Skip to content

Το Πλανητάριό μας!

15/11/2017: Τμήμα Στ2, 2ο Δημ. Σχ. Πύργου (1 ώρα)

Στην υποενότητα αυτή γίνεται μια προσπάθεια προσέγγισης των μεγάλων μεγεθών του Σύμπαντος, ώστε να γίνει άρση (όσο αυτό είναι δυνατό) της "ωραιοποιημένης" και χωρίς ακριβή κλίμακα εικόνας που έχουν οι μαθητές, εξαιτίας της συστηματικής παραβίασης των νόμων της Φυσικής από τα διάφορα βιντεοπαιχνίδια, τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας και τα κινούμενα σχέδια!

Αποκατάσταση της κλίμακας Γης-Σελήνης
« από 9 »

 

"Ας περιμένουμε τώρα τη νύχτα. Ο Ήλιος δύει. Τα αστέρια εμφανίζονται στον ουρανό. Το φως τους έκανε μεγάλη διαδρομή ώσπου να φθάσει στη Γη. Μερικά από τ' αστέρια που βλέπουμε βρίσκονται σε απόσταση δεκάδων, εκατοντάδων ή και χιλιάδων ετών φωτός. Για παράδειγμα, ο Πολικός Αστέρας-αυτός που μας δείχνει τον Βορρά-βρίσκεται σε απόσταση 430 ετών φωτός. Για να φθάσει σ' εμάς το φως του ξεκίνησε το ταξίδι του γύρω στη χρονιά 1580.

-Και τα τρία αστέρια που ονομάζεις Τρεις Μάγους στον Αστερισμό του Ωρίωνα, σε ποια απόσταση βρίσκονται;

-Το φως τους ταξίδεψε επί 1.500 χρόνια προτού φθάσει στα μάτια μας. Έφυγε την εποχή του τέλους της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και ταξίδευε σε όλη τη διάρκεια του Μεσαίωνα, της Αναγέννησης και της σύγχρονης εποχής μέσα στο Διάστημα. Αν βλέπεις μακριά, βλέπεις παλιά. Όταν κοιτάς ένα μακρινό άστρο, βλέπεις πώς ήταν στο παρελθόν, όχι πώς είναι σήμερα". (Hubert Reeves: Μιλώντας για το Σύμπαν στα εγγόνια μου, σ.σ. 18-19, Εκδ. Πατάκη, 4η έκδοση, Ιούνιος 2015).

Μικρό Πλανητάριο
Η ιδέα για το μικρό Πλανητάριο σχολικής τάξης προέκυψε από το γεγονός ότι σχεδόν σε όλα τα σχολεία υπάρχει ένας προτζέκτορας και δάσκαλοι ή μαθητές έχουν έστω ένα tablet ή κάποιο smartphone. Έτσι, με δεδομένη την τεχνολογία του 2017, τα applications στο Play Store (Star Walk 2), τα διαθέσιμα καλώδια και τον φορτιστή του tablet, μια μικρή προέκταση ρεύματος, έναν αντάπτορα MHL σε VGA και ένα κομμάτι fiber glass (το κόβετε σε σχήμα Τ και το στερεώνετε με χοντρά λάστιχα για λαβή και προστασία της θύρας του tablet από το βάρος των καλωδίων), ζωντανεύουμε και αξιοποιούμε την μετακινούμενη, μέσω GPS, εικόνα του tablet στην τάξη, εκπαιδεύοντας τη ματιά των μαθητών, ώστε όταν βρίσκονται σε εξωτερικό περιβάλλον, να μπορούν να προσανατολίζονται.
Μ. Άρκτος, μ. Άρκτος, Πολικός Αστήρ (Polaris)!

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.