Η Αλιεία
Το Τρεχαντήρι
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Γονική Κατηγορία: ROOT
- Κατηγορία: ΑΛΙΕΙΑ
- Δημοσιεύθηκε : Τετάρτη, 29 Απρίλιος 2015 19:54
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Εμφανίσεις: 2426
Το Τρεχαντήρι
Τo Τρεχαντήρι είναι το πιο αγαπητό πιο ομορφο και πιο καλοταξιδο σκαρί.Θεωρείται ως γνήσιο Ελληνικό κατασκεύασμα. Η κατασκευή του άρχισε γύρω στον 17ο αιώνα και συνεχίζεται ως τις μέρες μας. Το σκάφος είναι οξύπρωρο και οξύπρυμνο. Το μεγαλύτερο σκάφος έφτανε στα 30 μέτρα. Τα πιο συνηθισμενα όμως ήτανε κάτω απο 18 μέτρα και πάνω απο 5,5
Χαρακτηριστικό της μορφής του είναι το μεγάλο κύρτωμα του κορακιού του, που καταλήγει σ’ ένα είδος κεφαλής και του μυτερού ποδοστήματός του, που είναι ή πλησιάζει την ευθεία γραμμή.Αυτο το κύρτωμα του προσδίδει και μεγάλη ταχύτητα λόγω μικρότερης αντιστασης του νερου στο σκαμπανέβασμα . Από εδώ βγήκε και το όνομα του "Τρεχαντήρι".Η πιο διαδεδομένη χρήση του είναι για επαγγελματική αλιεία, αν και στο παρελθόν χρησιμοποιήθηκε σαν εμπορικό και σαν σφουγγαραδικο. Στις μέρες μας, είναι πολύ δημοφιλές, περισσότερο, για αναψυχή, παρά για επαγγελματική αλιεία.Πατρίδα των Τρεχαντηριών θεωρείται η Ύδρα, αν και το περίφημο αυτό σκάφος έχει κατασκευασθεί και κατασκευάζεται με επιτυχία, ακόμη και σήμερα, στη Σύρο στην Καβάλα στη Σάμο στο Πέραμα στην Ιερησσό στη Σαμοθράκη κ.α.Το μεγάλο πλάτος του αναλογικά με το μήκος του είναι ο κυριότερος παράγοντας της ασύγκριτης ευστάθειας, που διαθέτει το σκάφος, σε συνδυασμό με το φορμάρισμα της πλώρης, της πρύμης και των στραβόξυλών του. Έτσι, θεωρείται και είναι το θαλασσινότερο σκαρί στις συχνά τρικυμιώδεις θάλασσες. Ως και την δεκαετία του 80 κυριαρχούσαν σαν σκαριά. Αργότερα εκτοπίστηκαν απο τα καραβόσκαρα και τους ντάκους επείδή προσέφεραν κάπως παραπάνω χώρο με τα ιδια βρεχούμενα. Προσωπικά πιστεύω πως το τρεχαντήρι κρύβει μεσα του ολόκληρη την ιστορία της νησιωτικής Ελλάδας .Από όλα τα σκαριά το τρεχαντήρι έχει αναλογια μήκους:πλατος =3:1. Είχε φαρδυά "λαγγονια"και στις φουρτούνες είχε πολυ καλή ευστάθεια. Όταν ομως του προσθεσαν μηχανή , αλλαξε η σχέση πλώρης -πρύμνης αφού είχε πολύ βάρος πίσω του.Ακόμα και με μηχανη , κράτησαν τα άλμπουρα για λόγους διακοσμητικούς. Εξέλιξη του τρεχαντηριου θεωρειται η μπρατσέρα.Στην εικόνα που δανειστηκα παρουσιάζω μια μικρογραφία του σκαριού όπου φαίνονται τα σταβόξυλα και ξεχωρίζει το "σπιράγιο"Είναι ο χώρος όπου είναι η μηχανή. Κάποιο διάστημα το τρεχαντήρι το λέγανε και "μουτορ" εξαιτίας του ότι είχε μηχανή.Στο πίσω μέρος φαινεται και το τιμόνι του και το δοιάκι και απο εκεί κουμαντάριζαν το σκάφος.Στη Σαμοθράκη υπάρχει ταρσανάς όπου κατασκευάζονται τα καλλιτερα σκάφη του Αιγαίου.
Τρεχαντήρι που ταξιδευει Φαίνεται ο καπετάνιος στο δοιάκι που έχει βάλλει και μικρή τέντα για σκιά μπροστά του είναι το σπιράγιο όπου είναι η μηχανή. Τρεχαντηρι πάνω απο 10 μέτρα φέρει και άλμπουρο . Διαφορετικά δεν φαίνεται όμορφο. Το άλμπουρο είναι για ομορφιά αλλά είναι και λειτουργικό αφού μπορεί να αναρτηθεί και πανί ή βίντσι ή ακόμα και κεραία απο ασύρματο Το αμπάρι μπορεί να διαμορφωθεί και να έχει κουκέτα για ύπνο ή να είναι αποθηκευτικός χώρος για τα παραγάδια τα εργαλεία ακόμα και τα ψάρια που θα πιάσει ο ψαράς. Το τρεχαντήρι θεωρείται απο τα πιο όμορφα κια θεαματικα σκάφη στην Ελλαδα ειδικά όταν ταξιδεύει με τον καιρό όρτσα. Το πρώτο μας καΐκι ήταν τρεχαντήρι: ΑΓ. Νικόλαος Λ.Σ 45. Την πρώτη φορά που ταξίδεψα ήμουν πολύ μικρός και αντιμετωπίσαμε την σκληρή όψη του Βοριά περνώντας τον κάβο του Αγ. Ανδρέα προς την Καμαριώτισσα ( το λιμάνι). Πολλά χρόνια αργότερα η μνήμη εκείνου του ταξιδιού δεν έσβησε . Και αποφάσισα να το αποτυπώσω μουσικά.. Καλή ακρόαση