προηγούμενη επόμενη

Αρχαία ελληνική μυθολογία

ΗΡΑΚΛΗΣ

Έβδομος άθλος, ο Κρητικός Ταύρος

Ο Ηρακλής και ο Κρητικός Ταύρος. Ψηφιδωτό από τη Liria, Valencia, περίπου 200-250 π.Χ.



 

χάρτης 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Ο επόμενος άθλος, ο έβδομος, που ανέλαβε ο Ηρακλής ήταν να φέρει από την Κρήτη τον ταύρο, τον οποίο λένε ότι ερωτεύτηκε η Πασιφάη. Γι’ αυτόν ο Ακουσίλαος λέει ότι πέρασε την Ευρώπη στην άλλη πλευρά της θάλασσας για χάρη του Δία, [28] άλλοι πάλι ότι ήταν αυτός που φανέρωσε μέσα από τη θάλασσα ο Ποσειδώνας, όταν ο Μίνωας υποσχέθηκε ότι θα θυσιάσει στον Ποσειδώνα αυτό που θα αναφαινόταν από τη θάλασσα. [29] Και λένε ότι, μόλις είδε πόσο όμορφος ήταν ο ταύρος, τον έστειλε στους στάβλους και ότι θυσίασε έναν άλλον για τον Ποσειδώνα, πράγμα που εξόργισε τον θεό, που με τη σειρά του εξαγρίωσε τον ταύρο. Γι’ αυτόν τον ταύρο έφτασε στην Κρήτη ο Ηρακλής, κι όταν ζήτησε από τον Μίνωα να τον βοηθήσει, εκείνος του είπε να αγωνιστεί και να τον πιάσει· κι όταν εκείνος τον έπιασε, «αφού διέσχισε στα καπούλια του μια τόσο μεγάλη θάλασσα» (Διόδ. 4.13.4) τον έφερε στον Ευρυσθέα, του τον έδειξε και ύστερα τον άφησε ελεύθερο. Και ο ταύρος περιπλανήθηκε σε όλη τη Σπάρτη και την Αρκαδία, πέρασε τον Ισθμό και έφτασε στον Μαραθώνα της Αττικής, όπου λυμαινόταν τους ντόπιους. [30] (Βλ. και Ταύρος) Εικ. χάρτης, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ]





[28] Σε άλλη εκδοχή του μύθου ο ίδιος ο Δίας εμφανίζεται να παίρνει τη μορφή ταύρου.

[29] Στη δεύτερη αυτή περίπτωση, ο μύθος της ανάδυσης του ταύρου συνδέεται με τη διαμάχη ανάμεσα στα αδέλφια Μίνωα, Ραδάμανθη, Σαρπηδόνα για το ποιος θα αναλάμβανε την εξουσία μετά τον θάνατο του θνητού πατέρα τους Αστέριου, βασιλιά της Κρήτης. Ο Μίνωας απέδειξε την υπεροχή του και την προτίμηση που του είχαν οι θεοί, όταν προσευχήθηκε στον Ποσειδώνα και του ζήτησε να του στείλει ταύρο από τη θάλασσα, για να του τον θυσιάσει.

[30] Στον μύθο αυτόν αναδύονται τρία θρησκευτικά, και κατ’ επέκταση πολιτικά κέντρα (και το αντίστροφο): η Κρήτη, η Αττική, η Πελοπόννησος. Ο αργίτικος πυρήνας του μύθου συνδέθηκε με την Κρήτη —επιγραφικά πιστοποιείται ότι γύρω στο 450 π.Χ. το Άργος θεωρούνταν μητρόπολη της Κνωσού— και στη συνέχεια με την Αττική. Δεν αποκλείεται η πορεία του ταύρου να συνδέεται με την εξάπλωση της μινωικής θρησκείας μέσω της μινωικής κυριαρχίας, την οποία θα σταματήσει ο Θησέας, ο οποίος σκοτώνει τον ταύρο. Πάντως, στον μύθο διαφαίνονται όχι μόνο οι επάλληλοι ιστορικοί πυρήνες αλλά και η προσπάθεια διαμόρφωσης ενός ενιαίου μυθολογικού χώρου