας θα αποτελέσουν οι σπουδαστές του μεταπτυχιακού τμήματος του ΕΑΠ που παρακολουθούν τις ενότητες της ΑεξΑΕ και της εκπαίδευσης ενηλίκων όπως καθορίζεται από την εκφώνηση της παρούσης εργασίας.
Σε ότι αφορά τα μέσα, υλικά ή όργανα, όπως αναφέρει ο Δημητρόπουλος (2004) «όταν χρησιμοποιείται η μέθοδος ¨επισκόπησης¨, το ερωτηματολόγιο παίρνει ιδιαίτερη αξία, και η χρήση του ξεχωριστή βαρύτητα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η χρησιμότητά του περιορίζεται αποκλειστικά σ? εκείνη τη μέθοδο»(σ.200). Συνεχίζοντας αναφέρει ο συγκεκριμένος ερευνητής τα είδη, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, προδιαγραφές, διαδικασία χρήσης του ερωτηματολόγιου. Ζητήματα που ελήφθησαν υπόψη προκειμένου να δημιουργηθεί το συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο.
Σύνολον ΑΡ Λ:1300
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Αθανασούλα-Ρέππα, Α. (2006). Ο Ρόλος του Καθηγητή-Συμβούλου στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Στο Λιοναράκης, Α., (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στοιχεία Θεωρίας και Πράξης, σσ. 78-107. Αθήνα: ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ.
Βασάλα, Π., & Ανδρεάδου, Δ. (2009). Η Υποστήριξη από τους Καθηγητές-Συμβούλους και τους Συμφοιτητές στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Οι Απόψεις των Αποφοίτων του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Στο: 5ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Νοέμβριος 2009. Τόμος Α., σσ. 56-70. Ανακτήθηκε στις 14/10/2011 από το: http://icodl2011.eap.gr/icodl2011gr/index.htm
Βασάλα, Π., Μουλά, Ε, & Λιοναράκης, Α. (2011). Το Άγχος του Καθηγητή-Συμβούλου στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Στο: 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Νοέμβριος 2011. Τόμος Α., σσ. 144-152. Ανακτήθηκε στις 14/12/2011 από το: http://icodl.openet.gr/index.php/icodl/2011/paper/view/9/17
Cohen, L & Manion, L. (1997). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. (4η Έκδοση). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Δημητρόπουλος, Ε. (2004). Εισαγωγή στη Μεθοδολογία της Επιστημονικής Έρευνας. Ένα Συστημικό Δυναμικό Μοντέλο (Γ΄ Έκδοση). Αθήνα: ΄Ελλην.
Ηλιάδου, Χ. (2011). Επικοινωνία Καθηγητή ? Συμβούλου και Φοιτητών στις Σπουδές από Απόσταση: Απόψεις Σ.Ε.Π. της Θ.Ε.ΕΚΠ65 του Ε.Α.Π. Διεθνές Περιοδικό Open Education/Ανοικτή Εκπαίδευση. Τεύχος 7, σσ. 6-20. Ανακτήθηκε στις 9/11/2011 από το: http://journal.openet.gr/index.php/openjournal/article/view/119/68
Ηλιάδου, Χ., & Αναστασιάδης, Π. (2010). Επικοινωνία Καθηγητή ? Συμβούλου και Φοιτητών στις Σπουδές από Απόσταση: Απόψεις Φοιτητών στο Πλαίσιο της Θ.Ε.ΕΚΠ65 του Ε.Α.Π. Διεθνές Περιοδικό Open Education/Ανοικτή Εκπαίδευση. Τεύχος 6, σσ. 29-45. Ανακτήθηκε στις 9/11/2011 από το: http://journal.openet.gr/index.php/openjournal/issue/ view/13/showToc .
Holmberg, B. (2002). Εκπαίδευση εξ Αποστάσεως Θεωρία & Πράξη (2η έκδ.). Αθήνα: ΕΛΛΗΝ.
Ζυγούρης, Φ. (2009). Ο ρόλος του Καθηγητή ? Συμβούλου με Έμφαση στην Επικοινωνία σε Ένα Πρόγραμμα εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Η περίπτωση του Προγράμματος Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών του Κ.Ε.Ε.ΕΝ.ΑΠ. στη Δυτική Μακεδονία. Διπλωματική διατριβή. Πάτρα: Ε.Α.Π.
Κανελλοπούλου, Μ. (2009). Οι Απόψεις των Αποφοίτων του Ακαδημαϊκού Έτους 2004-2005, του Προπτυχιακού εξ Αποστάσεως Προγράμματος του ΕΑΠ «Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό», για το Κατά Πόσο o Παράγοντας «Υποστήριξη και Ενθάρρυνση», Επηρέασε την Ολοκλήρωσή των Σπουδών τους. Διπλωματική διατριβή. Πάτρα: Ε.Α.Π.
Λιοναράκης, Α. (2010). Εξ Αποστάσεως και Συμβατική Εκπαίδευση: Συγκλίνουσες ή Αποκλίνουσες Δυνάμεις; Στο: Παράλληλα Κείμενα για την Θεματική Ενότητα ¨Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση¨, σελ.1-18. Πάτρα: ΕΑΠ.
Μακράκης, Β. (1998). Θεωρητικό Πλαίσιο και Είδη Αξιολόγησης. Στο Βεργίδης, Δ., Λιοναράκης, Α., Λυκουργιώτης, Α., Μακράκης, Β., Ματραλής, Χ. (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Θεσμοί και λειτουργίες, (Τομ. Α΄ σελ. 249-265). Πάτρα: ΕΑΠ.
Μακράκης, Β. (1998a). Μεθοδολογικό Πλαίσιο Αξιολόγησης. Στο Βεργίδης, Δ., Λιοναράκης, Α., Λυκουργιώτης, Α., Μακράκης, Β., Ματραλής, Χ. (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Θεσμοί και λειτουργίες, (Τομ. Α΄ σελ. 267-299). Πάτρα: ΕΑΠ.
Παυλάκης, Ι. (2009). Η Διερεύνηση του Ρόλου του Επιβλέποντα Καθηγητή στην Εκπόνηση και Ολοκλήρωση της Διπλωματικής Εργασίας στο ΕΑΠ. Η Περίπτωση της ΘΕ ΕΚΠ65 (Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση). Διπλωματική διατριβή. Πάτρα: Ε.Α.Π.
Παπαδημητρίου, Σ., & Λιοναράκης, Α. (2011). Μέθοδοι Ανάπτυξης του Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ανοικτών Πανεπιστημίων. Στο: 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Νοέμβριος 2011. Τόμος Α., σσ. 329-338. Ανακτήθηκε στις 14/12/2011 από το: http://icodl.openet.gr/index.php/icodl/2011/paper/view/56/50
Πιερρακέας, Χ., Ξένος, Μ., & Πιντέλας, Π. (2001). Εκτίμηση ? Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Υλικού ? Συμβούλου Καθηγητή. Απόψεις των Φοιτητών ? Σημεία Βελτίωσης. Στο: Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Πάτρα 2001, σσ.459-477. Ανακτήθηκε στις 15/12/2011 από το: http://sqrg.howto.gr/Publications/XM/Conferences%20Greek/N02%20-%20Ektimish%20Aksiologhsh%20EAP.pdf
Σαρακατσάνου, Ε., & Βασάλα, Π. (2011). Διαμεσολαβημένη Διαπροσωπική Επικοινωνία Σπουδαστών και Καθηγητών ? Συμβούλων στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Στο: 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Νοέμβριος 2011. Τόμος Α., σσ. 207-220. Ανακτήθηκε στις 14/12/2011 από το: http://icodl.openet.gr/index.php/icodl/2011/paper/view/79/72
Τζουτζά, Σ. (2009). Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις: Αντιλήψεις Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Καθηγητών ? Συμβούλων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Η Περίπτωση της Μεταπτυχιακής Θεματικής Ενότητας «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Στο: 5ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Νοέμβριος 2009. Τόμος Α., σσ. 177-194. Ανακτήθηκε στις 14/10/2011 από το: http://icodl2011.eap.gr/icodl2011gr/index.htm
Χουλιάρα, Ξ. (2010. Η Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών Οργανισμών και Ιδρυμάτων, η Συστημική Θεωρία και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Διεθνές Περιοδικό Open Education/Ανοικτή Εκπαίδευση. Τεύχος 6, σσ. 29-45. Ανακτήθηκε στις 9/11/2011 από το: http://journal.openet.gr/index.php/openjournal/article/view/110/65
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Θ.Ε.: ΑΝΟΙΚΤΗ εξ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ-ΒΙΚΤΩΡ ΧΑΤΖΗΣΤΑΜΑΤΗΣ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 2109216714 / 6932858075
e-mail: convichat@hotmail.com
site: http://users.sch.gr/convichat
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ/ΠΡΟΤΑΣΙΟΛΟΓΙΟ
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΤΩΝ Θ.Ε. ΑεξΑΕ & Ε.Ε.
ΓΙΑ ΤΗΝ
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΜΕ ΘΕΜΑ:
? Αξιολόγηση Διδακτικού & Συμβουλευτικού Έργου Καθηγητών-Συμβούλων του ΕΑΠ ?
ΕΠΟΠΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: κος Αδαμαντία Σπανακά
Εποπτευόμενος: κος Κωνσταντίνος-Βίκτωρ Χατζησταμάτης
ΑΘΗΝΑ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011
Το ερωτηματολόγιο είναι ανώνυμο και όλες οι απαντήσεις απόλυτα εμπιστευτικές. Απευθύνεται στους/στις σπουδαστές του Μεταπτυχιακού Τμήματος του ΕΑΠ που παρακολουθούν τις Θεματικές Ενότητες της Ανοικτής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης και της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Η επιτυχία του εξαρτάται και από τη δική σου βοήθεια. Προσπάθησε να απαντήσεις σε όλες τις ερωτήσεις σύμφωνα με τις οδηγίες.
Ευχαριστώ πολύ για τη συνεργασία!
ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Α. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ
Ο Καθηγητής ? Σύμβουλος:
1. Διαθέτει γνωστική επάρκεια.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
2. Έλυσε ικανοποιητικά τις απορίες μου.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
3. Είναι μαθητοκεντρικός.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
4. Χρησιμοποιεί πληθώρα εκπαιδευτικών τεχνικών.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
5. Χρησιμοποιεί στις Ο.Σ.Σ. περισσότερα από δυο εποπτικά μέσα διδασκαλίας.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
6. Με αξιολόγησε αντικειμενικά.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
7. Τα σχόλια αξιολόγησής του ήταν τεκμηριωμένα.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
Β. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ
Ο Καθηγητής ? Σύμβουλος:
8. Επικοινώνησε πρώτος μαζί μου με σχετική επιστολή του.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
9. Επικοινώνησε μαζί μου μετά την 1η Ο.Σ.Σ. με πρωτοβουλία του.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
10. Επικοινώνησε μαζί μου μετά την 1η Ο.Σ.Σ. με πρωτοβουλία μου.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
11. Στην εξ αποστάσεως επικοινωνία μας χρησιμοποίησε περισσότερους από δυο τρόπους επικοινωνίας.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
12. Επικοινώνησε ικανοποιητικά μαζί μου σε όλη την περίοδο συνεργασίας μας.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
13. Η επικοινωνία μας γινόταν με λογική χρονοκαθυστέρηση.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
14. Ήταν διαθέσιμος.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
Γ. ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ? ΕΜΨΥΧΩΤΙΚΟΣ ΡΛΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ
Ο Καθηγητής ? Σύμβουλος:
15. Συνέβαλε συμβουλευτικά στην μείωση της μοναξιάς μου κατά την διάρκεια της μελέτης μου.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
16. Συνέβαλε συμβουλευτικά στην μείωση του άγχους μου για τον χρόνο παράδοσης των εργασιών μου.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
17. Με εμψύχωσε.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
18. Με αποδέχθηκε όπως είμαι.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
19. Διέθετε ενσυναίσθηση.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
20. Διέθετε ενεργητική ακρόαση.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
21. Μας μετέφερε το άγχος του.
Συμφωνώ απόλυτα Συμφωνώ Διαφωνώ Διαφωνώ απόλυτα
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
22. Είμαι Αγόρι . Είμαι Κορίτσι .
23. Υπηκοότητα????????????????….
24. Τόπος Γέννησης (Χώρα)????????????
25. Τόπος Κατοικίας (Νομαρχία – Δήμος)???????????????
26. Θρήσκευμα?????????????????.
27. Έτος Γεννήσεως???????????????.
28. Οικογενειακή κατάσταση
Ζουν και δυο μου γονείς
Ζει μόνο ο πατέρας μου
Ζει μόνο η μητέρα μου
29. Οικογενειακή κατάσταση
Ζω και με τους δυο γονείς μου
Ζω με τον πατέρα μου
Ζω με την μητέρα μου
Ζω μόνος
Ζω με την φίλη μου
Ζω με την οικογένειά μου
Άλλο
30. Το επίπεδο εκπαίδευσης των γονιών μου είναι:
Πατέρας Μητέρα
Δημοτικό
Γυμνάσιο
Λύκειο
ΑΕΙ-ΤΕΙ
31. Εργασιακά είμαι:
Εργαζόμενος στο Δημόσιο Τομέα
Εργαζόμενος στον Ιδιωτικό Τομέα
Είμαι συνταξιούχος
Είμαι άνεργος
Ευχαριστώ πολύ για την συμμετοχή σου!